Kanske blir lite rörigt men håll till godo för jag orkar inte redigera
Dag 14, Måndag
Går upp klockan 05.45 och tar mig till färjan i Åbo till 08.10. Det regnar ganska ordentligt. Färjeresan var dryg. Trött efter för lite sömn hade det vart gött med en hytt så man kunde sova en stund men 290kr mot 1200kr, ja det gick utmärkt att spela bort ett par timmar på pokerautomater och sitta och titta på öar mm.
Klockan 19.00 rullar jag av färjan i Stockholm och påbörjar hemfärden.
Startar med att köra E4 till Södertälje för tankstopp. Frågar en gubbe på bensinmacken om tips och han säger att jag ska köra Nyköpingsvägen. Den var riktigt fin men efter en stund så kommer jag till e4 skyltarna och känner att jag borde ta mig hem innan det blir mörkt..
Efter 7mil av bakhjulsåka hade jag inget kul kvar att göra. Stannade för att äta. När jag kom ut så hade temperaturen sjunkit från behagliga 21+ till 13,8. Inte så mycket mer att skriva om detta, e4 blir lite intressantare i 180 så det börjar svänga lite iaf. Kom hem 22.30. med ca 330mil på mätaren tror jag.
http://goo.gl/maps/4LB1f
Dag 13, Söndag
Turistar i Helsinki
Dag 12, Lördag
Party party Helsinki
Dag 11, Fredag
Party party Helsinki
Det kommer bli riktigt bra vägar idag, några har jag kört när jag skulle norrut. Hoppas bara att jag lyckas pricka in luckorna med uppehåll. Århundradets storm är påväg in från söder. Har fixat sovplats i centrala Helsingfors i natt.
http://goo.gl/maps/X6UDd
Dag 10, Torsdag
Dagens körning 70mil. En radarkontroll, två ganska långa grusvägsavsnitt, 375000 flugor i hjälmen, wuiilispärren försvunnen och en ganska ordentlig felplanering i google maps.
Karta
Många fina vägar mellan sjöarna och bra grusvägar. Kunde köra på i bra hstighet även på gruset så även om det var oplanerat så förlorade jag inte för mycket tid på det. Började köra ca 11.00 från Oulo och var framme i Tampere klockan 20.45.
Jag har börjat hitta balanspunkten nu och på en raksträcka när jag hade en riktigt lång och hög wheelie. När jag satte ner framhjulet såg jag en parkerad bil vid sidan av vägen hade en radarenhet utstucken ur fönstret
Jag hade troligtvis inte hållt skyltad hastighet (60 eller 80??) utan snarare +40. Tvärnit det till 70 och sedan lugnt och fint förbi bilen som jag då insåg inte var polis utan en "vägverket" bil som troligtvis gjorde en kontroll av hastigheterna. Var tvungen att stanna och andas en stund efter det, vågar inte gissa vilket bötesbeloppet hade blivit.
Trött som sjutton och hojen ser ut som den har gått genom amazonas...
Dag 9, Onsdag
Uppdaterar på sporthoj och lägger upp en rutt söderut till Torsdag och ordnar med sovplats i Tampere så det blir en lagom dagsetapp.
Kombinerar bra vägar på termiitti.com i google maps och detta ser ut att kunna bli en riktigt bra tur.
Det blir dock lite transportsträckor då norra Finland är likadant som norra Sverige, ganska raka vägar men jag försöker hålla mig till de mindre som eventuellt kan ha något att visa. Ser fram emot Tampere - Helsinki som blir på Fredag då det kryllar av rekomenderade vägar i den regionen.
Film från en av de rekomenderade vägarna som är inkluderade:
http://www.youtube.com/watch?gl=US&hl=fi&client=mv-google&v=AW4YxBTQyRA&nomobile=1
http://goo.gl/maps/5vv4U
Vaknade av ilskna 2årsvrål vid 08.00 men hade inga problem att stänga av öronen pga lätt sömnbrist
Ska försöka ta oss ner till en riktigt fin sandstrand om en stund.
Dag 8, Tisdag
Ingen körning. Vi åkte in till Oulo och köpte ett par öl och satte oss nere på starnden och njöt av solen. Grillat bastu och mer öl. Satt ute till 03.00..
Dag 7, Måndag
Har tvättat hojen och fyllt på lite olja. Börjar fundera på hur rutten hem ska läggas.
"Flyttar" mellan två av mammas kusiner. Ii till Oulo
http://goo.gl/maps/fH9Lc
Även denna dag mycket öl och ett par timmar in och ut ur bastu. Satt ute till klockan var 03.30 och deras söner 4 och 2år gamla var effektiva väckarklockor vid 7.30.
Dag 6, Söndag
Har lite semester i Ii. Vi firar en sysslings konfirmation. Dögött väder, försöker lära mig lite finska fraser;
Apua sahaan mottorisahalla persettäni = "Hjälp jag sågar mig i röven med motorsågen"
Öl är gott, Bastu är gött. Kombinationen är svårslagen
Dag 5, Lördag
Såg en australiensare på en äventyrskittad versys i Kokkola, hade tyvärr ingen möjlighet att prata med honom. Körningen var lite mixad. 25mil varav hälften "motorväg" och andra hälften mindre väg med stundtals goa kurvor och aktiv körning. Det märks att man börjar komma långt upp i norr. Vägarna blir rakare. en sträcka på några mil var det raksträckor på 3-5km med svaga kurvor i mellan.
Körde ut till Östersjön och fotade lite vid ett minnesmärke för ett sjöslag där finnarna sänkte ett brittiskt skepp innan jag började min tripp mot Ii.
http://goo.gl/maps/mvG5M
Soligt och fint hela vägen, anlände till min mammas kusin med familj på eftermiddagen. Bastar i deras 126år gammal bastu som har på gården. Den är bäst!
Dag 4, Fredag
Då jag redan sett karavaner med rallybilar körandes på allmänna vägar och hur förbaskat mycket folk det var uppe i Jyväskylä lägger jag om rutten.
http://goo.gl/maps/GOZId
Edit: Såhär blev det. Körningen tog 7h innan jag checkade in på Best western i Kokkola med 15% biker-rabatt.
http://goo.gl/maps/eFWHH
Det ländes extremt konstigt när jag plötsligt befann mig i något som mer såg ut som småland. Röda timmerhus byggda i svensk stil och alla skyltar var på svenska sedan finska. T.ex. "nisses biffar". Sedan anlände jag i Nykarleby Som såg ut lite som någon korsning av svensk/finsk småstad. Svenska gatunamn. Detta är den svenskspråkiga delen av Finland men den svenska som pratas.. går att förstå men är inte riktigt som vi är vana vid. Lite andra ord osv. Vädret var bra hela vägen förutom en gaska tjock dimma som passerades på ca 5min.
Hittade några riktigt fina kurviga sträckor men det mesta blev transport genom jordbrukslandskap på mindre vägar där man inte behövde vara speciellt aktiv.
Hotellets bastu var varm ett par timmar efter jag anlänt så minibaren länsades på Karjala och det blev resans första bastubad. Senare på kvällen gick jag ut och hittade en engelsk pub, men precis som den första i Lahti var det mer en finsk pub målad med svarta väggar och finsk kareoke/finskt liveband som spelade finska låtar.. Hade en trevlig kväll ändå och träffade ett flertal trevliga personer.
Dag 3, Torsdag
http://goo.gl/maps/gVVlW
Bara en liten omväg på sträckan Lahti - Tampere
Fick tips om hur jag skulle köra av de finska motorcyklisterna. var laddad till tusen för denna sträcka.
Innan jag körde från Lahti åkte jag upp till skidhoppstadion och tog mig upp i tornet till den största hoppbacken. 77meter högt över marken och det stod ju på ett mindre berg så det var fin utsikt. Första gången jag åkt sittlift på sommaren.
Körningen denna dag var helt ok även om vägarna kanske inte var så kurviga som jag trott. Fina vyer över sjöarna och små broar som passerades. När jag kom i närheten av Jyväskylä hamnade jag mitt mellan två sträckor i rallyt och vägarna var fulla av motorcyklister/bilar med flaggor ut ur fönster och takluckor och även en och annan rallybil.
När jag kom fram åkte jag och min syssling Helka upp till ett utkikstorn där man kunde se staden och sjöarna så jag kunde få en uppfattning om hur det såg ut och sedan tog vi en promenad i staden. Mycket fin medelstor stad som förtjänar ett besök.
Det var mulet men regnade inte på hela dagen.
Ölen är god i Tampere
Dag 2, Onsdag
Har idag kört från Helsingfors till Lahti, det tog ca 5h med alla kartstopp och mat mm. Körde massvis med småvägar, hittade en som var helt fantastisk utmed ett vattendrag, skyltad till 60 och stundtals var det faktiskt nästan rättvist..
http://goo.gl/maps/hnQMf Vägarn har vart väldigt bra och det började inte regna förren jag stod och krånglade med hotellbokningsterminalen i foajen.
På kvällen gick jag ut och hittade en engelsk pub. Det var som en finsk pub fast med svartmålade väggar.. Träffade dock ett flertal riktigt trevliga människor varav ett par som kört mc, de tipsade mig om termiitti.com/tieinfo. En site där de bästa vägarna för mc läggs upp (bra verktyg!!).
På morgonen kunde jag f.ö inte hitta hojen på färjan. Tryckte mig förbi lastbilar, bussar, bilar och japanska turister på bildäck. Jag tror jag tog mig runt skeppet 3 varv innan jag hittade gubben som vinkade in mig vid lastningen. De hade fällt ut en stor vägg precis bakom den och lastbilar som gick på i Mariehamn boxade in den.. Har nog aldrig vart så svettig, var helt blöt med alla kläder i värmen. Tungt med all packning och trånga utrymmen, fick stanna efter jag kört av och fixa det sista (läs andas ut). Soligt och fint i Helsingfors.
Ölen är god i Lahti
Dag 1, Tisdag
Denna väg
http://goo.gl/maps/d4DHl blev det mellan Huskvarna och Sthlm. Jag svängde av åt höger när jag såg en färjeskylt efter Söderköping. Körde ner och ställde mig på färgan "B" skitnöjd över att ha lyckats timea in den klockrent. Börjar fippla med telefonen men det vill inte visa var jag är och frågar en gubbe.. Då visar det sig att jag är på fel båt och dessutom påväg söderut.... Vände runt hojen på stödet och körde av strax innan bommen gick ner. han berättade att jag skulle köra höger i ett vägskäl en bit upp från hamnen, vilket jag gjorde. GPSen ville inte vara med och visa var jag befann mig vilket gjorde att en enorm "jag är vilse och kommer missa finlandsfärjan" känslan infann sig. Jag hitta dock ut och kan varmt rekomendera vägen från söderköping ner till B. Den var bättre än Brudfjällsvägen väster om Vänern och i klass med bästa vägen jag åkte på Orust men med mycket högre höjdskillnader.
Väg 134 är en höghastighetsbana = Sporthoj, men gick bra även med touringloket även om det gärna fått vara torrt.
Det regnade nästan hela vägen men det var någon där uppe som såg mig efter min navigationsmiss efter Söderköping för där var det nästan torrt och det kom bara några stänk. Jag körde senare ut på e4 då jag tyckte det började bli lite bråttom. Då öppnade sig skyarna på riktigt.. Vattensprayet var som att stå framför en högtryckstvätt, tempot sjönk till 90. Kom i tid till färjan.
Ölen är god på Finlandsfärjan