Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Egentligen kan man ju bara hänvisa till Fifth amendment.

Förvisso kan dom ju som ni säger hänvisa till att misstänkt brott skulle vara att man är illegal immigrant men i så fall faller ju hela fifth amendment, då kan man ju begära legitimation av exakt vem som helst med förklaringen att man misstänker att de befinner sig i landet illegalt. Det var knappast så dom tänkte sig det när dom stiftade den lagen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Egentligen kan man ju bara hänvisa till Fifth amendment.

Förvisso kan dom ju som ni säger hänvisa till att misstänkt brott skulle vara att man är illegal immigrant men i så fall faller ju hela fifth amendment, då kan man ju begära legitimation av exakt vem som helst med förklaringen att man misstänker att de befinner sig i landet illegalt. Det var knappast så dom tänkte sig det när dom stiftade den lagen.
Det visste jag inte.

Men jag gissar som sagt att ICE kommer få(ta?) någon form av "utökad rättighet" kring detta annars kommer det inte gå alls.

Konstitutionen är bara bra om den vill vad man själv vill (gäller både DEM å REP).

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det visste jag inte.

Men jag gissar som sagt att ICE kommer få(ta?) någon form av "utökad rättighet" kring detta annars kommer det inte gå alls.

Konstitutionen är bara bra om den vill vad man själv vill (gäller både DEM å REP).
Att begära ID eller motsvarande dokumentation skulle jag tro inte är några konstigheter och ifall det inte går att uppvisa dokumentation bör det väl vara någon slags process som kan leda till beslut om utvisning om man kan göra gällande att det är en person som befinner sig i USA utan tillstånd.

Hittade lite info här: https://www.law.cornell.edu/wex/undocumented_immigrant

I grunden inte så olikt hur det i teorin funkar i de flesta länder, inklusive Sverige, även om det som bekant spårade ur totalt här under en tid, med alla möjliga undantag och att det inte efterlevdes.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det visste jag inte.

Kravet är alltså att du måste vara misstänkt för ett brott för att det kan krävas att du legitimerar dig i USA.

Så nej, i teorin behövs som Heaven var inne på egentligen ingen utökad rättighet, eftersom man kan säga att personen måste visa leg för att denne är misstänkt illegal invandrare.

Problemet blir ju att man kan kräva exakt vem som helst på ID, man behöver bara påstå att man misstänker att de är illegala invandrare.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Kravet är alltså att du måste vara misstänkt för ett brott för att det kan krävas att du legitimerar dig i USA.

Så nej, i teorin behövs som Heaven var inne på egentligen ingen utökad rättighet, eftersom man kan säga att personen måste visa leg för att denne är misstänkt illegal invandrare.

Problemet blir ju att man kan kräva exakt vem som helst på ID, man behöver bara påstå att man misstänker att de är illegala invandrare.
Det måste föreligga grundad misstanke. Att bara plocka vemsomhelst och kräva leg har ingen grundad misstanke.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det måste föreligga grundad misstanke. Att bara plocka vemsomhelst och kräva leg har ingen grundad misstanke.
Och då är vi tillbaka till punkt A) att den som hämnar i en räd helt enkelt kan hänvisa till Fifth amendment och vägra legitimera sig.
Jag ser vad ni skriver. 👍

Det är väl just denna rätts(o)säkerhet man hävdat från DEM.
Det kommer bli grundat på "racism" hävdar man.

Det kanske är därför man vill ha "tips" på arbetsplatser/skolor osv för då får man något att hänvisa till för "misstanke"?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag ser vad ni skriver. 👍

Det är väl just denna rätts(o)säkerhet man hävdat från DEM.
Det kommer bli grundat på "racism" hävdar man.

Det kanske är därför man vill ha "tips" på arbetsplatser/skolor osv för då får man något att hänvisa till för "misstanke"?

Ja, går man tex till en biltvätt som på pappret hade noll anställda 2023 och ser ett dussin mexare stå och polera bilar där så finns ju goda skäl.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag såg någon Citrusodlare som saknade 75% av personalen, frukterna ruttnar på träden, men mexarna törs inte gå till jobbet nu.

Det är nog bråttom att fixa till någon form av arbets-visa system som fungerar med mexarna.

Jag håller med om att folk inte ska uppehålla sig illegalt i ett annat land, men att jaga mexare som faktiskt går till jobbet och inte är kriminella är kanske fel ände att börja i.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag såg någon Citrusodlare som saknade 75% av personalen, frukterna ruttnar på träden, men mexarna törs inte gå till jobbet nu.

Det är nog bråttom att fixa till någon form av arbets-visa system som fungerar med mexarna.

Jag håller med om att folk inte ska uppehålla sig illegalt i ett annat land, men att jaga mexare som faktiskt går till jobbet och inte är kriminella är kanske fel ände att börja i.

Ja, det är nog väldigt många amerikanska företag som fungerar dåligt utan dessa mexikanska arbetare.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
”And the MEXICANS gonna pay for it”

Jodå, vi minns.

Frågan är hur länge Trump klarar av att blunda för verkligheten.

Mvh
Så länge som gruppmentala befolkningen gör det.

Jag delar nog inte riktigt samma syn på hur gränspolitik ska göras med de flesta här inne, men kombinationen av hur krångligt det är att komma in lagligt, och hur många som tillåtits fara runt olagligt är ju absurd, det tror jag att de flesta är med på tåget om.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Så länge som gruppmentala befolkningen gör det.

Jag delar nog inte riktigt samma syn på hur gränspolitik ska göras med de flesta här inne, men kombinationen av hur krångligt det är att komma in lagligt, och hur många som tillåtits fara runt olagligt är ju absurd, det tror jag att de flesta är med på tåget om.

Det kan man absolut hålla med om, men om ”lösningen” är sämre än nuläget är ju inte mycket vunnet…

Mvh

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om jag inte minns fel anses inte att ha identitet vara en brottslig handling, och därför är inte 5:e applicerbart.

Youtube är fullt av filmer på folk som blir stoppade i "Internal bordercontrols" och tillfrågade om dom är US citizens, men om man bara obstruerar och vägrar svara och vägrar identifiera sig så får man åka, väldigt få (om ens någon) stater har "Stop and ID" i lagen.

En gubbe som filmar brukar klä sig i mexar-hatt, poncho, maraccas och äta burritos medans dom kvarhåller honom för att han vägrar.

En gång fick en av snutarna ett psykbryt och powertrippade, slog sönder rutan och släpade ut honom ur bilen, jag tror att han har råd att jävlas med kontrollerna på heltid nu......

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Youtube är fullt av filmer på folk som blir stoppade i "Internal bordercontrols" och tillfrågade om dom är US citizens, men om man bara obstruerar och vägrar svara och vägrar identifiera sig så får man åka, väldigt få (om ens någon) stater har "Stop and ID" i lagen.

En gubbe som filmar brukar klä sig i mexar-hatt, poncho, maraccas och äta burritos medans dom kvarhåller honom för att han vägrar.

En gång fick en av snutarna ett psykbryt och powertrippade, slog sönder rutan och släpade ut honom ur bilen, jag tror att han har råd att jävlas med kontrollerna på heltid nu......
Ja som sagt krävs i de flesta stater en välgrundad misstanke om brott.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR

Det finns redan idag H-2A visa för säsongsarbetare för just denna industrin, men man struntar troligen i att följa regelverket.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Och då är vi tillbaka till punkt A) att den som hamnar i en räd helt enkelt kan hänvisa till Fifth amendment och vägra legitimera sig.

Det är 4th amendment som skyddar folk från illegal search and seizure och det inkluderar kravet på legitimering.

Problemet uppkommer om man kör bil då föraren ska kunna påvisa att de innehar körkort. Passagerare måste dock inte identifiera sig.

Ett intressant tillägg här är att US Border Patrol kan sätta upp checkpoints upp till 100 miles från gränsen. 33 av dessa är permanenta och något man ser dagligen i tex Kalifornien.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är 4th amendment som skyddar folk från illegal search and seizure och det inkluderar kravet på legitimering.

Problemet uppkommer om man kör bil då föraren ska kunna påvisa att de innehar körkort. Passagerare måste dock inte identifiera sig.

Ett intressant tillägg här är att US Border Patrol kan sätta upp checkpoints upp till 100 miles från gränsen. 33 av dessa är permanenta och något man ser dagligen i tex Kalifornien.

Och i USA är det extremt svårt att leva utan körkort och bil så där blir det ju ett stort problem att leva som illegal invandrare.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...