Skambud?

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Jag satt och funderade imo att jag hoj lös. Jag vet inte om jag ska skaffa ny eller inte. Hur mycket skambud får man ge, jag tycker nämligen det är lite pinsammt att ge ett skambud på ca 10-15 under vad folk vill ha för sinna grejor. Man vet ju själv hur förbannad man skulle bli men sammtidigt skulle det ju vara kul att för en gångs skull göra ett kap...

björn

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
ecce skrev:
Jag satt och funderade imo att jag hoj lös. Jag vet inte om jag ska skaffa ny eller inte. Hur mycket skambud får man ge, jag tycker nämligen det är lite pinsammt att ge ett skambud på ca 10-15 under vad folk vill ha för sinna grejor. Man vet ju själv hur förbannad man skulle bli men sammtidigt skulle det ju vara kul att för en gångs skull göra ett kap...

björn
10-15% kan man ge, men bjuda 15K för en hoj som annonseras för 30k :kulspruta

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Va vill du ha för hoj ? ca pris?

ska du ha för tävling eller gata?

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
fezt skrev:
Va vill du ha för hoj ? ca pris?

ska du ha för tävling eller gata?

Det är ju en tävlings hoj, har sneglat på 05:eek:rna men tja det är en 10-15 för mycket för min ekonomi :huvet. Har visserligen en annan på g men inann den blir klar kanske man skulle ge ett skambud :va

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
ecce skrev:

björn

Vad är du ute efter? Nya vänner eller en ny hoj? Skambuda på!!

/I

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Säg som det är och stå för ditt bud. Om killen t.ex. begär 90 så är det ju bara att säga att du sitter inne på 75 papp, du kan komma upp i morgon med kontanter och handlar om allt är som det ska. När jag säljer saker så välkomnar jag alla bud, lägger även bud på saker och ting ibland och står alltid fast vid mitt bud.

- Johan

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
ecce skrev:

björn
Förbannad? Varför det? Det står vem som helst fritt att lägga vilket bud som helst på en utannonserad hoj. Säljaren i sin tur har sin fulla frihet att säga nej tack till ett bud. Vad är problemet? Varför bli arg? :va

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
valmers skrev:
Förbannad? Varför det? Det står vem som helst fritt att lägga vilket bud som helst på en utannonserad hoj. Säljaren i sin tur har sin fulla frihet att säga nej tack till ett bud. Vad är problemet? Varför bli arg? :va

Jag vet inte riktigt men jag skulle nog bli lite gring och tacka nej. Sedan i min tysthet tycka att mäniskan måste vara lite :kocko . Kaske skulle vara smidigare att lägga ut en köpes anonns?

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
mr_rockster skrev:
Säg som det är och stå för ditt bud. Om killen t.ex. begär 90 så är det ju bara att säga att du sitter inne på 75 papp, du kan komma upp i morgon med kontanter och handlar om allt är som det ska. När jag säljer saker så välkomnar jag alla bud, lägger även bud på saker och ting ibland och står alltid fast vid mitt bud.

- Johan

Precis! :tummenupp

Ett skambud är bättre än inget bud alls, en skambudare har väl oftast chashen att bara slanta upp. Som säljare vet man ju iaf vart han står.

/I

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag djupföraktar hårdprutare, delvis för att jag knappt törs pruta själv när jag köper något.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag kan inte för mitt liv förstå varför man som säljare skall bli arg om man får ett lågt bud (i förhållande till det utannonserade priset). Det är väl bara att tacka nej och tacka för visat intresse?

njelger

Guest
ecce skrev:
Jag vet inte riktigt men jag skulle nog bli lite gring och tacka nej. Sedan i min tysthet tycka att mäniskan måste vara lite :kocko . Kaske skulle vara smidigare att lägga ut en köpes anonns?

Kan man inte hantera "skambud" kanske man inte ska försöka sälja hojen på annons.
Lägg det bud du vill. Är väl iofs heller ingen idé att lägga bud man "vet" inte kommer bli antagna...

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
valmers skrev:
Jag kan inte för mitt liv förstå varför man som säljare skall bli arg om man får ett lågt bud...
Inte jag heller. I våras var jag i Istanbul och handlade med stor glädje i deras Grand Basar. Det känndes härligt att först lägga ett bud på halva det utannonserade priset och sedan mötas av en positiv och engagerad försäljare. Om man som säljare inte är intresserad av att förhandla om priset kan man ju alltid ange det i annonsen (typ pok, prutad och klar) så slipper man de s k skambuden.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Teddy skrev:
Inte jag heller. I våras var jag i Istanbul och handlade med stor glädje i deras Grand Basar. Det känndes härligt att först lägga ett bud på halva det utannonserade priset och sedan mötas av en positiv och engagerad försäljare. Om man som säljare inte är intresserad av att förhandla om priset kan man ju alltid ange det i annonsen (typ pok, prutad och klar) så slipper man de s k skambuden.

Helt annan kultur, här behöver man inte ens pruta särskilt mycket räcker med att ställa lite frågor för att säljaren ska bli sur och grinig.

sandstream

Guest
P@trik skrev:
Helt annan kultur, här behöver man inte ens pruta särskilt mycket räcker med att ställa lite frågor för att säljaren ska bli sur och grinig.
Visst är det så men det handlar ju lite om olika marginaler också.
Nu vet jag inte vad en handlare i Sverige har i marginal på sin hoj men jag har svårt att tro att det är i nivå med turkiska torghandlare :hihi

ecce: "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" är en fin floskel som oftast funkar bra :tummenupp

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Att pruta 10lök på en hoj som kostar typ 70 skulle jag inte dra mig alls för.

Det är ju upp till säljaren att bestämma sig om han vill sälja eller ej (hur desperat han är...)

Ibland blir man ju även som säljare så trött på att ingen handlar så att man även själv säljer till den som lägger skambud.

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Försök att spara ihop lite pengar snabbt som bara den och passa på köpa en 05:as för 75tusen, skampris enligt mig för årets hojar.
Känns som att dom som inte får sina hojar sålda nu i höst lär höja priset till i vår när efterfrågan är större.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
P@trik skrev:
Helt annan kultur...
Både ja och nej. Turkiet är inte alls något underutvecklat arabland fullt med islamisitska terrorister och kvinnor iförd burka, som de flesta som inte varit där verkar tro. Det är inget arabland och de avskaffade Islam som statsreligion för nästan 100 år sedan och tjerena på nattklubbarana är riktiga babes. Liksom i Sveriger prutar man inte på priset för en glasspinne i kiosken och på restaurangen betalar man det som står på menyn. Däremot förstår gemene Turk vad marknadsvärde och markandspris betyder. Det betyder det pris någon är villig att betala. Om någon inte vill betala det säljaren begär är det säljaren som är åsnan och inte köparen.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...