Skulle du försvara Sverige???

Skulle du försvara sverige? Kriga för det? Dö för det?

• Antal röstningar
    0

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Grädde skrev:
Försök inte spela bildad nu :tungan
Bara för att du glodde på tv som alla andra i gårkväll och såg jan gillou's ''arns rike'' där han malde på om en massa sån skit :fyllisar :rofl

:rofl
Istället för att i min ensamhet, sitta i min källare, i Uppsala och plugga tills häcken och ryggen kvider... :hihi

Räknade kallt med att bli avslöjad och kölhalad... :)

Last edited:

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
gladh skrev:
Vi gör om och gör rätt.

1. Hur många vårdbiträden får du för kostnaden av att JAS-plan?

2. Eftersom det allmännas kassa är finit måste du väl skriva vad vi ska ta av om du nu tycker dig vara förtjänt av 40 miljarder till.

3. byt ut alla mina referenser till armén mot försvarsmakten och ta sedan till dig mitt påstående och begrunda.

gladh

Detta kommer sluta med upprörda människor Ink mig så jag släpper diskutionen här på forumet, om du ändå är sugen på en diskution kan vi ta det vid ett senare tillfälle över en öl

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
stony skrev:
Detta kommer sluta med upprörda människor Ink mig så jag släpper diskutionen här på forumet, om du ändå är sugen på en diskution kan vi ta det vid ett senare tillfälle över en öl

Varför inte
Välkommen till Götet

gladh

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
vart har du fått siffran ifrån? jag har hört allt mellan 200 och 300 miljarder men inte fått det bekräftat av säkra källor.

nikke skrev:
försvara 2 miljoner invandrare o flyktingar som inte gjort ett skit för sverige, mer än fått en budget på över 300 miljarder om året....hahahahaha..knappast!
hade givetsvis dratt till tex spanien o börjar knega!

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Holger skrev:
vart har du fått siffran ifrån? jag har hört allt mellan 200 och 300 miljarder men inte fått det bekräftat av säkra källor.
Den siffran drog han rakt ur arslet.

http://www.riksdagen.se/debatt/0102/utskott/FiU/FiU10/FIU10.ASP#E223E2

Där har du lite mer relevanta data att gräva i - en utgångspunkt i alla fall. Det är dock svårt att ge ett något sånär exakt belopp eftersom eftersom kostnaderna inte redovisas efter ursprung. Under punkt 12 i länken redovisas kostnaderna för migrationspolitiken (ca 2,7 mrd) men de är naturligtvis bara en bråkdel av alla kostanderna. Sjukvårdskostnader, socialbidrag osv ingår t ex inte i den siffran.

Det är helt enkelt ingen som vet kostnaderna för invandringen. Det har däremot gjorts hyggligt många studier om hur lönsam invandringen är i Sverige. Tidigare var det något av ett axiom att invandringen var lönsam för, men numera lutar det åt att det går på ett ut - dvs invandrarna är vare sig lönsamma eller olönsamma för landet.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
http://finans.regeringen.se/propositionermm/sou/pdf/lu2000_bil09.pdf

http://finans.regeringen.se/propositionermm/sou/pdf/lu19992000_1.pdf

Ett par bra länkar till som har relevans i frågan. "Sveriges ekonomi - scenarier fram till år 2015" och " En åldrande befolkning – konsekvenser för svensk ekonomi". Båda dokumenten kräver dock normal läsförståelse. Det kanske minskar deras värde för vissa skribenter i denna tråd. Å andra sidan verkar de inte intresserade av annat än det de hittar i sin egen avföring.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Chris Ash skrev:
Ganska skrämmande att se att mindre än 50% är absolut säkra på att de tänker försvara sina släktingar och vänner......Är det vi som blivit bortskämda med fred och frihet eller?

Detta är inte för att provecera dig på nåt sätt, men du verkar rätt krigisk av dig tycker jag.
om du försöker reta upp folk eller om du bara vill kolla reaktioner vet ajg ju inte, men du är för vapen i hemmen och en del annat du tidigare skrivit om FN-soldat mm mm.
Om ingen hade brytt sig om krig och sånna mesigheter hade det heller inte funnits - varför engagera sig i död och förintelse?

nej, det funkar inte så, men jag tycker att kriga gör man med tennsoldater eller actionman numera kanske som barn - sen bör man växa upp.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Vad gällde det då?
Det undrar jag med. Alternativen är ganska underliga och därför har jag inte svarat.
"Skulle du försvara sverige? Kriga för det? Dö för det?" är tre olika frågor. Mina svar är:
1. Ja
2. Ja
3. Naturligtvis inte. Det finns det väl ingen vettig människa som vill göra.

Hade frågan och alternativen t ex varit "Är du beredd att försvara Sverige om det blir krig? Ja, Nej" så skulle jag svarat Ja. Men därifrån till att man skulle dö för landet är det ett långt steg.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Dee_cati skrev:
ehhh, nej? Knappast bara att flytta. Dels måste man sälja alla grejjer man inte kan ta med sig, sen måste man övertala sambon osv. Vore det krig däremot så skulle jag nog bry mig mindre om dessa grejjer och bara ta sambon och fly landet.

Ganska skrämmande att så många ändå vill kriga när det finns så mycket valmöjligheter. Enligt EU och socialdemokraterna finns det iaf valmöjligheter, och de har väl alltid rätt? :gnissla
Men visst, vill man offra livet för dessa människor som sitter säkert på en stol och bestämmer att vi ska ha krig så är det ju deras förlust. Jag tar det säkra före det osäkra och bosätter mig på en ort där det inte är krig, mycket enklare så. Bortskämd? Javisst, men varför göra det svårt för sig?

Du har missuppfattat frågan, det stod inte "Vill du kriga?" Det stod "Skulle du försvara Sverige?".

Varför tror du att det handlar om att slåss för politikerna? Det handlar om att slåss för sitt, sina vänners och släktingars liv och om att försvara vår fred.

Vad är valmöjligheten/erna? Att fly och låta nån annan slåss för dig? Visst, men det löser ju inte problemet, inte för dina vänner i Sverige(eller du har inga?) och knappast för dig själv heller.

Visst är hotbilden oändligt liten just idag, men skulle Sverige bli angripet någon gång så är det knappast av en speciellt vänligt sinnad makt och åtminstone jag tycker att den lilla delen av världens befolkning som är såpass lyckligt lottad att bo i ett land som Sverige, en fredlig demokrati, bör försvara den med vapen i hand.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Bingo skrev:
Det undrar jag med. Alternativen är ganska underliga och därför har jag inte svarat.
"Skulle du försvara sverige? Kriga för det? Dö för det?" är tre olika frågor. Mina svar är:
1. Ja
2. Ja
3. Naturligtvis inte. Det finns det väl ingen vettig människa som vill göra.

Hade frågan och alternativen t ex varit "Är du beredd att försvara Sverige om det blir krig? Ja, Nej" så skulle jag svarat Ja. Men därifrån till att man skulle dö för landet är det ett långt steg.

"Skulle du få de andra att dö för sitt land"? Borde det såklart stått.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
"Skulle du få de andra att dö för sitt land"? Borde det såklart stått.
Jepp, det är min allmänna idé om saken :D

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
svar

bevare oss för krig i detta vackra land.Men kommer kriget hit nån gång så tror jag att det redan e kört för våran del.Ändå skulle man ju göra allt i sin makt för att skydda sin familj o sina landsmän.Och då menar jag även dom som invandrat hit.Brukar va mycke stake i dom flesta invandrare jag lärt känna iaf,mer patriotiska mot sverige än de flesta svenskar faktiskt.Men så har ju de flesta redan förlorat rätten att befinna sig i sitt eget land,så dom skulle nog ge järnet mot vilken fi som helst för att slippa fly igen.I krig finns det ingen rasism,där gäller det bara överlevnad.Alla som skjuter mot fi är hjältar.Misstolka nu inte detta som nåt invandrarfjäösk o gör om tråden till nån politikskit.Finns många inv som jag inte gillar oxå nämligen. mvh//jacke

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
ktmjacke skrev:
Misstolka nu inte detta som nåt invandrarfjäösk o gör om tråden till nån politikskit.Finns många inv som jag inte gillar oxå nämligen. mvh//jacke

Vilken tur.. Man vill ju inte att någon ska bli förbannad. :rolleyes:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Felix skrev:
Vill du kriga och dö för Sverige var frågan.

Är det så svårt att läsa skriven svenska?

Visar Poll: Skulle du försvara sverige? Kriga för det? Dö för det?

De första två frågorna innebär samma sak, den sista är enbart överflödig och löjlig.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
svar

svar nej,jag vill kriga o överleva för sverige*he he*

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...