Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Intressant, men jag tycker nog du missar poängen.

En majoritet av befolkningen verkar inte ha valt en politiker som vill fortsätta ösa pengar på något som samma väljare inte verkar tycka vara ett verkligt tillstånd, vidare som skall prackas på omgivningen, både gammal som ung (helst ung).

Bra att demokratin fungerar tycker jag.
Så "den missade poängen" är det är ok att ljuga, och sedan ljuga vidare när folk avslöjar lögnen?

Bara man upplever att någon "prackar på" omgivningen något? Samma personer som ska tvinga skolor att sätta upp guds tio budord och inför populistiska namnbyten på internationella vatten. Apropå "pracka på" folk något. Men nu var det inte "påprackningen" som diskuterades utan Trumps direkta lögner.

Att presidenten står upp och ljuger inför folket, och sedan använder federala medel att sprida nya lögner för att dölja första lögnen är inte min bild av demokrati som fungerar. Att hetsa folket mot en "avvikande" del av befolkningen som i mestadels bara vill leva sina liv ifred för tankarna tillbaka till betydligt mörkare tider som inte heller kännetecknades av fungerande demokrati.

Jag skiter om han drar in federala stöd till transrelaterade saker, det är en prioriteringsfråga som allt annat när det gäller budgeten i en demokrati. Men ljuga och hetsa är en annan sak. Speciellt när lögnerna blir så patetiska så folk gillar att skämta om det vilket var vad som hände här.

Men att det faktiskt finns folk som resonerar så förklarar mycket i hur en pajas som Trump faktiskt kan få tillräckligt många röster för att vinna val.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Så "den missade poängen" är det är ok att ljuga, och sedan ljuga vidare när folk avslöjar lögnen?

Bara man upplever att någon "prackar på" omgivningen något? Samma personer som ska tvinga skolor att sätta upp guds tio budord och inför populistiska namnbyten på internationella vatten. Apropå "pracka på" folk något. Men nu var det inte "påprackningen" som diskuterades utan Trumps direkta lögner.

Att presidenten står upp och ljuger inför folket, och sedan använder federala medel att sprida nya lögner för att dölja första lögnen är inte min bild av demokrati som fungerar. Att hetsa folket mot en "avvikande" del av befolkningen som i mestadels bara vill leva sina liv ifred för tankarna tillbaka till betydligt mörkare tider som inte heller kännetecknades av fungerande demokrati.

Jag skiter om han drar in federala stöd till transrelaterade saker, det är en prioriteringsfråga som allt annat när det gäller budgeten i en demokrati. Men ljuga och hetsa är en annan sak. Speciellt när lögnerna blir så patetiska så folk gillar att skämta om det vilket var vad som hände här.

Men att det faktiskt finns folk som resonerar så förklarar mycket i hur en pajas som Trump faktiskt kan få tillräckligt många röster för att vinna val.
Du ser inte omfattningen av kulturkriget.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Häng med nu, här är en fundering;

Deflation får verksamheter att kursa, fastigheter att sjunka i värde etc.

Topp 1%, de som har majoriteten sv de ekonomiska medlen går alltid och shoppar i dessa tider. De hade kanske 1% av alla fastigheter, har efter uppköpen 2% och nu har man ökat din marknadsandel med 100%, till ett vrakpris.

Men hur får man USAs ekonomi att backa? Vem kan ”manipulera” aktiemarknaden utan att det är olagligt? Presidenten.

Ta ”hickan” med cryptovalutor förra veckan.

Men hur får man ”marknaden” att tappa tilltron till amerikansk tillväxt? Vad är deras drivande områden? Tech och vapenindustri kanske? En hel del jordbruk också.

Sätt in Elon som stänger ner översynen.
Backa ifrån Europa i samma andetag som de ska köpa mängder av vapensystem. Inför tullar som minskar konsumtionen.

Ta bort tullar, inför igen. Skapa osäkerhet. Skapa snabba ”shorts” så man kan bunkra upp för den stora nedgången.

Samt att man för handelskrig där Kina höjer tullarna på jordbruksområdet som svar.

”Några” har väntat på ett nytt inköpsrally. Vänta och se.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Topp 1%, de som har majoriteten sv de ekonomiska medlen går alltid och shoppar i dessa tider. De hade kanske 1% av alla fastigheter, har efter uppköpen 2% och nu har man ökat din marknadsandel med 100%, till ett vrakpris.

Men hur får man USAs ekonomi att backa? Vem kan ”manipulera” aktiemarknaden utan att det är olagligt? Presidenten.

Men hur får man ”marknaden” att tappa tilltron till amerikansk tillväxt? Vad är deras drivande områden? Tech och vapenindustri kanske? En hel del jordbruk också.

Backa ifrån Europa i samma andetag som de ska köpa mängder av vapensystem. Inför tullar som minskar konsumtionen.

Ta bort tullar, inför igen. Skapa osäkerhet. Skapa snabba ”shorts” så man kan bunkra upp för den stora nedgången.

Samt att man för handelskrig där Kina höjer tullarna på jordbruksområdet som svar.

Vilka några skulle det vara? Trump är väl en helt obetydlig investerare

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Tanken har föresvävat mig, men ingen av hjärngänget är väl egentligen särskilt solid? Skulle någon av dom verkligen klara ett ras på marknaden? Jag har en känsla av att dom samtliga är belånade upp till hakan.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tanken har föresvävat mig, men ingen av hjärngänget är väl egentligen särskilt solid? Skulle någon av dom verkligen klara ett ras på marknaden? Jag har en känsla av att dom samtliga är belånade upp till hakan.
Även om de halverar sitt värde, har de fortfarande mer än nog i säkerhet att shoppa upp med. Klart de följer med i raset men de har fortfarande djupa fickor kvar. Det är en annan situation än resten av jordens 99%

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Även om de halverar sitt värde, har de fortfarande mer än nog i säkerhet att shoppa upp med. Klart de följer med i raset men de har fortfarande djupa fickor kvar. Det är en annan situation än resten av jordens 99%

Om dom har 25% soliditet och marknadsvärdet halveras så har dom inte ett jävla skit att shoppa loss för. Tvärtom så har dom förlorat dubbelt så mycket som de äger.

Visst, lite undangömda pengar finns säkert men hur ska dom shoppa loss på fastighetsmarknaden med pengar som dom inte kan visa upp?

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!