Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Vad är det media vill förmedla för budskap? Att alla ska få bo i USA med eller utan tillstånd? Att arbetares rättigheter trumfas av medelklassens rätt till svart arbetskraft?
Vad är poängen?

View attachment 509349

Man kan undra hur de definierar ”fattig” i detta sammanhanget…

I Chicago är medianlönen $62k+/år och arbetslösheten runt 5%. Är det fattigt?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Jag vet inte, med amerikanska mått mätt är det väl kanske det?
Hur är snacket i USA, många som hoppas bli av med dem gissar jag?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Det beror ju helt på levnadskostnaden där de bor.
62000$ (~60k€, ~690k Sek) där jag bor (Åland) är en ok lön, knappast fattigt, men inte är det särskilt flådigt heller.
Redan på landsbygden i Spanien lever man ganska så jäkla bra på de pengarna, men i Norge not-so-much. Då är vi bara i Europa, globalt sett så kan variationen vara enorm.

Hur ser det ut i Chicago? :va

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Senast igår kväll satt jag och slösurfa och kom in på någon tråd på Facebook där amerikanska vvs montörer (jag är också i den branschen) jämförde sina löner i olika delstater. Någon låg på ungefär +80$ i timmen. Men sa även att allt var dyrt tex hyrde ett rum över 2000$ i månaden.

Visst tjänar en del bra men man måste jämföra. Hur har dom det med pension avsättning? Semester & Semester ersättning? Försäkring & sjukförsäkring? Möjlighet till föräldrar ledig?

När man var yngre så var jag sugen på att sticka iväg och jobba lite överallt. Men har nu passerat 50 så börjar sikta på att spara ihop till pension istället.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Visst tjänar en del bra men man måste jämföra. Hur har dom det med pension avsättning? Semester & Semester ersättning? Försäkring & sjukförsäkring? Möjlighet till föräldrar ledig?

Några bekanta till mig satt och jämförde också, la till kostnad för sjukförsäkring, barnomsorg och skolgång.

Men ska man inte ha barn, kan tänka sig att bo lite mindre eller ocentralt, håller sig frisk och jobbar mycker, då kan man leva riktigt bra och ha råd att resa mycket (på helgerna)

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Några bekanta till mig satt och jämförde också, la till kostnad för sjukförsäkring, barnomsorg och skolgång.

Men ska man inte ha barn, kan tänka sig att bo lite mindre eller ocentralt, håller sig frisk och jobbar mycker, då kan man leva riktigt bra och ha råd att resa mycket (på helgerna)
Sist jag var i Thailand så satt jag och drack öl och snacka med en från San Francisco angående pengar. Det var en kille i typ 30års åldern han hade en lägenhet ganska centralt som han hyrde ut i andra hand och så jobbade han lite uppkopplad med sin laptop ifrån Thailand.
Han menade att hyrorna gått upp så mycket och att han kunde jobba lite på distans så det finansiera hans halvår runt om i Asien

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Det beror ju helt på levnadskostnaden där de bor.
62000$ (~60k€, ~690k Sek) där jag bor (Åland) är en ok lön, knappast fattigt, men inte är det särskilt flådigt heller.
Redan på landsbygden i Spanien lever man ganska så jäkla bra på de pengarna, men i Norge not-so-much. Då är vi bara i Europa, globalt sett så kan variationen vara enorm.

Hur ser det ut i Chicago? :va

Medianhyra för en lägenhet med två sovrum är $2,200 i Chicago enligt Google.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR

Det beror helt på om man väljer att skicka sina barn till privat skola och/eller universitet i andra stater. Offentlig skola är inte särskilt dyr och det är bra rabatter för studenter som väljer att stanna kvar i hemstaten för universitetsstudier.

Kostnaden för sjukförsäkring beror på många faktorer och är numera federalt subventionerad för många (upp till en inkomst på $60k för enskilda, $103k för en 3-pers familj, $125k för en familj med två vuxna och två barn).

Semester beror givetvis på avtal med företaget man arbetar på. Jag hade drygt 5 veckor under min senaste amerikanska anställning.

Det är klart att om man väljer att bosätta sig i San Francisco, skickar barnen till privatskolor och dyra universitet, samtidigt som man jobbar för en arbetsgivare med taskiga förmåner.. ja, då blir det klart dyrare än ett Svensson liv i Storuman eller på småländska höglandet. Med det är också en väldigt skev jämförelse.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det spekulerades i om detta är ett sätt att kunna ta emot mutor utan att "ta emot mutor".
Iom att det är oreglerat kan vem som helst pumpa in pengar i dessa crypto utan att det syns.

Det kan det säkert vara.
Men faktum är att denna skit kommer att sälja till fanatiker ändå, och till spekulanter som räknar på att kunna tjäna pengar på fanatikerna.
Man kan tycka vad man tycker om Trump, men att han har en väldig appeal hos en hyfsat stor skara, ofta rätt lättlurade, människor blir svårt att förneka.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Att statschefen utnyttjar sin ställning för att blåsa upp sin egen (och frugans) kryptovaluta för ju annars tankarna till en bananrepublik. Helt otänkbart i resten av västvärlden men av någon anledning ok i USA, åtminstone under tillträdande styre.
Melania ska ju få en halv miljard från Bezos för att göra en film om sig själv på Amazon Prime.
Hon får så hon klarar sig.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är förstås helt banan-republik bananas det som pågår nu.

En allmän reflektion, vid något tillfälle är det nog att vänta sig att de rikaste människorna också blir de mest mäktiga. Så har det väl sannolikt varit under merparten av människans historia.

Oxfam skriver idag att Musk inom fem år förväntas ha 1000 miljarder dollar ungefär. Skulle det inte ge makt? Det lär det göra.

(Vänstern kan så klart skratta åt att han köpte Twitter dyrt, kanske sätter i halsen nu då).

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är förstås helt banan-republik bananas det som pågår nu.

En allmän reflektion, vid något tillfälle är det nog att vänta sig att de rikaste människorna också blir de mest mäktiga. Så har det väl sannolikt varit under merparten av människans historia.

Oxfam skriver idag att Musk inom fem år förväntas ha 1000 miljarder dollar ungefär. Skulle det inte ge makt? Det lär det göra.

(Vänstern kan så klart skratta åt att han köpte Twitter dyrt, kanske sätter i halsen nu då).
Ja, amerikanerna är i full fart med att återuppfinna adeln just nu. De tassar på gränsen för att ge dem särställning i lagen. De har det inte bokstavligen i lagen nu, men eftersom att berg av pengar kan köpa dig fri från ganska mycket så har de det ju i realiteten.

Sedan är ju de där nettovärdesiffrorna rena påhitt egentligen, och med stora tillgångar och aktieägande är det ju närmast omöjligt att få vettiga siffror på det. De sitter ju inte på sådana pengar i likvida medel. En del av dem har till och med helt finansierat hela karusellen med lån, och då borde nettovärdet inte vara alls lika högt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, amerikanerna är i full fart med att återuppfinna adeln just nu. De tassar på gränsen för att ge dem särställning i lagen. De har det inte bokstavligen i lagen nu, men eftersom att berg av pengar kan köpa dig fri från ganska mycket så har de det ju i realiteten.

Sedan är ju de där nettovärdesiffrorna rena påhitt egentligen, och med stora tillgångar och aktieägande är det ju närmast omöjligt att få vettiga siffror på det. De sitter ju inte på sådana pengar i likvida medel. En del av dem har till och med helt finansierat hela karusellen med lån, och då borde nettovärdet inte vara alls lika högt.
Börskurser är ju inte rena påhitt kanske men jag fattar vad du menar.

Jag tror de rikaste i Kina och Afrika och Arabien också är de mäktigaste.

Västs demokratier kanske inte mäktade med att hålla emot längre, vilken tragedi.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
I ärlighetens namn tyckte han själv att det blev dyrt och försökte krångla sig ur affären med hänvisning till uppblåsta användarsiffror.

Men nog har åtminstone rep partiet fått valuta för pengarna. Musk får hoppas att det även bidrar till hans egen förmögenhet och då gäller det att hålla sig vän med Trump och parera angrepp från Banon. Men just nu är det nog fördel Musk i det krigt.

Delar av mig vill bara gråta när jag ser det demokratiska förfallet. Andra delar tittar fascinerat och undrar spänt vad som ska hända härnäst.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Ja, då tyder det ju på att 62 tusen dollar inte är så tjosan?
Om hyran är 42,58% av bruttoinkomsten så kan det nog vara hyfsat fattigt innan du har skatt, mat & energi också.

Visst, men nu var tanken att en tvåa skulle rymma två personer, så det blir närmare 20% av bruttolönen.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...