Video Ska vi ta och analysera en highsider?

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Att det är för kallt däck eller att däcket blir för kallt mot den kalla vägbanan är ställt utom allt rimligt tvivel.

Och att få däcket att få dräglig temperatur är svårare när däcket har för lågt tryck. Gaskontroll hit och gaskontroll dit (SMC älskar ordet gaskontroll), det är jäkligt svårt att ha ett hum om gaskontrollen när däcket/greppnivån inte är som man hade trott.

När det gäller TC så kan jag hålla med om att det går för kvickt/tillåter för mycket, det känns inte som TC:en gör sitt jobb ordentligt.

Angående Tuvängen: 1,7 fram är alldeles för lite även fast däcket håller bra temperatur. Att det inte resulterade i något har nog mer att göra med att tempot inte var så kvickt - alltså om man utgår ifrån vad däcket klarar av.

En anekdot från mig också: Förförra året avlsutade jag säsongen med att köra på ett GP212 Ntec även på gata (orkade inte skifta). Ett, om jag får säga, mycket spännande däck innan en vettig arbetstemperatur uppnåtts.
"Gaskontrolls"-skillnaden var enorm. Så det jag alltid gjorde i början på en repa var det som jag skrev i ett tidigare inlägg, men med 212:an gick det att ha ännu roligare - bara luta sig framåt på 3:ans växel och gasa, man spann ganska långt:crash

Jag har en knäpp rutin som jag alltid gör om jag stått still en liten stund. Jag lägger alltid en hand på däcket för att känna tempen innan jag åker iväg. JAg brukar dessutom alltid tänka på att däcket skall stå så mycket som möjligt i solen när jag parkerat för att t.ex. fika. Däcket är ju den enda kontakten jag har mot underlaget.
 

Fuelx

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6
Tycker det är solklart.
Du gasar jämt och fint under själva kurvtagningen, men innan du rätat upp hojen helt så går du från jämnt ökande gas till för mycket gas för snabbt. Värt att notera är att du gör det felet även första gången när du inte kraschar. Troligtvis har detta hänt pga att den låga farten fått dig att tro att "det är lugnt". Inget fel på TCn (den kan inte rädda dig i den situationen) , du behöver helt enkelt gå på gas senare
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vet inte varför TC inte hindrar bakhjulet från att släppa från första början och det har andra redan spekulerat om det. Men highsidern som därefter följer kommer för att du tvärsläpper gasen och då tvärt får tillbaka sidogreppet. Skulle du hållit kvar gasen i samma läge så skulle du antagligen lowsidat istället, eller rent av hunnit korrigera hojen och hållt dig kvar på hjulen.

Ett däck har en begränsad mängd friktion tillgängligt, lägger du till accelerationskraft på ett däck som redan ligger på max av vad sidogreppet klarar så...
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Men highsidern som därefter följer kommer för att du tvärsläpper gasen och då tvärt får tillbaka sidogreppet. Skulle du hållit kvar gasen i samma läge så skulle du antagligen lowsidat istället, eller rent av hunnit korrigera hojen och hållt dig kvar på hjulen.

Är det inte TC som "släpper" gasen så att han får fäste igen?
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Jag tycker det är skrämmande om det här en början på en "modern mc-åkare". Han/Hon blir förvånad efter krasch och undrar varför inte alla elektroniska hjälpmedel hjälpte till när dom betett sig lite dumt åt.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag tycker det är skrämmande om det här en början på en "modern mc-åkare". Han/Hon blir förvånad efter krasch och undrar varför inte alla elektroniska hjälpmedel hjälpte till när dom betett sig lite dumt åt.

Fast då har du nog läst tråden ganska slarvigt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det inte TC som "släpper" gasen så att han får fäste igen?

Släpper TC sådär abrupt? Jag vet inte men det abrupta släppet gjorde att jag tolkade det som piloten.

Efter att jag skrev så insåg jag att TC är väl just bara ett antispinn och inte en antisladd? Den senare kräver lite andra sensorer och TC använder sig väl bara av motorns redan befintliga sensorer.
TC har alltså inte någon aning om hur mycket hojen lutar vilket ett antisladdsystem måste ha.
I så fall krävs det som några säger en del fart för att TC ska funka vettigt, vid låg fart blir det nog för lång tid mellan indata till regleringen.
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Däckstryck och temp har säkert spelat in en del men om du lyssnar på din gaskontroll genom kurvan så är den inte som jag lärt mig jämnt ökande.
Vid första varvet möter du med gasen vid instyrning men sen kommer två gaspådrag genom svängen, jag skulle vilja påstå att det sista (vid ca 7s) är redan där ett gränsfall för vad däcken klarar vid den lutningen.
Varv två har du jämnare gaskontroll genom kurvan men med mindre kurvradie (jämför med var du styr in, skär flickvännens skugga samt den lilla fläcken i asfalten i utgången), vilket ger mer nerläggsvinkel men du ger samma tidiga påslag just innan det släpper. Vet inte om det är en illusion pga att du är närmre men det känns som du har lite högre varv på motorn varv två...

Min analys: Du behöver mjukare gaskontroll i utgången på kurvan.

Krya på dig!:krama
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Efter att jag skrev så insåg jag att TC är väl just bara ett antispinn och inte en antisladd? Den senare kräver lite andra sensorer och TC använder sig väl bara av motorns redan befintliga sensorer.
TC har alltså inte någon aning om hur mycket hojen lutar vilket ett antisladdsystem måste ha.
I så fall krävs det som några säger en del fart för att TC ska funka vettigt, vid låg fart blir det nog för lång tid mellan indata till regleringen.
Nej, SD1290 har ett "riktigt" (dock fortfarande kommersiellt) TC med såväl hastighetssensorer på bägge hjulen som gyro. Dock lider alla system av att de i låg fart får för få indata (direkt proportionellt mot hastigheten), att hjulrörelsen i sida blir för abrupt i förhållande till rörelseenergin i fordonets riktning (släppet ger för stor inverkan på ekipagets stabilitet) och att retardationen av t ex tändkurva eller trottlar därför inte hinner ge bakdäcket grepp innan vurpan är ett faktum.

Har Du dessutom låg friktion mellan asfalt och gummi på grund av temperatur utvecklas i praktiken ingen gränszon mellan fäste och släpp vilket inte gör beräkningarna enklare för det stackars systemet. Därigenom är dagens kommersiella system inte fullödiga, de som använder systemen för att t ex köra fort(are) på bana gör det med känslig gashand och med kända förutsättningar (däckstemp, asfalttemp, ytstruktur och inte minst mycket erfarenhet...). På landsväg är det ett skyddsnät, d v s hamnar Du i klistret kan det vara skillnaden mellan en vurpa eller en "asplövsdarr"...
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Vet inte varför TC inte hindrar bakhjulet från att släppa från första början och det har andra redan spekulerat om det. Men highsidern som därefter följer kommer för att du tvärsläpper gasen och då tvärt får tillbaka sidogreppet. Skulle du hållit kvar gasen i samma läge så skulle du antagligen lowsidat istället, eller rent av hunnit korrigera hojen och hållt dig kvar på hjulen.

Ett däck har en begränsad mängd friktion tillgängligt, lägger du till accelerationskraft på ett däck som redan ligger på max av vad sidogreppet klarar så...

Jag tvärsläpper inte gasen utan det är snrare TC som ibland dödar motorn helt. Det är dock lite märkligt för jag har för mig att på 1290 så reglerar TC inte tändningenutan den stryper gasen (Det är Ride-by-wire) och ibland går den in mjukt och riktigt snyggt. Ibland (sällan) så tvärdör den.

Är det inte TC som "släpper" gasen så att han får fäste igen?

Jo precis.

Jag tycker det är skrämmande om det här en början på en "modern mc-åkare". Han/Hon blir förvånad efter krasch och undrar varför inte alla elektroniska hjälpmedel hjälpte till när dom betett sig lite dumt åt.

Du är rent ut sagt pinsamt. Det tråkiga med att skriva elaka saker till personer är att de blir så svåra att diskutera med efteråt. Men du är inte ens man nog att svara på det jag skrev till dig senast. Det här handlar inte om varför TC inte räddade mig.

Släpper TC sådär abrupt? Jag vet inte men det abrupta släppet gjorde att jag tolkade det som piloten.

Efter att jag skrev så insåg jag att TC är väl just bara ett antispinn och inte en antisladd? Den senare kräver lite andra sensorer och TC använder sig väl bara av motorns redan befintliga sensorer.
TC har alltså inte någon aning om hur mycket hojen lutar vilket ett antisladdsystem måste ha.
I så fall krävs det som några säger en del fart för att TC ska funka vettigt, vid låg fart blir det nog för lång tid mellan indata till regleringen.

När jag får bakhjulssläpp så minskar jag bara gasen minimalt. Jag har inte den där "överlevnadspaniken" som styr mig per automatik och bara släpper gasen.

Däckstryck och temp har säkert spelat in en del men om du lyssnar på din gaskontroll genom kurvan så är den inte som jag lärt mig jämnt ökande.
Vid första varvet möter du med gasen vid instyrning men sen kommer två gaspådrag genom svängen, jag skulle vilja påstå att det sista (vid ca 7s) är redan där ett gränsfall för vad däcken klarar vid den lutningen.
Varv två har du jämnare gaskontroll genom kurvan men med mindre kurvradie (jämför med var du styr in, skär flickvännens skugga samt den lilla fläcken i asfalten i utgången), vilket ger mer nerläggsvinkel men du ger samma tidiga påslag just innan det släpper. Vet inte om det är en illusion pga att du är närmre men det känns som du har lite högre varv på motorn varv två...

Min analys: Du behöver mjukare gaskontroll i utgången på kurvan.

Krya på dig!:krama

Du kan säkert ha helt rätt här. Jag upplevde det inte alls som någon speciellt brant nedläggningsvinkel när jag körde men det kanske det trots allt var, under rådande omständigheter. Att jag behöver mjukare gaskontroll i utgången av kurvan är ju given (eftersom det släppte). Men det är orsaken till varför jag behöver det som jag har undrat över. Och det verkade ju vara såpass enkelt att det var lite kallare i båda backen och i däcken för att kunna köra sådär :) Tack för omtanken.

Såfort nyckelbenet har läkt ihop får jag väl stänga av TC och träna på att provocera fram bakhjulssläpp, med mindre nedlägg så det blir lättare att styra upp situationen.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Det är dock lite märkligt för jag har för mig att på 1290 så reglerar TC inte tändningenutan den stryper gasen (Det är Ride-by-wire) och ibland går den in mjukt och riktigt snyggt. Ibland (sällan) så tvärdör den.
...Så fort nyckelbenet har läkt ihop får jag väl stänga av TC och träna på att provocera fram bakhjulssläpp, med mindre nedlägg så det blir lättare att styra upp situationen.
Njae, de flesta system börjar med att retardera tändning, det tar dock inte ner effekten särskilt snabbt och därigenom kompenseras en snabbt ökande hastighetsskillnad mellan hjulen med trotteljustering. Jag är dock inte i detalj påläst på KTM:s system men skulle tro att även det använder bägge metoderna.

Ska Du "träna släpp" så skulle jag rekommendera grusväg och mer upprätt hoj, större kurvradie men högre hastighet så att hojen är mer stabil. Kör med TC men minska känsligheten så att den tillåter Dig att styra med gasen. Kolla bilderna från MotoGP, av någon anledning lägger Marquez, Pedrosa m fl sina feta lakritsormar i slutskedet av sin "pick-up", d v s när hojen är på väg att resa sig men de själva hänger bredvid med knät en bra bit från backen. Så slipper Du förhoppningsvis ge Dig på det andra nyckelbenet också... :)

Lycka till!
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Kan väl bara konstatera att elektronik inte alltid är frälsningen för allt.
Själv var jag nära att, i brist på något annat bättre ord, falla omkull i utgången från Ejes på Gelleråsen då DTC:n fick för sig att klippa mer eller mindre helt och hållet.

Det är den har morgonen bara någonstans runt 5+. Idiotlamporna i panelen blinkar mest hela tiden så fort jag rör gasen.

Något eller några varv senare...på väg in i,igenom och ut ur Ejes.

Med "ordentligt"[med mina mått mätt iaf] nedlägg och...visserligen rätt mjukt och fint, så i stället för det gaspådrag jag räknade med, jag hade liksom precis vridit på gasen ordentligt, så stryps motorn och det ser ut som en ljusorgel i panelen.
Någonstans efter ljusorgeln men innan f-n jag kommer att välta så kommer effekten tillbaka och det ordnar upp sig men för ett kort ögonblick så trodde jag att jag var rökt.

In i depån och ställa ned DTC:n 4 hack...det slutar nästa helt att imitera ljusorgel...och inga mer läskiga effektbortfall...

Så i stället för att "rädda" mig så höll traktionskontrollen på att sänka mig...mycket läskigt när helt plötsligt inget händer...och man vet att....tar sig inte motorn igen och det snart, så går jag sannolikt omkull....
Inte kul, inte kul alls.

Å visst ja...en sak till! Skit händer...det gäller bara att kunna lära sig nåt av det. Och det tror jag att du både verkar vilja och gör. Se till att läka ihop nu!
 
Last edited:

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Du är rent ut sagt pinsamt. Det tråkiga med att skriva elaka saker till personer är att de blir så svåra att diskutera med efteråt. Men du är inte ens man nog att svara på det jag skrev till dig senast. Det här handlar inte om varför TC inte räddade mig.

Ingen har sagt nått elakt här och jag vill inte diskutera det här med dig. Så intressant är inte detta.
Jag vet att du ska påvisa en poäng med gaskontroll inför din tjej men jag kan inte låta bli att tänka att du ska stila lite. Slår vad om att jag inte är ensam att tänka så :hihi Det är oxå anledningen till att det är lite komiskt.
Du undrar om det kan bli ett sånt här "jävla släpp trots försiktigt gaspådrag". Ja det kan det :7peta
Du undrar oxå om det kan ha varit grus där. Säkert kan det ha varit det men det vet ingen bättre än du.
Det finns lixom inga konkreta svar på dina funderingar. Bara spekulationer.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Njae, de flesta system börjar med att retardera tändning, det tar dock inte ner effekten särskilt snabbt och därigenom kompenseras en snabbt ökande hastighetsskillnad mellan hjulen med trotteljustering. Jag är dock inte i detalj påläst på KTM:s system men skulle tro att även det använder bägge metoderna.

Ska Du "träna släpp" så skulle jag rekommendera grusväg och mer upprätt hoj, större kurvradie men högre hastighet så att hojen är mer stabil. Kör med TC men minska känsligheten så att den tillåter Dig att styra med gasen. Kolla bilderna från MotoGP, av någon anledning lägger Marquez, Pedrosa m fl sina feta lakritsormar i slutskedet av sin "pick-up", d v s när hojen är på väg att resa sig men de själva hänger bredvid med knät en bra bit från backen. Så slipper Du förhoppningsvis ge Dig på det andra nyckelbenet också... :)

Lycka till!

Jag uppskattar tipsen :) Jag kan försöka leta reda på hur 1290 TC fungerar. Jag har bestämt för mig att den reglerade gasen och inte tändningen som på alla andra. Låt mig återkomma om det!



Ingen har sagt nått elakt här och jag vill inte diskutera det här med dig. Så intressant är inte detta.
Jag vet att du ska påvisa en poäng med gaskontroll inför din tjej men jag kan inte låta bli att tänka att du ska stila lite. Slår vad om att jag inte är ensam att tänka så :hihi Det är oxå anledningen till att det är lite komiskt.
Du undrar om det kan bli ett sånt här "jävla släpp trots försiktigt gaspådrag". Ja det kan det :7peta
Du undrar oxå om det kan ha varit grus där. Säkert kan det ha varit det men det vet ingen bättre än du.
Det finns lixom inga konkreta svar på dina funderingar. Bara spekulationer.

Om ni bara kunde släppa den tanken så vore allt så mycket lättare.
Hon har varit med om tillräckligt många knäskrap, höga wheelies, stoppies och busade för att ens höja på ögonbryna för detta. Förutfattade meningar görs sig bäst i tystnad.

Jag undrade varför det kan bli ett herrejösses-släpp som inte kändes rimligt. Och det jag sökte var den troligaste orsaken till varför det blev som det blev, med den gaskontrollen som jag höll. Det var heller inte så att jag stod som ett frågetecken utan jag hade en aning om vad det borde vara. Men jag är en sån person som gärna är helt säker på saker och jag skäms inte för att fråga publiken.
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Kan väl bara konstatera att elektronik inte alltid är frälsningen för allt.
Själv var jag nära att, i brist på något annat bättre ord, falla omkull i utgången från Ejes på Gelleråsen då DTC:n fick för sig att klippa mer eller mindre helt och hållet.

Så i stället för att "rädda" mig så höll traktionskontrollen på att sänka mig...mycket läskigt när helt plötsligt inget händer...och man vet att....tar sig inte motorn igen och det snart, så går jag sannolikt omkull....
Inte kul, inte kul alls.
Vet precis hur känslan är. Körde på Gotland Ring i somras med DTC i läge 8 (vet inte hur den hamnat där, jag kör den annars aldrig i högre läge än 3...). Hojen misstände och dog i kurvorna för mig mest hela dagen och eftersom det var kurs hade jag inte så mycket tid över att felsöka utan fick bara härda ut. Läge 8 tillsammans med ett 50-profildäck jag fått med från tidigare ägare gjorde att DTC fick för sig att det spann så fort jag hade nerlägg. Det tog en stund innan jag fattade vad det var men sen var det åter LYCKA!!! :rock
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Njae, de flesta system börjar med att retardera tändning, det tar dock inte ner effekten särskilt snabbt och därigenom kompenseras en snabbt ökande hastighetsskillnad mellan hjulen med trotteljustering. Jag är dock inte i detalj påläst på KTM:s system men skulle tro att även det använder bägge metoderna.

Ska Du "träna släpp" så skulle jag rekommendera grusväg och mer upprätt hoj, större kurvradie men högre hastighet så att hojen är mer stabil. Kör med TC men minska känsligheten så att den tillåter Dig att styra med gasen. Kolla bilderna från MotoGP, av någon anledning lägger Marquez, Pedrosa m fl sina feta lakritsormar i slutskedet av sin "pick-up", d v s när hojen är på väg att resa sig men de själva hänger bredvid med knät en bra bit från backen. Så slipper Du förhoppningsvis ge Dig på det andra nyckelbenet också... :)

Lycka till!

Efter en timmes letande...

The MTC (Motorcycle Traction Control) lean-sensitive traction control system reacts immediately, if the rotational speed of the rear wheel is disproportionate to the riding situation. In a matter of milliseconds, MTC reduces the engine output with an extremely smooth, barely perceptible intervention at the throttle valves, until the system has reduced slippage to optimum proportions for the selected ride mode and current angle of lean. Depending on the selected ride mode, MTC traction control allows different levels of traction slip at the rear wheel. In "Street" mode somewhat more than in "Rain" mode, while slight power slides are allowed when exiting curves in "Sport" mode. All this means that the rider can concentrate on the run of the road and other road users – the guarantee for maximum performance and ultimate riding pleasure, but also a decisive contribution to active safety. For particularly ambitious riders, who feel like enjoying the breathtaking propulsion of the KTM 1290 SUPER DUKE R without any electronic assistance, the traction control can also be switched off.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Okey, du lyckades bättre än jag när jag googlade runt efter info tidigare :) Jag blir lite fundersam då inlägget inte specifikt nämner hur systemet avgör om hastigheten eller hastighetsökningen på bakhjulet överskrider gränsvärdet. Att den har gyro för att avgöra lutning är bra och en förbättring i f t t ex Bazzaz eller Ducatis/Agustas tidiga TC men borde kombineras med givare på hjulen för att vara i klass med hojens avancerade ABS. Har Kåtten hastighetssensorer både på fram- och bakhjul?

Vidare har Du rätt i att texten inte nämner ingrepp via retardation av tändkurva, min erfarenhet är att reglering med trottel/insprutningstider är ett grövre sätt att hantera situationer och inte helt lätt att få finstämt och mjukt. Nu bör ju KTM kunna sin elektronik men inte kan det vara lätt att få trotteljustering så axakt att den t ex hindrar bakhjulet att hugga fast efter ett släpp. Det kan dock vara en konsekvens av att Du kör twin, på radfyror finns det bättre möjlighet att nästan släcka en cylinder. Du har aldrig hört ett förändrat motorljud (typ "spikning" ) när systemet gripit in?

Jaja, intressant är det i varje fall att se vilken teknik tillverkarna väljer för att försöka hålla oss på hjulen :)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Okey, du lyckades bättre än jag när jag googlade runt efter info tidigare :) Jag blir lite fundersam då inlägget inte specifikt nämner hur systemet avgör om hastigheten eller hastighetsökningen på bakhjulet överskrider gränsvärdet. Att den har gyro för att avgöra lutning är bra och en förbättring i f t t ex Bazzaz eller Ducatis/Agustas tidiga TC men borde kombineras med givare på hjulen för att vara i klass med hojens avancerade ABS. Har Kåtten hastighetssensorer både på fram- och bakhjul?

Vidare har Du rätt i att texten inte nämner ingrepp via retardation av tändkurva, min erfarenhet är att reglering med trottel/insprutningstider är ett grövre sätt att hantera situationer och inte helt lätt att få finstämt och mjukt. Nu bör ju KTM kunna sin elektronik men inte kan det vara lätt att få trotteljustering så axakt att den t ex hindrar bakhjulet att hugga fast efter ett släpp. Det kan dock vara en konsekvens av att Du kör twin, på radfyror finns det bättre möjlighet att nästan släcka en cylinder. Du har aldrig hört ett förändrat motorljud (typ "spikning" ) när systemet gripit in?

Jaja, intressant är det i varje fall att se vilken teknik tillverkarna väljer för att försöka hålla oss på hjulen :)

Ja det var inte helt lätt att hitta informationen faktiskt!
Den har bara hastighetssensor fram. surt nog.
Jag har inte hört något underligt ljud alls när systemet griper in, men vid regnläge och fullt gaspådrag på löst underlag (ex grus) så händer absolut noll och ingenting. Inget hackandet eller något utan helt enkelt totalt kraftlös. Eller för all del vid kraftigt nedlägg och fullt gaspådrag. Hojen glider fram i samma hastighet utan någon som helst förändring. Den gungar inte ens till.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top