Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, men vem ska göra de där jobben som mexare gjort billigt? Vanliga amerikaner som vill ha högre lön är väl det rimliga svaret? Ja, men då kommer nog många företag bli nedlagda.

När den billiga städfirma som städat kontoret blir nedlagd så måste en ny dyrare städfirma anlitas med arbetskraft som vill ha de sedvanliga höga amerikanska lönerna.
Och därmed måste kontorspersonalens lön sänkas om företaget ska behålla sin lönsamhet.

Hur ser det ut i industrierna?

Jag vet inte hur mycket sådana här uppgifter som idag sköts av den här sortens billig arbetskraft men risken finns att det inte alls blir så gynnsamt för resten av landet när dom sparkas ur.

Jag säger inte att det blir så illa för jag vet inte hur stor kugge dom utgör i maskineriet, det kanske är försumbart.

Nej men med Trumps historiskt dokumenterade skicklighet i att införa rätt åtgärder vid rätt tillfällen - vad skulle kunna gå fel?

Mvh

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja, men vem ska göra de där jobben som mexare gjort billigt? Vanliga amerikaner som vill ha högre lön är väl det rimliga svaret? Ja, men då kommer nog många företag bli nedlagda.

När den billiga städfirma som städat kontoret blir nedlagd så måste en ny dyrare städfirma anlitas med arbetskraft som vill ha de sedvanliga höga amerikanska lönerna.
Och därmed måste kontorspersonalens lön sänkas om företaget ska behålla sin lönsamhet.

Jag vet inte hur mycket sådana här uppgifter som idag sköts av den här sortens billig arbetskraft men risken finns att det inte alls blir så gynnsamt för resten av landet när dom sparkas ur.

Jag säger inte att det blir så illa för jag vet inte hur stor kugge dom utgör i maskineriet, det kanske är försumbart.
Det rör sig väl om strax över 3% av befolkningen.

Ett av problemen är väl att det skapas ett skuggsamhälle med svart pengar och alla dess nackdelar.
Ett annat att dessa arbetare nog utnyttjas rejält och får en bit under minimilön vilket är strax över 7$.

Dyrare priser/löner kommer det bli hur man än gör.
Oavsett om man ger dom något arbetstillstånd som ger dom rätt till minimilön eller skickar ut dom så amerikaner tar jobben istället (tveksamt).

Tycker nog någon form av långvariga arbetstillstånd ändå vore bäst.

Ska bli intressant att se hur det utvecklas...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det var samma klagomål förra perioden om jag inte minns fel.
Det är nog bra om riksbankerna får sköta det utan politisk inblandning.

Klagat har nog de flesta gjort men bara Trump är så bindgalen att han tror sig veta mer än de som gör detta på heltid.
Och dessutom så galen att han öppet visar sin hybris.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Såg lite av RFK Jr's hearing igår.

Herregud! :3freak
Märkligt nog är jag på samma sida som alla dom där Nobelpristagarna och dom 15000 läkarna i detta.

Snacka om flipp-flopp.
-"I am pro vaccine."
Joråsåatte, det finns några klipp som motsäger det påståendet. :)

Naturligtvis kommer han bli godkänd för Trump har sagt åt alla REP "Or else!". :whip

Det är ett fantastisk kabinett som växer fram i världens största ekonomi. 😅

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Såg lite av RFK Jr's hearing igår.

Herregud! :3freak
Märkligt nog är jag på samma sida som alla dom där Nobelpristagarna och dom 15000 läkarna i detta.

Snacka om flipp-flopp.
-"I am pro vaccine."
Joråsåatte, det finns några klipp som motsäger det påståendet. :)

Naturligtvis kommer han bli godkänd för Trump har sagt åt alla REP "Or else!". :whip

Det är ett fantastisk kabinett som växer fram i världens största ekonomi. 😅
Det är få som fått ur sig lika mycket trams offentligt som RFK Jr. Nästan i paritet med ledaren de valt.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Det korta svaret är ju att det behöver komma ur lönsamheten. Aktieutdelning och bonusar.

MEN det om något är knappast något som Trump vill...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Du menar att folket kan betala det via sina pensionsfonder?
Någonstans måste det ju komma ifrån.
Men om företaget inte är lönsamt att driva för att städarn tjänar en lön som går att leva på, då är något lite knas.

Sen finns det ju mer pengar i samhället, som också bidrar till en levande ekonomi, om man gör konsumenter av de på botten.
Men det är klart att det driver inflation.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som användare bör man självklart ha rutiner för detta men det kan ju nämnas att EU satt press på Microsoft att de tvingades förlägga sina servrar rent fysiskt i EU så att de omfattas av europeisk lagstiftning och därmed juridisk rådighet.

Rent generellt så har såväl USA som Europa ganska långtgående lagstiftning kring personuppgifter och integritet, tyvärr har väl en del företag i monopolställning ”råkat” glömma det ibland :va och sålt annonsuppgifter till andra.

Men är man på Internet så är man, du och dina vanor kommer likt förbannat att bli kartlagda och alternativet är nog tyvärr att fimpa mobiltelefonen, stänga sina digitala kanaler helt, avregistrera sig från skatteverket och återgå till vedeldad stuga, pastorsexpeditionen och bytesekonomi.

Mvh
MS nya AI-övervakningssystem ser rätt noga ut att kringgå alla sådana lagar, och sparar all information lokalt på systemet, men sedan är det ju bara att logga in via intels hårdvarumontitorering och fråga efter precis vad man vill som AIn har spanat på systemet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Någonstans måste det ju komma ifrån.
Men om företaget inte är lönsamt att driva för att städarn tjänar en lön som går att leva på, då är något lite knas.

Sen finns det ju mer pengar i samhället, som också bidrar till en levande ekonomi, om man gör konsumenter av de på botten.
Men det är klart att det driver inflation.

Inte alls säkert det driver på någon inflation, kanske tvärtom blir det bara sänkta löner åt folket.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Inte alls säkert det driver på någon inflation, kanske tvärtom blir det bara sänkta löner åt folket.
Om man höjer de oavlönade till någonstans rimlig medborgare-lön, så är det klart att det driver inflation. _sänker_ man genomsnittslönen genom att många infödingar får jobba för de villkoren som illegala arbetat för, ja då behöver det inte göra det. Men har troligen minst lika negativ påverkan på levnadsstandard.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om man höjer de oavlönade till någonstans rimlig medborgare-lön, så är det klart att det driver inflation. _sänker_ man genomsnittslönen genom att många infödingar får jobba för de villkoren som illegala arbetat för, ja då behöver det inte göra det. Men har troligen minst lika negativ påverkan på levnadsstandard.

Ja, om man förutsätter att det det alltid finns mer pengar att betala så blir väl utfallet så.
Men utan billig arbetskraft kanske det där billiga varorna och tjänsterna kanske inte alls blir producerade med följden det inte blir några pengar över till de som förväntar sig högre löner.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...