Video Ska vi ta och analysera en highsider?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ja det var inte helt lätt att hitta informationen faktiskt!

Min enda reflektion är att jag när jag såg klippet första gången, då jag i stora drag visste vad som skulle hända givet rubriken, blev lite FÖRVÅNAD att det inte släppte redan första gången.

Nu kan vinklar mot mikrofonen osv luras, men av det upptagna ljudet att döma så låter det som ett ganska häftigt påslag i ungefär samma läge som det sen släpper, och det gäller alltså inte bara den gång du trillar omkull. Det är liksom mer: ppfffff BRAP än det är pppffFFFF bbrrrRRRAAAAP

Tydligt va? Hahaha
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kan bara önska TS Fordon lycka till med tillfrisknandet. Och tacka för den här tråden. För efter ha läst några av inläggen är det uppenbart att TS inte är den ende som trott att TC skyddar 100 %. Snarare verkar det vara så att enbart under vissa förutsättningar, tex rätt bantemperatur, rätt däck, rätt däcktemperatur, rätt hastighet osv, ja då kan TC hantera lite för mycket gas.
På ett för föraren trevligt sätt (dvs inget behov av sjukhuskontakt).
Men det är så lite som gör det. Rossi hade väl TC här?
Och var det lite för kalla däck som fick skulden den här gången?
Eller är jag ute och cyklar igen?
http://www.youtube.com/watch?v=vsizLwehunk
Och efter läst roffe_s länk
http://www.motorcycle-usa.com/9/140...12-Superbike-Traction-Control-Comparison.aspx
så är det lika stora skillnader på TC mellan olika hojar som det är om man köper några olika "bilar" och jämför prestanda. För att kallas BIL räcker det med 4 hjul och ratt. för att annonsera att hojen har TC räcker det tydligen med att hojen har ett system som minskar motoreffekten ibland. Inte konstigt folk kraschar på hojar med TC.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Är inte det ett rätt modigt antagande just i det fallet? ;)
Tydligen... :)

Det finns hyfsat bra med artiklar om TC, en av de mer kortfattade men sakliga är denna: https://rideapart.com/articles/motorcycle-traction-control-work

Se gärna nedersta stycket för vilka tillverkare som väljer vilken teknik för att korrigera ett släpp. Yamaha har fått mycket beröm för sin TC (vill minnas något test där Yamaha och Aprilia var de enda kommersiella TC som en proffsförare faktiskt kapade sina tider med) och Yamahas både justerar tändning, insprutningstid samt trottelposition! Däremot är Yamahas system uppbyggt utan gyro utan förlitar sig på hjulens hastighetssensorer. Aprilias jobbar med tändning och insprut men har också gyros för att beräkna släpp.

En jämförelse mellan de kommersiella systemen från 2012 hittar Ni här - Yamaha på sid 6 och Aprilia på sid 7 tycker jag är intressanta: http://www.motorcycle-usa.com/9/140...12-Superbike-Traction-Control-Comparison.aspx

Det gäller ju för fabrikerna att kapa kostnader och göra en avvägning mellan funktion och pris när en hoj ska presenteras. I detta fall verkar det som att den stereoidstinne Hertigen fått en top-end ABS men tyvärr inte riktigt samma höga klass på TCn. Lite synd faktiskt...
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Min enda reflektion är att jag när jag såg klippet första gången, då jag i stora drag visste vad som skulle hända givet rubriken, blev lite FÖRVÅNAD att det inte släppte redan första gången.

Nu kan vinklar mot mikrofonen osv luras, men av det upptagna ljudet att döma så låter det som ett ganska häftigt påslag i ungefär samma läge som det sen släpper, och det gäller alltså inte bara den gång du trillar omkull. Det är liksom mer: ppfffff BRAP än det är pppffFFFF bbrrrRRRAAAAP

Tydligt va? Hahaha

Det kan tyckas låta häftigt, men det där jävla fullsystemet från akrapovic, utan insats och med ett mer öppet raceluftfilter, låter sjukt mycket bara man snuddar gasen. Så den kan luras lite om man inte är van. Med det sagt så kan det mycket väl vara så att det fortfarande är för mycket pådrag under rådande omständigheter. Det hade dock inte varit något problem tidigare under dagen.


Kan bara önska TS Fordon lycka till med tillfrisknandet. Och tacka för den här tråden. För efter ha läst några av inläggen är det uppenbart att TS inte är den ende som trott att TC skyddar 100 %. Snarare verkar det vara så att enbart under vissa förutsättningar, tex rätt bantemperatur, rätt däck, rätt däcktemperatur, rätt hastighet osv, ja då kan TC hantera lite för mycket gas.
På ett för föraren trevligt sätt (dvs inget behov av sjukhuskontakt).
Men det är så lite som gör det. Rossi hade väl TC här?
Och var det lite för kalla däck som fick skulden den här gången?
Eller är jag ute och cyklar igen?
[
så är det lika stora skillnader på TC mellan olika hojar som det är om man köper några olika "bilar" och jämför prestanda. För att kallas BIL räcker det med 4 hjul och ratt. för att annonsera att hojen har TC räcker det tydligen med att hojen har ett system som minskar motoreffekten ibland. Inte konstigt folk kraschar på hojar med TC.


Men jag räknar ju inte med att TC ska rädda mig varje gång :rofl Det är aldrig något som jag har trott heller. Jag har undrat varför däcket bara släpper sådär enkelt och snabbt. Speciellt eftersom TC brukar justera det på ett smidigt sätt (vilket det inte gjorde denna gång) och då undrade jag vad det kan vara för parameter som jag har missat.
Jag hade nog ställt precis samma fråga om jag hade kört utan TC. Om det var så att det släppte så konstigt för att däcken var för kalla (Eller om jag helt enkelt bara gasade som ett retard just denna gång).
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det kan tyckas låta häftigt, men det där jävla fullsystemet från akrapovic, utan insats och med ett mer öppet raceluftfilter, låter sjukt mycket bara man snuddar gasen. Så den kan luras lite om man inte är van. Med det sagt så kan det mycket väl vara så att det fortfarande är för mycket pådrag under rådande omständigheter. Det hade dock inte varit något problem tidigare under dagen.


Jag fick en bra kommentar en gång: "Om man kan slåp på fullt när man kommer ut ur en böj så går det förlångsamt, och man borde ha börjat gasa mycket tidigare"

Poängen är att det där hårda påslaget ofta är betydligt mer risky än mjuk gas tidigare.

man får rannsaka sig själv så ärligt det går när sånt här händer.. jag sopade i backen i 150 ish under bromsning. Den självutnämnda expertpanelen pekade på alla möjliga saker jag gjort fel. Handen på hjärtat kändes inget så jäkla annorlunda. den stora skillnaden var kanske att det gick så "lugnt" att jag inte riktigt var beredd när det hände, men ATT det hände har jag fortfarande ingen riktigt bra förklaring på. Antingen gjorde jag nåt riktigt märkligt och toknöp bromsen (vilket känns orimligt) eller så var det nåt som var halt precis där så det hann låsa. hur som helst så gjorde det ont och blev dyrt, haha..

krya!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Varmt däck greppar tills det börjar röra sig lite, går över till att krypa en aning för att sen börja kasa innan det släpper, kallt greppar tills det släpper utan några varningar, ungefär som ett gammalt hårt. Så upplever jag det, tc hann inte med för däcket var kallt och stack direkt det släppte, tror jag.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Learning by doing. Jag hade ett likadant år förra säsongen, funderade allvarligt på att lämna in kortet av rädsla för att det skulle gå illa.
Har klantat till det även i år, sista knixen på Gröndal, den grå zx6:an ^^
Och samtidigt har jag lärt mig åt helvete mycket både i år och slutet på förra säsongen.

Röd grupp, körde med SGM, la zx6:an i slutet på högerkurvan efter rakan högst upp?

Om det var du så har jag foton. Inte på klotningen (har alltid linsen åt fel håll :3freak). Däremot har jag foton från tidigare varv, tagna lite högre upp i den kurvan. Intresserad?
 

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
2006, Suzuki GSR
Det "Fordon" googlade fram beskrev att reaktionen är på millisekunder, Efter att ha tittat 4 ggr på snutten så låter det som en ren "torrgasning". Den varvar ju upp nästan en hel halvsekund innan den griper in. 500 millisekunder är ju i.o.f.s också millisekunder. Trist med din skada.
 
Last edited:

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Fan vad trist fordon, hoppas du läker fort och väl. Snacket om TC här tycker jag är lite skrattretande då det påminner mycket om snacket som var kring ABS när det började bli standard. Alla bromsade bättre utan ABS, sa förståsigpåarna då, idag så är det accepterat. De gamla banrävarna pratade om början till slutet för hederlig (lågteknologisk) hojåkning när S1000RR dök upp och pratade om "TV-spel" :fakta
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det "Fordon" googlade fram beskrev att reaktionen är på millisekunder, Efter att ha tittat 4 ggr på snutten så låter det som en ren "torrgasning". Den varvar ju upp nästan en hel halvsekund innan den griper in. 500 millisekunder är ju i.o.f.s också millisekunder. Trist med din skada.

Precis. Jag har också testat att highside:a och minns mycket väl att man hörde varvet gå upp när det släppte. Inga problem att uppfatta, men ändå ofta lite för kort för att hinna göra nåt vettigt åt det.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Röd grupp, körde med SGM, la zx6:an i slutet på högerkurvan efter rakan högst upp?

Om det var du så har jag foton. Inte på klotningen (har alltid linsen åt fel håll :3freak). Däremot har jag foton från tidigare varv, tagna lite högre upp i den kurvan. Intresserad?

Var det någon i röd grupp som klotade den dagen? Jag körde i blå, mer eller mindre välte i hårnålen, på utvarvet, så fort det kommit 3 droppar vatten på banan.
Lesson learned: backelitdäck är inte regndäck, hoppa av cykeln och led den genom kurvorna. Ny däck inhandlade.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Var det någon i röd grupp som klotade den dagen? Jag körde i blå, mer eller mindre välte i hårnålen, på utvarvet, så fort det kommit 3 droppar vatten på banan.
Lesson learned: backelitdäck är inte regndäck, hoppa av cykeln och led den genom kurvorna. Ny däck inhandlade.

Nej, inte den dagen. Två veckor innan var det en grå zx som klotade i röd grupp. Hm... är det något speciellt med grå zx? :va :gnissla Jag har bilder från 7 sept röd och blå grupp.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
(har alltid linsen åt fel håll :3freak)

Ap, ap, ap, ap - nu träder språkpolisen in:7peta. Det heter inte "linsen" det heter "objektivet" eller "gluggen" om man vill prata med slang:fakta. "Linsen" har du nog fritt översatt från det engleska order "lens" som betyder "objektiv".
Dessutom, i ditt objektiv så har du säkert 10 linser, men då kallar man det "linselement".

Å du, jag sitter själv och småler när jag skriver detta, jag var bara lite uttråkad och kände att jag måste tillföra något knäppt i den här tråden:D:crash
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Idag fick jag till ett knäskrap med kalla blöta däck och blöt asfalt :D
Det fanns gott om överlevnadsreaktioner som jag fick kämpa med att ignorera. Att vurpa igen, och nu med ett helt trasigt nyckelben, tror jag skulle göra ganska ont..:crash
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Idag fick jag till ett knäskrap med kalla blöta däck och blöt asfalt :D
...Att vurpa igen, och nu med ett helt trasigt nyckelben, tror jag skulle göra ganska ont..:crash
Jag tror inte Du har fel. Så varför utsätta sig för risken? Knappast det klipskaste att göra i Ditt läge kanske? Men, men - whatever floats your boat... :)
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Ja det var inte helt lätt att hitta informationen faktiskt!
Den har bara hastighetssensor fram. surt nog.
Jag har inte hört något underligt ljud alls när systemet griper in, men vid regnläge och fullt gaspådrag på löst underlag (ex grus) så händer absolut noll och ingenting. Inget hackandet eller något utan helt enkelt totalt kraftlös. Eller för all del vid kraftigt nedlägg och fullt gaspådrag. Hojen glider fram i samma hastighet utan någon som helst förändring. Den gungar inte ens till.

Det borde väl räcka med hastighetssensor fram, bak tar den säkert info om hastighet från utgående drev eller var nu givaren till hastighetsmätaren sitter?

Tråkigt med vurpan, krya på dig!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag tror inte Du har fel. Så varför utsätta sig för risken? Knappast det klipskaste att göra i Ditt läge kanske? Men, men - whatever floats your boat... :)

Av flera anledningar.

1. Det är så otroligt roligt.
2. För att vi ha diskuterat gaskontroll och att det i grund och botten handlar om det, i förhållande till friktion.
3. För att vissa intruktörer lite vilseledande säger "Det är inte halt när det är blött".
4. För att jag är rädd för blöt asfalt.
5. För att övervinna och träna bort överlevnadsreaktioner som inte är bra under motorcykelkörninng.
6. För att säsongen snart är slut.

Sen håller jag med om att det må vara dumt för kroppen, och risken är stor att det går åt skogen.
Men jag gjorde framsteg idag som jag kommer ta med mig i mitt arbete att bli en tryggare förare :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Av flera anledningar.

1. Det är så otroligt roligt.
2. För att vi ha diskuterat gaskontroll och att det i grund och botten handlar om det, i förhållande till friktion.
3. För att vissa intruktörer lite vilseledande säger "Det är inte halt när det är blött".
4. För att jag är rädd för blöt asfalt.
5. För att övervinna och träna bort överlevnadsreaktioner som inte är bra under motorcykelkörninng.
6. För att säsongen snart är slut.

Sen håller jag med om att det må vara dumt för kroppen, och risken är stor att det går åt skogen.
Men jag gjorde framsteg idag som jag kommer ta med mig i mitt arbete att bli en tryggare förare :)
Mmm, det är för de flesta förare bra att snabbt ta sig upp i sadeln efter en vurpa. Däremot finns det nog nyttiga gränser för graden av vad man bör utsätta sig för, utifrån vad ytterligare en vurpa riskerar att medföra för hjärnspöken - tänker särskilt på pkt 4 och 5 i kombination med ännu ej läkta skador. Dessutom, när det gäller pkt 5, så kan Du nog aldrig helt träna bort reaktionerna, däremot förskjuta gränserna för när de sätter in...;)

Men den ekvationen kan endast Du ställa upp - lycka till!
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Mmm, det är för de flesta förare bra att snabbt ta sig upp i sadeln efter en vurpa. Däremot finns det nog nyttiga gränser för graden av vad man bör utsätta sig för, utifrån vad ytterligare en vurpa riskerar att medföra för hjärnspöken - tänker särskilt på pkt 4 och 5 i kombination med ännu ej läkta skador.

Men den ekvationen kan endast Du ställa upp - lycka till!

Jag uppskattar den raka kommunikationen och lyckönskningen :tummenupp
 

mlindebor

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade - 09
Detta är kanske uppenbart för de flesta, men kanske ändå värt att nämna.
Man har ju ofta två växlar att välja på när man går ur en kurva.

1. Du väljer en låg växel
Varvtalet är förhållandevis högt och gaspådraget lågt. Det kan bli lite "ryckigt" om mappningen inte är bra eller gaskontrollen tveksam.
Uppsidan är att om det spinner loss så ökar hjulets hastighet inte så mycket och så fort, dvs det blir ett släpp men ingen herre jesus släpp. Hjulet roterar kanske 20% fortade än precis innan släppet.

2. Du väljer en hög växel
Varvtalet är förhållandevis lågt och gaspådraget stort. Det känns väldigt tryggt och skönt då motorn har hyfsat last och en eventuellt dåligt gaskontroll maskeras.
Tyvärr så leder ett släpp i detta fall till att bakhjulet varvar upp blixtsnabbt vilket leder till ett brett uppställ. Hjulet roterar kanske 100% fortade än precis innan släppet.

TC är ju till för att hjälpa till i huvudsak, men jag tror att man lätt hamnar i läget hög växel/stort gaspådrag om man är van vid TC. Sedan är det ju så att ju lägre hastighet desto svårare fall för både TC och förare.
Hade Fordon kört i dubbla hastigheten på samma växel så inbillar jag mej att allt hade funkat (Precis som på Knixen):tummenupp
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top