Skrotnisse
What would Shervin do?
Men om sidokraften överträffar friktionen, så är det väl inte mycket TCn kan göra?
Det går att närma sig den där gränsen på två sätt, antingen med repor och sjukskrivningar, eller med lite försiktighet och låta det ta lite tid.
Alla eventuella funderingar på din ålder bör med den liknelsen vara överstökade.Högt vrid, kalla däck, okörda fegränder, tidig morgon och en flicka som filmar.
En kombination lika illa som klorex, socker och en slägga....
Jag har Dunlop Sportsmart 2 och det har varit riktigt bra tidigare. När det väl släpper så har det släppt relativt odramatiskt. Innan detta hände så hade tjejen fått öva på mjuka, långsamma, svängar och lite krypkörning så Peter1980s tankar låter rimliga.
Jag har varit med om detta en annan gång, fast då i regn. Då släpper det, men det återfår liksom aldrig fäste utan det kanar i sidleds känns det som. Inte som att det spinner i sidleds utan att det hasar ut och hojen vrider sig. Det är dock bara den upplevelsen jag fick den gången i regnet.
Är det så sportdäck fungerar vid för låg arbetstemp? Att om de släpper som nu, så återfår de inte greppet bara sådär och då kan inte TC rädda situationen? Jag har relativt lågt däcktryck. 2.1 bar (rek 2.5 bar)
Richo, jag kunde säkert ha gjort mycket annorlunda, som att luta mig mer, ta ut svängen mer. gasa mindre, köra långsammare. Jag bedömde dock att det inte var nödvändigt och första kurvtagningen som visas på filmen fungerade utmärkt. Otaliga svängar tidigare under dagen hade också känts förtroendeingivande.
För min del så känns det bra ifall jag kan få svart på vitt om ifall det är däcken som släpper löjligt tidigt pga för låg temperatur, eller om det rimligtvis bör ha legat skräp på backen.
Det är såklart omöjligt för utomstående att svara på men om vi spånar lite så kanske man kan få ett hum om vad felet var. (utgångspunkt att nedläggningsvinkel och gaskontrollen var bra såklart.)
2,1 är alldeles för lite när det är kallt ute, bättre att köra på 2,5.
Det jag ALLTID gör när jag drar iväg på en gatkörning (inte så ofta nu förtiden) är att jag accelerer hårt, bromsar hårt och upprepar det där ett par gånger, då har jag i alla fall byggt upp lite grundvärme i de kalla däcken.
Ju varmare, desto lägre tryck för att kyla däcken har jag fått lära mig from dem som vet.
Så rätt så2,1 är alldeles för lite när det är kallt ute, bättre att köra på 2,5...
Ju varmare, desto lägre tryck för att kyla däcken har jag fått lära mig from dem som vet...
Ta det på rätt sätt, jag har bilden att du är ikull stup i ett, och hymlar inte med det. Snabb riskanalys säger mig att du gör först, tänker sedan.
Nu sker ju det på "rätt" ställen ändå, så du får cred för det iaf!
Sorry om det svider, men...om du letar fel på TC:n på hojen efter den där vurpan, då är det absolut läge för en stunds eftertanke.
Jag har sett krascher på bana där ägaren bedyrat länge och väl att hojen har TC, det är iiiiiinga som helst problem. Pang-bom.
Det går att närma sig den där gränsen på två sätt, antingen med repor och sjukskrivningar, eller med lite försiktighet och låta det ta lite tid.
Och vilket sätt det blir tror jag till viss del beror på vilken typ av personlighet man har. Jag tror att jag är lite som Fordon (utan att känna honom personligen). Inför varje träning i år så sa jag till mig själv "ta det lugnt nu", men sedan växer hornen varv för varv och till sist så kör man med pannbenet...
Jag har vurpat fyra gånger i år. De tre första reste jag mig upp och borstade av mig. Den fjärde gav mig en ambulanstur... Kroppen läker och hojen ska fixas. Ett nytt träningssätt ska också funderas ut till nästa år...
En annan analys är att filma i Full-HD nästa gång, så hade du åtminstone fått med dig en legendarisk profilbild!
Det hade sett roligt ut! Tyvärr är det filmat med en iPhone 4s där filmen sedan är skickad till min mobil. Och redan där försvinner all kvalité.
2,1 är alldeles för lite när det är kallt ute, bättre att köra på 2,5.
Det jag ALLTID gör när jag drar iväg på en gatkörning (inte så ofta nu förtiden) är att jag accelerer hårt, bromsar hårt och upprepar det där ett par gånger, då har jag i alla fall byggt upp lite grundvärme i de kalla däcken.
Ju varmare, desto lägre tryck för att kyla däcken har jag fått lära mig from dem som vet.
Får ta och höja däcktrycket. Jag använder dock hojen främst till att köra på gokartbana med och där hinner de definitivt få upp värme. Vad skulle nackdelen vara att köra på 2,5 bar kalltryck på bana? Blir det sämre fäste pga mindre gummi i backen då?
Å du, fy faan vad du gjorde illa dig för den där lilla vurpan...
Eftersom det tydligen är skämmigt när man gör en highsider så lägger jag väl upp min också
Våren 2013 på Mantorp, fipplat lite mycket med bakfjädringen och skall köra om en kille ut ur Mjölby.
Lyssna på de sköna stönen i slutet så låter man när tre revben pajat och punkterat ena lungan...
Aj, det där ljudet du ger ifrån dig.. det gör så ont!
Nämen, en kompis! Gick också omkull på sista Gröndal KnixenLearning by doing. Jag hade ett likadant år förra säsongen, funderade allvarligt på att lämna in kortet av rädsla för att det skulle gå illa.
Har klantat till det även i år, sista knixen på Gröndal, den grå zx6:an ^^
Och samtidigt har jag lärt mig åt helvete mycket både i år och slutet på förra säsongen.
Grymt, helt rätt tänk! Med tanke på att du inte har helförsäkring så finns det inget att klaga på, i alla fall inte från min sida Förutom att jag önskar att jag också skulle ha råd med detta sätt!det är skillnad på krascher och krascher. Begriper du inte det?
Jag är övertygad om att jag kommer gå omkull flera gånger på den där flygrakan. Där har jag ett bra tillfälle att testa nya saker utan att vara e fara för andra. Men jag vill utvecklas och lära mig hantera motorcykeln bättre för var dag.
jag är besviken på din slutledningsförmåga.
Å du, fy faan vad du gjorde illa dig för den där lilla vurpan...
Eftersom det tydligen är skämmigt när man gör en highsider så lägger jag väl upp min också
Våren 2013 på Mantorp, fipplat lite mycket med bakfjädringen och skall köra om en kille ut ur Mjölby.
Lyssna på de sköna stönen i slutet så låter man när tre revben pajat och punkterat ena lungan...
Man vad f*n...!? Såna där filmer kan du inte lägga ut! Det gör ju ont i själen att tvingas se och höra sånt där...
Nej, pumpa ut fler filmer i porrig superslowmotion och glada filmer där du steker tusingar med Hackspetten istället. Eller ha åtminstone vänligheten att dubba bort dina stön med lite glad umpaumpa-musik...
I
Nu snor jag tråden lite
Porriga klipp? Du menar typ här på starten på Sviestad, filmad av John Palmgren - han som
Stod före mig i starten? Se hur pappa Björn svuiiiischar förbi på vänstersidan när starten går
Min numera som betalningsmedel ej godkända femtioöring:
Du bränner tillgängligt fäste som ett ljus som brinner i bägge ändar. Samtidigt som du häller på lite bensin.
Ena änden är att du ökar nerlägget.
Andra änden är att du ökar accelerationen. Samtidigt som du ökar nerlägget.
Som grädde på moset kommer din starka tvåcylindriga motor in i det varvtalsområde där den börjar leverera mer vridmoment än den gjorde när du började lägga på gas.
Så länge man är på väg ner i lutningsvinkel tycker jag det är trevligast att låta bli gasen, eller på sin höjd balansera om hojen lite ifall det börjar bli för mycket vikt på framhjulet.
Så länge man inte bromsar in i kurvan så brukar man hinna känna framdäcket kasa långt innan det är för sent för att med gaskontroll få över lite mer vikt på bakhjulet. Och har det så långt att framdäcket kasar så har man antingen råkat ut för grus/skräp i kurvan eller så kör man på ett sätt som lämpar sig bäst där det finns avåkningszoner och sjukvårdspersonal redo.
Vänta tills du börjar resa upp hojen innan du vrider på rullen. Känns det som om det går för sakta in i och mitt i kurvan så ta med dig lite mer fart in från början istället.
Det här är jätteroligt och absolut ingenting att "analysera".
Ta det rätt sätt, fel sätt eller vilket sätt du vill men du försöker för mycket. Det är allt.
Jag brukar alltid lyssna på vad du säger för du har oftast rätt bra saker att säga och förklara. Både på Rörken, Tuvängen och Gelleråsen har jag fått hjälp och information som har varit till stor nytta. Men just det där känns mest som att du ger ett generellt råd till de som får bakhjulssläpp. Inte för att du har kollat på videon. När jag får släppet så har jag redan börjat räta upp hojen.
Jag tittade och tyckte nog du gasade även på väg ner. Men förloppet går ju rätt fort och jag har inte suttit och tittat bildruta för bildruta Krya på dig fort!
edit: Svårt att hänga med i kamervinkeln och panoreringen men visst är väl knäet fortfarande på väg att närma sig backen när det spinner loss?
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |