Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Något som oroar mig med USA är att nästan alla privatpersoner och företag använder amerikansk mjukvara som till exempel Microsoft, Apple, Google och eposttjänster trots att de är ökända för att övervaka både egen befolkning och resten av världen. Tror det är en stor konkurrensfördel om de har bakdörrar in i systemen, särskilt med AI som kan gå igenom stora mängder information och kunna fånga upp innovation/uppfinningar och veta vad konkurrenter har för planer m.m.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag såg någon Citrusodlare som saknade 75% av personalen, frukterna ruttnar på träden, men mexarna törs inte gå till jobbet nu.

Det är nog bråttom att fixa till någon form av arbets-visa system som fungerar med mexarna.

Jag håller med om att folk inte ska uppehålla sig illegalt i ett annat land, men att jaga mexare som faktiskt går till jobbet och inte är kriminella är kanske fel ände att börja i.
Så att medelklassen skall ha tillgång till citron trumfar arbetsmarknadens regler, lagstiftning och graden av civilisation att man inte vill ha fattiga mexikaner som plockar grönsaker mot låg lön?

Got it.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Något som oroar mig med USA är att nästan alla privatpersoner och företag använder amerikansk mjukvara som till exempel Microsoft, Apple, Google och eposttjänster trots att de är ökända för att övervaka både egen befolkning och resten av världen. Tror det är en stor konkurrensfördel om de har bakdörrar in i systemen, särskilt med AI som kan gå igenom stora mängder information och kunna fånga upp innovation/uppfinningar och veta vad konkurrenter har för planer m.m.

Som användare bör man självklart ha rutiner för detta men det kan ju nämnas att EU satt press på Microsoft att de tvingades förlägga sina servrar rent fysiskt i EU så att de omfattas av europeisk lagstiftning och därmed juridisk rådighet.

Rent generellt så har såväl USA som Europa ganska långtgående lagstiftning kring personuppgifter och integritet, tyvärr har väl en del företag i monopolställning ”råkat” glömma det ibland :va och sålt annonsuppgifter till andra.

Men är man på Internet så är man, du och dina vanor kommer likt förbannat att bli kartlagda och alternativet är nog tyvärr att fimpa mobiltelefonen, stänga sina digitala kanaler helt, avregistrera sig från skatteverket och återgå till vedeldad stuga, pastorsexpeditionen och bytesekonomi.

Mvh

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så att medelklassen skall ha tillgång till citron trumfar arbetsmarknadens regler, lagstiftning och graden av civilisation att man inte vill ha fattiga mexikaner som plockar grönsaker mot låg lön?

Got it.

Nej, var läste du det?

"Jag håller med om att folk inte ska uppehålla sig illegalt i ett annat land

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Som användare bör man självklart ha rutiner för detta men det kan ju nämnas att EU satt press på Microsoft att de tvingades förlägga sina servrar rent fysiskt i EU så att de omfattas av europeisk lagstiftning och därmed juridisk rådighet.

Rent generellt så har såväl USA som Europa ganska långtgående lagstiftning kring personuppgifter och integritet, tyvärr har väl en del företag i monopolställning ”råkat” glömma det ibland :va och sålt annonsuppgifter till andra.

Men är man på Internet så är man, du och dina vanor kommer likt förbannat att bli kartlagda och alternativet är nog tyvärr att fimpa mobiltelefonen, stänga sina digitala kanaler helt, avregistrera sig från skatteverket och återgå till vedeldad stuga, pastorsexpeditionen och bytesekonomi.

Mvh
Flera avslöjanden har visat att USA inte bryr sig väldigt mycket om att följa dessa lagar. Att de olagligt avlyssnar både sina allierade och egen befolkning, https://www.globaltimes.cn/page/202304/1289498.shtml . På grund av bland annat Edvard Snowden har hemligheter kommit fram som ingen skulle tro på annars. Det är naivt att tro att USA inte skulle kunna utnyttja möjligheten att lägga in bakvägar, få tillgång på data via servrar eller samla in data på andra sätt via amerikanska operativsystem/mailklienter.

https://www.digi.no/artikler/du-del...ruker-iphone-viser-uavhengige-forskere/523654

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike

Mvh
Tänker att man kan göra även andra sunda val istället för att sätta sig i en vedeldad stuga. En start kan vara att ta aktiva val att använda open source programvara som kan granskas lättare, till exempel Linux på datorn, LineageOS på telefonen och alternativa sociala media grupper där användarna äger informationen. Man undgår såklart inte helt att bli kartlagd, men delvis, samt att man lägger press på google och andra aktörer att spåra mindre om fler väljer de bort.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tänker att man kan göra även andra sunda val istället för att sätta sig i en vedeldad stuga. En start kan vara att ta aktiva val att använda open source programvara som kan granskas lättare, till exempel Linux på datorn, LineageOS på telefonen och alternativa sociala media grupper där användarna äger informationen. Man undgår såklart inte helt att bli kartlagd, men delvis, samt att man lägger press på google och andra aktörer att spåra mindre om fler väljer de bort.

Japp helt rätt.

Mvh

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tyckte det såg ut som att du tyckte det var fel prioritering men då såg jag fel, knasigt.

Tja, man kanske kunde börja med att kasta ut dom som inte arbetar, eller dom som försörjer sig som kriminella.

Det tycker jag att vi också skulle göra, istället för att kasta ut en 18 årig ukrainsk tjej som har lärt sig språket och håller på att utbilda sig till läkare, och har hela sin familj här så kanske vi kunde se till att snubbar med magväska som lever på att sälja knark och skjuta på varandra och har utvisningsbeslut lämnar landet.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Japp helt rätt.

Mvh
Det finns även Europeiska alternativ till FB Messenger, till exempel Threema och krypterade mer säkra/privatlivsfokuserade mailleverantörer än gmail och hotmail. För mig känns det som sunt förnuft att ta aktiva val samt att förhoppningsvis hjälpa barnen att välja bättre alternativ.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag såg någon Citrusodlare som saknade 75% av personalen, frukterna ruttnar på träden, men mexarna törs inte gå till jobbet nu.

Det är nog bråttom att fixa till någon form av arbets-visa system som fungerar med mexarna.

Jag håller med om att folk inte ska uppehålla sig illegalt i ett annat land, men att jaga mexare som faktiskt går till jobbet och inte är kriminella är kanske fel ände att börja i.

Got it.
1738184546475.jpeg
För min del bör man förutom att deportera alla illegala OCKSÅ åtala de arbetsgivare som anställer svart arbetskraft.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Så är det ju men vad är landet utan all denna billiga arbetskraft? Det kanske visar sig snart...
Jag vet faktiskt inte om det där är så oerhört allvarligt och även om det är det, so what?
Vad är alternativet?
Det är väl förhoppningsvis så att de inte jobbar svart med kritisk verksamhet och om så är fallet så är det ännu större skäl att ta tag i det.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
View attachment 509797
För min del bör man förutom att deportera alla illegala OCKSÅ åtala de arbetsgivare som anställer svart arbetskraft.
Det är väl det som är rimligt och som har varit praxis i väst sedan urminnes tider.
Att bara titta bort är någon ny grej, som också blivit väldigt vanlig, framför allt i progressiva länder som Sverige. Foodora, tältläger, barnvagnscamping i Sthlm city, osv.

Var det någon som såg denna? Synd Svt plockar bort.

1000044400.jpg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vet faktiskt inte om det där är så oerhört allvarligt och även om det är det, so what?
Vad är alternativet?
Det är väl förhoppningsvis så att de inte jobbar svart med kritisk verksamhet och om så är fallet så är det ännu större skäl att ta tag i det.

Ja, men vem ska göra de där jobben som mexare gjort billigt? Vanliga amerikaner som vill ha högre lön är väl det rimliga svaret? Ja, men då kommer nog många företag bli nedlagda.

När den billiga städfirma som städat kontoret blir nedlagd så måste en ny dyrare städfirma anlitas med arbetskraft som vill ha de sedvanliga höga amerikanska lönerna.
Och därmed måste kontorspersonalens lön sänkas om företaget ska behålla sin lönsamhet.

Hur ser det ut i industrierna?

Jag vet inte hur mycket sådana här uppgifter som idag sköts av den här sortens billig arbetskraft men risken finns att det inte alls blir så gynnsamt för resten av landet när dom sparkas ur.

Jag säger inte att det blir så illa för jag vet inte hur stor kugge dom utgör i maskineriet, det kanske är försumbart.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, men vem ska göra de där jobben som mexare gjort billigt? Vanliga amerikaner som vill ha högre lön är väl det rimliga svaret? Ja, men då kommer nog många företag bli nedlagda.

När den billiga städfirma som städat kontoret blir nedlagd så måste en ny dyrare städfirma anlitas med arbetskraft som vill ha de sedvanliga höga amerikanska lönerna.
Och därmed måste kontorspersonalens lön sänkas om företaget ska behålla sin lönsamhet.

Hur ser det ut i industrierna?

Jag vet inte hur mycket sådana här uppgifter som idag sköts av den här sortens billig arbetskraft men risken finns att det inte alls blir så gynnsamt för resten av landet när dom sparkas ur.

Jag säger inte att det blir så illa för jag vet inte hur stor kugge dom utgör i maskineriet, det kanske är försumbart.
Det får vi se helt enkelt, alternativet är inte att låta det vara.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...