Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nä, jag tycker snarare att det är konstigt att vänstern inte gör det.

Fast egentligen är det ju vänstern som förväntar det av högern, och högern förväntar sig det av vänstern. Så långt nu definitionen av politik kan skrivas ner till V / H, vilket ju i sig är ganska idiotiskt.

Världen, inte bara USA, saknar tyvärr ett parti som kan vara självkritiskt utan att falla samman.
Skillnaden är väl möjligen att nu sitter hela världens höger och hjälper till med analysen, man har aldrig sett det samma inom vänstern, vilket jag tolkar som en allmän tyst accept att det är vänsterns världsbild som fullständigt dominerar och att det är normalläget.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Skillnaden är väl möjligen att nu sitter hela världens höger och hjälper till med analysen, man har aldrig sett det samma inom vänstern, vilket jag tolkar som en allmän tyst accept att det är vänsterns världsbild som fullständigt dominerar och att det är normalläget.
Kanske?

Eller kanske MAGA inte passar helt mysigt in i den traditionella högergrupperingen?
Känns inte som att introspektion är MAGAs starka sida heller.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kanske?

Eller kanske MAGA inte passar helt mysigt in i den traditionella högergrupperingen?
Det är ju dessutom skillnad på höger och vänster i usa och Europa. Våran mall för höger här passar inte för högern i Usa.
Introspektion är en förlorad konst i detta antisociala mediers tidevarv.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kanske?

Kul med nytt begrepp, är det typ självreflektion? Jag tolkar det som att det är just det som är min poäng: högern håller nu på och oroar sig för högern. Det samma gör aldrig vänstern. Mer vänster alltid bra. Mer höger inte bra.
Sant att det finns en gal tan aspekt här som inte är försumbar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är ju dessutom skillnad på höger och vänster i usa och Europa. Våran mall för höger här passar inte för högern i Usa.
Introspektion är en förlorad konst i detta antisociala mediers tidevarv.
Jag skulle säga att det är samma mall, det är en missuppfattning att vänstern i USA egentligen inte är så vänster, så var det säkert förut, men woke kommer från USA.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Kul med nytt begrepp, är det typ självreflektion? Jag tolkar det som att det är just det som är min poäng: högern håller nu på och oroar sig för högern. Det samma gör aldrig vänstern. Mer vänster alltid bra. Mer höger inte bra.
Sant att det finns en gal tan aspekt här som inte är försumbar.
Vad är det som är nytt?

Min mening är att det har mer att göra med hur du grupperar höger & vänster, och var MAGA passar in i det, än att någon på MAGA-tåget bromsar och ifrågasätter. MAGA gänget är precis lika "helt med oss eller helt mot oss" som vänstern. Om någon du definierar som höger, men inte är MAGA sitter och oroar sig är liksom inte poängen, för det är inte den som sitter i makten ändå.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Musk arms känns som det minsta problemet just nu. Nästan som jag tror att han gjorde det bara för att reta 'vänstern' och likt Trump jaga dem efter något annat än det han inte vill att de ska se.
Men hans arga inlägg på Twi^H^H^H X talar emot det.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad är det som är nytt?

Min mening är att det har mer att göra med hur du grupperar höger & vänster, och var MAGA passar in i det, än att någon på MAGA-tåget bromsar och ifrågasätter. MAGA gänget är precis lika "helt med oss eller helt mot oss" som vänstern. Om någon du definierar som höger, men inte är MAGA sitter och oroar sig är liksom inte poängen, för det är inte den som sitter i makten ändå.
Finns det någonstans man kan rita in MAGA förutom högerut?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Noterar en sak när man ser och hör kommentarer om DOGE. Något som ofta tas upp är att även om de skulle hitta enorma besparingsmöjligheter på diverse myndigheter så består ändå en enormt stor andel av statsbudgeten av utgifter för försvar och subventionerade sjukvårdsförsäkringssystem som medicare och medicaid. Inget av detta lär vara varken enkelt eller populärt bland Trumps väljarbas att skära ned på och de besparingsmöjligheter som går att göra på andra saker är närmast småpotatis i sammanhanget. Då blir slutsatsen att det inte kommer hända så mycket, utan mer blir spel för gallerierna.

Jag tror därför man skall se DOGE ur ett annat perspektiv. Det handlar inte i huvudsak om effektivitet utan kort och gott om att minska på staten av ideologiska skäl och att tillgodose direkta intressen från de tech-bro's Trump lierat sig med. I den förstnämnda kategorin tror jag vi kommer se en hel del utrensning av och inom div. institutioner som på mer eller mindre lösa grunder går att förknippa med woke, vänstern i synnerhet och liberal demokrati i allmänhet. Har en känsla av att det kommer hända en hel del, inte minst sett till alla executive orders som undertecknats redan första dagen och de ministrar som utsetts.

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Kan tänka mig några olika förklaringar, ev i kombination:

• Han är hög på någon drog (finns annat klipp från presidentinstallationen som tyder på det)
  • Han blir väldigt uppspelt och gör då en rörelse som sitter i muskelminnet, dvs som han gjort många gånger förut.
  • En sån där grej man gör för att skicka en signal till vissa av ens likasinnade som kommer förstå, utan att behöva uttrycka det explicit. Gör att det går att förneka efteråt. Ett liknande exempel är hur memes ibland används.
  • Stärkt av självförtroendet från valvinsten (och med en hög grad av hybris) gör han det högst medvetet.
Finns förstås fler alternativ, men inget som smickrar honom. Att gesten görs två gånger och i just den kombinationen med handen mot bröstet gör att den inte kan misstolkas. Sammanhanget är också sådant att det knappast kan handla om någon slags ironi. Ingen normal människa skulle göra den gesten när denne håller ett tal i ett officiellt sammanhang.

Blir intressant att följa Teslas försäljningssiffror fortsättningsvis.
Liknelse 2: den ena bestämde att en folkbil skulle tillverkas och den andra tillverkar en elbil till folket.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Noterar en sak när man ser och hör kommentarer om DOGE. Något som ofta tas upp är att även om de skulle hitta enorma besparingsmöjligheter på diverse myndigheter så består ändå en enormt stor andel av statsbudgeten av utgifter för försvar och subventionerade sjukvårdsförsäkringssystem som medicare och medicaid. Inget av detta lär vara varken enkelt eller populärt bland Trumps väljarbas att skära ned på och de besparingsmöjligheter som går att göra på andra saker är närmast småpotatis i sammanhanget. Då blir slutsatsen att det inte kommer hända så mycket, utan mer blir spel för gallerierna.

Jag tror därför man skall se DOGE ur ett annat perspektiv. Det handlar inte i huvudsak om effektivitet utan kort och gott om att minska på staten av ideologiska skäl och att tillgodose direkta intressen från de tech-bro's Trump lierat sig med. I den förstnämnda kategorin tror jag vi kommer se en hel del utrensning av och inom div. institutioner som på mer eller mindre lösa grunder går att förknippa med woke, vänstern i synnerhet och liberal demokrati i allmänhet. Har en känsla av att det kommer hända en hel del, inte minst sett till alla executive orders som undertecknats redan första dagen och de ministrar som utsetts.
Välkommen tillbaka, skönt att du inte är så där supersur längre! 🤗

Dock väldigt synd att du inte verkar se något positivt med Trump-admin i synnerhet och effektivisering i allmänhet.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Finns det någonstans man kan rita in MAGA förutom högerut?
Jag tycker som sagt att definiera politisk ställning som "Höger" eller "Vänster" är en skadligt stor överförenkling, det finns så pass många frågor, och fler än två sätt att se på de flesta av dem, så att kartlägga det hela tvådimensionellt är varken rättvist eller hjälpsamt.

Det sagt så kanske inte? -Men det finns definitivt ställen där MAGA inte passar in i vad som brukar anses som "Höger".
Religion är ett exempel. Nedbrytning av institutioner har inte heller traditionellt varit en "Höger"-grej.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj

Nej, de kommer knappast att spara så mycket pengar, utan det handlar helt klart om att minska på restriktioner för företag, det har de ju pratat rätt tydligt om.
Vilket självklart är precis Musks Jam.

Även om jag kan sympatisera en (hel) del med att vilja minska på staten, och dess inflytande, så känns ju att ge en excentrisk miljardär fria tyglar att göra som han vill, mer som ett sätt att skapa en Bondskurk än ett sätt att skapa en frisk ekonomi utan korruption...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Musk arms känns som det minsta problemet just nu. Nästan som jag tror att han gjorde det bara för att reta 'vänstern' och likt Trump jaga dem efter något annat än det han inte vill att de ska se.
Men hans arga inlägg på Twi^H^H^H X talar emot det.
Man får kolla klippet med ljud och beakta att han uppenbart har en placering på autism spektrat, hur han uppfattas är sekundärt, det ser man i alla hans intervjuer också.
Jag tycker som sagt att definiera politisk ställning som "Höger" eller "Vänster" är en skadligt stor överförenkling, det finns så pass många frågor, och fler än två sätt att se på de flesta av dem, så att kartlägga det hela tvådimensionellt är varken rättvist eller hjälpsamt.

Det sagt så kanske inte? -Men det finns definitivt ställen där MAGA inte passar in i vad som brukar anses som "Höger".
Religion är ett exempel. Nedbrytning av institutioner har inte heller traditionellt varit en "Höger"-grej.
Det finns ett värde i den diskussionen och den är intressant, den tenderar dock att vara kvar i 00-talet, men just nu är frågan varför olika fraktioner i högern skall försöka förstöra för varandra, och även om man tycker det så är det åtminstone en iakttagelse att vänstern beter sig inte så.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ang DOGE så läste jag att Trump-administrationen redan blivit stämda då den visst skall vara okonstitutionell.

Sedan är man stämda för att DACA-barnen skall utvisas då de tydligen skyddas av "14th amendment".

Eller nåt sånt...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ang DOGE så läste jag att Trump-administrationen redan blivit stämda då den visst skall vara okonstitutionell.

Sedan är man stämda för att DACA-barnen skall utvisas då de tydligen skyddas av "14th amendment".

Eller nåt sånt...

???

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Nej, de kommer knappast att spara så mycket pengar, utan det handlar helt klart om att minska på restriktioner för företag, det har de ju pratat rätt tydligt om.
Vilket självklart är precis Musks Jam.

Även om jag kan sympatisera en (hel) del med att vilja minska på staten, och dess inflytande, så känns ju att ge en excentrisk miljardär fria tyglar att göra som han vill, mer som ett sätt att skapa en Bondskurk än ett sätt att skapa en frisk ekonomi utan korruption...
Ja, jag är generellt sett för en mindre stat som slutar göra en del dumheter, iaf sett ur ett svenskt perspektiv, och det har jag nog uttryckt här ibland också. Men sättet som Trump-administrationen verkar ta sig an dessa frågor sänder väldigt unkna signaler som jag förknippar med oligarki och en massa andra saker snarare än en fungerande demokrati.

Den typen av förändringar tycker jag att man bör ta sig an med såväl respekt som eftertanke, dvs att de behöver evolvera fram över tid (en i grunden konservativ tanke) snarare än att rusa på med sin ideologiska motorsåg. Mileis motorsågsmetod är förmodligen vettig i Argentinas kontext, men där snackar vi i princip om vad som redan är en "failed state", med enorm korruption, skenande inflation och en massa andra gigantiska problem.

Forskningen av senaste Nobelpristagarna i ekonomi är extremt relevant i sammanhanget, när de pekar på sambandet mellan just "failed states" och svaga institutioner.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...