Skillnaden mellan turbo och kompressor?

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Tjena

Har gått och grubblat mer o mer över hur en kompressormatad motor funkar, och varför det inte är vanligare...

Satt o tjuvläste en bilsport tidning lite, hehe, läste om koenigsegg (stavning?) CCR, att den hade kompressor för att få ett bättre register, att kompressor hjälper linjärt typ.

Turbo vet jag på ett ungefär hur den funkar, avgaserna driver en turbin som i sin tur ger övertryck på insugsidan, men "puttar" den på luften eller gasblandningen? Hursomhelst, nackdelen med turbo som jag fattat det på hojar är att det blir väldigt mycket ketchup. Inte bra...

Hur funkar en kompressormatad motor? Har ingen aning faktiskt, vill gärna lära mig mer om det, teknikfreak som man är... Vilka fördelar finns? Vilka nackdelar? Varför använder man inte det istället för att sätta på en fetingturbo på en busa??

Hoppas nån kan hjälpa mig så man slipper sömnlösa nätter när man ligger o grubblar över hur det ligger till :D :Bugar
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
www.howstuffworks.com

Skillnaden är att en kompressor drivs av rem och följer motorvarvet alltså laddar den redan från botten.
En turbo måste ha lite fart på avgaserna för att få upp tryck, därav ketchup effekt. Turbon trycker på luft, bensinen tillsätts senare.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Som jag förstår det ger en kompressor ett jämnt och fint register, men med turbo kan man få en helt hysterisk toppeffekt om man så vill. Komplettera eller rätta mig gärna. :)
 

Ronnie

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Såld:KTM 660 SMC -04, Såld:R6 -00:a
Kompressor liksom en Ac stjäl effekt då den drivs av motorn, Med en Turbo tappar man ingen effekt, men får den då avgaserna kommit igång
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Turbo:
Drivs av avgaserna och puttar på insugsluften. Detta gör att man får en viss fördröjning innan man får upp trycket.

Kompressor: Drivs direkt ifrån vevaxeln och puttar oxå på insugsluften.
Man inte behöver vänta på att avgaserna skall få upp farten innan den börjar ladda, dvs kompressor laddar direkt ifrån 0 och turbo behöver lite varv.

Orsaken till att komressor inte används oftare på hojar är pga drivningen till kompressorn. Den drivs oftast av en rem ifrån veven. Denna tar en hel del plats på sidan av motorn och går inte att gömma lika bra som en turbo.

OK ?

edit: många som svarade ungefär samtidigt..... /edit
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Ronnie skrev:
Kompressor stjäl effekt då den drivs av motorn, Med en Turbo tappar man ingen effekt, men får den då avgaserna kommit igång
vilket inte är riktigt sant, en turbo stjäl ockå effekt, i vissa fall mera än en kompressor.
Det sitter ju en "strypning" i avgasflödet.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
PacMan skrev:
Som jag förstår det ger en kompressor ett jämnt och fint register, men med turbo kan man få en helt hysterisk toppeffekt om man så vill. Komplettera eller rätta mig gärna. :)
....Okej, en lite tanke bara.... Skulle man inte kunna ha både kompressor och turbo på samma motor...?

Jäklar vad svar det trillade in, trodde det skulle ta en hel dag för o få ett svar :D Ska kolla på howstuffworks, återkommer om jag har några mer frågor!

Kom på en nu direkt, varför finns det inga serietillverkade hojar? dom borde väll kunna gömma drivrem och sånt rätt lätt...? :va
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
NSR_Martin skrev:
....Okej, en lite tanke bara.... Skulle man inte kunna ha både kompressor och turbo på samma motor...?

Jorå, det går! Det var ett repotage om en Opel Manta i någon bilsport som hade både och.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Munch Mammut :yoparty
(www.stavnign.äsE)

Fritt ur minnet. Tvåliters radfyra med komprssor och runt tvåhundra hästar. Ser ut som skit emn är samtidigt rätt så cool.
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Här är en bild på en hyfsat smidig montering på en Busa
 

Bifogat

  • SuperMontage.jpg
    SuperMontage.jpg
    40.3 KB · Visningar: 862

r matte

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2003
Ort
sätrabrunn
Hoj
husqvarna 51:a. Susuki gsx 400 83:a
tillverkarna tycker väll att det inte fins någon anledning att igentligen överladda en hojmotor. det rör på sig rätt bra endå.
Men det vore nog bättre med kompressor än turbo då du får en rakare efektkurva. dock är kompressorn tung att driva så den tar en hel del efekt.
 

Boostmax

Fem fyror är fler än 4 elefantöl !
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
FZ1-S
Turbo och kompressorbilder

Det går fint. Att den här motorn nog blir svår att peta in i ett chassi är en annan sak...

Bild 1

Bild 2

Och man kan tillsätta bensinen innan turbon om man vill, kallas "draw-through. Men det är rätt ovanligt, var vanligare förr, vad jag förstår..
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12

Bifogat

  • breit_2_01.jpg
    breit_2_01.jpg
    30 KB · Visningar: 418

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
CayLe skrev:
Jorå, det går! Det var ett repotage om en Opel Manta i någon bilsport som hade både och.
Riktigt tufft, med andra ord borde det blir en grymm botteneffekt och en hysterisk toppeffekt? Men kommer effekten jämnt hela tiden då?

Om man "bara" har kompressor, blir det inga större effektpucklar då?
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
NSR_Martin skrev:
Riktigt tufft, med andra ord borde det blir en grymm botteneffekt och en hysterisk toppeffekt? Men kommer effekten jämnt hela tiden då?

Om man "bara" har kompressor, blir det inga större effektpucklar då?
Finns även bilar som har 2 st turboaggregat, ett stort och ett litet
För att få bättre register
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top