Skolskjutning i Örebro

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Happiness is a warm handgun.

Det skjuts för lite i det här jävla landet.

Ett par populära fraser av mina gamla båtpolare. De används inte så ofta längre.
Tangentsbordskrigare finns fortfarande.

Dessa var sportskyttar och jägare. Sköt djur, lerduvor, pappfigurer och papptavlor. Laddade egna patroner och tjatade om sånt i sina trådar. Dyra bössor.

Vi andra, måttligt intresserade, var med till en skjutbana i Gladö kvarn. Testade Smith & Wesson med Magnum-ammunition. Clintan-pickan från bl a Magnum Force. En Glock, en 38:a och en tävlingspistol. 22:a? Någon till som jag inte minns. Kul att testa efter att bara skjutit k-pist och AK4 i lumpen. Jag har nog skjutit lerduva med jobbet en gång. Har glömt av någon anledning. Jag är helt ointresserad av vapen.

Spännande tanke om SFI-lärarna skulle vara beväpnade. De nyanlända ska lära sig språket för att snabbare kunna integreras.
Lärare har svårt med konflikthantering. Det kanske skulle underlätta med en kortare vapenutbildning. Jäklar vilken pondus de skulle få. I högstadiet psykade vi alltid vikarier. Alla lärare testades. Vissa testades bara en gång…
Skottsäkra västar i klassrummet. Kvinnliga lärare med pistol. Unga män från andra kulturer som inte tar skit från kvinnor. Roliga timmen varje dag. Men va fan, det är väl bara att prova.
Ljuddämpare är ett krav från facket. Skyddsombudet har två revolvrar i löst sittande hölster. En 38:a i ankelhölster, lite klumpigt but you never know. Man fuckar inte med skyddsombudet.

Skottsäkert glas så ingen rikoschett eller förlupen kula träffar någon svensk utanför.

Svengelska och filmhistoria står på schemat. Repliker som Say hello to my little friend repeteras i kör. Do you feel lucky, punk?
There is a new sheriff in town and his name is Reggie Hammond. Bra t.ex. när man får en lägenhet i förorten.

Framtiden ser ljus ut.

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Jag kan säga att jag blev spak när jag såg poliserna få sina tyska förstärkningsvapen för att skydda synagogan i Malmö. De lekte och fjantade värre än oss beväringar när jag ryckte in.

Skillnaden var att det fanns inte ett bullrigt befäl som kunde injaga respekt i de blå där. Troligen trodde man inte det skulle behövas i en så hotfull situation som det var då.

De skruvade lite på sig när jag som tetig civilist ställde lite impertinenta frågor. Hoppas passningarna gick fram. Jag fegade en aning, det medges.
Ordföranden i min pistolskytteförening är polis och han tar dit kollegor lite då och då, det är inte imponerande för att uttrycka det milt.
Tänker man sedan tanken att dessa springer runt beväpnade på stan så är det ganska illa.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jo och så antar jag att det är stor skillnad på att skjuta på skjutbana, andas rätt, krama långsamt mot att springa 700 meter, tänka snabbt, rätt, varningsskott eller skjuta i benet. Eller något dödläge när man samtidigt fruktar för sitt liv.

Minns svagt för några år sedan polismannen som skulle hämta någon person i hemmet. Polismannen sköt honom utanför huset så illa att han dog.

Samma polisman var inblandad i en biljakt inne i Örebro. Den misstänkte krockade med ett hus men dog av en skottskada.

Han kunde skjuta. Visste bara inte när.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Apropå krav på agerande som betonglejonen på Drottninggatan som måste bytas till större som står emot tunga lastbilar. Lejon på alla gator nu!

Kläm åt jägarna på förekommen anledning.

Hur var det nu med hemvärnsmännen? Det var väl någon skjutning/mord med någon AK4/5a för något år sedan? Är det uppstyrt redan eller bara glömt? Hemvärnsmän är psykiskt stabila och vill alla människor väl.
De gillar grogg och är som folk är mest.

Som polischefer brukar försvara sina oärliga anställda med. Polismyndigheten är en spegelbild av samhället och kommer alltid att vara så. Det sista kanske jag la till själv.

Jag trodde att poliser skulle vara betydligt bättre än samhället i stort. Att rötäggen skulle rensas bort. Nä vi sänker kraven istället.
Minns svagt exemplen från Polishögskolan. Språket, ordvalen, attityden, drar vapen i onödan, bilkörningen, kan inte öppna motorhuven typ, ish, lixom ba.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Mår fan illa av att SvD gör en fråga av han haft en jävla Browning halvautomat.
Det är inte ens så man skjuter markant snabbare med en sådan än med ett repetergevär, har ingen tid exakt men säg att skiljer en sekund så tror jag att jag tagit i.
Jo, man har betydligt högre eldhastighet med att (halv)automatiskt vapen, framförallt kan du hålla målet mer i fokus, behöver inte byta grepp och vem som helst kan trycka in avtryckaren igen och igen, att skjuta fort med en cylinderrepeter kräver mycket träning, i synnerhet i stressade situationer. Att komma ner till 1 skott i sekunden är extremt svårt, och det krävs troligen att man är inne i ladan för att kunna träffa ladväggen så att säga...

Och 1 skott varje till varannan sekund är stor skillnad mot 2-3 skott/sekund, i synnerhet i en stressad situation där alla springer omkring.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tvärtom, en pistol hos de som blev attackerade skulle sparat många liv på skolan.
Menar inte att vi ska ha det…men pistol är ett mycket bra vapen i en tränad hand.
Under förutsättning att pistolen hanterades av någon som kunde skjuta och var tränad på eldstrid ja. Men det är nog sällan så är fallet ens i USA där alla får bära vapen.
Ett gäng Colt 1911 i händerna på några halvklantar som inte klarar av att hantera dom kunde istället ha gjort de nu 10 döda till ytterligare ett antal skadskjutna av misstag.

Fler vapen i samhället leder inte till färre skjutna utan tvärtom. Det finns data på det. Exempelvis från Australien där antalet skjutningar föll markant efter att man stramat åt reglerna.

Det svåra där är väl att få till regelverket så att man kan tillåta de som är ansvarsfulla nog och har någon form av behov att få vapenlicens och se till att de som inte bör ha vapen faktiskt inte får licens.
Och så klart ha en psykvård som är värd namnet.
Det är nog framför allt där det klämmer misstänker jag.
Det är inte mentalt friska och välmående personer som genomför skolskjutningarna.
Om psykvården kunde fånga upp de personerna så skulle dom ju dels få hjälp och förhoppningsvis må bättre och dom skulle inte få tillgång till vapen.

Rent generellt har ju Sverige varit ganska framgångsrika på att se till så att inte "dåliga" personer fått licens. Det är ju inte direkt vanligt att licensierade vapen är inblandade i brott i Sverige. Sen kanske reglerna kan filas till här och där och det kanske är så att man är onödigt strikt på vissa saker eller onödigt slapphänt med andra.

sen är det ju såklart problemet att få till något som får bort de olagliga vapnen från gatorna eller åtminstone hindrar att dom blir fler. Men det är svårt verkar det som.

Så får jag väl erkänna att i händelse att jag skulle bli inblandad i en situation där någon skjuter omkring sig så skulle jag säkert önska att jag haft ett skjutvapen. Men handen på hjärtat är jag tveksam till hur effektiv jag skulle vara i den situationen. Min erfarenhet inskränker sig till att ha skjutit (förvisso ett flertal olika modeller av både pistoler och gevär) under ordnade former på skjutbana. Jag tror inte jag skulle vara speciellt träffsäker med 300% adrenalin och lätt panik. Det krävs inte speciellt mycket innan det blir näst intill omöjligt att träffa ett skidskyttemål.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du som är tränad, skulle du vilja ha otränade personer ute i samhället bärandes dolda handeldvapen?
Jag frågar då jag såg något program, från Schweiz tror jag, där en utbildad person definitivt inte ville det.
Och med utbildning menar jag(han) inte bara att man skjuter mot en tavla hos skytteklubben en gång i veckan.

Jag ska få bära vapen men inte alla andra.

Så här kan det se ut utanför ett varuhus, bank, nattklubb eller liknande i Filippinerna.
Man ser aldrig några problem där dom har den sortens vakter.

armed-mall-security-guard-in-the-philippines-v0-pi7ux2whmmsb1.jpg

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Så här kan det se ut utanför ett varuhus, bank, nattklubb eller liknande i Filippinerna.

View attachment 510154
Vakterna finns väl för att dom behövs alt avskräcker och det verkar ju funka.👍

Jag har egentligen ingen bestämd uppfattning vad gäller vapen i Sverige.
Jaktvapen - absolut.
Rekreations vapen - visst.
Halvautomat - antagligen.
Helautomat - ???

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vakterna finns väl för att dom behövs alt avskräcker och det verkar ju funka.👍

Jag har egentligen ingen bestämd uppfattning vad gäller vapen i Sverige.
Jaktvapen - absolut.
Rekreations vapen - visst.
Halvautomat - antagligen.
Helautomat - ???
Helautomat är crazy, det behövs inte till något vettigt.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S

View attachment 510154
Sedan kan man undra vad som händer om han får ett psykbryt...... på samma sätt som piloten som kraschade ett passagerarplan in i en bergvägg för några år sedan.
Det går inte att skydda sig mot allt, bara att inse.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...