Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hela "vem som hör hemma var" & "vem var här först" samt "vem har förtryckt vem" diskussionen behöver ta slut i nära östern. För mycket skit har försegått för länge, gjort av för många aktörer, aktuella och de som gått ur tiden.
Alla försök att hitta någon historisk "rättvisa" här blir en orättvis gränsdragning, färgad av den som drar gränsen.

Enda vägen framåt här, är just det, framåt.
Men ingendera sida verkar ha någon som helst vilja att lämna historien i historien. Kanske rimligtvis så, iom att det sträcker sig in i nuet, verkligheten de lever i. (Konstigare är det i Europa där sånt skit dras upp fast vi haft fred längre än någon av de som käbblar levat)

Jag är mycket skeptisk till att vi kommer att se någon hållbar fred här. Kanske någonsin.
Håller med om vissa saker, andra inte.
Det sista håller jag med om helt, därför är det bättre att släppa alla förhoppningar om fredlig samvaro och skilja sig nu.
Var och en för sig brukar bli harmoniska samhällen, motsatsen blir det inte.
Historisk rättvisa är väldigt lätt, islam uppstod ca 2500 år (!) efter judendomen så prat om att islam hör hemma i Israel är trams. Med den logiken kan vem som helst hitta på en ny religion som gör anspråk på vad som helst. Men hur som helst, håller med, dra en gräns, bygg en mur, håll gränsen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kan tycka att det är lika uppenbart att muslimska grupper tycker likadant i detta fall. Men antisemitism som slagord i debatten, blir ganska tafatt, om man ser till definitionen av semiter.

IDF kanske bara är förbannat dåliga på att sikta, och det är därför vi ser palestinska ungar och kvinnor med kulhål i kålroten. Vem vet, har inte varit där personligen. Däremot verkar många volontär-läkare och journalister verkar ha den minnesbilden. Kan väl också tycka att skulle det bara va Hamas IDF siktar på, så är dom en skvätt talanglösa och kanske borde justera riktmedlen

Vet inte hur tomt Gaza borde vara - men jag kan tycka det verkar en ganska effektiv progression hittills

Krigsbrott eller ej, så tvivlar jag på att Stockholms demonstrationer kommer vara en punkt på Hague's dagordning som det ser ut just nu. Men att muslimerna i Stockholm har sneat ur på staten Israels jaktsäsong på terrorister, kan jag förstå.

Tron att detta är judar vs muslimer, skapar en skev bild av situationen i mitt tycke. Annars får judarna gräva utav bara helvete, om alla lik ska få plats. Detta handlar om land, och mördandet ska inte alla judar förtjäna att bära hundhuvudet över
Vad har du för belägg på att de är dåliga på att sikta? Till och med PLO erkänner ju numera att Hamas gömmer sig i sjukhus. Experter på området menar att de inte begår folkrättsbrott när de bombar Hamas som gömmer sig bland civila.

Det du skriver är bekant och har skrivits många gånger förut av många arga människor men det har aldrig visat sig vara sant.

Det finns en del besvärande rapporter och naturligtvis begås det tvivelaktiga saker och massor med civila är döda, men huvudansvaret för detta är utan tvekan Hamas och deras medlöpare världen runt.

Vad är det du tycker varit positivt på Gaza sedan Hamas tog över, inte mänskliga rättigheter gissar jag, är det typ "Hitler byggde bra motorvägar"? Du vet kanske inte så mycket om hur illa ställt det varit på Gaza och hur korrupt styret varit sedan de tog över? Har du hört något om avrättningar tex? Kvinnors rättigheter? Homosexuella?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
En stilla reflektion, vad intressant att någons utseende är så intressant. Midjemått hit och dit, känner inte igen den diskussionen från när vi värderar vänstern. Var det inte till och med någon som hamnade i trubbel för att den hade delat någon meme om Nooshis byst?

Måttstockar, skönt att det finns så många. 🥰
Trump har ju själv varit ganska bra på att kalla andra för feta, bland annat Chris Christie så att bli upprörd över att han kallas för fet känns lite just dubbla måttstockar. Lite som om man hade brytt sig om att någon ex-ex-ex-presidentfru inte går på någon tillställning samtidigt som man inte har problem att ens egen presidentidol sket i att gå på sin efterträdares installation. Ja du hör hur tokigt det låter.

Jag har helt missat att det varit något om Nooshis byst, men hur mycket jag än ogillar den kvinnan så har jag svårt att tro att hon hade uttalat sig om andras byster. Så det blir inte riktigt samma sak.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Trump har ju själv varit ganska bra på att kalla andra för feta, bland annat Chris Christie så att bli upprörd över att han kallas för fet känns lite just dubbla måttstockar. Lite som om man hade brytt sig om att någon ex-ex-ex-presidentfru inte går på någon tillställning samtidigt som man inte har problem att ens egen presidentidol sket i att gå på sin efterträdares installation. Ja du hör hur tokigt det låter.

Jag har helt missat att det varit något om Nooshis byst, men hur mycket jag än ogillar den kvinnan så har jag svårt att tro att hon hade uttalat sig om andras byster. Så det blir inte riktigt samma sak.
Jag tror du missförstår, jag tycker inte att Trumps uppenbara brister är en bra ursäkt till att alla andra ska ta efter hans dåliga stil.

Men du hade gjort succé på vilken förskola som helst med din argumentation, det ska jag ge dig.

"Någon tillställning", Herregud vad låg klass du håller.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
varför är det så synd om gaza ?
har folk redan glömt varför israel pryglar dom ??
som sagt innan, dom skulle kanske ha tänkt 2 gångar innan
dom gick över gränsen o våldtog,, lemlästade, bortförde o mördade
runt ca 1300 helt oskyldiga
det ligger en dokumentär om detta på tv4 play, titta på den
jag har sett film på unga tjejer, helt nerblodade från underlivet efter araberna har våldtagit dom. för att slänga in dom i bilar o bortföra dom

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Inte riktad till någon speciellt men det tåls att påminnas att vi har en mellanösterntråd som Israel, Palestinier, Araber och annat däromkring med fördel kan diskuteras.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Håller med om vissa saker, andra inte.
Det sista håller jag med om helt, därför är det bättre att släppa alla förhoppningar om fredlig samvaro och skilja sig nu.
Var och en för sig brukar bli harmoniska samhällen, motsatsen blir det inte.
Historisk rättvisa är väldigt lätt, islam uppstod ca 2500 år (!) efter judendomen så prat om att islam hör hemma i Israel är trams. Med den logiken kan vem som helst hitta på en ny religion som gör anspråk på vad som helst. Men hur som helst, håller med, dra en gräns, bygg en mur, håll gränsen.
Jag förstår vad du säger, men det är ju liksom de Judar (och sedermera kristna) som blev muslimer (och kristna) efterhand, iom att de rotar sig i samma grund om man går så långt tillbaks.
Vilka fanns det flest av, för 4000 år sedan? De Judarna vars ättlingar följde profetem Muhammed? De vars ättlingar följde Jesus Kristus? Eller de vars ättlingar startade staten Israel på 40-talet? Eller de vars ättlingar lagar såpoperor i Hollywood?
-Det blir liksom ohållbart när man går så långt tillbaks till händelser och personer som de som lever där idag inte har någon reell koppling till.

Om det är religionen som är det viktiga, så borde de ju hålla sig vad fasen Mesopotamierna trodde? Eller vad kom före det?

Och vad fan gör Kristna i Norden, här tror vi på Oden ! :mad:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Inte riktad till någon speciellt men det tåls att påminnas att vi har en mellanösterntråd som Israel, Palestinier, Araber och annat däromkring med fördel kan diskuteras.

Det är sant, men de är alla ihopkopplade med varandra de här frågorna, och naturligt så utvecklas diskussioner till att blanda in relaterande ämnen.

Just USA har ju en snopp eller två i varje eld så att säga, i den globala politiken.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag förstår vad du säger, men det är ju liksom de Judar (och sedermera kristna) som blev muslimer (och kristna) efterhand, iom att de rotar sig i samma grund om man går så långt tillbaks.
Vilka fanns det flest av, för 4000 år sedan? De Judarna vars ättlingar följde profetem Muhammed? De vars ättlingar följde Jesus Kristus? Eller de vars ättlingar startade staten Israel på 40-talet? Eller de vars ättlingar lagar såpoperor i Hollywood?
-Det blir liksom ohållbart när man går så långt tillbaks till händelser och personer som de som lever där idag inte har någon reell koppling till.

Om det är religionen som är det viktiga, så borde de ju hålla sig vad fasen Mesopotamierna trodde? Eller vad kom före det?

Inget av det du ytterligare komplicerar frågan med besvarar varför Israel skall acceptera arabernas oacceptabla beteende. Det finns ett gammalt slitet talesätt, men ack så korrekt:
Om judarna lade ner vapnen skulle de förintas, om araberna lade ner vapnen skulle det bli fred.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag är kristen men oavsett hur många judar som började följa Jesus o blev kristna, ändras faktumet att Israel tillhör judarna. De var där först.
Och judarna tillåter kristna att leva fredligt i israel.

Har någon som bodde där tidigare haft anspråk på marken?
Har dessa kunnat visa historiska bevis på det?
Det är enl mig nej på båda...
Har Asatron (eller vad man ska kalla den nordiska mytologins religion) haft anspråk på sverige?
Blir lite fåniga argument bara för att komma runt faktumet att judarna bör ha rätt att kunna leva i fred o frihet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag är kristen men oavsett hur många judar som började följa Jesus o blev kristna, ändras faktumet att Israel tillhör judarna. De var där först.
Och judarna tillåter kristna att leva fredligt i israel.

Har någon som bodde där tidigare haft anspråk på marken?
Har dessa kunnat visa historiska bevis på det?
Det är enl mig nej på båda...

Har Asatron (eller vad man ska kalla den nordiska mytologins religion) haft anspråk på sverige?
Blir lite fåniga argument bara för att komma runt faktumet att judarna bör ha rätt att kunna leva i fred o frihet.
Notera också gärna att ca 10% av israelerna är araber som har samma rättigheter och skyldigheter som merparten av judarna. Påståenden om apartheid osv är helt enkelt inte sant, ändå får det sägas lite hur som helst av vem som helst.

Det finns så många exempel på grava felaktigheter i rapporteringen, tex det här med tvåstatslösning. För det första är det ju redan en tvåstatslösning och för det andra har palestinierna alltid sagt nej till det, och idén har dessutom inget nämnvärt stöd i det arabiska folket.

Så vi har ett läge där de som var där först nu styr, de låter araber bo där på fina villkor, de kan ge upp land och låta araberna styra där och de attackeras ständigt av terrorister som gör allt för att döda kvinnor och barn.

Se nu bara på de senaste dygnen, araberna kan inte ens berätta vilka 30 judar de ska släppa, först ska de ha ut ca 900 terrorister.

I nästan ingen svensk media framgår de bisarra villkoren tydligt, det skall alltså släppas 30 dömda brottslingar/terrorister för varje levande eller död oskyldig civil jude.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Grattis USA! I slipper TikTok. 💪
(Nu har ju jag aldrig varit inne där så jag vet inte hur det funkar.)

Och om nu inte Trump flip-floppar även om detta och skjuter upp nedstängningen.

Hur många i Usa lever helt på att vara TikTok'are? 🤔

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Hoj
S1000RR
Vad har du för belägg på att de är dåliga på att sikta? Till och med PLO erkänner ju numera att Hamas gömmer sig i sjukhus. Experter på området menar att de inte begår folkrättsbrott när de bombar Hamas som gömmer sig bland civila.

Det du skriver är bekant och har skrivits många gånger förut av många arga människor men det har aldrig visat sig vara sant.

Det finns en del besvärande rapporter och naturligtvis begås det tvivelaktiga saker och massor med civila är döda, men huvudansvaret för detta är utan tvekan Hamas och deras medlöpare världen runt.

Vad är det du tycker varit positivt på Gaza sedan Hamas tog över, inte mänskliga rättigheter gissar jag, är det typ "Hitler byggde bra motorvägar"? Du vet kanske inte så mycket om hur illa ställt det varit på Gaza och hur korrupt styret varit sedan de tog över? Har du hört något om avrättningar tex? Kvinnors rättigheter? Homosexuella?
Det måste dom väl vara om dom inte kan urskilja ca 68 000 civila, från ett gäng hjärntvättade terrorister? Har svårt att se hur man kan vara så kass rent teoretiskt.
Numera? Att Hamas krupit upp i rövhålet på alla civila dom ser, är väl den äldsta bortförklaringen för att döda odiskriminerat, man någonsin använt i Israels fjuttiga historia?

Jag va född arg. Men man ska väl få uttrycka sig negativt emot folkmord för det?

Ähh, skit nere kompis. Hamas är bara en till anledning för att städa i gränden. USA med order från Israel, är största terroristerna hittills. Men motbevisa mig gärna

Fundamentalister som tycker mord är ok, är samma utrotningshotade avarter. Hitler hit å Hitler dit... det har man väl hört förr. Är det Mona Sahlin bakom ditt alias?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad är det media vill förmedla för budskap? Att alla ska få bo i USA med eller utan tillstånd? Att arbetares rättigheter trumfas av medelklassens rätt till svart arbetskraft?
Vad är poängen?

1000043641.jpg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det måste dom väl vara om dom inte kan urskilja ca 68 000 civila, från ett gäng hjärntvättade terrorister? Har svårt att se hur man kan vara så kass rent teoretiskt.
Numera? Att Hamas krupit upp i rövhålet på alla civila dom ser, är väl den äldsta bortförklaringen för att döda odiskriminerat, man någonsin använt i Israels fjuttiga historia?

Jag va född arg. Men man ska väl få uttrycka sig negativt emot folkmord för det?

Ähh, skit nere kompis. Hamas är bara en till anledning för att städa i gränden. USA med order från Israel, är största terroristerna hittills. Men motbevisa mig gärna

Fundamentalister som tycker mord är ok, är samma utrotningshotade avarter. Hitler hit å Hitler dit... det har man väl hört förr. Är det Mona Sahlin bakom ditt alias?
Nej jag tror vi är klara med varandra, ha det fint.

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Hoj
S1000RR
varför är det så synd om gaza ?
har folk redan glömt varför israel pryglar dom ??
som sagt innan, dom skulle kanske ha tänkt 2 gångar innan
dom gick över gränsen o våldtog,, lemlästade, bortförde o mördade
runt ca 1300 helt oskyldiga
det ligger en dokumentär om detta på tv4 play, titta på den
jag har sett film på unga tjejer, helt nerblodade från underlivet efter araberna har våldtagit dom. för att slänga in dom i bilar o bortföra dom
Samma anklagelser åt båda håll. En har mycket pengar och inflytande i medier och den andra jämförelsemått lite. Har själv inte varit ett fan av mobbare. Men veka individer ställer sig ofta på sidan av den generella makten

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...