x.com
Likheter finns onekligen. Trump omedveten om dem?
Mvh
Man kan ju även titta på mer nutida högerextrema rörelser i USA som jämförelse. Finns en scen i American History X där huvudpersonen gör en helt identisk hälsning som Musk, med handen på bröstet på precis samma sätt.
Dessutom, om det nu handlade om ett totalt missförstånd och han inte gjorde det avsiktligt så hade det enda rimliga för vilken vettig människa som helst varit att be om ursäkt efteråt eftersom oerhört många trots allt uppfattade det som en hitlerhälsning. Det har han inte gjort.
Trots detta tror jag som en del andra inte att Musk är en illvillig nazist som bara väntar på att få sätta sin elaka plan i verket (inte Trump heller). Överhuvudtaget tror jag inte man skall se på uppkomsten av såna här fenomen på det sättet - att de uppstår pga. att ondskefulla ledare sätter en plan i verket. Det gör inte frågan mindre allvarlig, utan snarare bara ännu svårare att förstå och hantera.
Jag tror snarare att man skall se på Musk som en person som i likhet med många andra dragits med i en toxisk nedåtgående spiral, där sociala medier spelar stor roll och där han ironiskt nog också delvis är en bidragande orsak till att det är så. Det finns en rad frågor (t ex "free speech") som jag tror är genuint viktiga för honom, men tyvärr drivs dessa ofta av narrativ som ibland är gemensamma med mer högerextrema krafter. Det gör att bland hans påhejare troligen finns högerextrema människor (förmodligen en i sammanhanget liten andel), men framför allt rätt många som bara dras med när dessa intressen grumlas ihop utan att ifrågasätta.
Utöver detta bidrar Musks märkliga sammansatta personlighet, förmodligen med inslag av narcissism och grandios självbild som ger hybris. Jag har börjat ifrågasätta min tidigare tro på att han skulle vara superintelligent. Inte ointelligent på något sätt, men tror framför allt han har haft enorm tur, vilket har gjort att han hamnat i en position där han kunnat omge sig med betydligt smartare människor som har skapat innovationer och byggt hans företag.
Jag tror fenomenet med Musk framför allt visar varför det är farligt när människor får för stor makt - inte för att de nödvändigtvis är illvilliga fascister (såna finns också, även om det är ovanligt), utan just för att de inte är några supermänniskor utan har fel och brister som alla andra. När de då dras med i denna typ av nedåtgående spiraler finns det inte tillräckligt starka motkrafter som balanserar.
Detta utesluter inte på något sätt att det Musk gjorde var helt medvetet (det tror jag att det var), utan handlar mer om hur han kunde hamna i ett läge där han tyckte det kunde vara en bra idé att flörta med högerextremism. Och framför allt fritar det inte honom på något sätt från ansvar för det inträffade - alldeles oavsett avsikten så bidrar det nämligen till den nedåtgående spiralen. Därför behövs människor som har ryggrad nog att säga emot, oavsett hur mycket man håller med varandra i sakfrågor eller ser sig som en del av samma lag.