Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Japp.
Väntern är ju nästan per definition tvungen att vara auktoritär för att genomföra sina idéer. Det är svårt att genomföra väldståndsomfördelning utan auktoritära metoder.
Ja, jag tror världen i stort är riktigt orolig över den auktoritära riktning vänstern i Usa har just nu. 👍

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ja, jag tror världen i stort är riktigt orolig över den auktoritära riktning vänstern i Usa har just nu. 👍
🤷‍♂️
Om inget annat borde världen ha oroat sig för det rätt länge, men så länge man låtsas att man trampar på folks nacke för att man bryr sig så verkar det vara okej.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Elon Muscowitch har gett sig fan på att sänka trovädigheten för alla sina bolag.
Först drabbades Tesla av hans vidlyftiga signalerande med armen, sedan blev han missnöjd med något beslut som rörde hans rymdbolag så han gjorde ett utspel om att skrota ISS i förtid, och nu utpressar han Ukraina med hot om att släcka ner starlink

Lyckligtvis så har Ukraina så smått förutspått att starlink bara funkar tillfälligtvis, så dom verkar ha byggt ut alternativ på marken.
Övriga försvarsmakter lär nog inte köpa in starlink efter det här utspelet, eller annat försvarsmaterial som kan remote stängas från usa (F35)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Elon Muscowitch har gett sig fan på att sänka trovädigheten för alla sina bolag.
Först drabbades Tesla av hans vidlyftiga signalerande med armen, sedan blev han missnöjd med något beslut som rörde hans rymdbolag så han gjorde ett utspel om att skrota ISS i förtid, och nu utpressar han Ukraina med hot om att släcka ner starlink

Lyckligtvis så har Ukraina så smått förutspått att starlink bara funkar tillfälligtvis, så dom verkar ha byggt ut alternativ på marken.
Övriga försvarsmakter lär nog inte köpa in starlink efter det här utspelet, eller annat försvarsmaterial som kan remote stängas från usa (F35)
Den gamla svenska modellen med att ha allt nödvändigt för militärmakten i någon mån tillverkat inom landets gränser var och fortsätter vara en bra modell. Man behöver inte tillverka allt, men man bör iaf ha någon sorts grundproduktion som går att skala upp..

Sedan har ju USA använt att alla använder deras komponenter som metod för att hindra att saker skickas till Ukraina, till och med SAABs spaningsplan stoppades ju av USA för att de innehöll komponenter från USA.

Dåligt läge, och Europa borde helt klart göra sig mer oberoende. Det är ju tur att Trump visar varför på ett *extremt* tydligt sätt nu iaf, för tidigare administration var tydligen inte tillräckligt tydlig.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Den gamla svenska modellen med att ha allt nödvändigt för militärmakten i någon mån tillverkat inom landets gränser var och fortsätter vara en bra modell. Man behöver inte tillverka allt, men man bör iaf ha någon sorts grundproduktion som går att skala upp..
Lyckligtvis har vi delar av det kvar, visst vi har inte beredskapslager som förr och hela underjordiska fabriker för allt mellan snus och magnesyl, men vi har försvarsindustri kvar...
Och den kommer att växa ordentligt!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Lyckligtvis har vi delar av det kvar, visst vi har inte beredskapslager som förr och hela underjordiska fabriker för allt mellan snus och magnesyl, men vi har försvarsindustri kvar...
Och den kommer att växa ordentligt!
Apropå det, lite off topic nu men jag tycker det var lite halvroande att Sverige och SAAB reagerade med
1740230400335.png
när det Europeiska FCAS-projektet råkade ut för vad paneuropeiska projekt alltid råkar ut för, att alla vill ha något annat än de andra och all progress stannar helt i väntan på byråkrater.

Och Sverige kan göra det enbart för att vi fortfarande har en fungerande militärindustri och forskning.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Detta förslag borde väl gå igenom i USA eller...?

View attachment 510807

:rofl
De där kristenisterna förnekar sig aldrig.

Vi lever helt klart i ett postsatirsamhälle. Inte ens tjocka lager med satir är tillräckligt för att överträffa verkligheten.
Det där låter ju ändå som en hämnd - motion mot män som tycker att de skall förbjuda abort för att "life begins at conception".
Då tycker de att "ge fan i att sticka in den då om det inte ska bli barn" är ett görbart motargument.
Mer än att detta är något de tror på egentligen?
Helt klart - första tecknaren en demokratisk kvinna.

Jag säger inte att de är helt fel ute heller ...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det där låter ju ändå som en hämnd - motion mot män som tycker att de skall förbjuda abort för att "life begins at conception".
Då tycker de att "ge fan i att sticka in den då om det inte ska bli barn" är ett görbart motargument.

Självbefläkelse var ju fortfarande ok. Det var bara samlag där målet inte var att bli gravid som de ville straffa.
Tycker gott de kunde ta med självbefläkelsen också. Typ... Varje spermie som inte befruktar ett ägg är ett mord.
Så 200-500 miljoner mord ifall du drar en handtralla. Sen det gånger livstid för varje.
Dags att investera pengar i fängelseindustrin snart alltså... :unsure:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Det är väl ett återkommande lagförslag i USA, så ett skämt tror jag inte det är menat som.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...