Skolskjutning i Örebro

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Det kommer sannolikt att starta en diskussion om vilka vapentyper som skall godkännas för jakt även i Sverige.

En inte alltför vågad gissning är att halvautomatiska vapen som kan förses med stora magasin till slut kommer att bannas, eftersom det egentligen de som möjliggör så många döda på kort tid.

Utseende är helt oväsentligt, de som vill föda många vill ha kapacitet att avlossa många skott på kort tid.

Mvh

Möjligen på samma sätt som Kalifornien där man har begränsad kapacitet på magasin och där magasin inte på enkelt vis får kunna separeras från vapen av AR-typ.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Möjligen på samma sätt som Kalifornien där man har begränsad kapacitet på magasin och där magasin inte på enkelt vis får kunna separeras från vapen av AR-typ.

Tyvärr tror jag inte att den svenska diskussionen kommer att baseras på sakfrågan utan det blir utseende, omladdningsprinciper och hårdare krav för jägarexamen/vapenlicens… som vanligt.

Mvh

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tyvärr tror jag inte att den svenska diskussionen kommer att baseras på sakfrågan utan det blir utseende, omladdningsprinciper och hårdare krav för jägarexamen/vapenlicens… som vanligt.

Mvh
Ja, Magda har ju redan gått ut och sagt att det är för mycket vapen i omlopp, så snart är väl jägarna nere i 3+1 vapen istället för 4+2. Det kommer ju lösa aaaaaaaaaaalla problem :huvet

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Absolut. Sen när du skjuter på ett djur som inte faller omkull direkt och som hinner springa undan innan du hunnit ladda om, vad händer då? Jo, det förblöder och lider tills det dör och kanske inte ens återfinns varpå det går fullständigt till spillo... Är det bättre tycker du?

Man får absolut jaga med det, vilket vilt du kan ha en bössa till beror bara på kalibern dvs projektilens vikt och anslagsenergi. Men det är helt lagligt och godkänt att jaga med, och antagligen inte sämre än andra halvautomater.

AR skiljer sig egentligen inte från andra halvautomater mer än till utseendet.

Sen är det kanske inte alla som köper en AR just för att jaga med, även om du absolut kan få den på jaktlicens. Men det finns å andra sidan andra fördelar, som de bland annat är inne på i artikeln:
"Eftersom det är roligt att skjuta med en AR så kommer ägarna att träna mer, förmodligen betydligt mer än med det kulvapen som de jagar praktiskt med. Det är bra eftersom alla former av skytteträning, oavsett vilken typ av skytte, gör dig till en bättre jaktskytt, säger Jörgen Andersson."

Egentligen finns det ingen begränsning så vitt jag vet när det kommer till att jaga med olika vapen, det enda som spelar roll är kalibern. Kan du få en K-pist godkänd på jaktlicens så får du jaga vilt upp till klass 3 med den eftersom 9x19mm är en kaliber godkänd för jakt på klass 3 vilt. Det har inget med vapnet i sig att göra egentligen, däremot kan vapnet i sig göra det lättare eller svårare att få licensen beviljad. Och ja, jag misstänker att händelser som denna kan göra det betydligt svårare att få AR-licenser beviljade framöver...
Det där svarade inte på min fråga. Jag förstår att de kan användas till jakt, men det jag undrade var om det görs i verkligheten.
Om de inte används till jakt bör de inte säljas med jakt som "ursäkt".

Använder man dem till annat borde licensen visa det användningsområdet.

I det här fallet verkar han ha haft med sig fler vapen så det kanske inte hade påverkat utgången om han haft begränsningar på sitt primära vapen.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det är något väldigt mysko med den här händelsen. I synnerhet om det är ett Breivikdåd. Borde varit upplopp och upprorsstämning.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är något väldigt mysko med den här händelsen. I synnerhet om det är ett Breivikdåd. Borde varit upplopp och upprorsstämning.

Det hade det ju varit om vederbörande inte varit ”ursvensk”, var så säker.

Säpo, Interpol mfl arbetade tydligen hårt med att mota rörelser på sociala medier som syftade till att uppelda massorna. Det första polisen gick ut med var att inte dela påståenden på sociala medier.

Lite har man lärt sig efter Södertälje och ”soc tar dina barn”-kampanjerna…

Mvh

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Lite ot i vapentråden?
Tänk om han hade haft utländsk härkomst. Vilket liv det hade blivit. Demonstrationer, kravaller och kaos. Stora kostnader för kommunen. Lägg till religion.
Var killen medlem i svenska kyrkan? Protestant då. Eller var han ateist? Kanske gillade Tors hammare.

Akilov dödade fem och en hund. Omfattande utredningar, rättegång, livstid. Kostar miljoner.
Det sas ju att Sverige förlorade oskulden när Palme blev skjuten. Igen med Drottninggatan. Masspsykos när polisbilar skulle täckas med blommor och fotograferas till konton på sociala medier. Betonglejon skulle beställas till alla gator i stan, större och tyngre. Stan skulle lastbilssäkras.
Jag var runt Drottninggatan den dagen. Åkte Olof Palmes gata till avspärrningen. En byggjobbare sa vad som hänt och att det låg kroppar på gatan. Vände och kollade upp på Mäster Samuelsgatan där lastbilen stod. Proppat med bilar. Åkte runt till Sveavägen. Bakom konserthuset rusade plötsligt hundratals människor pga ett rykte om skottlossning. Jag stod vid rödljuset.
En civil Transalp med civil polis i mc-kläder plus en från insatsstyrkan bakpå kom farande. Hela området blinkade blått. Skulle svänga vänster på Sveavägen när en polisbil kom i runt 150 med blåljus och sirener.
Mycket märklig känsla att se detta.

Tunnelbanan och annan kollektivtrafik stängdes ner. Folk fick promenera hem. Skanstullsbron var full med folk. Samåkning organiserades till Uppsala, Södertälje osv. Övernattning hos okända familjer. Appen ”Är du i säkerhet?” togs fram. Eller var det något på FB bara?

Sedan jakten på gärningsmannen. Otroligt att han kunde gripas.

Andra chaufförer som körde likadana distributionsbilar blev bespottade, misshandlade och utsatta för stenkastning.
Ett trauma.

Samma dag som Drottninggatan dog en 50-årig kvinna, mamma till två döttrar. Hon var läkare. Kvinnan blev påkörd på en gångväg på Järvafältet av en påverkad kille på en stulen cross. Vilket jävla sätt att dö på.
Inga rubriker, inga blommor, inget nyhetsvärde, inget skadeståndskrav. Två förtvivlade döttrar. Mamman är fortfarande död. Så sorgligt alltihop.

Den 15-åriga pojken som sköt en 14-årig pojke i ansiktet på en toalett i Trångsundsskolan fick sin dom igår.
Inte ett terrorbrott men nog så obehagligt. En stor skola numera. F-9. Det är många som påverkas av detta, självklart eleverna, små barn. När jag var 6-7 år så var det värsta jag varit med om var Kullamannen och Kråkguldet på tv. Undrar hur barnen hanterade detta när de skulle till skolan dagarna efter. Eller om de behövde gå på toaletten. Föräldrarna som lämnar sina barn. Mor- eller farföräldrar som hämtar barnen efter skolan? Personalen, lärare verkar inte må toppen annars heller.
Det som hände i Trångsundsskolan kan hända på vilken skola som helst. Det tänker nog barn och föräldrar på. I alla fall ett tag. Nya nyheter ska konsumeras. Livet går vidare.
15-åringen som ville bli gangster och sköt en 14-åring i ansiktet fick 2 år och 2 månader på livets hårda ungdomsvårdsskola. Det kommer nog inte bli den smala vägen för honom. To be continued.

Märkligt det där med Örebro. De anhöriga till offren, delades de upp i två grupper. Anhöriga till skadade och anhöriga till dödade?
På presskonferensen igår kl 10 pågick samtidigt informationsmöte med de anhöriga sas det. De döda var inte identifierade. De anhöriga fattade nog hur det var eftersom de inte fick kontakt. Polisen kan ju lätt identifiera de avlidna och ha möte med de anhöriga. Att de inte är officiellt identifierade är en annan sak. Det via register för blod, dna och/eller fingeravtryck.

Är det cyniskt att tycka att det var bra att han sköt sig själv? Det finns fördelar med det.
Case closed. Det finns inget mer att se.

Identiteterna är inget jag är särkilt intresserad av. Fruktansvärt tragiskt. Medierna kommer att veva detta lång tid framöver. Rekonstruktioner, Hasse Aro etc men inget åtal.
Alla människor är lika mycket värda. Utom…?
Närhetsprincipen… Örebro? Gaza? Afrika?
Förra vecka dog 2900 människor i Kongo-Kinshasa. 2000 på gatorna och 900 på sjukhus.

Sprängningar och skjutningar. Hur mycket ska man ta in? Vad kan man göra?
Pappan som sa till killarna vid gångtunneln i Skärholmen blev skjuten till döds. Sonen bevittnade och ringde själv till polisen.
Manifestationer och stöd, det är fint. Politikers tomma ord. Krafttag, samhällets samlade kraft, hot mot demokratin och inte minst; det är oacceptabelt.

Finns det ett protokoll liknande UDs för hur många döda som får ut ansvarig politiker, inrikesminister, stadsminister, div oppositionspolitiker, enbart kungen samt kungen och drottningen?
Är det cyniskt? Kolla tabellen och boka säpo.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Lite ot i vapentråden?
Tänk om han hade haft utländsk härkomst. Vilket liv det hade blivit. Demonstrationer, kravaller och kaos. Stora kostnader för kommunen. Lägg till religion.
Var killen medlem i svenska kyrkan? Protestant då. Eller var han ateist? Kanske gillade Tors hammare.

Akilov dödade fem och en hund. Omfattande utredningar, rättegång, livstid. Kostar miljoner.
Det sas ju att Sverige förlorade oskulden när Palme blev skjuten. Igen med Drottninggatan. Masspsykos när polisbilar skulle täckas med blommor och fotograferas till konton på sociala medier. Betonglejon skulle beställas till alla gator i stan, större och tyngre. Stan skulle lastbilssäkras.
Jag var runt Drottninggatan den dagen. Åkte Olof Palmes gata till avspärrningen. En byggjobbare sa vad som hänt och att det låg kroppar på gatan. Vände och kollade upp på Mäster Samuelsgatan där lastbilen stod. Proppat med bilar. Åkte runt till Sveavägen. Bakom konserthuset rusade plötsligt hundratals människor pga ett rykte om skottlossning. Jag stod vid rödljuset.
En civil Transalp med civil polis i mc-kläder plus en från insatsstyrkan bakpå kom farande. Hela området blinkade blått. Skulle svänga vänster på Sveavägen när en polisbil kom i runt 150 med blåljus och sirener.
Mycket märklig känsla att se detta.

Tunnelbanan och annan kollektivtrafik stängdes ner. Folk fick promenera hem. Skanstullsbron var full med folk. Samåkning organiserades till Uppsala, Södertälje osv. Övernattning hos okända familjer. Appen ”Är du i säkerhet?” togs fram. Eller var det något på FB bara?

Sedan jakten på gärningsmannen. Otroligt att han kunde gripas.

Andra chaufförer som körde likadana distributionsbilar blev bespottade, misshandlade och utsatta för stenkastning.
Ett trauma.

Samma dag som Drottninggatan dog en 50-årig kvinna, mamma till två döttrar. Hon var läkare. Kvinnan blev påkörd på en gångväg på Järvafältet av en påverkad kille på en stulen cross. Vilket jävla sätt att dö på.
Inga rubriker, inga blommor, inget nyhetsvärde, inget skadeståndskrav. Två förtvivlade döttrar. Mamman är fortfarande död. Så sorgligt alltihop.

Den 15-åriga pojken som sköt en 14-årig pojke i ansiktet på en toalett i Trångsundsskolan fick sin dom igår.
Inte ett terrorbrott men nog så obehagligt. En stor skola numera. F-9. Det är många som påverkas av detta, självklart eleverna, små barn. När jag var 6-7 år så var det värsta jag varit med om var Kullamannen och Kråkguldet på tv. Undrar hur barnen hanterade detta när de skulle till skolan dagarna efter. Eller om de behövde gå på toaletten. Föräldrarna som lämnar sina barn. Mor- eller farföräldrar som hämtar barnen efter skolan? Personalen, lärare verkar inte må toppen annars heller.
Det som hände i Trångsundsskolan kan hända på vilken skola som helst. Det tänker nog barn och föräldrar på. I alla fall ett tag. Nya nyheter ska konsumeras. Livet går vidare.
15-åringen som ville bli gangster och sköt en 14-åring i ansiktet fick 2 år och 2 månader på livets hårda ungdomsvårdsskola. Det kommer nog inte bli den smala vägen för honom. To be continued.

Märkligt det där med Örebro. De anhöriga till offren, delades de upp i två grupper. Anhöriga till skadade och anhöriga till dödade?
På presskonferensen igår kl 10 pågick samtidigt informationsmöte med de anhöriga sas det. De döda var inte identifierade. De anhöriga fattade nog hur det var eftersom de inte fick kontakt. Polisen kan ju lätt identifiera de avlidna och ha möte med de anhöriga. Att de inte är officiellt identifierade är en annan sak. Det via register för blod, dna och/eller fingeravtryck.

Är det cyniskt att tycka att det var bra att han sköt sig själv? Det finns fördelar med det.
Case closed. Det finns inget mer att se.

Identiteterna är inget jag är särkilt intresserad av. Fruktansvärt tragiskt. Medierna kommer att veva detta lång tid framöver. Rekonstruktioner, Hasse Aro etc men inget åtal.
Alla människor är lika mycket värda. Utom…?
Närhetsprincipen… Örebro? Gaza? Afrika?
Förra vecka dog 2900 människor i Kongo-Kinshasa. 2000 på gatorna och 900 på sjukhus.

Sprängningar och skjutningar. Hur mycket ska man ta in? Vad kan man göra?
Pappan som sa till killarna vid gångtunneln i Skärholmen blev skjuten till döds. Sonen bevittnade och ringde själv till polisen.
Manifestationer och stöd, det är fint. Politikers tomma ord. Krafttag, samhällets samlade kraft, hot mot demokratin och inte minst; det är oacceptabelt.

Finns det ett protokoll liknande UDs för hur många döda som får ut ansvarig politiker, inrikesminister, stadsminister, div oppositionspolitiker, enbart kungen samt kungen och drottningen?
Är det cyniskt? Kolla tabellen och boka säpo.
Hur menar du? Vapentråden?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
SvD sprider uppgifter att polisen inte vågade göra motstånd och avvaktade för länge.
Nu ser vi en enorm desinformationskampanj förmodligen ämnad att förstöra Sverigebilden och piska upp stämningar.
SvD och Sveriges Radio är redan i full fart.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det där svarade inte på min fråga. Jag förstår att de kan användas till jakt, men det jag undrade var om det görs i verkligheten.

I det här fallet verkar han ha haft med sig fler vapen så det kanske inte hade påverkat utgången om han haft begränsningar på sitt primära vapen.
Det kan jag inte svara på då jag inte äger någon AR och inte har koll på vad licensinnehavarna faktiskt använder sina till, men å andra sidan är jag inte säker på att alla som har vapen på jaktlicens jagar aktivt över huvud taget oavsett vilka vapen de valt att införskaffa så... Jag ser inte riktigt hur det här med att det är just en AR är mer av ett problem än något annat. Finns nog många som väljer att ta jägarexamen för att skaffa sig möjligheten att jaga, men det behöver ju inte innebära att de väljer att utnyttja möjligheten i någon större utsträckning. Är det då fel att de får ha sina vapen hemma? :va
Det handlade mest om vapen och jakt tyckte jag.
Jag gjorde iallafall ett försök att flytta jaktdiskussionerna till jakttråden, men tyvärr är det nog ganska naturligt att stor del av diskussionen kommer att handla om jaktvapen och jaktlicenser när nu jaktvapen använts till våldsdåd...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag läser inte jakttråden eftersom jag inte är intresserad av att jaga. Jag försöker främst förstå varför folk gör olika saker. Min fru har vapenlicens, men jagar inte. För mig får folk vara intresserade av vapen om det roar dem, men om man har vapen för annat än jakt ska man inte skylla på att det är till just jakt man behöver dem.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag läser inte jakttråden eftersom jag inte är intresserad av att jaga. Jag försöker främst förstå varför folk gör olika saker. Min fru har vapenlicens, men jagar inte. För mig får folk vara intresserade av vapen om det roar dem, men om man har vapen för annat än jakt ska man inte skylla på att det är till just jakt man behöver dem.
Då borde det ju inte heller vara enda sättet man på ett någorlunda sansat sätt kan få en licens. Själv har jag inte en enda licens, men tänkte ta jägarexamen nu när jag kommer ärva en massa jaktmark.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu kan kravallerna börja snart.

Ryssmedia piskar upp stämning om våra fina och duktiga poliser.

1000044908.jpg

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006

Är inte det här ungefär som diskussion om man verkligen behöver en sporthoj?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...