Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Apropå Trump och vad han säger och gör... Om han deklarerar kartellerna som terrororganisationer så ger han i princip hela Mexikos befolkning asylrätt i USA, eftersom att de är offer för terrororganisationer.
Kan bli intressant.
Är det automatiskt skäl för asyl i USA verkligen? Kan man se samma sak i andra länder där de finns terrorister? Att de får fri lejd till USA? Tillåt mig tvivla.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Enig men det som komplicerar saken är att han ofta eller alltid haft rätt i sak, sannolikt även denna gång så kommer man kunna läsa att FAA hållt på med en massa DEI skit.
Det har man ju kunnat läsa i ett par år redan, så det är ju inte en högoddsare. Men det är ju kanske inte helt relevant för den här olyckan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det har man ju kunnat läsa i ett par år redan, så det är ju inte en högoddsare. Men det är ju kanske inte helt relevant för den här olyckan.
Både och, de organisationer som fokuserar på fel saker och sedan misslyckas får nog leva med att det kommer klagas på, det hade nog hänt även om de hade gjort något mindre kontroversiellt och splittrande.

"Kommunen drar ner på det och det, tjänstemännen fick julbord osv", classic.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Är det automatiskt skäl för asyl i USA verkligen? Kan man se samma sak i andra länder där de finns terrorister? Att de får fri lejd till USA? Tillåt mig tvivla.
Det är väl grejen med asylreglerna, det är svårt för folk i mellanöstern att fly till USA som första land, men Mexikos invånare behöver bara gå till tullkontrollen vid gränsen och säga att de söker asyl och är rädda för förföljandet från terrororganisationer i hemlandet, något som med tanke på våldssituationen, slavarbetet och människohanceln som föregår är svårt att neka.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är väl grejen med asylreglerna, det är svårt för folk i mellanöstern att fly till USA som första land, men Mexikos invånare behöver bara gå till tullkontrollen vid gränsen och säga att de söker asyl och är rädda för förföljandet från terrororganisationer i hemlandet, något som med tanke på våldssituationen, slavarbetet och människohanceln som föregår är svårt att neka.
Jag tror snarare terroristklassningen är för att rättfärdiga operationer inte i Mexico.
Hoppas jag har fel...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Att man ”sänkte” kraven för flygledare i USA kan sannolikt diskuteras; det man gjorde var att ta bort kravet på tidigare erfarenhet vilket sållade bort många i övrigt lämpliga kandidater. För att bli antagen måste man fortfarande klara rätt tuffa tester och förstås genomgå en rätt kvalificerad utbildning med godkänt resultat. Tydligen infördes också åldersregler; dvs de sökande skall vara mellan 18 och 31 år och det handlar kanske om mer ekonomiska orsaker då utbildningen är dyr och då vill man ju att folk jobbar länge.

Det kan nämnas att väldigt få andra länder har haft något erfarenhetskrav, i Sverige krävs tex endast genomgången gymnasieutbildning. Annars samma gång med tester och rätt kvalificerad utbildning.

Annars finns regelverk som minst skall uppfyllas hos ICAO.

Så jag köper nog inte riktigt det där med att man skulle typ ha ”sänkt kraven av woke-skäl” (eller vad det nu tolkats som av Trump).

Mvh

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

6ec897a9ec77f1cc598f05463f542013.png

Det kan vara så att det är klokare att hänvisa till ChatGPT trots allt… än så länge iaf. :)

Mvh

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Så nu skall man sura för att till och med Wikipedia skriver om att tidningen sprider konspirationsteorier kring rasfrågan?

Men det är onekligen relevant med källa i detta fall eftersom deras bild inte riktigt tycks delas av flygvärlden. Jag gjorde en liten research nämligen.

Snarare kanske man skall se över sitt eget val av informationskällor för sin världsuppfattning.

Kan vi skriva av den teorin nu tror vi? Vi får väl se vad haverirapporten säger, ifall nu Trump inte lägger sig i den också… :)

Mvh

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är så faktagranskning går till numera. Man skjuter ner budbäraren istället för att gräva till källan för att kontrollera ifall där finns någon relevans.
Numera?
Hur var det med alternativ media (som tex avslöjade att Iraks försvarsminister bidragsfuskar i Sverige eller otaliga andra gräv), de var väl alltid dåliga? Fox News dåliga, allt är dåligt.
Det är så enkelt att höger är dåligt och vänster är bra. Inte svårare än så.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Så nu skall man sura för att till och med Wikipedia skriver om att tidningen sprider konspirationsteorier kring rasfrågan?

Men det är onekligen relevant med källa i detta fall eftersom deras bild inte riktigt tycks delas av flygvärlden. Jag gjorde en liten research nämligen.

Snarare kanske man skall se över sitt eget val av informationskällor för sin världsuppfattning.

Kan vi skriva av den teorin nu tror vi? Vi får väl se vad haverirapporten säger, ifall nu Trump inte lägger sig i den också… :)

Mvh
Det du bör bemöta är påståendena i artikeln och inte vem som publicerat den. Att du har gjort eftersökningar säger ju inte oss övriga någonting. Alla som skriver något gör det ur sin egen position, men fakta kommer inte ändra sig.
Till och med Fox News skulle kunna säga något som är sant och relevant.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det du bör bemöta är påståendena i artikeln och inte vem som publicerat den. Att du har gjort eftersökningar säger ju inte oss övriga någonting. Alla som skriver något gör det ur sin egen position, men fakta kommer inte ändra sig.

Jag bemötte ju påståendet i inlägget innan, baserat på den lilla men ganska breda research jag gjorde. Så man får väl sura bäst man vill tänker jag. Lite får man tåla, det får sannerligen jag göra utan att gnälla alltför mycket. :)

Mvh

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag bemötte ju påståendet i inlägget innan, baserat på den lilla men ganska breda research jag gjorde. Så man får väl sura bäst man vill tänker jag. Lite får man tåla, det får sannerligen jag göra utan att gnälla alltför mycket. :)

Mvh
Frågan är om det finns/har funnits regler i stil med att man får pluspoäng för irrelevanta saker eller inte.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har länkat från allt möjligt genom åren, inklusive Proletären och Aftonbladet.
Utgår från att de flesta kan tänka själva och upplever att det normalt sett fungerar bra, dock med vissa få, men mycket tydliga, undantag.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Numera?
Hur var det med alternativ media (som tex avslöjade att Iraks försvarsminister bidragsfuskar i Sverige eller otaliga andra gräv), de var väl alltid dåliga? Fox News dåliga, allt är dåligt.
Det är så enkelt att höger är dåligt och vänster är bra. Inte svårare än så.

Det där med Iraks försvarsminister räknar jag till nutid. Jag referade till den tiden då de som faktagranskade faktiskt förstod hur faktagranskning utförs.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Mvh

Du ska nog vara tacksam att vi andra på sporthoj inte granskar budbärarens trackrecord när vi bedömer trovärdigheten i det vi läser här.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...