Stämmer inte uppställningen? Vilken är korrekt?
Påstående från Trump var att Biden lade $8 miljoner på forskning för att göra möss transgender.
Tittar man på de där punkter som listas så blir summan mycket riktigt $8 miljoner men ingen av dem har som syfte att göra möss transgender om man faktiskt läser beskrivningen av ansökningarna och inte bara letar efter ordet 'transgender'.
Där framgår det att de handlar om är vad tillsatt könshormon (östrogen, testosteron) har för effekt på HIV vaccin, risk för bröstcancer, Astma, reproduktion etc. Många transsexuella tar dylika hormon varför det nämns i artiklarna som en växande grupp patienter man har väldigt lite forskning på, men det används även för andra patienter.
Hormoner kan ha en ganska rejäl effekt på hur mediciner verkar men även annat som risk för sjukdomar etc. Både jag och min fru har mammor som har haft bröstcancer och de har som färdigbehandlade uppmanats att absolut inte inta någon form av syntetiskt östrogen just på grund av ökad cancer(åter)risk som en av de där undersökningarna såg ut att utforska vidare.
Man kan såklart ha synpunkter på att labbmöss ges hormon eller andra läkemedel och i förlängningen dödas för att förutspå effekt hos människor, men det gör man med i princip alla läkemedel man kan ha anledning att tro har likartad effekt på möss som på människor så det är inget unikt för dessa hormoner/läkemedel.
Och möss blir självklart inte transgender av att få könshormon, könshormon används som någon slags behandling av folk som upplever/anser sig transgender inte för att göra folk (eller möss) transgender.
Och jag skriver återkommande "transgender" trots att det känns svengelskt. Tydligen används begreppet vetenskapligt även på svenska, i vardagligt tal skulle jag kalla det "transpersoner" (eller "transmöss") men nu var det vetenskapliga artiklar som diskuteras.