Skotermotor i 250R?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Teddy skrev:
Jag antar att den inte är att jämföra med en växellåda, annars borde väl fler än en ha stoppat i en skotermotor i en MC.Är de utxälingen som inte räcker till för att driva får noll till +200, eller?
Det har gjorts bilar med variator, från DAF/Volvo till moderna Audi. Grundproblemet är väl verkningsgraden och att remmarna slits vilket gör att gatmc och bilar inte har det i någon större utsträckning. Annars är det ju en överlägset enkel lösning, både tekniskt och körmässigt. Utväxlingen räcker nog till, snöskotrar går riktigt fort nu för tiden. Det är också lätt att ställa in variatorn genom att mixtra med remskivor motsvarande drevning men även snabba inställningar av vikterna gör att man får ingrepp vid olika varvtal. På prestandaskotrar brukar ingreppet komma senare för att vara närmare effektregistret och på gubbskotrar drar den tidigare för att det ska bli mjuka starter.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Så, vad är problemet? Varför ser man inte då och då någon som lyft in en lagom stor skotermotor, typ den tidigare nämnda 440cc, i en MC? Återanvändning av gamla MC-motorer finns ju gott om exempel på. Vad är det för problem jag förbiser?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Teddy skrev:
Så, vad är problemet? Varför ser man inte då och då någon som lyft in en lagom stor skotermotor, typ den tidigare nämnda 440cc, i en MC? Återanvändning av gamla MC-motorer finns ju gott om exempel på. Vad är det för problem jag förbiser?
Förmodligen är det väl att skotervariatorn är för klumpig som den är på en hoj plus att avsaknaden av koppling i kombination med ultrapotent motor som driver konstant är lite skrämmande. :skrämd Det är väl inte många som klarar att göra en egen växellåda heller som den där Tularis-killen, enda lösa lådorna är väl HD-prylar på 4-500 kg. :hihi

Jag skulle verkligen vilja gå ur torparn med en 700 cc 2-takt och vrida på nerför rakan. Vilken känsla! :yoparty

Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
oscar skrev:
Trimmad från fabrik!? Jag tycker att det låter lite klent isf med tanke på att det bara innebär cirkus 260hk/liter, vilket kan jämföras med en 250-hoj som ger nästan 400hk/liter.
Skotermotorer är rätt lågvarviga,variatorn trivs inte med för höga varv.Runt 9000 rpm ungefär.Så några extrema effektuttag är nog bara att glömma.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Teddy skrev:
En oseriös fredagstråd. Jag sitter bara och dagdrömmer om saker som jag aldrig kommer ha tid att förverkliga, men likförbannat är jag nyfiken.

Någon måste väl ha tryckt in en 2T-motor från en skoter eller en jetski i ett MC-chassie? Känner ni till någon websida? Säg att man hittar ett skrotat chassie till en 250R eller kanske en Aprilia RS250 för en vrakpeng. Är det möjligt att montera en modern 2T-motor med lite ordentlig kubik, typ +500CC? Pallar chassiet? Man har ju hört talas om och sett ett antal projekt med Apriliachassien och RG500- och RD500-motorer, men i ärligheten namn, vem vill montera en 20 år gammal motor i ett modernt chassie? Tanken på en skotermotor eller jetskimotor tilltalar mig, framförallt för att de är moderna men också för deras stora volym och effekt.

Vattenskotern kyls väl med sjövattnet :confused: :va , kan bli svårt..

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
sporTlovEr skrev:
Det är väl bara att bygga om till vanlig vattenkylning med antingen en elektrisk kylvätskepump eller nåt special.

Busaberg skrev:
Skotermotorer är rätt lågvarviga,variatorn trivs inte med för höga varv.Runt 9000 rpm ungefär.Så några extrema effektuttag är nog bara att glömma.
700:eek:rna har runt 140hk original.
Med pipor=:eek:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
sporTlovEr skrev:

Jag vet att både Yamaha och Kawa har två riktigt fräna vattenskotrar med 150+ hk och såklart sluten vattenkylning. Dom borde man sätta i en landsvägshoj.
Eller vänta, det är såklart redan gjort.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Victor skrev:
Jag vet att både Yamaha och Kawa har två riktigt fräna vattenskotrar med 150+ hk och såklart sluten vattenkylning. Dom borde man sätta i en landsvägshoj.
Eller vänta, det är såklart redan gjort.
Det är 3-pipar på ~1200cc.
Försök få plats med det i ett rr-chassie.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
sEiKo skrev:
Det är 3-pipar på ~1200cc.
Försök få plats med det i ett rr-chassie.

Nä, jag tänkte på R1motorn och ZX-12Rmotorn som sitter i deras värstingar.
Jag tycker att det är att gå över ån för vatten att montera skotermotorer i hojar när en SS-maskin lämnar över 130hk.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Neutral skrev:
Förmodligen är det väl att skotervariatorn är för klumpig som den är på en hoj plus att avsaknaden av koppling i kombination med ultrapotent motor som driver konstant är lite skrämmande. :skrämd Det är väl inte många som klarar att göra en egen växellåda heller som den där Tularis-killen, enda lösa lådorna är väl HD-prylar på 4-500 kg. :hihi

Jag skulle verkligen vilja gå ur torparn med en 700 cc 2-takt och vrida på nerför rakan. Vilken känsla! :yoparty

Lösa lådor finns det en uppsjö till äldre norton etc, tror quafie gör en modern mycket hållbar sak också.

Och vrida ur en 700cc tvåtakt är enkelt, köp eller låna en Tz -700 eller -750 så är det bara bollarnas storlek som avgör. Men cirkus 140 friska kusar och 140 kilo kan sticka iväg...

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Victor skrev:
Jag tycker att det är att gå över ån för vatten att montera skotermotorer i hojar när en SS-maskin lämnar över 130hk.
Men en 2-t skulle ha halva storleken och vikten på motorn.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Victor skrev:
Men nu var det 2-takt det handlade om.

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
Victor skrev:

Vem vill åka fyrtakt?? :näsblod

Teddy

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Så, vad skulle krävas för att para ihop en sådan där 440 skotermotor och ett 250-chassie? En vinkelslip och ett avancerat svetsjobb?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
När jag läste rubriken på tråden trodde jag det handlade om scooters. Alltså vespor och att det var ett skämt. Men inser nu vad Teddy menade och ger mig gärna in i ämnet.

Som Esquire skrev startade jag en tråd om precis samma sak för ett tag sedan:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=58145&highlight=skotermotor

Jag ser en självklar succé i att para en modern tvåtaktsmotor på 700-1000 cc med ett nätt racer-chassie: mycket låg vikt, extremt hög effekt och ett smått skrämmande effektregister (jämfört med en modern fyrtaktare). Finns det inget "enkelt" sätt att förse en tvåtakts-skoter-motor (eller liknande) med en växellåda?

Vilken makalös upplevelse att gå ut ur Sviestadböjen och med högerhandens fattande runt gashandtaget reglera inte bara accelerationen ut på start- och målrakan utan också framhjulets avstånd ner till asfalten.

:tummenupp :banana :3freak :rofl :tuttar

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kanske finns flera anledningar till att det inte har gjorts - för bökigt för vinsten. De flesta skootermotorer är ju raka trepipor och hur man ska få in dem i ett 250 chassie beats me.
Köp en TZ750 och få er en resa istället. :yoparty

Teddy

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Goodstuff skrev:
Kanske finns flera anledningar till att det inte har gjorts...
Ja ,det är klart att det finns, men vilka är de?
Goodstuff skrev:
De flesta skootermotorer är ju raka trepipor och hur man ska få in dem i ett 250 chassie beats me.
Vad är en rak trepipa och varför är en sådan svår att få in i ett 250-chassie?
Goodstuff skrev:
Köp en TZ750 och få er en resa istället. :yoparty
Var hittar man en sådan och vad kostar. Jag har aldrig sett en sådan till salu. Hur presterar den jämfört med en modern 250?

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0