Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Till hans förvar har han väl enligt egen utsago både blivit kvicksilverförgiftad och haft en död mask i skallen som misstänktes innan sin död ha kalasat lite på hans hjärna. Så han kanske inte fattar bättre.

Men man måste ju inte utnämna första bästa knäppgök man stöter på till hälsominister.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Mike J har, på order från Trump förstås, sparkat Turner som var ordförande i "House intelligence committee".
Turner var känd som Putin-motståndare men pro Ukraina och Nato.
Visar väl lite på Trumps kommande inriktning...

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Hade varit intressant att se några datasimuleringar på en hypotetisk pandemi, betydligt värre än Covid, där det snabbt tagits fram ett fungerande vaccin - med och utan ett utbrett vaccinmotstånd.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hade varit intressant att se några datasimuleringar på en hypotetisk pandemi, betydligt värre än Covid, där det snabbt tagits fram ett fungerande vaccin - med och utan ett utbrett vaccinmotstånd.
Jag har lekt med ett par epidemiologiska simulationsmodeller för man kunde pilla med lite alla möjliga variabler, men jag hittar bara avhandlingar om simulationsmodeller nu. Lite drygt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Det fanns en som gjorde filmer med simuleringar på YouTube, bland annat för att visa att ett fåtal vaccin-motståndare inte utgjorde ett problem, dom skyddades då av att stora massan vaccinerade sig, vilket motståndarna givetvis tog som intäkt att man klarade sig bra utan vaccin.

Men så ökade han andelen ovaccinerade med 10% och då jävlar tog det fart.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Jag har lekt med ett par epidemiologiska simulationsmodeller för man kunde pilla med lite alla möjliga variabler, men jag hittar bara avhandlingar om simulationsmodeller nu. Lite drygt.

Det fanns en som gjorde filmer med simuleringar på YouTube, bland annat för att visa att ett fåtal vaccin-motståndare inte utgjorde ett problem, dom skyddades då av att stora massan vaccinerade sig, vilket motståndarna givetvis tog som intäkt att man klarade sig bra utan vaccin.

Vi får väl kolla med han Britton och han britten (Neil Fergusson), vars modeller visade sig vara vansinnigt felaktiga under pandemin. 😅

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Det visade sig ju att vaccinerade bar på lika mycket virus i munnen som ovaccinerade och simuleringar som gjordes från början hade ju den naiva föreställningen att vaccinerade inte spred någon smitta.

Skillnaden var bara att vaccinerade bara på viruset 6 dagar medans ovaccinerade bar på viruset i 7 dagar.

Så långt är det vetenskapligt bevisat. Sen är min egen reflektion på det hela att den smittbärare som ligger hemma nedbäddad i sin säng sprider ingen smitta och den som känner sig frisk går förstås till sin arbetsplats eller skola och sprider smittan vidare.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Det visade sig ju att vaccinerade bar på lika mycket virus i munnen som ovaccinerade och simuleringar som gjordes från början hade ju den naiva föreställningen att vaccinerade inte spred någon smitta.

Skillnaden var bara att vaccinerade bara på viruset 6 dagar medans ovaccinerade bar på viruset i 7 dagar.

Så långt är det vetenskapligt bevisat. Sen är min egen reflektion på det hela att den smittbärare som ligger hemma nedbäddad i sin säng sprider ingen smitta och den som känner sig frisk går förstås till sin arbetsplats eller skola och sprider smittan vidare.
Oavsett hur det ligger till med den saken handlar det ju om specifika omständigheter kopplade till Covid-pandemin och de vaccin som togs fram då, snarare än om vaccin i stort.

Jag kan ju tycka att det är en synnerlig dålig idé av en blivande hälsominister att sprida information på ett vårdslöst sätt som kan bidra till att skapa misstro mot vacciner i befolkningen. Människors vilja att vaccinera sig kan ju visa sig vara helt avgörande inte bara i pandemier som är ett betydligt större hot mot civilisationen än Covid, utan också långsiktigt för folkhälsan. Kennedys track record när det gäller påverkan på mässlingsutbrott är ju t ex inte alldeles lysande.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Trump har utsett Stallone, Voight och Gibson som särskilda ambassadörer i Hollywood.
Speciellt Mel där han i sin senaste intervju med Rogan, bla sa sig inte tro på evolutionen, känns helt rätt till posten! 👍

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Trump har utsett Stallone, Voight och Gibson som särskilda ambassadörer i Hollywood.
Speciellt Mel där han i sin senaste intervju med Rogan, bla sa sig inte tro på evolutionen, känns helt rätt till posten! 👍
Kan ju iofs vara ett passande val just när det handlar om fiktion 😂

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Michelle Obama vägrar komma på Jimmy Carters begravning. Så oerhört oförskämt och visar verkligen vad hon är för en.
Påstås i bla SvD att hon har en "egen vilja" (tjejsur alltså) och vägrade sitta bredvid Donald Trump.
Hyfs och etikett kommer inte på tal i den familjen inte.
Påminner annars om Malcolm Jallow i VPK som vägrade applådera Sven Olof Sällströms insatser.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Michelle Obama vägrar komma på Jimmy Carters begravning. Så oerhört oförskämt och visar verkligen vad hon är för en.
Påstås i bla SvD att hon har en "egen vilja" (tjejsur alltså) och vägrade sitta bredvid Donald Trump.
Påminner annars om Malcolm Jallow i VPK som vägrade applådera Sven Olof Sällströms insatser.
Att hon vägrar vara i samma rum som Trump.
Det får mig att minnas något valprogram när Bengt Westerberg reste sig och stormade ut ur studion när Ian Wachtmeister kom in. Som resulterar att han framstår som en fjantigt/pajas. Vi andra kallar det demokrati men inte Bengt.

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
och vi kommer ju alla ihåg vem som inte var på förra presidentinstallationen?
Apropå tjejsur.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det får mig att minnas något valprogram när Bengt Westerberg reste sig och stormade ut ur studion när Ian Wachtmeister kom in. Som resulterar att han framstår som en fjantigt/pajas. Vi andra kallar det demokrati men inte Bengt.
1991, classic.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du ser ju själv kommentarerna och reaktionerna i tråden, det anses naturligt i liberala kretsar att skända en död president, hellre det än att umgås med en oliktänkande. 😅

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
TikTok-förbudet i USA går igenom och börjar gälla från söndag. Verkar iofs som det är möjligt för Trump att fördröja processen med upp till 90 dagar, vilket ger tid att hitta en eventuell köpare.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...