Skolskjutning i Örebro

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Finns det möjlighet att få vapentillstånd för att bära pistol i Sverige? Vad är isf vägen för detta?

Inte för att ”bära pistol”.

Målskytte med pistol är däremot möjligt, genom aktivt och dokumenterat utövande/tävlande, föredömlig vandel etc etc etc.

Vad man nu vill ha en pistol till, värdelös till det mesta.

Mvh

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Inte för att ”bära pistol”.

Målskytte med pistol är däremot möjligt, genom aktivt och dokumenterat utövande/tävlande, föredömlig vandel etc etc etc.

Mvh

Värdelös på håll, men praktisk om man vill bära vapen dolt.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Finns det möjlighet att få vapentillstånd för att bära pistol i Sverige? Vad är isf vägen för detta?
Bära till vardags absolut inte, här får du ju inte ens bära kniv... Även gamla mynningsladdare som inte ens faller under vapenlagen faller istället under knivlagen när de är laddade och får således inte medföras på offentlig plats i laddat tillstånd. Det enda undantaget är om du kan styrka ett behov av att bära vapnet/kniven på allmän plats. Militär, polis, jägare etc får bära, civila utan behov absolut inte. Har du behov av/rätt att äga en pistol så får du transportera den till platsen där den ska brukas dvs till och från skjutbanan, precis som jägare får bära vapen till/från/under pågående jakt, men inget annat.

Last edited:

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Intressant. Jag tror att till och med de mest restriktiva staterna i USA utfärdar tillstånd att bära dolt vapen om särskilt behov föreligger.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kan väl som anhörig till en avliden i detta dåd tillika jägare och vapenägare konstatera att jag fortfarande inte tycker att det finns skäl att ändra något runt vapenlagen för att skärpa den. Mina 2 cent vad det nu räknas.

Beklagar verkligen sorgen.

Samtidigt vill jag berömma dig för att du kan vara så insiktsfull i den situationen du måste befinna dig i nu.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Och så tänker vi ett steg till…
Var du som skrev två kategoriska inlägg...som visar att du inte vet vad du pratar om (även det nedan )

Då fick du ett kategoriskt svar från mig, som är insatt.
Vi officerare bar tjänstevapen och kallade pistolen "kamrat-40". Hade dessutom ett extra tjänstevapen (pistol) hemma några år efter min aktiva tjänstgöring då jag fortfarande var krigsplacerad. Var på den tiden hög beredskap fortfarande ansågs viktigt ;-)

Pistol i en tränad hand är väldigt efektivt - vilket alla som har mångårig träning vet.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Var du som skrev två kategoriska inlägg...som visar att du inte vet vad du pratar om (även det nedan )

Vi officerare bar tjänstevapen och kallade pistolen "kamrat-40". Hade dessutom ett extra tjänstevapen (pistol) hemma några år efter min aktiva tjänstgöring då jag fortfarande var krigsplacerad. Var på den tiden hög beredskap fortfarande ansågs viktigt ;-)

Pistol i en tränad hand är väldigt efektivt - vilket alla som har mångårig träning vet.

Jodå, det är jag väl medveten om.

Men du kanske helt har missat vad tråden handlar om?

Mvh

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Du som är tränad, skulle du vilja ha otränade personer ute i samhället bärandes dolda handeldvapen?
Jag frågar då jag såg något program, från Schweiz tror jag, där en utbildad person definitivt inte ville det.
Och med utbildning menar jag(han) inte bara att man skjuter mot en tavla hos skytteklubben en gång i veckan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej är nog det korta svaret. Man kan väl få så man kan transportera men att du skulle få gå runt med den är uteslutet om du är Lars Vilks eller Salwa Momika, men förmodligen inte ens då.
Viktigaste i Sverige är att alla förutom de laglydiga har vapen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tvärtom, en pistol hos de som blev attackerade skulle sparat många liv på skolan.
Menar inte att vi ska ha det…men pistol är ett mycket bra vapen i en tränad hand.
Självklart, det blir inga masskjutningar på rodeon, det blir masskjutningar på skolor av en anledning.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Självklart, det blir inga masskjutningar på rodeon, det blir masskjutningar på skolor av en anledning.
Om jag inte minns helt fel så har masskjutningar på skolor i Amerikatt stoppats av lärare med vapen och elever med vapen flera gånger.

Det bästa vore väl att bygga ett samhälle där det inte verkar som en bra idé att gå in i en folksamling och döda så många som möjligt. En fungerande mentalvård är väl en av grundpelarna för det, en annan att inte spä på segregation än värre än vad vi redan har, utan arbeta mot den. Fast det kräver en folkrörelse och att politiker håller sina feta labbar borta, för de saboterar mest.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om jag inte minns helt fel så har masskjutningar på skolor i Amerikatt stoppats av lärare med vapen och elever med vapen flera gånger.

Det bästa vore väl att bygga ett samhälle där det inte verkar som en bra idé att gå in i en folksamling och döda så många som möjligt. En fungerande mentalvård är väl en av grundpelarna för det, en annan att inte spä på segregation än värre än vad vi redan har, utan arbeta mot den. Fast det kräver en folkrörelse och att politiker håller sina feta labbar borta, för de saboterar mest.
Det är så oerhört kategoriskt, populistiskt och enfaldigt att börja yra om tillgång på vapen.

Tillgång på lastbilar, tillgång på svärd, tillgång på vapen.

Trams, obegåvat.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Minns inte att någon skjutning stoppats så men just denna typ av dåd är avgörande att konfrontera fort. Detta vet alla som läst lite i frågan. Om det är en tant i ett köpcentrum eller en svensk polis (som gömmer sig istället för att konfrontera) spelar ingen roll.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Mår fan illa av att SvD gör en fråga av han haft en jävla Browning halvautomat.
Det är inte ens så man skjuter markant snabbare med en sådan än med ett repetergevär, har ingen tid exakt men säg att skiljer en sekund så tror jag att jag tagit i.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag kan säga att jag blev spak när jag såg poliserna få sina tyska förstärkningsvapen för att skydda synagogan i Malmö. De lekte och fjantade värre än oss beväringar när jag ryckte in.

Skillnaden var att det fanns inte ett bullrigt befäl som kunde injaga respekt i de blå där. Troligen trodde man inte det skulle behövas i en så hotfull situation som det var då.

De skruvade lite på sig när jag som tetig civilist ställde lite impertinenta frågor. Hoppas passningarna gick fram. Jag fegade en aning, det medges.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kan någon snälla uppdatera utbildningen att inte gömma sig under ett bord utan hellre fly när så är möjligt, som om du hör en gärningsman genom dörren men du befinner dig på första våningen i ett klassrum. Det måste vara bättre att chansa på att ingen är utanför och skjuter än att ta skydd bakom ett kollegieblock

Nyheter
Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...