I Finland är det krav på att vapnet används aktivt till att jaga.Det kan jag inte svara på då jag inte äger någon AR och inte har koll på vad licensinnehavarna faktiskt använder sina till, men å andra sidan är jag inte säker på att alla som har vapen på jaktlicens jagar aktivt över huvud taget oavsett vilka vapen de valt att införskaffa så... Jag ser inte riktigt hur det här med att det är just en AR är mer av ett problem än något annat. Finns nog många som väljer att ta jägarexamen för att skaffa sig möjligheten att jaga, men det behöver ju inte innebära att de väljer att utnyttja möjligheten i någon större utsträckning. Är det då fel att de får ha sina vapen hemma?
Kanske...Är inte det här ungefär som diskussion om man verkligen behöver en sporthoj?
Jag läser inte jakttråden eftersom jag inte är intresserad av att jaga. Jag försöker främst förstå varför folk gör olika saker. Min fru har vapenlicens, men jagar inte. För mig får folk vara intresserade av vapen om det roar dem, men om man har vapen för annat än jakt ska man inte skylla på att det är till just jakt man behöver dem.
Kanske...
Egentligen är ju alla motorcyklar snabbare än vad man "behöver".
Jag är lite inne på att om man inte är ärlig med varför man vill ha ett vapen så visar man att man inte borde få ha det. Givetvis svårt att kontrollera.
Finland är ett mycket bättre land men detta låter extremt kommunist.I Finland är det krav på att vapnet används aktivt till att jaga.
Nya licensinnehavare behöver utlåtande från jaktförening med dagbok och referenser.
Lite intressant att Sverige verkar ha slappare lagar där.
Intressant. Finns det då krav på att uppvisa någon slags resultat eller uppnå en viss jaktfrekvens också? Räcker det om jag går ut i skogen med bössan en stund och ser om jag kan hitta något djur sådär en gång i halvåret eller hurpass strikta är kraven ställda på det aktiva brukandet? Måste man skjuta en viss mängd villebråd per år eller räcker det med att säga att man försökt men inte hittade något?I Finland är det krav på att vapnet används aktivt till att jaga.
Nya licensinnehavare behöver utlåtande från jaktförening med dagbok och referenser.
Lite intressant att Sverige verkar ha slappare lagar där.
Ja det finns frekvenskrav (och över tid).Intressant. Finns det då krav på att uppvisa någon slags resultat eller uppnå en viss jaktfrekvens också? Räcker det om jag går ut i skogen med bössan en stund och ser om jag kan hitta något djur sådär en gång i halvåret eller hurpass strikta är kraven ställda på det aktiva brukandet? Måste man skjuta en viss mängd villebråd per år eller räcker det med att säga att man försökt men inte hittade något?
De har haft ett flertal skolskjutningar.Och hur har Finland det med skolskjutningar?
Det räcker att titta på GB och Australien för att se vartåt det kan barka hän…
Mvh
Värre än Sverige, men mindre gängrelaterat .Och hur har Finland det med skolskjutningar?
Det räcker att titta på GB och Australien för att se vartåt det kan barka hän…
Mvh
De har haft ett flertal skolskjutningar.
Vapenkontroll är ett extremt effektivt sätt att se till att den breda massan av laglydiga medborgare inte har vapen... För buset gör det absolut ingen skillnad, de begår inte sina brott med jaktvapen (och i de undantagsfall de gör det så är vapnen antagligen stulna och inget som buset själva har på licens) och har inga problem med att skaffa olagliga oregistrerade vapen som kontrollerna inte rår på. Men visst, om ditt mål bara är så kortsiktigt att avväpna den laglydiga delen av civilbefolkningen så kan skärpt kontroll över vem som får och inte får ha vapen absolut generera resultat eftersom de laglydiga följer de regler och lagar som stiftas... Men någon märkbar effekt på gängvåld och våldsdåd överlag tror jag inte att det har. Vill man döda folk så kommer man på ett sätt, det är inget som vapenreglering kan förhindra.Värre än Sverige, men mindre gängrelaterat .
Vi vet ju mycket väl att vapenkontroll inte i praktiken löser i grunden psykosociala problem.
Attityd och beteende gällande vapen och våld på samhällelig nivå har en inverkan, men vapenkontroll gör ganska lite.
Det är frågan om de ens har det, en snabb googling säger 30 skjutvapen per 100 i Sverige, och 32 i Finland.Vapenkontroll är ett extremt effektivt sätt att se till att den breda massan av laglydiga medborgare inte har vapen... För buset gör det absolut ingen skillnad, de begår inte sina brott med jaktvapen (och i de undantagsfall de gör det så är vapnen antagligen stulna och inget som buset själva har på licens) och har inga problem med att skaffa olagliga oregistrerade vapen som kontrollerna inte rår på. Men visst, om ditt mål bara är så kortsiktigt att avväpna den laglydiga delen av civilbefolkningen så kan skärpt kontroll över vem som får och inte får ha vapen absolut generera resultat eftersom de laglydiga följer de regler och lagar som stiftas... Men någon märkbar effekt på gängvåld och våldsdåd överlag tror jag inte att det har. Vill man döda folk så kommer man på ett sätt, det är inget som vapenreglering kan förhindra.
BeklagarKan väl som anhörig till en avliden i detta dåd tillika jägare och vapenägare konstatera att jag fortfarande inte tycker att det finns skäl att ändra något runt vapenlagen för att skärpa den. Mina 2 cent vad det nu räknas.
Beklagar sorgen...Kan väl som anhörig till en avliden i detta dåd tillika jägare och vapenägare konstatera att jag fortfarande inte tycker att det finns skäl att ändra något runt vapenlagen för att skärpa den. Mina 2 cent vad det nu räknas.
Fast vi har ju inte särskilt strikt vapenkontroll egentligen. I Sverige behöver du bara styrka ett behov av vapen så ska du ha rätt att få det, och som "behov" räknas både jakt och deltagande i skytteförening. Tar du jägarexamen eller är medlem i en skytteförening och visar att du deltar aktivt i föreningens aktiviteter så kan du använda det som motivering till varför du ska få lov att äga vapen.Det är frågan om de ens har det, en snabb googling säger 30 skjutvapen per 100 i Sverige, och 32 i Finland.
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |