Ska man vara orolig för Ryssland?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju som det gamla ordstävet, det går att vinna varje slag men ändå förlora kriget.
Jag känner att jag behöver förtydliga lite mer här, jag är faktiskt oroad för Rysslands frammarsch, och Ukraina måste ha mer av i princip allt för att sakta in den, det är i längden ohllbart att föra krig på tesen att motståndaren får slut på materiel.
Särskilt när Ryssland inte ställt om till fullkomlig krigsindustri än.

Ukraina kan förlora hela landet, och SEDAN faller Ryssland ihop 10 år senare på grund av motståndet Ukraina gjorde, det är inte ett önskvärt utfall, även om nu Ryssland faller i slutet. Det vore bättre om Ukraina, och Europa, blir av med sin krigiska granne i öst utan att hela Ukraina blir bombat till grus.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag känner att jag behöver förtydliga lite mer här, jag är faktiskt oroad för Rysslands frammarsch, och Ukraina måste ha mer av i princip allt för att sakta in den, det är i längden ohllbart att föra krig på tesen att motståndaren får slut på materiel.
Särskilt när Ryssland inte ställt om till fullkomlig krigsindustri än.

Ukraina kan förlora hela landet, och SEDAN faller Ryssland ihop 10 år senare på grund av motståndet Ukraina gjorde, det är inte ett önskvärt utfall, även om nu Ryssland faller i slutet. Det vore bättre om Ukraina, och Europa, blir av med sin krigiska granne i öst utan att hela Ukraina blir bombat till grus.

Fast jag undrar nästan om västländerna medvetet skickar lagom mycket för att Ukraina ska kunna mala ner maximalt av Rysslands krigsmaskineri och därmed vingklippa dem för en lång framtid.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Fast jag undrar nästan om västländerna medvetet skickar lagom mycket för att Ukraina ska kunna mala ner maximalt av Rysslands krigsmaskineri och därmed vingklippa dem för en lång framtid.
En del har säkert resonerat så, medans i andra fall så är utfallet bara en naturlig följd av att alla länder i Europa har nedrustat i ett par årtionden, så det har inte funnits resurser att ge.
Det senare syns ju om inte annat i att Ukraina mest fått gammalt utrangerat "skräp".

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, det känns så.

Fast kanske jag tror att man mjölkar konflikten så långt man kan, för att pumpa skattepengar in i försvarsindustrin så länge som möjligt....
:glömdet

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En del har säkert resonerat så, medans i andra fall så är utfallet bara en naturlig följd av att alla länder i Europa har nedrustat i ett par årtionden, så det har inte funnits resurser att ge.
Det senare syns ju om inte annat i att Ukraina mest fått gammalt utrangerat "skräp".

Det där med att Ukraina fått gammalt skräp tänker jag är en naturlig del. Man påskyndar sin egen upprustning och modernisering.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det där med att Ukraina fått gammalt skräp tänker jag är en naturlig del. Man påskyndar sin egen upprustning och modernisering.
Jo, men samtidigt saknas resurser för att ge mycket annat än just gammalt "skräp". Ett undantag är väl Sverige som behållit all materiel trots att vi inte haft manskap att använda dem, och samtidigt hållit allt i funktionellt skick.
Sedan är ju mycket av det gamla "skräpet" bättre än mycket av det gamla sovjetmateriel Ukraina hade till att börja med.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jo, men samtidigt saknas resurser för att ge mycket annat än just gammalt "skräp". Ett undantag är väl Sverige som behållit all materiel trots att vi inte haft manskap att använda dem, och samtidigt hållit allt i funktionellt skick.
Sedan är ju mycket av det gamla "skräpet" bättre än mycket av det gamla sovjetmateriel Ukraina hade till att börja med.

Ja, men successivt blir det väl allt modernare skit som kan skickas till Ukraina samtidigt som Ryssland går i exakt motsatt riktning med allt äldre skit ju längre tiden går.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Som jag skrivit flera ggr, follow the money = vem tjänar på ett utdraget krig?
- ryssarna förstör sin militära förmåga och ekonomi
- väst slipper den dyra hanteringen av att ta hand om gammal krigsmtrl på ett miljömässigt sätt
- vapenindustrin håvar in storkovan då de dels får visa upp sin förmåga "live" och beställningarna rasar in

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Som jag skrivit flera ggr, follow the money = vem tjänar på ett utdraget krig?
- ryssarna förstör sin militära förmåga och ekonomi
- väst slipper den dyra hanteringen av att ta hand om gammal krigsmtrl på ett miljömässigt sätt
- vapenindustrin håvar in storkovan då de dels får visa upp sin förmåga "live" och beställningarna rasar in

Inga tjänar på krig. Den osäkerhet som krig medför sänker ekonomierna med enorma belopp, och då har vi inte ens nämnt lidandet och förstörelsen.

Det är självklart frestande att tänka sig ett linjärt samband mellan kapital och krig som i den gamla kommunistiska propagandan men historien har nog visat att det inte alls stämmer. På individnivå absolut, men dessa individer styr inte över kriget.

Putin trodde ju att han skulle slippa krig genom att snabbt kuppa till sig Ukraina på samma sätt som han gjorde med Krim. Men krig var vad han fick och världsekonomin har fått känna på det rejält.

Mvh

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Nog sjutton finns det folk som tjänar pengar på krig och hotet om krig. Jag själv, till exempel, även om det bara är i mindre skala.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är en helt annan sak än att det finns många som har ekonomiska skäl till att låta det ta tid.
Absolut men när du skrev att du själv tjänar pengar på krig så tjänar du på just de aktieposterna, på resten har du sannolikt förlorat.
Men i det fall du bara har en enda tillgång och det är i försvarsaktier och du inte berörs av inflation eller ränta så har du nog tjänat en hacka.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Absolut men när du skrev att du själv tjänar pengar på krig så tjänar du på just de aktieposterna, på resten har du sannolikt förlorat.
Men i det fall du bara har en enda tillgång och det är i försvarsaktier och du inte berörs av inflation eller ränta så har du nog tjänat en hacka.
Jag tjänar pengar på att försvarsindustrin behöver underleverantörer.

Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre