Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, som som tidigare nämnts tycker jag förvisso att Musk är en idiot av många skäl, men proportioner på hitlerhälsningen hans är ju bortom all sans.

Jan Guilliou tar priset idag i denna artikel som egentligen handlar om något helt annat, men som avslutas med

För övrigt anser jag att…​

…den som idag köper en Tesla också begår en politisk handling, jämförbar med att heila offentligt.

Tycker han låter som alla i vänstern, socioekonomi bla bla. Kolla på forumet bara.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ja, som som tidigare nämnts tycker jag förvisso att Musk är en idiot av många skäl, men proportioner på hitlerhälsningen hans är ju bortom all sans.

Jan Guilliou tar priset idag i denna artikel som egentligen handlar om något helt annat, men som avslutas med

För övrigt anser jag att…​

…den som idag köper en Tesla också begår en politisk handling, jämförbar med att heila offentligt.

Det enda man kan vara fullständigt säker på är att Guilliou alltid varit såväl kommunist som komplett idiot och på senare år dessutom blivit senil.

Skärmavbild 2025-01-26 kl. 12.20.58.png

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, och dessutom snack om att ändra konstitutionen för att få fler mandatperioder.
Igenkänningsfaktorn är skrämmande.
Hur många perioder kan man sitta i andra länder? Jag tänker att det kan inte vara bra att någon sitter längre än åtta år, borde grundlagen ändras på flera europeiska håll. Hur länge satt Erlander, Merkel?
Nu tillhör ju de en annan del av det politiska spektrumet så jag förstår att man inte kan jämföra men ändå.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Men kom igen, olämplig jest, visst, men vem bryr sig om lite viftande men näven, när den riktiga frågan är att man installerar en företagsledare som både har uppdrag från staten, och har byggt en förmögenhet på lån & subsideringar därifrån, på en position där denne på sin egen diskretion ska avgöra vad staten skall lägga pengar på...

Kanske är han socialt missanpassad nog att inte se vad han gör för jest.
Mer troligt så är det medvetet för att få något åt hans kritiker att gapa om, istället för att se på hur han för rätten att själv demontera statens institutioner som är till för att ge kontroll och översikt över precis sådana som honom själv.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Hur många perioder kan man sitta i andra länder? Jag tänker att det kan inte vara bra att någon sitter längre än åtta år, borde grundlagen ändras på flera europeiska håll. Hur länge satt Erlander, Merkel?
Nu tillhör ju de en annan del av det politiska spektrumet så jag förstår att man inte kan jämföra men ändå.
För många.

Men whataboutism är inte en jättebra anledning till att inte vara besvärad över att det går åt fel håll i USA ....

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Men kom igen, olämplig jest, visst, men vem bryr sig om lite viftande men näven, när den riktiga frågan är att man installerar en företagsledare som både har uppdrag från staten, och har byggt en förmögenhet på lån & subsideringar därifrån, på en position där denne på sin egen diskretion ska avgöra vad staten skall lägga pengar på...

Kanske är han socialt missanpassad nog att inte se vad han gör för jest.
Mer troligt så är det medvetet för att få något åt hans kritiker att gapa om, istället för att se på hur han för rätten att själv demontera statens institutioner som är till för att ge kontroll och översikt över precis sådana som honom själv.
Jag håller med om att det är kontraproduktivt att enbart fokusera på symboliken, men man bör se den utifrån en större problematik kring Musk som även innefattar bl.a. hans stöd till AfD, spridandet av extremhögerns konspirationsteorier osv.

Till de saker du tar upp (som jag håller med om är synnerligen problematiska) skulle jag därför vilja lägga till vurmandet för auktoritära och högerextrema rörelser och oförmåga att dra gränser mot dessa.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
För många.

Men whataboutism är inte en jättebra anledning till att inte vara besvärad över att det går åt fel håll i USA ....
Både och, förmår man inte sätta saker i perspektiv så blir det onödigt svårt och kantigt.

Förklara gärna varför en europeisk vänsterpolitiker eller konung skall skall sitta längre eller inneha ämbete kortare än POTUS.

Jämförelser med Ryssland är irrelevant då de inte har fria val.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Både och, förmår man inte sätta saker i perspektiv så blir det onödigt svårt och kantigt.

Förklara gärna varför en europeisk vänsterpolitiker eller konung skall skall sitta längre eller inneha ämbete kortare än POTUS.
Nå i princip så borde folket sätta dessa gränser demokratiskt.
Men dessa begränsningar finns för en anledning, och det är för att undvika att karismatiska ledare konsoliderar makt över tid och blir effektiva diktatorer.
Mindre makt hos enskilda individer och/eller grupper ser jag som positivt, även om det inte är effektivt rent mekaniskt.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Jämförelser med Ryssland är irrelevant då de inte har fria val.

Är det?

Hade Ryssland fria val på 90-talet?

Hur fria är Amerikanska val egentligen idag? (Ja, eller de Europeiska för den delen)

Jag har då absolut inte tillräckligt med översikt i de här valproceserna för att kunna hävda någon konkret fakta i de frågorna.
Jag tvivlar på att du, eller någon annan här för den delen, har det heller. (Jag kan ju ha fel?)

För mig är kombinationen av likartad imperialistiska ambitioner & -retorik, den liknande grandiosa självbilden som projiceras på Nationen under det egna styret, den målade hotbilden, tillsammans med att ändra konstitutionen för att he sig själv längre ämbete när tiden håller på att ta slut, av anledningen "det är vad nationen behöver", tillräckligt skrämmande.
Är det endast jag som ser likheter mellan Putins "Deal" med oligarkerna, och Trumps koalition med Musk och andra Tech-miljardärer?

Frågan är inte om det är skillnad mellan USA och Ryssland, frågan är om de är påväg mot samma fälla. Taktiken och retoriken känns absolut igen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Är det?

Hur fria är Amerikanska val egentligen idag? (Ja, eller de Europeiska för den delen)

Jag har då absolut inte tillräckligt med översikt i de här valproceserna för att kunna hävda någon konkret fakta i de frågorna.
Jag tvivlar på att du, eller någon annan här för den delen, har det heller. (Jag kan ju ha fel?)

För mig är kombinationen av likartad imperialistiska ambitioner & -retorik, den liknande grandiosa självbilden som projiceras på Nationen under det egna styret, den målade hotbilden, tillsammans med att ändra konstitutionen för att he sig själv längre ämbete när tiden håller på att ta slut, av anledningen "det är vad nationen behöver", tillräckligt skrämmande.
Är det endast jag som ser likheter mellan Putins "Deal" med oligarkerna, och Trumps koalition med Musk och andra Tech-miljardärer?

Frågan är inte om det är skillnad mellan USA och Ryssland, frågan är om de är påväg mot samma fälla. Taktiken och retoriken känns absolut igen.
-"I will defend and uphold the constitution. "
Inom en vecka har han signat en executive order som direkt bryter mot konstitutionen och hotar att ändra en annan del.
'Promises given, promises kept"?

I natt sa Trump att USA varit precis lika stort väldigt länge men snart skall vara avsevärt större.:skrämd
Inte ens Putin var så öppen med sina imperialistiska drömmar.
-'I'm the anti war president! "

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Inom en vecka har han signat en executive order som direkt bryter mot konstitutionen och hotar att ändra en annan del.

I natt sa Trump att USA varit precis lika stort väldigt länge men snart skall vara avsevärt större.:skrämd
Kanske var därför han undvek att hålla handen på bibeln när han svors in.

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia

Kommentarer överflödiga.......

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är det?

Jag tycker det är rent nonsens att jämföra de ca 10 år av någon typ av demokrati i Ryssland med USAs demokrati sedan snart 250 år, ojämförbart.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping