Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
SvD kör någon snyftis om abort i Georgia, så klart inga för/mot argument eller motsvarande extrema exempel för/mot, bara för, för, för, bra, bra, bra, dåligt, dåligt, dåligt.

Så hemskt polariserande klimat.

1000044197.jpg

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
proportioner på hitlerhälsningen hans är ju bortom all sans.
Medhåll

Jan Guilliou tar priset idag i denna artikel som egentligen handlar om något helt annat, men som avslutas med

För övrigt anser jag att…​

…den som idag köper en Tesla också begår en politisk handling, jämförbar med att heila offentligt.

Men snälla nån. Helt skruvat.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad har USA att förlora på en dålig relation med Danmark menar du?
För närvarande står Danmark för sjukvård, utbildning, betalar för infrastruktur och regering osv på Grönland, och låter USA göra lite vad de vill militärt. Danmark har hela huvudvärken med en koloni, medans USA bara har fördelar med att få sätta upp militärbaser lite hur de vill.

Att med militärt eller ekonomiskt våld lägga under sig ett annat lands mark, en av deras närmaste allierade, kommer att försurna allianser med alla andra, men Danmark i synnerhet. Hur fan kan man lita på en allierad som anfaller sina vänner?

Det finns nästan absolut inget för USA att vinna på det här, och en hel massa att förlora.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Utöver detta bidrar Musks märkliga sammansatta personlighet, förmodligen med inslag av narcissism och grandios självbild som ger hybris. Jag har börjat ifrågasätta min tidigare tro på att han skulle vara superintelligent. Inte ointelligent på något sätt, men tror framför allt han har haft enorm tur, vilket har gjort att han hamnat i en position där han kunnat omge sig med betydligt smartare människor som har skapat innovationer och byggt hans företag.
Tur är det aldrig, för de som lyckas.
Däremot superhårt arbete och enorm vilja. Samt en otroligt duktig person.

Otur är det heller aldrig, för de som misslyckas.

Dessutom är hightech utveckling, innovation och bolagsbyggande i kombination, bland det svåraste.
Har du jobbat med det?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Tur är det aldrig, för de som lyckas.
Däremot superhårt arbete och enorm vilja. Samt en otroligt duktig person.

Otur är det heller aldrig, för de som misslyckas.

Dessutom är hightech utveckling, innovation och bolagsbyggande i kombination, bland det svåraste.
Har du jobbat med det?
Det där var kanske inte en så välvillig tolkning av vad jag skrev. Det var i alla fall inte vad jag menade.

Självklart krävs superhårt arbete, enorm vilja och kompetens - inget snack om den saken. Vad jag menar är att även om du har allt det (och detta kommer oftast ta dig längre än de flesta andra) så är det för den skull inte givet, särskilt inte när det gäller de fall där utfallet blir exceptionellt bra. Det finns nämligen alla andra faktorer också, de som du inte själv styr över.

Det finns helt enkelt enormt många människor som har allt det som Elon Musk har eller mer, men som ändå inte tar sig ens i närheten av så långt eller som till och med misslyckas, därför att omständigheterna inte varit sådana att de fått utväxling av sina förmågor. Detta kan man kalla tur/otur eller helt enkelt ”omständigheter man inte själv styr över”.

Ja, jag har jobbat hela min karriär med denna typ av bolag och frågor och jag har eget bolag sen många år. Tackar som frågar.

EDIT: Mitt tidigare inlägg handlade mer om Musks påstådda superintelligens. Min poäng skall tolkas som att hans framgångar inte nödvändigtvis förklaras med att han skulle vara superintelligent, utan snarare relativt högintelligent av det mer normala slaget, i kombination med bl.a. de egenskaper du tar upp. Sen har omständigheterna bidragit till att han blivit framgångsrik och kunnat omge sig med ännu intelligentare personer i hans bolag.

Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Ang. Musks märkliga rörelser har jag väntat på Sam Harris reaktion. Han brukar vara en förnuftets röst. Ja, det var han även denna gången. Från hans nyhetsbrev:

And then there was Elon, who managed to make it all about him—and not in a way that pleased anyone apart from America’s white supremacists. Did he really perform a Nazi salute (twice)? Probably not. Why do I think this? Like so much else that passes for insight at this moment, it’s just a feeling. It’s true that his unqualified support for the AfD party in Germany, his refashioning of X as a haven for bigots—and his willingness to promote people who are overtly antisemitic or adjacent to every species of racist awfulness—makes the principle of charity seem a little strained. But Elon is so intoxicated by the attention he’s getting now that everything he does seems like a fresh upheaval of childhood grandiosity. Who knows what any of it means?

Predictably, Elon’s response to the ensuing controversy was merely trollish and amoral. And yet, what might he have said if he really didn’t want to lend any support to the Nazi cause? Perhaps something like this:

“Whoops! That was definitely an awkward way to show my love for the crowd. But rest assured that I have no sympathy for Nazism, white supremacy, or any other form of racism. Note to all racist assholes: Unfollow me!”

Of course, that would have been too sane and well-intentioned to meet the mood of the moment. We now live in the age of insincerity. Move fast and break things—even your principles!—and your fans will love it…

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ang. Musks märkliga rörelser har jag väntat på Sam Harris reaktion. Han brukar vara en förnuftets röst. Ja, det var han även denna gången. Från hans nyhetsbrev:
Jag tror Sam har rätt.
Men jag gissar ändå att neo-Nazi grupper kommer flytta fram sina positioner pga av detta.
Får se hur långt dom kommer gå...

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Jag tror Sam har rätt.
Men jag gissar ändå att neo-Nazi grupper kommer flytta fram sina positioner.
Får se hur långt dom kommer gå...
Ja det är det som är det kanske största problemet med Musks agerande och många andras agerande i dessa tider. Det normaliserar successivt en förflyttning av samhällsdiskussionen i auktoritär riktning.

Allt fler påverkas att se det som acceptabelt att låta ändamålet helga medlen och göra tidigare oacceptabla saker. Det skapar i sin tur utrymme för extrema rörelser och idéer att ta mark.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Trump har beordrat 25% emergency tariffs för Colombia.
Detta då man inte tog emot två plan med migranter från USA.

Starten på allt fler "trade wars"?

Edit:stvavfell

Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj

Starten på allt fler "hade wars"?
Inte alls förvånande och vi lär se mer av den varan från Trump. Dessutom skulle jag tro att det funkar i många fall. Maktmedel brukar funka som metod om man är en stormakt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Promises made, promises kept.

Tänk om Sverige kunde börja agera likadant, ja jag vet att steg i denna riktning tas.

Jag tror en sak som provocerar liberaler med Trump är att han faktiskt gör saker, sådant som liberaler byggt upp ett helt liv på ett påstå att det inte går.

Se, det går att bli av med kriminella invandrare. En vecka efter inauguration så åker plan på plan, måste vara gräsligt, för att inte tala om alla svenska Carl Bildt fjantar "konventioner bla bla bla".

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Hur många perioder kan man sitta i andra länder? Jag tänker att det kan inte vara bra att någon sitter längre än åtta år, borde grundlagen ändras på flera europeiska håll. Hur länge satt Erlander, Merkel?
Nu tillhör ju de en annan del av det politiska spektrumet så jag förstår att man inte kan jämföra men ändå.

Förklara gärna varför en europeisk vänsterpolitiker eller konung skall skall sitta längre eller inneha ämbete kortare än POTUS.
Merkel (CDU) vänsterpolitiker? Någon har nog en förskjuten skala.

Konungar har en tendens att sitta livet ut. Jag är den första att skriva under att ersätta nuvarande framavlade statschef med en folkvald president eller låta statsminister/talman/annan ta över ansvaret, men det är en annan fråga.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Merkel (CDU) vänsterpolitiker? Någon har nog en förskjuten skala.

Konungar har en tendens att sitta livet ut. Jag är den första att skriva under att ersätta nuvarande framavlade statschef med en folkvald president eller låta statsminister/talman/annan ta över ansvaret, men det är en annan fråga.
Okej, vi bortser från om Tysklands nedlagda kärnkraftverk och massinvandring är lätt att lägga in på en höger/vänster/gal/tan skala samt om kungahusets legitimitet. Bra ämnen men en annan gång kanske! Gärna för mig.

Då kvarstår: varför ska en statsminister i ett annat land kunna sitta så mycket längre än i USA?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Starten på allt fler "trade wars"?

Edit:stvavfell

Även en blind höna hittar nåt korn ibland.
Vår egen regering borde se och lära av det här.
Det har många gånger föreslagits indragna bistånd för länder som inte tar emot sina egna invånare.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tom Homan, hjälten som inte tog skit av liberaler under kongressförhör, är back in action och har med sig ingen mindre än Dr. Phil när han sniffar upp kriminella migranter.

Det är jättekonstigt men jättekul.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Okej, vi bortser från om Tysklands nedlagda kärnkraftverk och massinvandring är lätt att lägga in på en höger/vänster/gal/tan skala samt om kungahusets legitimitet. Bra ämnen men en annan gång kanske! Gärna för mig.

Då kvarstår: varför ska en statsminister i ett annat land kunna sitta så mycket längre än i USA?
Hela idén med USAs konstitution är att man INTE ville ha det som i Europa där det antingen var kungar som styrde eller klåfingriga politiker som växte fast vid makten och därav blev korrupta. Men visst, formell gräns är ett relativt modernt tillägg från 50-talet. Det kan man ju ändra på om man vill, men då för framtida presidenter.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping