Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...
Men det borde vara ett enkelt case i rätten. Även om civilrättsliga processer i USA kan bli ohyggligt dyra för båda parter.
Den är nog något Musk räknar med och att sedan Lego är ett Danskt företag gör nog viljan att låta det bli dyrt ännu större.
Danska intressen ligger nog i skottfältet så länge man inte "får" Grönland tyvärr. :(

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Humorn var ju att han i princip bad alla som inte tyckte som honom att dra. Och sedan stämde dem när de följde hans uppmaning. Hur man nu ska kunna stämma någon för att de INTE vill annonsera hos dig. Det är inte så att de vägrade att sälja Lego till honom om han ville köpa.

Men det borde vara ett enkelt case i rätten. Även om civilrättsliga processer i USA kan bli ohyggligt dyra för båda parter.
Han vet säkert vad han gör, ska bli intressant följa

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så beträffande Kanada verkar tullarna inte handla om droger utan att han vill att Kanada ska bli den 51e delstaten.
Frågan är om Trump verkligen vill ha Kanadas befolkning med vid valurnorna nästa val? Trump kanske borde vara lite försiktigare med vad han önskar.

I ett senare inlägg upprepar han tidigare åsikter om att Kanada borde bli USA:s 51:a delstat och att den nordliga grannen ”skulle upphöra att vara en fungerande nation” om USA slutade ”subventionera” landet genom köpa deras varor.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Så beträffande Kanada verkar tullarna inte handla om droger utan att han vill att Kanada ska bli den 51e delstaten.
Frågan är om Trump verkligen vill ha Kanadas befolkning med vid valurnorna nästa val? Trump kanske borde vara lite försiktigare med vad han önskar.

Han kan ju inte kandidera fler gånger och bryr sig nog mindre om hur det går för den republikan som ska kandidera nästa gång. Är nog som många äldre makthavare intresserad av att bygga monument över sin gärning.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
Den är nog något Musk räknar med och att sedan Lego är ett Danskt företag gör nog viljan att låta det bli dyrt ännu större.
Danska intressen ligger nog i skottfältet så länge man inte "får" Grönland tyvärr. :(
jag förstår inte....
hur kan han stämma lego, för att dom inte vill ha sin reklam på X
det väl friviligt vart man vill reklamera.
eller har dom brutit nåt kontrakt ?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj

Ja, tydligen har Trump publicerat på truth social att tullarna stannar tills Canada är annekterade som 51st state.

Jag tror en del amerikanska stater skulle passa bättre i Canada än Canada i Usa.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Det är ju lite samma problem med Grönland. De må vara vara ~58000 men blir de en delstat så kommer de bli vågmästare, och de är antagligen inte republikaner. Eller passar väldigt dåligt i de två partimallarna som usa erbjuder.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Han kan ju inte kandidera fler gånger och bryr sig nog mindre om hur det går för den republikan som ska kandidera nästa gång. Är nog som många äldre makthavare intresserad av att bygga monument över sin gärning.

Normalt sett ska han ju inte kunna det men man vet aldrig vad Trump hittar på.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Kanada har hintat om att stänga av oljetillförseln till usa.
Här ett litet klipp om handeln och vad som kan hända om Kanada gör slag i saken
Nu till själva reflektionen efter klippet ovan.
Trump kommer aldrig backa, men kommer han att vända sig till Putler för att täcka behovet?
Och isf, MAGA går ju med på allt, kommer rep senatorer och guvernörer göra det?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kanada har hintat om att stänga av oljetillförseln till usa.
Här ett litet klipp om handeln och vad som kan hända om Kanada gör slag i saken
Nu till själva reflektionen efter klippet ovan.
Trump kommer aldrig backa, men kommer han att vända sig till Putler för att täcka behovet?
Och isf, MAGA går ju med på allt, kommer rep senatorer och guvernörer göra det?
"No-one saw coming?"

:va

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Det är det man har gjort. Det är en statligt tillsatt myndighet som granskar spenderandet.
Här i Sverige har vi ju fått utbetalningsmyndigheten.

Och Trump har ju också förbjudit myntning av pengar så dom privata bankerna kan inte bara printa ut lån till folk och ta ränta på det vilket har lett till skuldmättnaden. Nu är det FED som får ta över den biten. Det är många förändringar på gång och inte bara i USA utan globalt också skulle jag tro.

Undrar om det inte var Argentina som också gjort så för ett tag sedan och det blir nog fler som hakar på.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...