Skolskjutning i Örebro

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hade han licens för vapnet han använde?

Han beskrivs som konstig för att ha hållit sig på egen hand och undvikit folksamlingar, men för mig är det normalt.
Vad jag hört så hade han licens på fyra olika vapen, bland annat en AR-15 vilket enligt folket på Flashback är vad han använde under dådet:

Så ja, därmed kan vi nog säga tack och adjö till jaktlicens på AR framöver...

Spekuleras såklart mycket i tråden men en del påstår sig ha belägg för att han var autist och att hans antisociala beteende ska ha med det att göra.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu är TV4 ute och cyklar i badkaret... :dummer

"TV4 Nyheterna har låtit ljudtekniker med specialutrustning analysera ljudet och filtrera bort brus och höja det som sägs. Vi har låtit flera personer utan förkunskap om vad som hörs i inspelningen lyssna på ljudet – samtliga har kommit fram till samma sak.

Efter filtrering går det att uttyda hur någon ropar:

– Ni ska bort från Europa!"

Det ska fan mycket god vilja till att konstatera tydligt att det är just det som sägs... Känns mer som att de vill elda på ett förbestämt narrativ att dådet har rasistisk bakgrund... :huvet Vore det inte för textningen så hade jag fan aldrig kunnat höra något konkret över huvud taget, luktar väldigt mycket confirmation bias...

Kan resultatet av husransakan få färdigställas så att eventuellt motiv kan fastställas innan vi börjar uttala oss om vad som påpgick i gärningsmannens huvud kanske?? :dummer

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
"bort" kan jag nog hålla med om men resten är omöjligt. Kan lika gärna vara en lärare eller elev som skriker åt (andra) elever att ta sig bort från farlig plats.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
"bort" kan jag nog hålla med om men resten är omöjligt. Kan lika gärna vara en lärare eller elev som skriker åt (andra) elever att ta sig bort från farlig plats.
På Flashback (och tydligen även aftonhoran) spekulerar de i att dådet ska ha varit soc-motiverat, snubben var långtidsarbetslös och hade enligt uppgifter haft svårt att få bidrag så det kanske inte är helt orimligt att han riktade in sig på socanställda... Finns de som tyckt sig höra "Jag kan inte jobba!" eller "Jag orkar inte jobba!" innan skotten går... Om jag blundar och inte läser textningen så vetefan vilket jag hör, om något alls.

Edit: Angående hur confirmation bias kan påverka vad man uppfattar av ett dåligt ljudklipp:

Last edited:

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Vad jag hört så hade han licens på fyra olika vapen, bland annat en AR-15 vilket enligt folket på Flashback är vad han använde under dådet:

Spekuleras såklart mycket i tråden men en del påstår sig ha belägg för att han var autist och att hans antisociala beteende ska ha med det att göra.
Nog finns det intresse iaf, över 6000 inlägg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Väldigt synd man inte fick tag på någon AR innan detta elände

@piece

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
På Flashback (och tydligen även aftonhoran) spekulerar de i att dådet ska ha varit soc-motiverat, snubben var långtidsarbetslös och hade enligt uppgifter haft svårt att få bidrag så det kanske inte är helt orimligt att han riktade in sig på socanställda... Finns de som tyckt sig höra "Jag kan inte jobba!" eller "Jag orkar inte jobba!" innan skotten går... Om jag blundar och inte läser textningen så vetefan vilket jag hör, om något alls.

Där ser man, låter som socioekonomi helt enkelt.

Vad var det Eliasson sade?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu är TV4 ute och cyklar i badkaret... :dummer

"TV4 Nyheterna har låtit ljudtekniker med specialutrustning analysera ljudet och filtrera bort brus och höja det som sägs. Vi har låtit flera personer utan förkunskap om vad som hörs i inspelningen lyssna på ljudet – samtliga har kommit fram till samma sak.

Efter filtrering går det att uttyda hur någon ropar:

– Ni ska bort från Europa!"

Det ska fan mycket god vilja till att konstatera tydligt att det är just det som sägs... Känns mer som att de vill elda på ett förbestämt narrativ att dådet har rasistisk bakgrund... :huvet Vore det inte för textningen så hade jag fan aldrig kunnat höra något konkret över huvud taget, luktar väldigt mycket confirmation bias...

Kan resultatet av husransakan få färdigställas så att eventuellt motiv kan fastställas innan vi börjar uttala oss om vad som påpgick i gärningsmannens huvud kanske?? :dummer

Så jävla svårt brukar det inte vara att filtrera ljud. Dom kanske skulle anlita matematiker eller ingenjörer istället för ljudtekniker som jobbar med musik.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Bra, det finns väl inget behov av sådana när man jagar?
Vad behöver man egentligen över huvud taget för att jaga? Mynningsladdare har ju funkat ett par hundra år, ska vi begränsa oss till det bara för att det är ett långsamt omladdningssystem eller vad är din poäng? :va AR-plattformen har många fördelar, och det finns många andra halvautomater som kan utrustas med storkapacitetsmagasin så jag förstår inte riktigt varför folk är så emot AR bara för att det ser ut som ett militärt gevär... Utseendet är inte allt:

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad behöver man egentligen över huvud taget för att jaga? Mynningsladdare har ju funkat ett par hundra år

Ja, rent generellt skulle det ju funka bra med mynningsladdare, men jag kan sträcka mig till andra varianter av enskottsvapen också, mest för att slippa klantiga olyckor med folk som skjuter sig själva i ögat vid omladdning

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vad behöver man egentligen över huvud taget för att jaga? Mynningsladdare har ju funkat ett par hundra år, ska vi begränsa oss till det bara för att det är ett långsamt omladdningssystem eller vad är din poäng? :va AR-plattformen har många fördelar, och det finns många andra halvautomater som kan utrustas med storkapacitetsmagasin så jag förstår inte riktigt varför folk är så emot AR bara för att det ser ut som ett militärt gevär... Utseendet är inte allt:
För mig som är oerhört okunnig om vapen, används AR15 till jakt i praktiken?
Enligt en basal googling finns det 3500 st på licens i Sverige.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Ja, rent generellt skulle det ju funka bra med mynningsladdare, men jag kan sträcka mig till andra varianter av enskottsvapen också, mest för att slippa klantiga olyckor med folk som skjuter sig själva i ögat vid omladdning
Absolut. Sen när du skjuter på ett djur som inte faller omkull direkt och som hinner springa undan innan du hunnit ladda om, vad händer då? Jo, det förblöder och lider tills det dör och kanske inte ens återfinns varpå det går fullständigt till spillo... Är det bättre tycker du?
För mig som är oerhört okunnig om vapen, används AR15 till jakt i praktiken?
Enligt en basal googling finns det 3500 st på licens i Sverige.
Man får absolut jaga med det, vilket vilt du kan ha en bössa till beror bara på kalibern dvs projektilens vikt och anslagsenergi. Men det är helt lagligt och godkänt att jaga med, och antagligen inte sämre än andra halvautomater.

AR skiljer sig egentligen inte från andra halvautomater mer än till utseendet.

Sen är det kanske inte alla som köper en AR just för att jaga med, även om du absolut kan få den på jaktlicens. Men det finns å andra sidan andra fördelar, som de bland annat är inne på i artikeln:
"Eftersom det är roligt att skjuta med en AR så kommer ägarna att träna mer, förmodligen betydligt mer än med det kulvapen som de jagar praktiskt med. Det är bra eftersom alla former av skytteträning, oavsett vilken typ av skytte, gör dig till en bättre jaktskytt, säger Jörgen Andersson."

Egentligen finns det ingen begränsning så vitt jag vet när det kommer till att jaga med olika vapen, det enda som spelar roll är kalibern. Kan du få en K-pist godkänd på jaktlicens så får du jaga vilt upp till klass 3 med den eftersom 9x19mm är en kaliber godkänd för jakt på klass 3 vilt. Det har inget med vapnet i sig att göra egentligen, däremot kan vapnet i sig göra det lättare eller svårare att få licensen beviljad. Och ja, jag misstänker att händelser som denna kan göra det betydligt svårare att få AR-licenser beviljade framöver...

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Absolut. Sen när du skjuter på ett djur som inte faller omkull direkt och som hinner springa undan innan du hunnit ladda om, vad händer då? Jo, det förblöder och lider tills det dör och kanske inte ens återfinns varpå det går fullständigt till spillo... Är det bättre tycker du?

Nej, jag tycker vi ska ställa högre krav på jägare så att dom inte springer runt och skadeskjuter djur.

Djuren skjuter ju inte tillbaka, så det är ingen brådska till skott, och absolut ingen brådska med flera skott

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Nej, jag tycker vi ska ställa högre krav på jägare så att dom inte springer runt och skadeskjuter djur.

Djuren skjuter ju inte tillbaka, så det är ingen brådska till skott, och absolut ingen brådska med flera skott
Och hur ska vi åstadkomma det tänker du? Även om jägaren är träffsäker som få andra och får en klockren träff i hjärt/lungområdet så kan djuren springa relativt långt innan de faller, ett snabbt andraskott kan fälla det på plats och avsluta dess lidande direkt. Personligen tycker jag att det är bättre, och då anser jag inte att AR-plattformen är ett mer klandervärt alternativ än något annat bara för att det ser militäriskt ut. Reglerna för själva jakten är ju samma, dvs du får inte jaga med större magasin än femskotts etc. Större magasin än så kan och får köpas till alla halvautomater, utan specialtillstånd dessutom så länge du har licens på ett vapen som magasinet passar i. Har själv licens på en Ruger Pistol Caliber Carbine i kaliber 9x19, dvs samma ammunition som i 9mm halvautomatiska pistoler. Min bössa accepterar Glock-magasin som finns i storlek ända upp till 30+, vilka jag får köpa då jag har licens på en bössa som de passar i trots att jag inte äger någon Glock... Det är med andra ord inte bara AR som har 30-skottskapacitet, ändå handlar en stor del av debatten om just AR eftersom folk bevisligen har svårt att förstå vad som är vad när det kommer till termer som AR, militärt, flerskottskapacitet och så vidare...

Last edited:

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Även om jag själv har en AR och tycker den är praktisk, så är det inget jag har behov av vid jakt, utan tycker ett manuellt vapen vore ett lika bra alternativ.

Man kan tycka att utseendet inte borde vara ett problem, men jag tror nog att de som inte borde ha vapen lockas till just denna typen av gevär.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tycker man att all svart plast ser läskig ut på AR-15 så finns ju alltid mini-14 som alternativ. Inte på något sätt samma plattform, men samma funktion med trä istället för plast. Förutom alla praktiska monteringsmöjligheter som en plattform som AR-15 har då.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Möjligen få in vapen med "taktiskt utseende" under en tävlingslicens för typer av tävlingar där detta behövs. Men under ursäkten att man ska jaga med den känns lite ihålig.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det kommer sannolikt att starta en diskussion om vilka vapentyper som skall godkännas för jakt även i Sverige.

En inte alltför vågad gissning är att halvautomatiska vapen som kan förses med stora magasin till slut kommer att bannas, eftersom det egentligen de som möjliggör så många döda på kort tid.

Utseende är helt oväsentligt, de som vill föda många vill ha kapacitet att avlossa många skott på kort tid.

Mvh

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...