nikke skrev:aftonbladet för ca 3 veckor sedan...det är budgetteringen för 2004. alltså summan som är avsatt för invadring o allt som har med den saken o göra..
sanningen svider, men sedan så kan man såklart försöka vränga på den, men med vanligt folkvett, så inser nog de flesta att det har gått lite för långt...o nej, siffrorna har jag inte fått från något arsle....men jag lever i en verkligehet o jag är inte rädd för att säga det! jag säger det som många tycker o få vågar säga...det har gått för långt....räcker väl o se på efterlyst, numera kallat svartlyst....
nikke, du är mer än lovligt spånig.
Om vi tittar på kostnaderna för 2002 som Bingo så förtjänstfullt levererade till denna tråd så kan vi se följande:
(alla siffror i miljarder kronor)
integration: 2,4
migration: 2,7
Arbetslöshetsersättning: 36,0
Bostadsbidrag: 2,7
Socialbidrag: 245
Om du läggerihop allt detta får du: 288,8
Med andra ord ganska så nära 300 miljarder som du nämnde.
AHA - då är det ju 300 miljarder.
Nej, min lätt förvirrade vän, det är det inte. De enda kostnadsslagen som är direkt avhängiga migrationen är de två första. Socialbidragsposten innehåller så skillda kostnadsslag som efterlevandepension, arbetsskadeavgifter, föräldrarförsökning, allmän löneavgift och andra utgiftsslag som inte enbart kan hänskjutas till migrationsrelaterade utgiftsposter. Likadant ser det ut på bostadsbidrag och arbetslöshetsersättningsdelen.
En marginellt kvalificerad gissning är att kostnaden snarare ligger på runda slängar 50 miljarder. Märk väl att detta inte är pengar som försvinner. Detta är pengar som senare omsätts i konsumtion i en eller anna form. Mao pengar som i sin tur genererar arbete moms och annat.
Varje i Sverige född individ genererar ca 800 000 kr till statskassan netto i snitt under sitt liv i form av moms, skatt o dyl. En person som invandrat till Sverige och därigenom kommer hit under sin produktiva del av livet genererar i snitt 1 250 000 kr till statskassan netto.
Men det vore fortfarande intressant att läsa din referens till aftonhoran. Så länge du inte pressenterat den referensen så kan du lika gärna tagit siffrorna ur just arslet
gladh