Med det resonemanget skulle man kunna ordna så att ingen får göra nånting innan de fyllt 30. Dessutom så kvarstår faktumet att det är en kommunistlösning som helt saknar relevans på det individuella planet, där man istället för att ta itu med problemet försöker lagstifta bort saker kollektivt. Korkat och ineffektivt.
Nu har jag ju ingen aning om vad kommunister har med högre åldersgräns för körkort att göra så det är troligen helt irrelevant och något som du tagit ur luften gissar jag.
Faktum är dock att som statistiken ser ut så skulle olyckorna minska om man höjde körkortsgränserna.
Dock är inte det någon lösning som jag själv skulle föredra då det får andra negativa följder. Jag är säker på att det rent ekonomiskt går att räkna hem det att man låter 18 åringar få körkort.
Däremot tror jag att det skulle behövas fler poliser ute i trafiken som kan stävja korkade eller farliga trafikbeteenden. Idag ersätts trafikpoliser av fartkameror vilket medför att man kan köra i princip hur som helst utan någon större risk att åka fast så länge som man bara håller igen lite vid kamerorna. (Om man inte kör båge då för då behöver man inte ens det).
Resultatet blir att folk svänger utan att blinka eller utan att se sig för, gör farliga omkörningar, åker utan bälte och allehanda andra mer eller mindre farliga eller idiotiska saker.
I min värld (och faktiskt enligt en del rapporter från VTI) så är det egentligen inte hur fort det går förbi den där kameran i skogen som är det farliga så länge som alla fordon är på väg åt samma håll i samma fart. Det som är farligt är konfliktsituationerna, dvs korsningar och liknande samt folk som beter sig på ett sätt som inte är lämpligt med hänsyn till den aktuella trafiksituationen. Rödljuskörningar är ett praktexempel på detta vilket också är anledningen till att detta straffas relativt hårt.
Trots detta så anser ju VV och regeringen att det är fartkameror som skall frälsa oss medan trafikpolisen lyser med sin frånvaro.