NSR_Martin
Vill man så kan man.
Tjena
Har gått och grubblat mer o mer över hur en kompressormatad motor funkar, och varför det inte är vanligare...
Satt o tjuvläste en bilsport tidning lite, hehe, läste om koenigsegg (stavning?) CCR, att den hade kompressor för att få ett bättre register, att kompressor hjälper linjärt typ.
Turbo vet jag på ett ungefär hur den funkar, avgaserna driver en turbin som i sin tur ger övertryck på insugsidan, men "puttar" den på luften eller gasblandningen? Hursomhelst, nackdelen med turbo som jag fattat det på hojar är att det blir väldigt mycket ketchup. Inte bra...
Hur funkar en kompressormatad motor? Har ingen aning faktiskt, vill gärna lära mig mer om det, teknikfreak som man är... Vilka fördelar finns? Vilka nackdelar? Varför använder man inte det istället för att sätta på en fetingturbo på en busa??
Hoppas nån kan hjälpa mig så man slipper sömnlösa nätter när man ligger o grubblar över hur det ligger till
Har gått och grubblat mer o mer över hur en kompressormatad motor funkar, och varför det inte är vanligare...
Satt o tjuvläste en bilsport tidning lite, hehe, läste om koenigsegg (stavning?) CCR, att den hade kompressor för att få ett bättre register, att kompressor hjälper linjärt typ.
Turbo vet jag på ett ungefär hur den funkar, avgaserna driver en turbin som i sin tur ger övertryck på insugsidan, men "puttar" den på luften eller gasblandningen? Hursomhelst, nackdelen med turbo som jag fattat det på hojar är att det blir väldigt mycket ketchup. Inte bra...
Hur funkar en kompressormatad motor? Har ingen aning faktiskt, vill gärna lära mig mer om det, teknikfreak som man är... Vilka fördelar finns? Vilka nackdelar? Varför använder man inte det istället för att sätta på en fetingturbo på en busa??
Hoppas nån kan hjälpa mig så man slipper sömnlösa nätter när man ligger o grubblar över hur det ligger till