Klotgren
bilar hamnar till slut alltid i köer
Att det är för kallt däck eller att däcket blir för kallt mot den kalla vägbanan är ställt utom allt rimligt tvivel.
Och att få däcket att få dräglig temperatur är svårare när däcket har för lågt tryck. Gaskontroll hit och gaskontroll dit (SMC älskar ordet gaskontroll), det är jäkligt svårt att ha ett hum om gaskontrollen när däcket/greppnivån inte är som man hade trott.
När det gäller TC så kan jag hålla med om att det går för kvickt/tillåter för mycket, det känns inte som TC:en gör sitt jobb ordentligt.
Angående Tuvängen: 1,7 fram är alldeles för lite även fast däcket håller bra temperatur. Att det inte resulterade i något har nog mer att göra med att tempot inte var så kvickt - alltså om man utgår ifrån vad däcket klarar av.
En anekdot från mig också: Förförra året avlsutade jag säsongen med att köra på ett GP212 Ntec även på gata (orkade inte skifta). Ett, om jag får säga, mycket spännande däck innan en vettig arbetstemperatur uppnåtts.
"Gaskontrolls"-skillnaden var enorm. Så det jag alltid gjorde i början på en repa var det som jag skrev i ett tidigare inlägg, men med 212:an gick det att ha ännu roligare - bara luta sig framåt på 3:ans växel och gasa, man spann ganska långt
Jag har en knäpp rutin som jag alltid gör om jag stått still en liten stund. Jag lägger alltid en hand på däcket för att känna tempen innan jag åker iväg. JAg brukar dessutom alltid tänka på att däcket skall stå så mycket som möjligt i solen när jag parkerat för att t.ex. fika. Däcket är ju den enda kontakten jag har mot underlaget.
Och att få däcket att få dräglig temperatur är svårare när däcket har för lågt tryck. Gaskontroll hit och gaskontroll dit (SMC älskar ordet gaskontroll), det är jäkligt svårt att ha ett hum om gaskontrollen när däcket/greppnivån inte är som man hade trott.
När det gäller TC så kan jag hålla med om att det går för kvickt/tillåter för mycket, det känns inte som TC:en gör sitt jobb ordentligt.
Angående Tuvängen: 1,7 fram är alldeles för lite även fast däcket håller bra temperatur. Att det inte resulterade i något har nog mer att göra med att tempot inte var så kvickt - alltså om man utgår ifrån vad däcket klarar av.
En anekdot från mig också: Förförra året avlsutade jag säsongen med att köra på ett GP212 Ntec även på gata (orkade inte skifta). Ett, om jag får säga, mycket spännande däck innan en vettig arbetstemperatur uppnåtts.
"Gaskontrolls"-skillnaden var enorm. Så det jag alltid gjorde i början på en repa var det som jag skrev i ett tidigare inlägg, men med 212:an gick det att ha ännu roligare - bara luta sig framåt på 3:ans växel och gasa, man spann ganska långt
Jag har en knäpp rutin som jag alltid gör om jag stått still en liten stund. Jag lägger alltid en hand på däcket för att känna tempen innan jag åker iväg. JAg brukar dessutom alltid tänka på att däcket skall stå så mycket som möjligt i solen när jag parkerat för att t.ex. fika. Däcket är ju den enda kontakten jag har mot underlaget.