Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det rör sig väl om strax över 3% av befolkningen.

Ett av problemen är väl att det skapas ett skuggsamhälle med svart pengar och alla dess nackdelar.
Ett annat att dessa arbetare nog utnyttjas rejält och får en bit under minimilön vilket är strax över 7$.

Dyrare priser/löner kommer det bli hur man än gör.
Oavsett om man ger dom något arbetstillstånd som ger dom rätt till minimilön eller skickar ut dom så amerikaner tar jobben istället (tveksamt).

Tycker nog någon form av långvariga arbetstillstånd ändå vore bäst.

Ska bli intressant att se hur det utvecklas...

Arbetslösheten i USA ligger på 3.5% så det ser väl inte direkt ut som att dessa 3% skulle kunna täckas upp av de arbetslösa.

De flesta verkar vara ganska säkra på alternativet att befintlig arbetskraft kommer ta över mexarnas arbetsuppgifter och till högre löner vilket ger inflation som i sin tur ger höjda räntor som bromsar ekonomin.

I de flesta västländer importerar vi billiga produkter från Asien men USA har alltså i princip haft ett eget litet Kina inom landet som producerat dessa billiga tjänster och kanske även varor.

Jag tror inte det kommer bli en omställning som passerar helt obemärkt förbi i alla fall så jag håller med om att det ska bli intressant att se hur det utvecklas.

En president som ständigt hoppar in och från dag till annan ändrar spelreglerna för landets företag är ju inte heller den stabila marknad de flesta entreprenörer vill ha.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Du tycker inte att det blir en aning paradoxalt när man patroniserande använder en ej tillförlitlig källa som källhänvisning till att misskreditera en annan källa?
Jo, givetvis. Det jag menade var att Wikipedia har artiklar som det finns grund för och inte alltid är felaktiga. Är de redigerade igår bör man kolla vad som ligger bakom redigeringen för det kan vara vem som helst som gjort en uppdatering.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Alltså, någon påstår något med enda källa en känd konspirationssajt.

Ute i verkligheten hittas ingenting som egentligen styrker detta påstående; det som ändrats var alltså borttagandet av erfarenhetskrav som USA sannolikt var ganska ensamma om samt att man begränsade kandidaternas ålder till mellan 18 och 31. I övrigt samma tester för att bli antagen, samma utbildning som skall klaras av.

När detta påtalas blir det personangrepp direkt - inte mot den som postar konspirationsteorier utan mot den som påtalar att Washington Times nog inte är världens bästa källa när det gäller flygledarutbildning.

Det känns inte ens ett dugg märkligt?

Sporthoj.

Mvh

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Wikipedia är mer trovärdigt på sidor där det inte uppdateras kontinuerligt.
Står väl massor av korrekta saker på både Wikipedia, SvD, Samnytt och Proletären?

Fattar inte ens diskussionen, är folk så programmerade att de inte kan göra en samlad bedömning?

Står det på Nordfront att det blir regn imorgon så kan det ju stämma.

Nu ska jag kolla vad det står på Nordfront bara för det. 😐

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Står väl massor av korrekta saker på både Wikipedia, SvD, Samnytt och Proletären?

Fattar inte ens diskussionen, är folk så programmerade att de inte kan göra en samlad bedömning?

Står det på Nordfront att det blir regn imorgon så kan det ju stämma.

Nu ska jag kolla vad det står på Nordfront bara för det. 😐
Det har hänt att det är editeringskrig på Wikipedia så innehållet varierat lite väl snabbt. På andra ställen finns det oftast någon som styr så vinklarna är mer förutsägbara.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
And so it begins...
Trump inför tullar imorgon.
25% på Mexico och Canada, 10% å Kina.

Ja, man undrar om han är så där jävla blåst eller om han medvetet vill sänka världsekonomin med ett handelskrig.

Just nu tänker jag på idioterna som jublade när Trump vann valet, nu kommer dom snart få äta upp skiten.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, man undrar om han är så där jävla blåst eller om han medvetet vill sänka världsekonomin med ett handelskrig.

Just nu tänker jag på idioterna som jublade när Trump vann valet, nu kommer dom snart få äta upp skiten.
Just Mexiko är ju lite extra spännande eftersom att många amerikanska produkter färdas fram och tillbaka över gränsen i olika stadier av produktion, så det kan bli flera tariffer för en produkt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

För egen del, som idiot då, så skiter jag i ekonomin i förhållande till att vår civilisation hade upphört med alternativet till Trump.
Vi är på rätt väg nu, det kan bli ett hack i kurvan.
Ur rent egoistiska skäl så är det enda jag bryr mig om värdet på mina tillgångar, men jag bryr mig mer om barn och framtida barnbarn.
Men det kommer bli flera bra börsår med Trump, det är jag nästan säker på.
Vad skulle vi haft, Kamala Harris? Joe Biden? Bättre?
Är Trump bra? Nej
Är han minst dålig? Ja

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj

Det är de här som röstat på honom

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

När man lyssnar på honom så verkar han inte riktigt förstå hur tullar faktiskt fungerar på priser.

Det enda sättet han kan förlora sin bas är väl att göra deras liv riktigt j@vligt.
Om ens då.

De tre länderna kan ju backa typ Colu(o)mbia.
Tullarna är ju beroende på fentanyl och immigration.
Men jag vet inte riktigt vad dom behöver göra för attslippa tullar? 🤔
Stoppa alla illegala fentanyl/människo smugglare inom 12h?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
När man lyssnar på honom så verkar han inte riktigt förstå hur tullar faktiskt fungerar på priser.

Det enda sättet han kan förlora sin bas är väl att göra deras liv riktigt j@vligt.
Om ens då.

De tre länderna kan ju backa typ Colu(o)mbia.
Tullarna är ju beroende på fentanyl och immigration.
Men jag vet inte riktigt vad dom behöver göra för attslippa tullar? 🤔
Stoppa alla illegala fentanyl/människo smugglare inom 12h?

En googling bort kan du läsa massor som ger dig perspektiv.

Ottawa has shown a willingness to engage with Trump on the border issue, announcing a $1.3-billion border package that will result in more personnel and technology to better police the 49th parallel.

Generellt sett får jag inte intrycket att så många är intresserade av att ens försöka förstå eller sätta sig in i läget, det gäller att haka på tåget mest.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ja, det är ju talande att de vänskapliga grannarna får mer än dubbla tariffer mot Kina som ska vara fienden.

Men hans väljare fattar ju inte att det är de själva som får betala i längden.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...