Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Känns som att konstitutionen skulle behöva en hel del tillägg för att skydda nationen från en maktfullkommen presidenter och det kommer säkert komma i framtiden. Lär inte ske med nuvarande president eller så länge de som ridit på hans våg kontrollerar republikanerna, men det positiva med Trumpismen är att det finns ingen arvtagare vilket är naturligt för om det hade funnits hade Trump känt sig hotad och förgört personen. Man kan tänka sig att han i sinom tid kommer att försöka flytta fram barnens positioner men ingen av dessa verkar ha hans karisma. Ivanka kommer närmast men verkar närmast fjärma sig från sin far efter att han började med sina värsta stolligheter.

Stora frågan är vad som händer när Trump dör. Kommer republikanska partiet att falla sönder? Och kommer USA finnas kvar som den nation vi känner idag?

Kommer bli spännande 4 år. Är ju bara hela västvärlden i potten så det är ju inte så att vi riskerar något större.
Jag skulle gissa på att Baron Trump är arvtagaren. Han ser ut att tränas i skymundan, och har börjat dyka upp mer och mer i bakgrunden.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Kanske dags för Danmark/Grönland att se över USAs militära närvaro på ön. Den förutsätter godkännande från Danmark och bygger på att USA en vänligt sinnad nation. Vi hade knappast låtit Ryssland bygga och sedan behålla baser på Gotland om de höll på och hotade oss på samma sätt. Utan baser på Grönland skulle USAs missil och luftförsvar åt nordöst bli ganska begränsat

Oavsett vilket så klappar både Putin och Xi Jinping händerna. Med den idioten i vita huset kommer de kunna flytta fram sina positioner under fyra år medan han är upptagen med att bekämpa både väderkvarnar och vänligt sinnade nationer.
Ja, det är ju fantastiskt skitdumt att göra sig ovän med Danmark. De har ändå tillåtit USA att göra lite som de känner för militärt på Grönland, med undantag för kärnvapen (vilket de sket i ändå, och kraschade ett bombplan med kärnvapen där).

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Känns som att konstitutionen skulle behöva en hel del tillägg för att skydda nationen från en maktfullkommen presidenter och det kommer säkert komma i framtiden. Lär inte ske med nuvarande president eller så länge de som ridit på hans våg kontrollerar republikanerna, men det positiva med Trumpismen är att det finns ingen arvtagare vilket är naturligt för om det hade funnits hade Trump känt sig hotad och förgört personen. Man kan tänka sig att han i sinom tid kommer att försöka flytta fram barnens positioner men ingen av dessa verkar ha hans karisma. Ivanka kommer närmast men verkar närmast fjärma sig från sin far efter att han började med sina värsta stolligheter.

Stora frågan är vad som händer när Trump dör. Kommer republikanska partiet att falla sönder? Och kommer USA finnas kvar som den nation vi känner idag?

Kommer bli spännande 4 år. Är ju bara hela västvärlden i potten så det är ju inte så att vi riskerar något större.
Hur mycket det än kan verka som att detta är en rörelse som står och faller med Trump tror jag det snarare kan vara tvärtom, att vi bara sett början på något som kommer fortsätta efter Trump, om än med annat uttryck. I denna rörelse finns personer som är enormt inflytelserika på många plan (kapital, medier osv.) och som har bestämt sig. Musk är förstås den mest uppenbara personen, men det finns en hel del andra, inte minst de personer och rörelser de lierar sig med internationellt.

Dessutom har det skett en hel del ideologiproduktion och Trumps administration håller i detta nu på att väldigt snabbt skapa förutsättningar för att denna rörelse skall bli långlivad och ännu starkare.

Så länge vi har ett läge med ökande geopolitiska spänningar, oförmåga hos andra politiker att lösa för väljarna viktiga samhällsproblem och vi samtidigt har ett läge där sociala medier (och allt mer AI) bidrar till ökad splittring och allt mindre "common ground" kommer denna typer av rörelser bara få ytterligare näring.

Vem som blir arvtagare till Trump tror jag kan ses som närmast en teknikalitet i sammanhanget.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, det är ju fantastiskt skitdumt att göra sig ovän med Danmark. De har ändå tillåtit USA att göra lite som de känner för militärt på Grönland, med undantag för kärnvapen (vilket de sket i ändå, och kraschade ett bombplan med kärnvapen där).
Vad har USA att förlora på en dålig relation med Danmark menar du?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Frågan är hur marknaden skulle reagera på handelskrig mellan USA och EU.
Marknaden är många marknader, där av finns inget svar.
Follow the money.

#
Company
Market capitalization
1NVIDIA$3.601 trillion
2Apple$3.365 trillion
3Microsoft$3.317 trillion
4Amazon$2.471 trillion
5Alphabet (Google)$2.437 trillion
6Saudi Aramco$1.809 trillion
7Meta (Facebook)$1.574 trillion
8Tesla$1.332 trillion
9TSMC$1.157 trillion
10Broadcom$1.129 trillion

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ja, som som tidigare nämnts tycker jag förvisso att Musk är en idiot av många skäl, men proportioner på hitlerhälsningen hans är ju bortom all sans.

Jan Guilliou tar priset idag i denna artikel som egentligen handlar om något helt annat, men som avslutas med

För övrigt anser jag att…​

…den som idag köper en Tesla också begår en politisk handling, jämförbar med att heila offentligt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, som som tidigare nämnts tycker jag förvisso att Musk är en idiot av många skäl, men proportioner på hitlerhälsningen hans är ju bortom all sans.

Jan Guilliou tar priset idag i denna artikel som egentligen handlar om något helt annat, men som avslutas med

För övrigt anser jag att…​

…den som idag köper en Tesla också begår en politisk handling, jämförbar med att heila offentligt.

Oavsett syfte så tror jag Musk har hjort sina företag en ordentlig björntjänst.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ungefär samma retorik som Putin hade innan han började med Krim.
USA:s president Donald Trump säger ännu en gång med självsäkerhet att Grönland kommer att bli amerikanskt.
Öns 57 000 invånare ”vill vara med oss”, påstår Trump enligt BBC.
– Jag vet inte riktigt vad Danmark har för anspråk på det, men det vore en väldigt ovänlig handling om de inte tillät det eftersom det är för försvaret av världens frihet.
Förra veckan togs frågan om Grönlands framtid upp i ett telefonsamtal mellan Danmarks statsminister Mette Frederiksen och Donald Trump. Enligt källor till Financial Times blev samtalet en katastrof, och oenigheten är fortsatt stor mellan länderna.
– Det har ingenting att göra med USA mer än att vi är de som kan ge friheten. Det kan inte de, säger Trump.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping