Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har försökt hitta tillbaka till där jag läste om andra dömda, men jag lyckas inte.
Självfallet förekommer politiskt färgade domar även i västvärlden. Det är ju därför Trump har justerat sammansättningen av Supreme Court.

Jag förstår inte frågan om den transatlantiska elden. Lagar bör tillämpas regelmässigt och inte variera beroende på dagsformen.

Som jag läst det kan hennes överklaganden avgöras redan under 2026 och då ska hon kunna ställa upp 2027.

Hade USAs system fungerat som tänkt hade Trump blivit dömd före valet och därmed inte kunnat väljas. Jag uppfattar det som att man valde att blidka pöbeln och la ner avslutningen av rättsprocessen.
Ja det stämmer att presidenten nominerar domarna till HD var på det finns domare av båda kulörer, över tid k kommer därmed majoriteten skifta men alltid ha sin grund i folkviljan.

Vad jag läst så kan hon inte ställa upp oavsett, då hoppas jag att jag läst fel och du har läst rätt.

Ditt sista stycke håller jag delvis med om, dock var det ju bara Demokratiska åklagare som var ute efter Trump så det är svårt att avgöra vad som var politik och vad som var juridik.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika
Apropå din politiska hemvist i sociala frågor...
Markus,
Skriv så man ser vad du menar. Jag läser inte in dolda budskap i text utan försöker vara tydlig.
Stort problem, enligt egen åsikt eller fakta? Svenskar är väl bland dom minst rasistiska i världen sist jag såg detta "mätas".
Jag har aldrig sett en definition av vad som är ett stort problem och vem som ska avgöra det. För den som utsätts spelar det mindre roll om det är färre som drabbas här än på Svalbard.
Vad gäller avvikande åsikter från den breda allmänheten tror jag dina tankar om Ukraina kan hamna i den fåran.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika
Om det kommer fler frågor om rasism i Sverige och annat som inte handlar om USA kanske det kan tas i en annan tråd. Jag försöker hålla mig till ämnet, men det har hänt tidigare att det påstås att jag smiter från diskussionen när jag lämnar tråden med det.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har försökt hitta tillbaka till där jag läste om andra dömda, men jag lyckas inte.
Självfallet förekommer politiskt färgade domar även i västvärlden. Det är ju därför Trump har justerat sammansättningen av Supreme Court.

Jag förstår inte frågan om den transatlantiska elden. Lagar bör tillämpas regelmässigt och inte variera beroende på dagsformen.

Som jag läst det kan hennes överklaganden avgöras redan under 2026 och då ska hon kunna ställa upp 2027.

Hade USAs system fungerat som tänkt hade Trump blivit dömd före valet och därmed inte kunnat väljas. Jag uppfattar det som att man valde att blidka pöbeln och la ner avslutningen av rättsprocessen.
1000049929.jpg

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
10 till över 40% tullar på allt.
Vilka motåtgärder kommer?
Hur länge kommer $ vara världsvaluta?
Hur länge orkar amerikanarna med dessa priser?
Kina, Japan och syd Korea kommer svara tillsammans(!).

Ska bli spännande att följa utvecklingen. 🫣

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...