Skatt på mc ska fördubblas, upp till 400%

Arnim

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2016
Hoj
MT-09
Om det är något parti vi MC-åkare ska akta oss för är det vårt högerpopulistiska parti. I ärlighetens namn VET vi att det är många som retar sig på motorcyklister och är man ett populistiskt parti sätter man alltid majoriteten framför minoriteten.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag gillar inte höjningen heller men varför rasas det inte också mot de 32% på trafikförsäkringen? :va

För mig betyder dessa 32% mer i kronor.

Kan det vara för att det inte var den rödgröna röran utan det, enligt många här, betydligt trevligare arbetarpartiet som införde det?

Kan det vara att det inte var miljöargument utan att vi skulle bli trafiksäkrare med 32% höjning av trafikförsäkringspremien?

Kan det vara att många inkonsekventa och köper det som "rätt" röra inför men rasar när "fel" idioter kommer med dumma förslag?

Trafikförsäkringen är dessutom väldigt orättvis när det gäller ersättning för förlorad inkomst. Jag betala samma premie oavsett om jag tjänar 300 tusen eller 3 miljoner om allt annat är lika men ersättningen är inte samma vid en olycka.

Nu är miljöargumentet inte anledningen till att jag tillbringar timmar i sadeln men det gynnar miljön att jag inte tillbringar samma tid bakom ratten.

Nu är jag för att vi ska värna miljön men gillar inte att ett parti tagit namnet. En packcykel tar lika stor plats parkerad som en motorcykel men behöver inte betala för den plats den tar. :huvet

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
Långsam men underbar
Gissningsvis för det är gamla nyheter och redan implementerat

Snart gått 10 år sen de införde detta. Ändå har inte det accepterats hos många.

Denna riktar sig in hos unga och människor med premier över 10k det är vi som blir straffade. Alltid kul att se när man får en offert hos bolagen på 30k+ med en fin skatt som bidragande orsak

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag gillar inte höjningen heller men varför rasas det inte också mot de 32% på trafikförsäkringen? :va

För mig betyder dessa 32% mer i kronor.

Kan det vara för att det inte var den rödgröna röran utan det, enligt många här, betydligt trevligare arbetarpartiet som införde det?

Sicket debacle, borgare som genomför sossarnas förslag eller minns jag fel?

Blame game är kul och kålsuperi kanske gott?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om det är något parti vi MC-åkare ska akta oss för är det vårt högerpopulistiska parti. I ärlighetens namn VET vi att det är många som retar sig på motorcyklister och är man ett populistiskt parti sätter man alltid majoriteten framför minoriteten.

Tyvärr är det inte så.
Med dagens politiska system sätter politikerna alltid sina egna intressen högst.
Riksdagslönen och Riksdags pensionen.
1a gången som jag minns detta hände är när Ola Ullsten (Folkpartiet) spräckte Torbjörn Fälldins regeringen genom att sluta en överenskommelse med Socialdemokraterna, gå bakom ryggen på sin egen statsminister oktober 1978. Det enligt mig logiska hade varit nyval årskiftet 1978/1979. Men då hade ju många riksdagsledamöter åkt ur riksdagen och missat Riksdagspensionen livet ut oavsett ålder för de hade inte suttit 2 hela mandatperioder. Så det blev inget nyval.

Det här upprepades i December 2014. När Alliansen med med AKB i spetsen lovade att inte rösta för sina egna budgetförslag i fortsättningen. För att slippa nyval.
För att Alliansen med stöd av SD hade fått igenom sin reservation mot regeringens budget 2014-12-03.

Ett nyval som för samtliga partier utom SD skulle innebära att några av deras riksdagsledamöter skulle åka ur riksdagen. SD hade ju ökat från 20 mandat / 5,7 % vid valet 2009, till 49 mandat / 14 % vid valet 2014. De som hade mest rätt i september 2014 för SD var Demoskop och Sentio.
https://val.digital/Party-SD/
För Moderaterna blev det 2014 84 mandat 24 % mest rätt i september 2014 SIFO, nu 2017 mars ger SIFO (m) 18 %, var 4:e väljare borta....
https://val.digital/Party-M/
För Socialdemokraterna blev det 2014 113 mandat 32 % mest rätt i september 2014 YouGov, nu mars 2017 ger YouGov (s) 22 % var 3:e väljare borta.
https://val.digital/Party-S/

Så här kommer det vara så länge riksdagsledamöterna lever ett eget liv högt över befolkningen. Eller i varje fall över den lön de skulle få utanför politiken.
De flesta riksdagsledamöterna tillhör ju de slöa knivarna i lådan.
Och saknar utbildning utanför partiernas ungdomsförbund.

Vill man komma undan det här så har Schweiz ett system. Parlamentet arbetar 6 månader om året. Resten av året är parlamentsledamöterna på sina vanliga arbeten.
Under de 6 månader om året som Parlamentet arbetar gör man det tisdag, onsdag, torsdag. På måndag och fredag är parlamentsledamöterna på sina vanliga arbeten.
Och Parlamentspension existerar inte.

Men det räcker med att gå till Danmark för att se att Sveriges Riksdagsledamöter lever ett priviligerat liv. När de klarat av att sitta av 2 riksdagsperioder.
Får de full Riksdagspension livet ut. I Sverige. Inte i Danmark.
http://www.ft.dk/Folketinget/findMedlem/4Medlemmernes_vilkaar/Vederlag_og_pension.aspx

Om opinionsinstituten prickar lika rätt som 2014 så blir största parti i riksdagen efter valet 2018 SD. Och det beror inte på SDs förtjänster som jag ser det utan på det totala fiasko som resten av Riksdagen tycker väljarna ska rösta på.
Löven talar om att alla ska ha gymnasiekompetens. När den typiske "skytten" i Göteborg enligt GP kom hit i 13-14-års åldern och lämnat grundskolan vid 16 års ålder utan betyg i ett enda ämne. Hur ska man kunna klara skolan / få betyg när man inte kan läsa eller skriva svenska?
Den enda lösningen som jag ser det är att du placeras i en klass motsvarande dina kunskaper, kan du inte läsa och skriva svenska, så blir det 0, nollan, osv.
Är du inte godkänd i alla ämnen på våren, ja då blir det gå om klassen. Ett år till.
Så fungerade skolan förr i tiden.
Jag har själv gått om 1an för jag kunde inte läsa och skriva när jag började i 2an.

Last edited:

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Höjda kostnader är ju aldrig skoj, men varför tror man att just motorcyklister ska komma undan?

Offerkoftornas paradis.

Jag bryr mig inte så länge de lägger pengarna till infrastrukturen....men det märks ju knappt för det är alla jävla möjliga hål överallt i vägar vart än jag kör:huvet

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Gissningsvis för det är gamla nyheter och redan implementerat

Snart gått 10 år sen de införde detta. Ändå har inte det accepterats hos många.

Denna riktar sig in hos unga och människor med premier över 10k det är vi som blir straffade. Alltid kul att se när man får en offert hos bolagen på 30k+ med en fin skatt som bidragande orsak

Att det inte är en nyhet betyder inte att mina 32% försvinner, att jag blivit trafiksäkrare eller att jag gett upp! :mad:

Sicket debacle, borgare som genomför sossarnas förslag eller minns jag fel?

Blame game är kul och kålsuperi kanske gott?

För min del har det ingen betydelse om det är "rätt" eller "fel" parti som kommer med dumma förslag.
Parkeringsavgifterna försvinner inte om 10 år bara för att det är "gamla" nyheter... :huvet

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...Kan det vara att många inkonsekventa och köper det som "rätt" röra inför men rasar när "fel" idioter kommer med dumma förslag?...
Jag vill nog påstå att de är i majoritet de som tycker att det är viktigare vem som säger än vad som sägs.

Arnim

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2016
Hoj
MT-09
Jag vill inte vara otrevlig men SDs politiker tjänar lika mycket som alla andra riksdagspolitiker så de är i samma utsträckning en del av etablissemanget. (Jomshof har dessutom klagat på att många riksdagsledamöter i SD inte dyker upp på möten för att de är bakfulla...)
Ditt svar förtydligar dock inte varför min tes skulle vara fel.

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Hoj
2014 yamaha xt1200
Ah, skatten på mc blir inte så blodig, inte så mycket p.g.a låg skattesats innan.

Det jag bekymrar mig över är alla andra motordrivna fordon man har, de kommer ju att fullständigt go bananas när det gäller bilar, speciellt gamla trotjänare.

Generellt tycker jag det är vansinne att höja skattesatserna och använda pengarna till andra saker än trafiksäkerhet och vägar.

Där kommer även politiken in, man har målat in sig i ett hörn och försöker eska pengar från allt.
Håller med föregående talare, man får problem när man får slut på andras pengar

Sverige bygger inga murar, vi skattar ihjäl våra medborgare istället.

SD diskussionen härrör klockrent från ovanstående så jag tycker inte den är offtopic.
Problemet är när sd är ordentligt etablerade så kommer de att bli som en sossepamp, högsta prioritering plats vid köttgrytan.

SD har enligt mig vridit samhällsutvecklingen åt rätt håll.
Många håller ej med mig, har full respekt för detta.

Om man nu ska höja skatterna se till att bilskatt går efter inkomst, en med 100papp i månaden(läs politiker) skiter väl fullständigt om hen betalar 10000 eller 20000 i bilskatt, det är ett piss i havet.

Jag tycker flygskatten kan höjas ännu mer istället för fordonsskatten, för mig är det egalt.
När hade jag överhuvudtaget så mycket så mycket pengar så man kunde ta en trip elller timeout på Barbados eller spontanshopping i NYC.
Svaret kommer här: ALDRIG!

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag tycker flygskatten kan höjas ännu mer istället för fordonsskatten, för mig är det egalt. När hade jag överhuvudtaget så mycket så mycket pengar så man kunde ta en trip elller timeout på Barbados eller spontanshopping i NYC. Svaret kommer här: ALDRIG!

En del av charmen med skattediskussioner är att - förr eller senare - så framstår vi alla som lika goda kålsupare som bara ser till vårat eget bästa. Oavsett om vi är politiker i den rödgröna röran, uppviglande SD'are eller helt vanliga hojåkare från Jöttebårrj.

Det som är egalt för dig kan vara betydligt viktigare för någon annan. En skatt som för dig bara handlar om semester eller spontanshopping kan för någon annan vara en skatt på helt vanliga resor till och från jobbet. Varför ska jag få en skattehöjning för att jag försöker ta mig till arbetet medans du ska kunna leka vidare med din hoj helt utan skattehöjning...?

Den gemensamma nämnaren är att ALL ytterligare beskattning på transport är ytterligare ett steg mot att göra vårt avlånga land ännu längre och ytterligare ett steg mot att sänka den svenska industrins konkurrenskraft.

Jag är inte förvånad över att människor i södra delarna av landet lätt glömmer det första argumentet. Alla stockholmare jag känner vet minsann att norra Sverige är fullt av arbetslösa socialbidragstagare men ingen stockholmare vet var malmen, skogen och vattenkraften kommer ifrån, än mindre hur de förvandlas till ettor och nollor i bankernas datorer runt Norrmalmstorg.

Jag är desto mer förbluffad över att så många missar det andra argumentet. Vad jobbar ni med egentligen...? Har ni inte en arbetsgivare som just nu är väldigt nervös då han inser effekten av dyrare transporter...? Får ni inte ta del av denna information...? Är ni frisörer och baristas allihop...?

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Hoj
2014 yamaha xt1200
Jag tycker det är märkligt att flygbränslet är oskattat och varenda resenär som åker till Thailand gör av med lika mycket bensin på 8h som jag kör upp på ett helt år för att ta mig till jobbet. Sätesgrannen gör av med lika mycket bränsle som jag kör upp i min arbetsgivares servicebil i ett helt år.
Det är 255 st till passagerare på flighten, 100 flighter per dag, 365 dagar per år. Vaddå skatt? Vaddå skiter ner miljön för att ha kul?

Och nån får betala, givet. Miljön är ju den största förloraren först och främst.
Min arbetsgivare har 15 bilar, bara välja köra ner vinst eller ta ut av kunder, sitter man fast i avtal är det inte alls roligt.
Jag har järnkoll, kör även egen firma men det är ju bara att ställa av fordon så länge man knegar åt någon annan.

Jag som barista blir obra, är mest hemma på motorsåg och mätinstrument inte så långt från dig alatalo:hihi

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag vill helst inte rösta på SD heller men det finns faktiskt inget annat att göra om vi inte vill sabba det lilla av Sverige som finns kvar. Tänk er själva om 50 år med en fortsättning av dagens politik! Nä vi svenskar får skylla oss själva, jag gör allt numera för att slippa betala skatt till vansinnet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tycker det är märkligt att flygbränslet är oskattat och varenda resenär som åker till Thailand gör av med lika mycket bensin på 8h som jag kör upp på ett helt år för att ta mig till jobbet. Sätesgrannen gör av med lika mycket bränsle som jag kör upp i min arbetsgivares servicebil i ett helt år.
Det är 255 st till passagerare på flighten, 100 flighter per dag, 365 dagar per år. Vaddå skatt? Vaddå skiter ner miljön för att ha kul?

Och nån får betala, givet. Miljön är ju den största förloraren först och främst.
Min arbetsgivare har 15 bilar, bara välja köra ner vinst eller ta ut av kunder, sitter man fast i avtal är det inte alls roligt.
Jag har järnkoll, kör även egen firma men det är ju bara att ställa av fordon så länge man knegar åt någon annan.

Jag som barista blir obra, är mest hemma på motorsåg och mätinstrument inte så långt från dig alatalo:hihi

Jag spenderar min semester i Filippinerna, sparar ungefär 5000 kWh el genom att jag inte värmer huset under årets kallaste månad vilket är 500 kg CO2, och resan kostar ungefär 300 kg CO2. :banana

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha