Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det är väll lite så det funkar i usa att dom sätter på folk handfängsel för att ha koll på situationen.

Speciellt om det är på ett flygplan med något hundratal personer som absolut inte vill resa. Kan tänka mig att det snabbt skulle kunna bli total kaos och upplopp.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är väll lite så det funkar i usa att dom sätter på folk handfängsel för att ha koll på situationen.

Speciellt om det är på ett flygplan med något hundratal personer som absolut inte vill resa. Kan tänka mig att det snabbt skulle kunna bli total kaos och upplopp.
Jag utgår från att i de få fall Sverige chartrat plan enkom för utvisning så är det lite tryckt stämning också.

När Sverige utvisar civilt så förekommer också tvång.

Men som vanligt med vänstern, olika måttstockar. Standard procedur.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Låter logiskt, och är det praxis så är det.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Sett några klipp med Dr Phil på "mission" med ICE.
Känns som han tittat lite djup i sitt eget "medicinskåp". 😅

Naturligtvis har ett land rätt att utvisa personer som befinner sig illegalt i det landet.
Jag hoppas bara Dr Phil får hjälp annars kommer det ta tid.

Detta är kanske det mest intressanta av Trumps löften.
Hur kommer det genomföras?
Hur påverkar det ekonomin?
Kommer några amerikanska medborgare komma i kläm?

Ska bli spännande att följa. :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sett några klipp med Dr Phil på "mission" med ICE.
Känns som han tittat lite djup i sitt eget "medicinskåp". 😅

Naturligtvis har ett land rätt att utvisa personer som befinner sig illegalt i det landet.
Jag hoppas bara Dr Phil får hjälp annars kommer det ta tid.

Detta är kanske det mest intressanta av Trumps löften.
Hur kommer det genomföras?
Hur påverkar det ekonomin?
Kommer några amerikanska medborgare komma i kläm?

Ska bli spännande att följa. :)
Jag såg också Dr Phil, vad lite mer exakt är det du tycker?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
"Vice President JD Vance said big tech companies remain “very much on notice” to respect constitutional free speech rights despite the support shown for the new administration by Silicon Valley titans.

Vance told CBS’s “Face the Nation on Sunday that President Trump is prepared to act if tech giants continue practices conservatives perceive as censorship.

“We believe fundamentally that big tech does have too much power,” Vance said."

Jättebra! ⭐⭐⭐⭐⭐

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
"Vice President JD Vance said big tech companies remain “very much on notice” to respect constitutional free speech rights despite the support shown for the new administration by Silicon Valley titans.

Vance told CBS’s “Face the Nation on Sunday that President Trump is prepared to act if tech giants continue practices conservatives perceive as censorship.

“We believe fundamentally that big tech does have too much power,” Vance said."

Jättebra! ⭐⭐⭐⭐⭐

Han glömde nämna bankerna

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Han glömde nämna bankerna
Det tog ju Trump upp direkt men en av dem det berör, som en gammal chef jag hade:
Praise in private, punish in public

😳

Finns även på SVT, men here you go, det var så vackert live, rekommenderas:

Instead, the chatter centered on Brian Moynihan, the CEO of Bank of America, who thought he was teeing up a softball for the president but soon found himself in Trump’s crosshairs. What happened next was a public berating of one of the most powerful financiers in the world — a warning shot to the private sector, direct from Trump’s mouth: The administration won’t stand for “woke” ideology in the ranks of the federal government, and companies had better get on board, too.

During a Q&A session, Trump touted his plans to reduce inflation before abruptly shifting the focus back to Moynihan.

“You’ve done a fantastic job, but I hope you start opening your bank to conservatives, because many conservatives complain that the banks are not allowing them to do business within the bank,” Trump said. “You and Jamie and everybody… What you’re doing is wrong.”

Jaws hit the floor, the Times reported.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Dags att tippa på vilket toppnamn I Trumps administration som får gå/ lämnar först.
Jag gissar på hans chief of staff (4st sist).

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Räder? Men du är bara skyldig att legitimera dig ifall du är misstänkt för brott så vilken sorts räder tänker du dig skulle fungera för att hitta illegala immigranter som inte gjort brott?
Beträffande detta så har ICE sänt ut brev till skolor i Texas om att det kan komma räder.
OM det stämmer och räder inträffar lär dom nog strunta i den lilla detaljen med misstänkt för brott.
För jag tror inte dom hittar många misstänkta brottslingar i skolan.

Såvitt jag läste, kan ju vara missinformation, så kontrollerade ICE alla anställda vid någon(några?) arbetsplats och tog med sig en amerikansk medborgare, veteran, som saknade ID.

Kan också vara så att ICE har utökade befogenheter vad gäller detta?
Det skulle iaf jag försöka se till om jag var Trump.
Annars kommer det ta en hiskelig tid att hitta alla illegala migranter om de bara hittas om de är misstänkta för brott.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Beträffande detta så har ICE sänt ut brev till skolor i Texas om att det kan komma räder.
OM det stämmer och räder inträffar lär dom nog strunta i den lilla detaljen med misstänkt för brott.
För jag tror inte dom hittar många misstänkta brottslingar i skolan.

Såvitt jag läste, kan ju vara missinformation, så kontrollerade ICE alla anställda vid någon(några?) arbetsplats och tog med sig en amerikansk medborgare, veteran, som saknade ID.

Kan också vara så att ICE har utökade befogenheter vad gäller detta?
Det skulle iaf jag försöka se till om jag var Trump.
Annars kommer det ta en hiskelig tid att hitta alla illegala migranter om de bara hittas om de är misstänkta för brott.
Är inte själva grejen (ur Trumps perspektiv) att det som gör dem till brottslingar är att de befinner sig i USA illegalt?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jo, och så är det ju egentligen.
Så som jag skrev förut, hans fulla rätt att deportera.
Ja, om jag fattat det rätt innebär det inte ett brott att olovligen befinna sig i USA, så begreppet kriminell/brottsling är egentligen felaktigt om det inte är så att de dessutom har begått något brott i landet. Det räknas tydligen som "civil violation" och det ger rätt till utvisning, även om det finns vissa undantag.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Egentligen kan man ju bara hänvisa till Fifth amendment.

Förvisso kan dom ju som ni säger hänvisa till att misstänkt brott skulle vara att man är illegal immigrant men i så fall faller ju hela fifth amendment, då kan man ju begära legitimation av exakt vem som helst med förklaringen att man misstänker att de befinner sig i landet illegalt. Det var knappast så dom tänkte sig det när dom stiftade den lagen.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...