Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är möjligt men hans installation osade inte vit makt direkt. Jag var faktiskt lite förvånad att han tackade så mycket för svarta och latino röster, kanske var det några som inte var people of color (vad den gruppen nu heter, ingen vet) som röstade på honom också.

Göran Persson dör hastigt och kommer till paradiset där han möts av Sankte Per. Sankte Per hälsar honom försiktigt välkommen.

- Tack, sade Göran, jo, jag tänkte nog att jag skulle hamna här!

- Mjah, sade S:t Per, du har ju på det stora hela uppfört dig mycket anständigt och i betraktandet av din barndom och så vidare så bestämde vi oss för att vi gärna ville ha din själ här. Men, förstår du, vi har inte så mycket erfarenhet av framträdande vänstermän.

- Jaja, det blir bra. sade Göran. Släpp in mig bara!

- Jamen, ser du, sade Sankte Per, det var lite konkurrens om att få tag i dig. Faktiskt blev vi tvungna att göra ett litet avtal med djävulen.

- AVTAL MED DJÄVULEN! utbrast Göran förskräckt.

- Det är inte så farligt, sade Sankte Per, men han menade att de flesta av dina vänner ändå bor hos honom. Så vi avtalade att du får lov att tillbringa ett dygn i helvetet och ett i himlen. Sedan får du välja var du vill vara resten av evigheten.

Göran protesterade en del men avtalet var intressant.
Så Sankte Per visade honom en hiss, de sade farväl och på återseende om ett dygn och Göran tryckte på knappen märkt med ”Helvetet”.

Han åkte nedåt mycket länge och hissen stannade vid en stor svart port.
Han ringde på och ögonblickligen öppnade djävulen själv för att ta emot honom.

- Göran! Gamle vän, kom in! hälsade s*t*n och Göran steg på. Här stod han då, på en gigantisk golfbana.

En massa av hans gamla regeringskamrater gick runt och spelade golf. Banan var perfekt. Det var mycket varmt men små lättklädda djävulspigor serverade kalla drinkar. Göran spelade hela dagen och på kvällen hade Erik Lallerstedt (som också hade dött tidigare) lagat en gigantisk buffé med massor av feta läckerheter.

Innan Göran visste ordet av så var dygnet över och det var dags att åka till himmelen.

Då han kom in i himlen var han mycket eftertänksam men också här var han varmt välkommen. Han fick änglavingar och en harpa. Resten av dagen spatserade han från moln till moln och hörde fåglarna sjunga och åt friska frukter från träden. Senare åt han en lätt, god och kalorisnål middag. Han kände att det fortfarande kurrade lite i magen när han gick och lade sig.

Det hade varit rätt tröttsamt att lyssna på harpspelet och han saknade sina gamla kamrater från partiet, så nästa morgon berättade han om sitt beslut för Sankte Per – Han skulle välja helvetet.

Sankte Per försökte övertala honom att stanna men han var bestämd. Göran ville tillbringa resten av evigheten med sina vänner!!

Sankte Per gav upp och ledde honom till hissen. Då han åter ringde på den stora svarta porten var s*t*n lika snabb att öppna men nu var dock golfbanan borta och det enda som syntes var miljoner av människor som vred sig av plågor i den eviga skärselden.

- Men! sade Göran. Var är golfbanan, var är drinkarna, brudarna och maten?

- När du var här var det valtider, sade s*t*n. Nu har Du röstat på oss…

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Var det rätt att ta Kärkäinens parti?

Det är svårt att jämföra en bild från en ungdomsfest som kan visa precis vad som helst med Musks agerande inför miljarder människor.

En snorunges höjda arm på en fest i Haparanda för trettio år sedan har väl exakt ingenting att göra med USA?

Mvh

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Var det rätt att ta Kärkäinens parti?
Nej självklart inte. Hennes agerande borde renderat större avståndstagande hos S. Det Musk gjorde är dock många resor värre och inte ens jämförbart utifrån sammanhanget. Det skedde inte för många år sedan, av en omyndig person, på en fest i ett slutet sällskap, på fyllan (nåja), utan i ett synnerligen officiellt sammanhang.

Det omoraliska avgörs av handlingen och i vilket sammanhang det sker, inte om den utförs av någon i egna laget eller motståndarlaget.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En relativt trivial text men med vissa upplyftande poänger och fenomenala länkar om inte annat

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Håller med om att Ida/Musk jämförelsen haltar men tycker också det är något sjukligt i att högern alltid förväntas bedriva opposition och granskning mot sig själv.

Vid inget tillfälle i historien har vänstern börjat gnälla om vad vänstern hittar på för skit, tex könsbyte på barn eller annat som ingen vill ha men som vi nu har.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Annars kan man ju vänta och se om handlingarna motsvarar gesten. 🤔

Man kan ju tex titta på hur många "people of color" det finns i hans kabinett.

Några framför också att det var för att ta blicken från andra handlingar, ex Capitolium-stormare, i sann "weapon of mass distraction"-anda.
Eller att han faktiskt också sa att han ska ta Panama-kanalen (men inte grönland :) ).

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Har läst noll om Ukraina och hörde som sagt inte honom ta namnet i sin mun, vad sägs? Är väl kanske den viktigaste frågan för oss.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nej självklart inte. Hennes agerande borde renderat större avståndstagande hos S. Det Musk gjorde är dock många resor värre och inte ens jämförbart utifrån sammanhanget. Det skedde inte för många år sedan, av en omyndig person, på en fest i ett slutet sällskap, på fyllan (nåja), utan i ett synnerligen officiellt sammanhang.

Det omoraliska avgörs av handlingen och i vilket sammanhang det sker, inte om den utförs av någon i egna laget eller motståndarlaget.

Så du säger alltså att Jönsson har rätt i att media är hycklare.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Enrique Tattoo benådad. Han ser i alla fall inte vit ut.

Men vad har han gjort, 22 års fängelse, var han med vid Stureplansmorden?

Det låter lite väl tilltaget då han är dömd för "seditious conspiracy". Kan det vara så att han är dömd hårt på grund av politisk hemvist?

Hur blev straffen efter BLM, inget alls?

Seditious conspiracy is a crime in various jurisdictions of conspiring against the authority or legitimacy of the state. As a form of sedition, it has been described as a serious but lesser counterpart to treason, targeting activities that undermine the state without directly attacking it.[1]

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har nu sett Musk klippet med ljud och har nog ändrat uppfattning. Ser katastrof ut men hör man vad han säger får man nog ge honom benefit of the doubt.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Så du säger alltså att Jönsson har rätt i att media är hycklare.
Timingen för och sättet han framställer det på gör att det blir en relativisering till förmån för Musk. Det är inte rätt poäng att göra just nu och inte heller en adekvat jämförelse, om han inte vill framstå som en enögd Musk-fan som försvarar det han gjorde.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Om det växer fram en ny fascism i USA tror jag att det är ett misstag att tro att den måste se likadan ut som historiskt. Huruvida människor är färgade/vita osv är inte det relevanta, man behöver se till vilka identiteter människor anses höra i dagens samhälle och de konfliktlinjer som skapas kring detta.

Det centrala är synen på makten och vad som händer om de som försöker styra inte får igenom saker på fredlig väg.

• Gilla
Reaktioner: SJP

gurkburk

Medlem
Gick med
23 Jun 2010
Hoj
MT-09 2024, KLX 250
1d1e0b4ecbef5185bbf83ed5a7435061.jpg

Mvh
Sant. Dock inte relevant här då en clown ersätter en annan clown. Det blir en annan sorts cirkus

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Alice Teoderescu möter Alice Bah Kunke möts i P1 morgon.

Frågan om två kön upprör alltså ledande svenska politiker.

Tänk att vänstern tagit oss ända hit.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Håller med om att Ida/Musk jämförelsen haltar men tycker också det är något sjukligt i att högern alltid förväntas bedriva opposition och granskning mot sig själv.

Vid inget tillfälle i historien har vänstern börjat gnälla om vad vänstern hittar på för skit, tex könsbyte på barn eller annat som ingen vill ha men som vi nu har.
Nä, jag tycker snarare att det är konstigt att vänstern inte gör det.

Fast egentligen är det ju vänstern som förväntar det av högern, och högern förväntar sig det av vänstern. Så långt nu definitionen av politik kan skrivas ner till V / H, vilket ju i sig är ganska idiotiskt.

Världen, inte bara USA, saknar tyvärr ett parti som kan vara självkritiskt utan att falla samman.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy