Skolskjutning i Örebro

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det kan jag inte svara på då jag inte äger någon AR och inte har koll på vad licensinnehavarna faktiskt använder sina till, men å andra sidan är jag inte säker på att alla som har vapen på jaktlicens jagar aktivt över huvud taget oavsett vilka vapen de valt att införskaffa så... Jag ser inte riktigt hur det här med att det är just en AR är mer av ett problem än något annat. Finns nog många som väljer att ta jägarexamen för att skaffa sig möjligheten att jaga, men det behöver ju inte innebära att de väljer att utnyttja möjligheten i någon större utsträckning. Är det då fel att de får ha sina vapen hemma?
I Finland är det krav på att vapnet används aktivt till att jaga.
Nya licensinnehavare behöver utlåtande från jaktförening med dagbok och referenser.

Lite intressant att Sverige verkar ha slappare lagar där.

• Gilla
Reaktioner: GuW

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Är inte det här ungefär som diskussion om man verkligen behöver en sporthoj?
Kanske...
Egentligen är ju alla motorcyklar snabbare än vad man "behöver".
Jag är lite inne på att om man inte är ärlig med varför man vill ha ett vapen så visar man att man inte borde få ha det. Givetvis svårt att kontrollera.

• Gilla
Reaktioner: GuW

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag läser inte jakttråden eftersom jag inte är intresserad av att jaga. Jag försöker främst förstå varför folk gör olika saker. Min fru har vapenlicens, men jagar inte. För mig får folk vara intresserade av vapen om det roar dem, men om man har vapen för annat än jakt ska man inte skylla på att det är till just jakt man behöver dem.
Kanske...
Egentligen är ju alla motorcyklar snabbare än vad man "behöver".
Jag är lite inne på att om man inte är ärlig med varför man vill ha ett vapen så visar man att man inte borde få ha det. Givetvis svårt att kontrollera.

Du kan få en AR på målskyttelicens via en skytteklubb också, men då får du inte jaga med den över huvud taget. Har du någon gång tänkt använda en bössa till faktiskt jakt, även om du 99% av tiden står på skjutbanan och tränar, så måste du ha en licens med jaktsyfte. Det är med andra ord en ganska stor begränsning att ansöka om målskyttelicens istället för en jaktlicens. Jag vet ju att jag vill kunna jaga med mina bössor, hur mycket eller hur aktivt jag kommer jaga återstår att se. Men jag vill ha möjligheten att jaga med dem, jag vill inte begränsas av en målskyttelicens även om den absoluta majoriteten av faktiskt skytte sker på skjutbanan. Jag ser inget oärligt i det resonemanget.

Sen kan jag ju inte uttala mig om hur andra resonerar när de söker licens på AR, men jag kan tänka mig att det finns de som resonerar lite på samma sätt och kanske åtminstone vill ha möjligheten att jaga med dem någon gång (även om det rent krasst kanske inte är huvudsyftet med innehavet) och då är du per automatik hänvisad till att söka jaktlicens eftersom du annars aldrig kommer kunna jaga med den även om tillfälle ges. Men visst, vet du redan från början att du absolut aldrig någonsin under några omständigheter kommer jaga med bössan borde du såklart söka målskyttelicens, det kan jag absolut hålla med om. Men alla kanske inte är riktigt så säkra på den saken, därför väljer de att ta den på jaktlicens för att åtminstone hålla dörren på glänt.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nya licensinnehavare behöver utlåtande från jaktförening med dagbok och referenser.

Finland är ett mycket bättre land men detta låter extremt kommunist.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Intressant. Finns det då krav på att uppvisa någon slags resultat eller uppnå en viss jaktfrekvens också? Räcker det om jag går ut i skogen med bössan en stund och ser om jag kan hitta något djur sådär en gång i halvåret eller hurpass strikta är kraven ställda på det aktiva brukandet? Måste man skjuta en viss mängd villebråd per år eller räcker det med att säga att man försökt men inte hittade något? :va

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Och hur har Finland det med skolskjutningar? :va

Det räcker att titta på GB och Australien för att se vartåt det kan barka hän…

Mvh

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Intressant. Finns det då krav på att uppvisa någon slags resultat eller uppnå en viss jaktfrekvens också? Räcker det om jag går ut i skogen med bössan en stund och ser om jag kan hitta något djur sådär en gång i halvåret eller hurpass strikta är kraven ställda på det aktiva brukandet? Måste man skjuta en viss mängd villebråd per år eller räcker det med att säga att man försökt men inte hittade något? :va
Ja det finns frekvenskrav (och över tid).
Jag vet inte exakt vilka frekvenser och tider som gäller då jag inte pysslar med det själv (men har bekanta), men det ska alltså vara med andra personer, som skriver under på att du är med och jagar, så du kan alltså inte bara själv ge dig ut.
(Självklart kan en sådan grej fuskas med / förfalskas)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Och hur har Finland det med skolskjutningar? :va

Det räcker att titta på GB och Australien för att se vartåt det kan barka hän…

Mvh
Värre än Sverige, men mindre gängrelaterat .
Vi vet ju mycket väl att vapenkontroll inte i praktiken löser i grunden psykosociala problem.
Attityd och beteende gällande vapen och våld på samhällelig nivå har en inverkan, men vapenkontroll gör ganska lite.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Värre än Sverige, men mindre gängrelaterat .
Vi vet ju mycket väl att vapenkontroll inte i praktiken löser i grunden psykosociala problem.
Attityd och beteende gällande vapen och våld på samhällelig nivå har en inverkan, men vapenkontroll gör ganska lite.
Vapenkontroll är ett extremt effektivt sätt att se till att den breda massan av laglydiga medborgare inte har vapen... För buset gör det absolut ingen skillnad, de begår inte sina brott med jaktvapen (och i de undantagsfall de gör det så är vapnen antagligen stulna och inget som buset själva har på licens) och har inga problem med att skaffa olagliga oregistrerade vapen som kontrollerna inte rår på. Men visst, om ditt mål bara är så kortsiktigt att avväpna den laglydiga delen av civilbefolkningen så kan skärpt kontroll över vem som får och inte får ha vapen absolut generera resultat eftersom de laglydiga följer de regler och lagar som stiftas... Men någon märkbar effekt på gängvåld och våldsdåd överlag tror jag inte att det har. Vill man döda folk så kommer man på ett sätt, det är inget som vapenreglering kan förhindra.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Man kan bara konstatera att isolering och utanförskap, samt hopplöshet, är jävligt farligt. Inte bara för den som lider. Och så länge vi som samhälle får mer och mer sådant, så kommer vi att se mer och mer otrevligheter.
Sen kan man tycka att det inte är en ursäkt till att göra något som detta, det faktum att man haft ett svårt liv, och det har man nog rätt i också, tillika så vet vi mycket väl att det är en gemensam nämnare i nästan alla sådana här händelser, och något som sprids som en epidemi i världen.

Sedan kan man debattera hur mycket som helst om om man behöver en AR till att jaga med. Men det är egentligen av begränsad betydelse.
Columbine gjordes ju med hagelgevär.
Och inte för att förminska händelsen, men 10 pers kan du nog ha ihjäl med en kniv eller hammare innan polis hinner in, om det är så. Eller med en bil i en folkmassa.
Man kan ha en poäng i att AR är ganska onödigt i jaktsammanhang, men att ta bort dem kommer inte heller att ta bort människors benägenhet till att döda.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Vapenkontroll är ett extremt effektivt sätt att se till att den breda massan av laglydiga medborgare inte har vapen... För buset gör det absolut ingen skillnad, de begår inte sina brott med jaktvapen (och i de undantagsfall de gör det så är vapnen antagligen stulna och inget som buset själva har på licens) och har inga problem med att skaffa olagliga oregistrerade vapen som kontrollerna inte rår på. Men visst, om ditt mål bara är så kortsiktigt att avväpna den laglydiga delen av civilbefolkningen så kan skärpt kontroll över vem som får och inte får ha vapen absolut generera resultat eftersom de laglydiga följer de regler och lagar som stiftas... Men någon märkbar effekt på gängvåld och våldsdåd överlag tror jag inte att det har. Vill man döda folk så kommer man på ett sätt, det är inget som vapenreglering kan förhindra.
Det är frågan om de ens har det, en snabb googling säger 30 skjutvapen per 100 i Sverige, och 32 i Finland.

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
Och mitt i allt detta elände så: det är inte vapnet som dödar.
Det är personen som håller i vapnet.

Men i lilla Svedala så är ju vapen fuuuult.....jettä fuult!!

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Kan väl som anhörig till en avliden i detta dåd tillika jägare och vapenägare konstatera att jag fortfarande inte tycker att det finns skäl att ändra något runt vapenlagen för att skärpa den. Mina 2 cent vad det nu räknas.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kan väl som anhörig till en avliden i detta dåd tillika jägare och vapenägare konstatera att jag fortfarande inte tycker att det finns skäl att ändra något runt vapenlagen för att skärpa den. Mina 2 cent vad det nu räknas.
Beklagar

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Beklagar sorgen... :(

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Det är frågan om de ens har det, en snabb googling säger 30 skjutvapen per 100 i Sverige, och 32 i Finland.
Fast vi har ju inte särskilt strikt vapenkontroll egentligen. I Sverige behöver du bara styrka ett behov av vapen så ska du ha rätt att få det, och som "behov" räknas både jakt och deltagande i skytteförening. Tar du jägarexamen eller är medlem i en skytteförening och visar att du deltar aktivt i föreningens aktiviteter så kan du använda det som motivering till varför du ska få lov att äga vapen.

Om en lag som säger att inga andra än extremt särskilda behov beviljas och att alla som inte uppfyller detta kriterium måste lämna in sina vapen drevs igenom så skulle antagligen de siffrorna minska markant, inte för att jägarna kanske helt frivilligt eller med glädje skulle lämna ifrån sig sina vapen men de finns ju å andra sidan i ett register som gör det svårt att dölja innehavet och då behöver ju i princip polisen bara knacka på och lagligen konfiskera de olagliga vapnen och jag tror ju inte att många laglydiga medborgare hade försökt stoppa detta med våld direkt... De flesta är nog inte beredda att riskera straff bara för att få ha sina vapen kvar menar jag, även om det antagligen skulle generera missnöje och protester mot lagstiftningen så tror jag att det stannar där. Effektiviteten i vapenreglering när det gäller den laglydiga delen av befolkningen begränsas nog därmed främst av hur strikt regleringen är, tror jag.

Last edited:

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Finns det möjlighet att få vapentillstånd för att bära pistol i Sverige? Vad är isf vägen för detta?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...