Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
.
Ja om någon tror att Trump därmed låter bli att försöka hota sig till fördelar så tror nog denne fel.

Det kommer säkert att bli några utspel och sedan får någon i uppgift att släta över eller förhandla fram en lösning ungefär som den idag varpå parterna kan säga att de nådde framgångar…

Mvh
Nya "White-House-barbie" kommer säga att Trump fick allt han ville och Kanada och Mexico, som vet sanningen, kommer undra "WTF has she been smoking?". 😅

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Och med högre priser så kommer fed höja räntan och förarga Trump ordentligt. Frågan blir vad han då hittar på? Ändra inflationsmålet till 3%? Fast 3% lär ju inte räcker långt, det krävs nog att målet sätts över 5%?

Det skulle väl iofs passa Trumps egna bolag utomordentligt.
-"I have today written a new executive order that bans inflation and interest rates above 1%." 😅
Sen auktionerar han ut pennan till någon stackars MAGA för $100'.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
-"I have today written a new executive order that bans inflation and interest rates above 1%." 😅
Sen auktionerar han ut pennan till någon stackars MAGA för $100'.

Ja, han har mycket fascistiska idéer så att förbjuda prisökningar över 2% skulle han nog kunna göra.
Vilket nog snabbt kommer skapa "brödköer".

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Går det att låsa tråden så det inte går att radera inlägg?
Finns några här som jag tror kommer åldras väl och andra inte.
@Ulvhamne
Jag kan vad jag ser inte göra något sånt förutom att helt låsa tråden men tror att det fortfarande går att ta bort inlägg då. Men det låter ändå lite onödigt, folk brukar väl inte gå tillbaka och ta bort sina gamla inlägg ändå?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag kan vad jag ser inte göra något sånt förutom att helt låsa tråden men tror att det fortfarande går att ta bort inlägg då. Men det låter ändå lite onödigt, folk brukar väl inte gå tillbaka och ta bort sina gamla inlägg ändå?

Det finns ju de som i vredesmod gått in och raderat alla sina inlägg men å andra sidan, vad spelar det för roll?

Har man mer fokus på andra användare än vad man har på ämnet kanske man inte bör diskutera på internetforum tänker jag. Att hela tiden vilja diskutera andra användare är ett dåligt tecken. Då kan det nog vara läge för en paus eller rentav försöka hitta sundare intressen innan man mår alltför dåligt.

Är man inte alls intresserad av att diskutera hojar på ett hojforum lär det sannolikt finnas betydligt bättre arenor för det man faktiskt är intresserad av.

Min åsikt, jag har respekt för andras.

Mvh

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Elon Musk stämmer bland annat LEGO för att de slutade annonsera på Twitter efter att han tog över

Samma Elon för ett år sedan berättar för annonsörer som inte gillar Twitters nya inriktning och mer specifikt någon av alla antisemitiska skandaler att sluta annonsera för att han ändå inte vill ha deras pengar..

Ekonomi

Elon Musk stämmer Lego för X-bojkott​

2 februari 2025 11:49
  • 3ca79ff4-00ce-52f6-9985-8cc00eb0e28b.jpeg

TTText
    TT
Medieplattformen X stämmer nu den danska leksakstillverkaren Lego. Arkivbild

Öppna bild i helskärmsläge

Bild: Hasse Holmberg/TT

Elon Musks medieplattform X stämmer nu leksakstillverkaren Lego för ”olaglig bojkott” av X som reklamplattform.
Enligt stämningsansökan slutade Lego och ett antal andra globala företag att annonsera på X när Elon Musk blev ägare till plattformen 2022, som då fortfarande hette Twitter.
Musk har tidigare stämt flera andra företag för samma sak. Nu utvidgas stämningsansökan till att, förutom Lego, även omfatta bland annat Nestlé, Colgate-Palmolive och Shell International.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Och Trump har hotat med ännu högre tullar om grannarna svarar vilket de har gjort så det kommer väl svar-på-svar med ÄNNU högre tullar från USA, varpå de också kommer höja etc. Om några veckor kommer väl motsvarande mot EU. Som såklart också kommer att svara.

Sen kommer folk bli väldigt förvånade när varor i USA blir dyrare, vilket var just det som fick dem att rösta bort förra styret. Allt medan Ryssland, Kina och Indien blir starkare av att vi käbblar internt i väst. Europa blir mer beroende av Kina. Alla i väst, USA inkluderat, blir fattigare.

Ack denna isolationism...
Lika bra att införa totalt import & export förbud direkt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Elon Musk stämmer bland annat LEGO för att de slutade annonsera på Twitter efter att han tog över

Samma Elon för ett år sedan berättar för annonsörer som inte gillar Twitters nya inriktning och mer specifikt någon av alla antisemitiska skandaler att sluta annonsera för att han ändå inte vill ha deras pengar..

Ekonomi

Elon Musks medieplattform X stämmer nu leksakstillverkaren Lego för ”olaglig bojkott” av X som reklamplattform.
Enligt stämningsansökan slutade Lego och ett antal andra globala företag att annonsera på X när Elon Musk blev ägare till plattformen 2022, som då fortfarande hette Twitter.
Musk har tidigare stämt flera andra företag för samma sak. Nu utvidgas stämningsansökan till att, förutom Lego, även omfatta bland annat Nestlé, Colgate-Palmolive och Shell International.
Är väl jättebra, är det lagen så är det lagen, låt oss se.

Lagen har ju använts mot högern i tjugo år, vad är problemet?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj

Ekonomi

Varför i hela friden ska ett företag inte få, eller slippa, annonsera var det vill? 🤔
Hur ser den lagen ut vill man ju veta.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Är väl jättebra, är det lagen så är det lagen, låt oss se.

Lagen har ju använts mot högern i tjugo år, vad är problemet?
Humorn var ju att han i princip bad alla som inte tyckte som honom att dra. Och sedan stämde dem när de följde hans uppmaning. Hur man nu ska kunna stämma någon för att de INTE vill annonsera hos dig. Det är inte så att de vägrade att sälja Lego till honom om han ville köpa.

Men det borde vara ett enkelt case i rätten. Även om civilrättsliga processer i USA kan bli ohyggligt dyra för båda parter.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

Ekonomi

Aha, då kan vi stämma Tesla och övriga Muskista bolag för att de inte köper våra tjänster!

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Enda jag kan tänka mig är ifall det funnits något slags långsiktigt avtal som brutits.
Så kan det förstås ha varit. 👍
Normalt brukar man förhandla om ev straffkostnader innan man bryter sådana avtal alt vara säker på att man vinner i domstol vid en stämning.
Spännande att se då nog Musk har något större inflytande på domstolar i USA än LEGO...

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...