Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
FAFO!

Finansmästaren som ska rädda usa har nu ordnat det så fint att Kanada planerar att exportera sin olja och gas till Europa istället för usa.
Trumpen får nog skynda på sina babes att drilla nu för energibrist lär snabbt ge ökad inflation.
Perfekt för oss i Europa som behöver en ny oljeleverantör för typ 15 år sen.
För USA spelar det nog egentligen inte så stor roll eftersom att de är en nettoexportör.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Perfekt för oss i Europa som behöver en ny oljeleverantör för typ 15 år sen.
För USA spelar det nog egentligen inte så stor roll eftersom att de är en nettoexportör.

Fel.
USA är stor nettoimportör av råolja så det lär nog kännas.

Raffinerad olja är dom däremot nettoexportör av men det lär ju inte bestå utan tillgång till råolja.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Fel.
USA är stor nettoimportör så det lär nog kännas.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Jag hittade källor som sa annat men beträffande inflationen så lär den ändå påverkas när utbudet minskar.
Och ovanpå det kan det ju bli tullavgifter.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag hittade källor som sa annat men beträffande inflationen så lär den ändå påverkas när utbudet minskar.
Och ovanpå det kan det ju bli tullavgifter.
Eftersom att de är en nettoexportör så slår det mindre hårt mot dem än mot de som köper oljan. USA kan fortsätta ha låga energipriset internt, och därför billigare produktion.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nej den är helt ny, den uppstod i januari. Innan dess fanns ingen inflation.

Glöm inte att Trump påstod att han skulle sänka inflationen redan från dag 1.
Och kriget i Ukraina skulle han väl stoppa på 24 timmar? Jag tror inte han kommer ha lyckats ens efter 24 veckor. Möjligen 24 månader men då kommer det knappast vara tack vara Trump utan mer troligt "trots Trump ".

Nu syftade jag på kriget, inflationen blir nog tvärtom hans kvarnsten runt halsen så länge han sitter kvar på posten.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Glöm inte att Trump påstod att han skulle sänka inflationen redan från dag 1.
Och kriget i Ukraina skulle han väl stoppa på 24 timmar? Jag tror inte han kommer ha lyckats ens efter 24 veckor. Möjligen 24 månader men då kommer det knappast vara tack vara Trump utan mer troligt "trots Trump ".

Nu syftade jag på kriget, inflationen blir nog tvärtom hans kvarnsten runt halsen så länge han sitter kvar på posten.
Klart han babblar för mycket men inflationen är inte hans fel, det är ju bara fånigt ta honom (eller andra politiker) på allvar när de påstår att de räddat ekonomin eller att deras motståndare förstört den.

Politiker tror ibland att de har lite mer makt än de faktiskt har, så även Trump.

Men inflationen är inte hans fel, eller jo delvis eftersom han var president 2017-2021.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nuvarande budget förslag skall minska Medicaid med $880-2000 miljarder.
-"We will never cut medicaid and medicare!"
Promises given, promises kept? 🤔
Såg Fox(!) grilla Jim Jordan om det.
Det behövs för att balansera skattesänkningarna.

Är det nu MAGA fattar vad som är på gång?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Såg just en presskonferens med Trump och Macron.
Även om jag är tveksam till mycket som händer med Trump och hans administration så är det bra att han försöker få slut på kriget. 👍

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Inget nytt där, han är korkad, gammal och narccissist och inte blir det bättre ju äldre han blir...

Vissa har ju svårt att acceptera den enklaste lösningen och fortsätter ju tro att han är ett oförstått geni som bara manipulerar för att göra bra affärer.

Nu föll Teslas försäljning i Europa med 45% i januari. Bra jobbat av Trump och Musk.

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vissa har ju svårt att acceptera den enklaste lösningen och fortsätter ju tro att han är ett oförstått geni som bara manipulerar för att göra bra affärer.

Nu föll Teslas försäljning i Europa med 45% i januari. Bra jobbat av Trump och Musk.
Janå att han är manipulativ råder det väl inga tvivel om?
Men man behöver ju knappast vara ett geni för det, framförallt iom att han sätter de absolut enklaste bytena som mål.

Och att det skulle vara något positivt?

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Är det verkligen så att Stormy Daniels är den enda kompetenta som Trump någonsin anställt?

"Vita husets chefsstrateg Peter Navarro anser att Kanada bör sparkas ut ur underrättelsesamarbetet Five Eyes, uppger insatta källor till Financial Times.
Navarro, som är en av Donald Trumps närmaste rådgivare, argumenterar för att draget är ett sätt att öka trycket på Kanada, uppger källorna.
Five Eyes – som består av USA, Kanada, Storbritannien, Australien och Nya Zeeland – har i många decennier varit det viktigaste underrättelsesamarbetet i världen, skriver Financial Times.
Donald Trump har sagt att han vill att Kanada blir en del av USA.
Peter Navarro avtjänade i fjol ett fyra månader långt fängelsestraff för trots mot kongressen."

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Är det verkligen så att Stormy Daniels är den enda kompetenta som Trump någonsin anställt?

"Vita husets chefsstrateg Peter Navarro anser att Kanada bör sparkas ut ur underrättelsesamarbetet Five Eyes, uppger insatta källor till Financial Times.
Navarro, som är en av Donald Trumps närmaste rådgivare, argumenterar för att draget är ett sätt att öka trycket på Kanada, uppger källorna.
Five Eyes – som består av USA, Kanada, Storbritannien, Australien och Nya Zeeland – har i många decennier varit det viktigaste underrättelsesamarbetet i världen, skriver Financial Times.
Donald Trump har sagt att han vill att Kanada blir en del av USA.
Peter Navarro avtjänade i fjol ett fyra månader långt fängelsestraff för trots mot kongressen."
Det är fan bra gjort att få tag på alla stollar. 🤪

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Grejen är att han nailar sina grejer.

Europa rustar upp kraftigt - check
Fred I Ukraina - vi får se men det är nog nära
Hamas överlämnar gisslan - check

Han framstår som ett totalt pucko men det finns verkligen inget som tyder på det.

Tror inte det blir några nya krig kommande fyra år heller, det är väl bra?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Grejen är att han nailar sina grejer.

Europa rustar upp kraftigt - check
Fred I Ukraina - vi får se men det är nog nära
Hamas överlämnar gisslan - check

Han framstår som ett totalt pucko men det finns verkligen inget som tyder på det.

Tror inte det blir några nya krig kommande fyra år heller, det är väl bra?
Potentiellt ett på uppsegling i Kina, men det återstår väl att se.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...