Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Zelensky har erbjudit sig att sända 100+ "first responders" för att hjälpa till med bränderna i LA.
Är det värre i LA än i Ukraina? :skrämd

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Zelensky har erbjudit sig att sända 100+ "first responders" för att hjälpa till med bränderna i LA.
Är det värre i LA än i Ukraina? :skrämd
Man skall nog se det som en del i att få den amerikanska opinionen på Ukrainas sida och i den bemärkelsen kan det ju i allra högsta grad påverka Ukrainas framtid. Men snygg gest alldeles oavsett och om jag minns rätt har Ukraina lämnat liknande stöd vid andra naturkatastrofer tidigare och där det inte funnits någon sådan tydlig politisk koppling.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Man skall nog se det som en del i att få den amerikanska opinionen på Ukrainas sida. Men snygg gest ändå och om jag minns rätt har Ukraina lämnat liknande stöd vid andra naturkatastrofer tidigare och där det inte funnits någon sådan tydlig politisk koppling.
Och Ukraina kan ju skicka vapenvägrare och andra som inte är aktuellt att skicka till frontlinjen till Kalifornien för att hjälpa till där. Stor utbetalning för ganska liten resurs ändå.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tulsi Gabbard åter på fel sida av både sanningen och historien.

Och en sådan kockobello vill Trump ha som chef över underrättelseverksamheten. När skall folk i allmänhet inse att dårar också brukar omger sig med dårar?

Mvh

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Nej men så förvånande…

Mvh
Det är ju inte så att det saknas andra, verkliga, signaler som kan tänkas väcka Trumps intresse, som Kinas och Rysslands ökande intressen i Arktis osv, men samtidigt… skulle tro att exemplet du tar upp är långt ifrån det enda där Ryssland försöker påverka i det dolda på olika sätt i just den här frågan. Påverkanskampanjer som dessa bygger ju mycket på att utnyttja hävarmen på sådant som redan sker och förstärka det. Det är det som gör dem så både effektiva och förrädiska.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är ju inte så att det saknas andra, verkliga, signaler som kan tänkas väcka Trumps intresse, som Kinas och Rysslands ökande intressen i Arktis osv

Och då är apelsinfejsets rektion att säga "Jag vill köpa grönland, får jag inte det så ska jag utpressa Danmark och EU, får jag fortfarande inte köpa Grönland tar jag det med militärt våld"

En sann diplomat

Grönlänningarna vänder sig nu kanske hellre till någon stormakt som inte har hotat dom med våld

Som sagt har USA's militär tidigare (och fortfarande) hyrt in sig på Grönland, dom har inte alltid städat upp efter sig, och nu kanske dom kvarvarande baserna inte får förlängda kontrakt.

Genidrag!

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Och då är apelsinfejsets rektion att säga "Jag vill köpa grönland, får jag inte det så ska jag utpressa Danmark och EU, får jag fortfarande inte köpa Grönland tar jag det med militärt våld"

En sann diplomat

Grönlänningarna vänder sig nu kanske hellre till någon stormakt som inte har hotat dom med våld

Som sagt har USA's militär tidigare (och fortfarande) hyrt in sig på Grönland, dom har inte alltid städat upp efter sig, och nu kanske dom kvarvarande baserna inte får förlängda kontrakt.

Genidrag!
Trumps uttalanden kring detta är naturligtvis helt vansinniga. En rimlig människa hade lyft frågan respektfullt med sina allierade och samarbetat kring hur den den geopolitiska situationen i arktis skall hanteras. Det är så man gör med sina vänner. Trump hanterar istället sina vänner som sina värsta fiender och pissar dem i ansiktet för att skaffa sig fördelar i en förhandling - något han och Putin anser att man kan göra om man är den överlägset starkaste parten.

En vän till farsan var med och städade upp efter att USA fipplade till det med ett kärnvapen på Grönland. Han drabbades av diverse hälsoproblem efter det, men kom ändå lindrigt undan i jämförelse med andra.

Min gissning är att Trump försöker manipulera fram en folkomröstning om självständighet för Grönland.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Och nu sägs det att Musk är på väg att köpa TikTok också. Gissningsvis enbart den amerikanska delen och som ett svar på det förslag som för närvarande bereds om att förbjuda TikTok i USA om det kinesiska ägandeskapet fortsätter.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Och nu sägs det att Musk är på väg att köpa TikTok också. Gissningsvis enbart den amerikanska delen och som ett svar på det förslag som för närvarande bereds om att förbjuda TikTok i USA om det kinesiska ägandeskapet fortsätter.

Det förfarande känner vi ju igen från kleptokratiska diktaturer.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Det förfarande känner vi ju igen från kleptokratiska diktaturer.
Finansmannen Frank McCourt har tydligen också lagt ett bud via sitt Project Liberty. Verkar ju vara ett betydligt bättre alternativ än såväl Musk som Kina, men som vanligt segrar väl anti-förnuftet.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Har sett Pete Hegseth frågas ut några timmar av sensorerna.
Som vanligt extremt partiskt från båda håll.
Svarar riktigt bra på en del frågor och rigtigt dåligt eller inte alls på andra.
Eloge till alla som utsätter sig för över 4 timmars grillning! 👍

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Har sett Pete Hegseth frågas ut några timmar av sensorerna.
Som vanligt extremt partiskt från båda håll.
Svarar riktigt bra på en del frågor och rigtigt dåligt eller inte alls på andra.
Eloge till alla som utsätter sig för över 4 timmars grillning! 👍
Nu har du ju lagt upp det för att det bara är några minuter bort innan du presenterar en fantastisk sammanfattning. Tack på förhand! :tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Att hyra en militärbas av ett annat land, för att senare angripa och försöka ta hela landet, känns det igen från någonstans?
Att med vapen angripa Danskt territorie skulle ju definitivt döda NATO helt. Danmark är en av USAs bästa bundsförvanter i organsiationen, och de låter USA göra lite vad de vill med militärbaser, bland annat på Grönland. Att anripa för att ta över Grönland är fantastiskt dumt, dels måste de själva börja administrera Grönland, och USA är fantastiskt värdelösa på att driva kolonier, något de senast bevisade i Filipinerna. Dels för att de redan får göra lite vad de vill militärt på Grönland.
Sedan är det ju den där biten med att de garanterat blir av med hela norden och baltstaterna om de angriper Danmark, minst. Norden håller ihop rätt bra ändå.
Utöver det kommer nog alla andra allierade att se på hela påhittet och fundera över om USA är en så värst bra kompis ändå, och dra ner på samarbeten, eventuellt till och med införa embargon.

Det är bara spel för gallerierna, och gallerierna i hemlandet. Bombasten Trump säger mycket dumt skit, och det här ska väl räknas in i det.
Sedan är det ju som sagts tidigare extremt vältajmat för att folk ska prata om det här istället för annat som pågår i Trumps liv just nu.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Att med vapen angripa Danskt territorie skulle ju definitivt döda NATO helt. Danmark är en av USAs bästa bundsförvanter i organsiationen, och de låter USA göra lite vad de vill med militärbaser, bland annat på Grönland. Att anripa för att ta över Grönland är fantastiskt dumt, dels måste de själva börja administrera Grönland, och USA är fantastiskt värdelösa på att driva kolonier, något de senast bevisade i Filipinerna. Dels för att de redan får göra lite vad de vill militärt på Grönland.
Sedan är det ju den där biten med att de garanterat blir av med hela norden och baltstaterna om de angriper Danmark, minst. Norden håller ihop rätt bra ändå.
Utöver det kommer nog alla andra allierade att se på hela påhittet och fundera över om USA är en så värst bra kompis ändå, och dra ner på samarbeten, eventuellt till och med införa embargon.

Det är bara spel för gallerierna, och gallerierna i hemlandet. Bombasten Trump säger mycket dumt skit, och det här ska väl räknas in i det.
Sedan är det ju som sagts tidigare extremt vältajmat för att folk ska prata om det här istället för annat som pågår i Trumps liv just nu.

Hmmm, det låter så, men jag har svårt att lita på koalitionen Trump/Musk att inte också göra idiotiska saker. Bara som uttalande så lär det ha skadat NATOs sammanhållning.

Vad var det Buffet sade om Musk, "Underskatta aldrig en dåre med självförtroende" ?
Är nog tillämpbart på Trump också, de delar ju mer än en del drag, de två.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Hmmm, det låter så, men jag har svårt att lita på koalitionen Trump/Musk att inte också göra idiotiska saker. Bara som uttalande så lär det ha skadat NATOs sammanhållning.

Vad var det Buffet sade om Musk, "Underskatta aldrig en dåre med självförtroende" ?
Som jag sa redan 2015, Trump är ingen idiot. Han må vara en smaklös påse hetluftt med tveksam moralisk kompass, men en idiot är han inte.
Och han använder Musk lika mycket som Musk använder honom, jag tror inte de är inte vänner, och Musk är mindre värd för Trump än tvärtom. När Trump tycker att Musk inte är värd besväret längre släpper han honom på samma sätt han dumpat alla andra.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj

Grejen är ju också att ifall det i förlängningen skall vara någon som helst mening med hans förhandlingstaktik att hota om idiotiska saker så måste han också vara beredd att genomföra dem emellanåt. Annars slutar taktiken fungera.

Och som du skriver - uttalandet i sig orsakar skada. Det finns ju en anledning att man väger ord på guldvåg i diplomatiska sammanhang. Om det uppstår tveksamheter i NATOs sammanhållning kan det ju tänkas utnyttjas av Ryssland, t ex genom att genomföra militära operationer mot NATO som ligger precis på gränsen till krigshandling för att se om NATO svarar.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping