Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Grejen är ju också att ifall det i förlängningen skall vara någon som helst mening med hans förhandlingstaktik att hota om idiotiska saker så måste han också vara beredd att genomföra dem emellanåt. Annars slutar taktiken fungera.

Och som du skriver - uttalandet i sig orsakar skada. Det finns ju en anledning att man väger ord på guldvåg i diplomatiska sammanhang. Om det uppstår tveksamheter i NATOs sammanhållning kan det ju tänkas utnyttjas av Ryssland, t ex genom att genomföra militära operationer mot NATO som ligger precis på gränsen till krigshandling för att se om NATO svarar.
Ryssland använder redan tjafset om Grönland för att prata om ett eget fredligt övertagande av Grönland, plus ett eget militärt övertagande av Spetsbergen.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ryssland använder redan tjafset om Grönland för att prata om ett eget fredligt övertagande av Grönland, plus ett eget militärt övertagande av Spetsbergen.

Och Kina lär väl se det som ett carte blanche att ta över Taiwan.

Ja, det är ju det som blir effekten av att ge upp den regelbaserade världsordningen. Man riggar spelet så att vinnarna blir de med sämst moral och störst makt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ja, det är ju det som blir effekten av att ge upp den regelbaserade världsordningen. Man riggar spelet så att vinnarna blir de med sämst moral och störst makt.
Japp. Och vi gjorde vårt bästa efter de två världskrigen för att ta oss ifrån den världsordningen eftersom att en värld i krig är slutpunkten på den resan.
I slutändan bygger all makt på ett våldskapital, och en upplevd villighet att använda det kapitalet.
Pappersexercisen vi staplade på toppen har överlag varit en vinst för samhället. Krig är ett svar hål som äter fantastiska mängder resurser och skyndar på en oundviklig resurskollaps utan att på något sätt hjälpa till att hitta lösningar på det problemet.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Som jag sa redan 2015, Trump är ingen idiot. Han må vara en smaklös påse hetluftt med tveksam moralisk kompass, men en idiot är han inte.
Jag tror inte heller Trump är en idiot och mycket av det han gör är ren taktik för att skifta fokus och få sin vilja igenom. Hade det inneburit att han primärt jobbade för USAs bästa så hade det varit berömvärt, om än moraliskt tveksamt. Men lite för mycket har varit för hans eget och den kortsiktiga maktens bästa än USA långsiktigt varför jag är väldigt skeptiskt till det mesta han göra.

Att på ett moraliskt tveksamt sätt få USA att ta över Grönland hade kunnat vara för USAs bästa. Men det skulle innebära ett kraftigt avbräck i relationen mot Europa varför jag inte tror att det är en bra idé ens om man skiter i moralen. Men troligtvis är det som både du, jag och andra konstaterat en rökridå för att man ska titta åt ett annat håll än det han vill dölja så jag hoppas på det, för västvärldens skull. Men tyvärr är bara diskussionen skadlig för sammanhållningen.

Och han använder Musk lika mycket som Musk använder honom, jag tror inte de är inte vänner, och Musk är mindre värd för Trump än tvärtom. När Trump tycker att Musk inte är värd besväret längre släpper han honom på samma sätt han dumpat alla andra.
Enig, Musk åker ut med huvudet före så fort han tror att det är det som får upp populariteten. Ska bli intressant att se hur Bannon och andra hanterar konflikten, ännu så länge är det fördel Musk men det är många väljare som står närmare Bannon.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag är fullständigt övertygad om att Trump är en idiot.

Inväntar fortfarande tecken som skulle förändra den bilden men det verkar tyvärr vara solitt.

Mvh
Jag håller med.
Att han lyckas med en del grejor är inte pga skicklighet eller slughet. Han är bara en gapig idiot med enormt självförtroende och gudskomplex. Han lyckas tack vare sin otrevliga härskarteknik och gapighet, liksom många andra gapiga narcissister och eller psykopater här i världen. Med ett enormt självförtroende kommer man långt så länge man kan trycka ner de smarta som annars borde ha fått bestämma saker.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Som jag sa redan 2015, Trump är ingen idiot. Han må vara en smaklös påse hetluftt med tveksam moralisk kompass, men en idiot är han inte.
Och han använder Musk lika mycket som Musk använder honom, jag tror inte de är inte vänner, och Musk är mindre värd för Trump än tvärtom. När Trump tycker att Musk inte är värd besväret längre släpper han honom på samma sätt han dumpat alla andra.
Att någon av dem skulle vara direkt dumma är det väl ingen som tror helt seriöst på.
Men de delar likheter, dels i att bägge drivs av ett enormt högmod.
Jag tror inte heller att de är kompisar (psykopatiska narcissister på den nivån har sällan sådana), de spelar bägge ett högriskspel som vi alla är i skottlinjen för.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Att man har en relativt hög kognitiv förmåga (dvs inte är en idiot i det avsendet) utesluter ändå inte att man agerar som en idiot, pga. personlighetsdrag och bristande moral.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jag är fullständigt övertygad om att Trump är en idiot.

Inväntar fortfarande tecken som skulle förändra den bilden men det verkar tyvärr vara solitt.
Han känns verkligen inte jättesmart, men inte fullt lika stor idiot som han framstår i främst liberal media. Just för att han älskar att säga 'korkade' saker som de hänger upp sig och jaga iväg istället för det han egentligen vill dölja, det kräver ju lite intelligens i varje fall även om det kan ha börjat som lyckoträffar och nu har han lärt sig, alternativt har en någorlunda smart rådgivare. Men visst, sen gör han andra saker som är helt uppåt väggarna och som han inte tjänar på samt uppenbart manipuleras av folk i sin närhet och folk på Putinsidan så han kanske kvalar in som idiot i alla fall.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Att man har en relativt hög kognitiv förmåga (dvs inte är en idiot i det avsendet) utesluter ändå inte att man agerar som en idiot, pga. personlighetsdrag och bristande moral.
Rövhål, är de båda (Trump & Musk).
De har också säkerligen en IQ på över genomsnittet, men ingendera har kapacitet i närheten av vad de själva tror, och eller vill ge sken av.

Vilket självklart är helt mänskligt, och de allra flesta, som inte lider av en sjuklig självsyn tror nog att de är klokare än genomsnittet, smartare än de egentligen är, men just i dessa herrars fall så pratar vi inte lite heller.
Det blir också ett problem när det kombineras med en besvärlig världssyn, psyko-/soiciopati, och bristande empati och moral.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Rövhål, är de båda (Trump & Musk).
De har också säkerligen en IQ på över genomsnittet, men ingendera har kapacitet i närheten av vad de själva tror, och eller vill ge sken av.

Vilket självklart är helt mänskligt, och de allra flesta, som inte lider av en sjuklig självsyn tror nog att de är klokare än genomsnittet, smartare än de egentligen är, men just i dessa herrars fall så pratar vi inte lite heller.
Det blir också ett problem när det kombineras med en besvärlig världssyn, psyko-/soiciopati, och bristande empati och moral.
När det gäller Musk har det gjorts en del uppskattningar baserat på bl.a. kognitiva förmågor och vad han uppnått som indikerar att han skulle ha en IQ mellan 150 och 155. Det är förstås spekulativt, men mycket pekar ändå på att han är rätt smart, i just den snäva bemärkelsen av att vara smart. Men han verkar ju också lida av de saker du tar upp i andra stycket och första meningen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
När det gäller Musk har det gjorts en del uppskattningar baserat på bl.a. kognitiva förmågor och vad han uppnått som indikerar att han skulle ha en IQ mellan 150 och 155. Det är förstås spekulativt, men mycket pekar ändå på att han är rätt smart, i just den snäva bemärkelsen av att vara smart. Men han verkar ju också lida av de saker du tar upp i andra stycket och första meningen.
Fan vet, när folk envisades med att allt han sa var guld och han var nutidens mest intelligenta människa så kollade jag upp några intervjuer där han tydligen gav uttryck för sitt mäktiga intellekt, och jag måste säga att allt han sa var ju marginellt smartare än vad folk diskuterar på puben en torsdagskväll.
Han verkar tvärtom väldigt dålig på att förstå detaljer och svårigheter i detaljer, vilket kontraproduktivt nog är en av hans styrkor. Han bestämmer sig om och om igen för att skitsvåra saker är ganska lätta egentligen, och sedan "tvingar" han folk som är skitsmarta att lösa problemen åt honom.
Jag tror inte han är dum i huvudet, men 155 skulle placera honom extremt långt upp i normalfördelningen där det är rätt sparsamt befolkat.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Fan vet, när folk envisades med att allt han sa var guld och han var nutidens mest intelligenta människa så kollade jag upp några intervjuer där han tydligen gav uttryck för sitt mäktiga intellekt, och jag måste säga att allt han sa var ju marginellt smartare än vad folk diskuterar på puben en torsdagskväll.
Han verkar tvärtom väldigt dålig på att förstå detaljer och svårigheter i detaljer, vilket kontraproduktivt nog är en av hans styrkor. Han bestämmer sig om och om igen för att skitsvåra saker är ganska lätta egentligen, och sedan "tvingar" han folk som är skitsmarta att lösa problemen åt honom.
Jag tror inte han är dum i huvudet, men 155 skulle placera honom extremt långt upp i normalfördelningen där det är rätt sparsamt befolkat.
Ja, sådana uppskattningar kan förstås lida av en viss halo-effekt dessutom, särskilt på den tiden han var hyllad. Att överhuvudtaget driva företag av den kalibern Musk gör brukar vara förknippat med hög IQ, men det måste ju inte innebära att han är ett geni. Mycket av det han åstadkommit kan ju vara ett resultat av att omge sig med extremt smarta människor, som du är inne på.

Han verkar dock ha en egenskap som jag tror kan förklara en del av framgången i hans företag och det är att han verkar vara totalt allergisk mot byråkrati, oändliga chefshierarkier och en massa annat skit som traditionella företag brukar ägna sig åt. Han anställer smarta ingenjörer och ser till att det finns så få hinder som möjligt för dem att göra sitt jobb.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ja, sådana uppskattningar kan förstås lida av en viss halo-effekt dessutom, särskilt på den tiden han var hyllad. Att överhuvudtaget driva företag av den kalibern Musk gör brukar vara förknippat med hög IQ, men det måste ju inte innebära att han är ett geni. Mycket av det han åstadkommit kan ju vara ett resultat av att omge sig med extremt smarta människor, som du är inne på.

Han verkar dock ha en egenskap som jag tror kan förklara en del av framgången i hans företag och det är att han verkar vara totalt allergisk mot byråkrati, oändliga chefshierarkier och en massa annat skit som traditionella företag brukar ägna sig åt. Han anställer smarta ingenjörer och ser till att det finns så få hinder som möjligt för dem att göra sitt jobb.
Kort sagt en bra chef. Förutom den där detaljen med work/life-balance...

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Kort sagt en bra chef. Förutom den där detaljen med work/life-balance...
Ja, han verkar se det som en nödvändighet för att kunna ligga i frontlinjen. Samtidigt förutsätter det att det finns en ständig påfyllning med nya hungriga unga talanger allteftersom människor "förbrukas". Där kanske man kan ana en koppling till varför han ser H1B-visumen som så viktiga.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping