Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, om man förutsätter att det det alltid finns mer pengar att betala så blir väl utfallet så.
Men utan billig arbetskraft kanske det där billiga varorna och tjänsterna kanske inte alls blir producerade med följden det inte blir några pengar över till de som förväntar sig högre löner.
Väldigt teoretiskt, och frågan kokar väl i så fall ner till:
Vilka varor kan inte produceras i USA (och andra länder) utan svart (underbetald) arbetskraft?
Det är inte så de vita minimilönerna i USA är jättehöga heller.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Väldigt teoretiskt, och frågan kokar väl i så fall ner till:
Vilka varor kan inte produceras i USA (och andra länder) utan svart (underbetald) arbetskraft?
Det är inte så de vita minimilönerna i USA är jättehöga heller.

Kort sagt sånt som produceras billigare i Asien, samt för tjänster sådant som folk börjar göra själva när priset blir för högt.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, om man förutsätter att det det alltid finns mer pengar att betala så blir väl utfallet så.
Men utan billig arbetskraft kanske det där billiga varorna och tjänsterna kanske inte alls blir producerade med följden det inte blir några pengar över till de som förväntar sig högre löner.
Så är det ju, med board-flip metoden...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kort sagt sånt som produceras billigare i Asien, samt för tjänster sådant som folk börjar göra själva när priset blir för högt.
Jag minns när jag var hos en leverantör i Texas, det stod något om vad deras minimilöner var på lagret, tror det var 7 usd.
Skulle säga att en lagerarbetare tjänar ca det dubbla minst i Sverige.
Så man kan väl gissa att en illegal tjänar max 3 usd i timmen.
Men ja, kombinationen med höga tullar mot Kina kan säkert få priset på citron att gå upp, en GT I Beverly Hills kanske går upp med 30 cent.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Jag minns när jag var hos en leverantör i Texas, det stod något om vad deras minimilöner var på lagret, tror det var 7 usd.
Skulle säga att en lagerarbetare tjänar ca det dubbla minst i Sverige.
Så man kan väl gissa att en illegal tjänar max 3 usd i timmen.
Men ja, kombinationen med höga tullar mot Kina kan säkert få priset på citron att gå upp, en GT I Beverly Hills kanske går upp med 30 cent.

2025 ligger minimilönen i Kalifornien på drygt $16.

Personligen tror jag att minskad illegal invandring skulle ha en begränsad positiv påverkan på arbetslösheten. Möjligen någon förbättring av lönenivån inom vissa yrken, men mer troligt en prisökning som mestadels drabbar låginkomsttagare.

Tycker man isf borde fokusera mer på de som inte arbetar och/eller är involverad i organiserad brottslighet, framförallt drogdistribution.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
2025 ligger minimilönen i Kalifornien på drygt $16.

Personligen tror jag att minskad illegal invandring skulle ha en begränsad positiv påverkan på arbetslösheten. Möjligen någon förbättring av lönenivån inom vissa yrken, men mer troligt en prisökning som mestadels drabbar låginkomsttagare.

Tycker man isf borde fokusera mer på de som inte arbetar och/eller är involverad i organiserad brottslighet, framförallt drogdistribution.
Tycker inte man kan välja så, definitivt inte i en svensk kontext i alla fall, då det ena hänger ihop med det andra.
Men visst, i någon typ av teoretiskt val mellan pest eller kolera så skulle man självklart välja att bli av med kriminella före arbetare.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Tycker inte man kan välja så, definitivt inte i en svensk kontext i alla fall, då det ena hänger ihop med det andra.
Men visst, i någon typ av teoretiskt val mellan pest eller kolera så skulle man självklart välja att bli av med kriminella före arbetare.

Tyvärr är det så. Det var mer en reflektion på hur utfallet troligen kommer att bli. Det är liksom lättare att komma åt de som sätter sina barn i skolan, etc än att hitta de som lever under radarn.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Han vilar inte på hanen iaf.
Tja, det är ju tidigare makthavare som sänkt kraven för flygledare och som införde regler som gav resultatet att kvalificerade vita män inte fick jobb som flygledare, så han har iaf en halv poäng. Jag kommer inte ihåg när det gjordes, så vet inte om han själv också borde bära en del av skulden, men om Obama är skyldig så är han själv lika skyldig om han inte tog tag i det under sin förra presidentomgång.

Men det är ju allmänt fördjävligt att problemet fått ruttna i åratal tills en knasflygande helikopter flyger in i ett linjeflyg och en massa folk dör.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, det är ju tidigare makthavare som sänkt kraven för flygledare och som införde regler som gav resultatet att kvalificerade vita män inte fick jobb som flygledare, så han har iaf en halv poäng.
Men det är ju allmänt fördjävligt att problemet fått ruttna i åratal tills en knasflygande helikopter flyger in i ett linjeflyg och en massa folk dör.

Är det redan klarlagt att det var en inkvoterad lesbisk afro-amerikansk flygledare, utbildad med lägre krav, som var orsaken till olyckan?

Frågar åt en kompis.

Mvh

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Tja, det är ju tidigare makthavare som sänkt kraven för flygledare och som införde regler som gav resultatet att kvalificerade vita män inte fick jobb som flygledare, så han har iaf en halv poäng. Jag kommer inte ihåg när det gjordes, så vet inte om han själv också borde bära en del av skulden, men om Obama är skyldig så är han själv lika skyldig om han inte tog tag i det under sin förra presidentomgång.

Oavsett om det förhåller sig så är det alldeles för tidigt att ens uttala sig i frågan. Gubben resonerar som en 5 åring.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Är det redan klarlagt att det var en inkvoterad lesbisk afro-amerikansk flygledare, utbildad med lägre krav, som var orsaken till olyckan?

Frågar åt en kompis.

Mvh
Mjaeh, skulle jag skuldbelägga någon såhär tidigt så är det väl helikopterpiloten som skulle vänta tills planet hade passerat och istället flög in i planet.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Mjaeh, skulle jag skuldbelägga någon såhär tidigt så är det väl helikopterpiloten som skulle vänta tills planet hade passerat och istället flög in i planet.

Ja någon felbedömning har ju uppenbarligen gjorts.

”Fördelen” med flygolyckor är att de utreds ordentligt och det kommer en offentlig haverirapport.

Militär och civil luftfart flyger under lite olika till stor del överlappande regelverk men det är alltid lite tjorvigt med helikoptrar som rör sig väldigt tredimensionellt i samma luftrum. De har ofta varit orsak till haverier men som sagt så kommer omsider en rapport.

Mvh

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ja någon felbedömning har ju uppenbarligen gjorts.

”Fördelen” med flygolyckor är att de utreds ordentligt och det kommer en offentlig haverirapport.

Militär och civil luftfart flyger under lite olika till stor del överlappande regelverk men det är alltid lite tjorvigt med helikoptrar som rör sig väldigt tredimensionellt i samma luftrum. De har ofta varit orsak till haverier men som sagt så kommer omsider en rapport.

Mvh
Jupp. Det kommer en rapport om en handfull månader/år som förklarar vad som hände.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jupp. Det kommer en rapport om en handfull månader/år som förklarar vad som hände.

Det hade varit klädsamt av Trump att säga ungefär att ”det var en tragisk olycka och mina tankar går till de drabbade. Orsakerna till olyckan kommer att noga analyseras och vi skall vidta alla åtgärder för att en sådan olycka inte skall hända igen.”

Men klädsam är inte direkt det man tänker på när man ser/hör Trump.

Mvh

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det hade varit klädsamt av Trump att säga ungefär att ”det var en tragisk olycka och mina tankar går till de drabbade. Orsakerna till olyckan kommer att noga analyseras och vi skall vidta alla åtgärder för att en sådan olycka inte skall hända igen.”

Men klädsam är inte direkt det man tänker på när man ser/hör Trump.

Mvh
Jo, inget argument mot det.
Han är bombastisk.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Apropå Trump och vad han säger och gör... Om han deklarerar kartellerna som terrororganisationer så ger han i princip hela Mexikos befolkning asylrätt i USA, eftersom att de är offer för terrororganisationer.
Kan bli intressant.
Är det automatiskt skäl för asyl i USA verkligen? Kan man se samma sak i andra länder där de finns terrorister? Att de får fri lejd till USA? Tillåt mig tvivla.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...