Skulle du försvara Sverige???

Skulle du försvara sverige? Kriga för det? Dö för det?

• Antal röstningar
    0

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Chris Ash skrev:
Är det så svårt att läsa skriven svenska?

Visar Poll: Skulle du försvara sverige? Kriga för det? Dö för det?

De första två frågorna innebär samma sak, den sista är enbart överflödig och löjlig.
Skitsnack, om du ger dig ut för att kriga och försvara Sverige så får du nog räkna med att dö hjältedöden också... Även om ingen vill det såklart..

/F

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Felix skrev:
Skitsnack, om du ger dig ut för att kriga och försvara Sverige så får du nog räkna med att dö hjältedöden också... Även om ingen vill det såklart..

/F

Kanske, det kanske man gör om man ger fan i det också.

"Skulle du dö för Sverige?" är ungefär som om vi hade varit kamikazepiloter.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Chris Ash skrev:
Kanske, det kanske man gör om man ger fan i det också.

"Skulle du dö för Sverige?" är ungefär som om vi hade varit kamikazepiloter.
Jo, frågan är knäpp men har du sopiga befäl så kommer du få leka kamikazepilot också,
Har du läst boken "militära misstag".

-Den sidan som har minst inkompetenta befäl vinner.

/F

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Felix skrev:
Jo, frågan är knäpp men har du sopiga befäl så kommer du få leka kamikazepilot också,
Har du läst boken "militära misstag".

-Den sidan som har minst inkompetenta befäl vinner.

/F

En sanning med modifikation. Det förbandet som uppträder mest disciplinerat i en strid och uttnyttjar stridens tre grundförutsättningar bäst kommer att vinna striden. Givetvis beror detta mycket på befäl men förutsätter också duktiga underofficerare och väldrillade soldater. I strid strävar du att handla efter instinkt, det är därför man övar så mycket gång på gång på gång. För att det ska sitta i ryggmärgen helt enkelt. Tyska Wehrmacht är ett lysande exempel på detta. Under kriget på Östfronten tillfogade de nästan undantagslöst Ryssarna större förluster än vad de själva led, även då tyskarna var den anfallande parten(i svenska försvaret räknar man med att en anfallare måste kraftsamla åtminstone 3:1 beroende på vad det är de ska anfalla, för att ha en chans att vinna). Detta var inte enbart befälens förtjänst.

Edit: har inte läst boken ifråga, däremot har jag läst om en hel del militära misstag.

Edit 2: Väntar spänt på att hammarhajen Bingo kommer och hugger snart.....

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Chris Ash skrev:
En sanning med modifikation. Det förbandet som uppträder mest disciplinerat i en strid och uttnyttjar stridens tre grundförutsättningar bäst kommer att vinna striden. Givetvis beror detta mycket på befäl men förutsätter också duktiga underofficerare och väldrillade soldater. I strid strävar du att handla efter instinkt, det är därför man övar så mycket gång på gång på gång. För att det ska sitta i ryggmärgen helt enkelt. Tyska Wehrmacht är ett lysande exempel på detta. Under kriget på Östfronten tillfogade de nästan undantagslöst Ryssarna större förluster än vad de själva led, även då tyskarna var den anfallande parten(i svenska försvaret räknar man med att en anfallare måste kraftsamla åtminstone 3:1 beroende på vad det är de ska anfalla, för att ha en chans att vinna). Detta var inte enbart befälens förtjänst.

Edit: har inte läst boken ifråga, däremot har jag läst om en hel del militära misstag.

Edit 2: Väntar spänt på att hammarhajen Bingo kommer och hugger snart.....
Visst, visst gör utbildning stor skillnad men det finns likväl mycket exempel på det omvända när otränade gerillasoldater slagit en mer välutrustad och vältänad fiende.

Att handla enbart efter instinkt i grupp låter inte helt klockrent.
Sen kan man ju inte undra vilken typ av officerare ryssarna hade. Befodring i krig går ju raskt iochmed bortfallet.

Detta kan vi diskutera i all oändlighet, men för att återgå till själv trådämnet är ju trots allt frågan om man vill slåss för Sverige. Och då är frågan, exakt vad är Sverige? vad tänker individen när man säger slåss för Sverige?

/F

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Felix skrev:
Visst, visst gör utbildning stor skillnad men det finns likväl mycket exempel på det omvända när otränade gerillasoldater slagit en mer välutrustad och vältänad fiende.

Att handla enbart efter instinkt i grupp låter inte helt klockrent.
Sen kan man ju inte undra vilken typ av officerare ryssarna hade. Befodring i krig går ju raskt iochmed bortfallet.

Detta kan vi diskutera i all oändlighet, men för att återgå till själv trådämnet är ju trots allt frågan om man vill slåss för Sverige. Och då är frågan, exakt vad är Sverige? vad tänker individen när man säger slåss för Sverige?

/F

Det är precis det...vissa hönshjärnor verkar tänka Göran Persson och EU-parlamentet, att det är nån sorts politiskt lek som det bara är att sticka ifrån om man inte vill vara med.. Man borde kanske fundera på exakt vad det innebär att vara i krig innan man svarar.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
svar

Chris Ash skrev:
Det är precis det...vissa hönshjärnor verkar tänka Göran Persson och EU-parlamentet, att det är nån sorts politiskt lek som det bara är att sticka ifrån om man inte vill vara med.. Man borde kanske fundera på exakt vad det innebär att vara i krig innan man svarar.
tror 80% skulle skita knäck o bara stå fastfrusna.Har aldrig varit i en krigssituation själv,men jag vet ju hur jäla pirrigt det känns o åka nattpendeln hem,burr*he he*

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Bingo skrev:
...

Båda dokumenten kräver dock normal läsförståelse. Det kanske minskar deras värde för vissa skribenter i denna tråd. Å andra sidan verkar de inte intresserade av annat än det de hittar i sin egen avföring.

Det där var faktiskt jävligt roligt sagt. Kan vi inte göra en smiley som sammanfattar det där? För framtida bruk lixom...

gixxer_chrille

Sugen på att köra hoj igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Vatten hoj...SEA-DOO RXT.
Jag skiter i landet i sig o alla bidrags parasiter som någon nämde innan.
Försvara mig själv, familj o vänner. Självklart. :kulspruta

Jorrd

Twins are number one
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Röd Ducati 916 och blå minimoto (14E Kina hoj)
Politikerna drog in oss i kriget, de får reda ut det UTAN mig!
Sätter mig direkt på en bananbåt :)banana ) till Irak/Iran eller något land vi tagit emot flyktingar från, sen ska jag också leka lite jävel. *Ironi i det sista där....hoppas jag ni fattar :rolleyes: * :tummenupp

Last edited:

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Som jag sa i lumpen tråden. Fick skit för det där.

Jag åker till Danmark och sätter mig i Kristiania och dricker Tuborg tills det västa lagt sig :). (undra om kristiania är med i NATO?)

Jag kommer aldrig starta ett krig, och så länge jag inte startat det tänker jag inte utkämpa det heller. Jag må vara självisk, egositisk osv. Men det är så jag ser på det.

Tycker vi borde lära oss av historien, att ens krig finns i vårat ordföråd efter vad som hände under andra världskriget är svårt att fatta.

PS. Detta var min syn på krig innan jag ryckte in med, inget jag säger bara för jag avbröt min tjänstegöring. DS

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Chris Ash skrev:
Du har missuppfattat frågan, det stod inte "Vill du kriga?" Det stod "Skulle du försvara Sverige?".

Varför tror du att det handlar om att slåss för politikerna? Det handlar om att slåss för sitt, sina vänners och släktingars liv och om att försvara vår fred.

Vad är valmöjligheten/erna? Att fly och låta nån annan slåss för dig? Visst, men det löser ju inte problemet, inte för dina vänner i Sverige(eller du har inga?) och knappast för dig själv heller.

Visst är hotbilden oändligt liten just idag, men skulle Sverige bli angripet någon gång så är det knappast av en speciellt vänligt sinnad makt och åtminstone jag tycker att den lilla delen av världens befolkning som är såpass lyckligt lottad att bo i ett land som Sverige, en fredlig demokrati, bör försvara den med vapen i hand.

Ser ingen skillnad i det direkt, då det innebär krig i vilket fall som helst av dem. Men ok, visst jag kan försvara sverige! Jag gör det ju varje dag för fan. Jag lånar ut pengar så att staten kan hålla sig flytande, och då försvarar jag sverige. Det står inte slåss eller så så då var det egentligen en fråga som omfattar alldeles för mycket! Eller så är man bara dum om man tror att frågan betyder nåt annat än KRIGA för sverige.
Angående valmöjligheterna så blir det ju bara bättre om jag flyttar från landet vid krig? Om mina kompisar vill stanna och kriga så är det vl deras problem, de har ju valmöjligheter och är inte tvingade att stanna. Men så är det alltid, några enkelspåriga patrioter ska försvara "sitt" land och kriga för det in i det sista och blablabla... Vad bra, då kan vi andra som inte försvarar sverige åka till playan och bättra på brännan medans ni skjuter skarpt. Sen kan ni ringa när det är dags att komma hem igen. Jag skickar vykort så länge.
Men det är väl en del av människans instinkt att kriga och slåss så det sitter kvar tills människan utplånar sig själv inom 150år.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Jag är beredd att försvara de värderingar och den demokrati vi byggt upp i Sverige. Själva marken som vi trampar på är mindre intressant. Dock skulle jag inte göra det med vapen i hand, eftersom jag garanterat inte skulle göra någon nytta i det avseendet. En kamp för demokrati och frihet kan föras på många andra plan.

Diskussionen är dock mer än lovligt hypotetiskt.

gladh

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Dee:Jag vill inte kriga, jag är ingen krigshetsare. Jag vill dricka öl, lira rock n roll, sätta på brudar och köra roadracing. MEN, om någon anfaller en fredlig demokrati som Sverige och utövar övergrepp mot vårt folk så kommer jag att göra mitt bästa för att döda dem. Bara för att förtydliga vad jag menar när jag svarar på frågan. I övrigt är det bara att inse att vi har olika värderingar. Det är när man ser folk som dig skriva som man förstår hur sex miljoner judar kunde gasas ihjäl utan att tyska folket gjorde någonting åt det, det var ju inte deras problem? De hade ju fullt upp med att ligga på playan och dricka öl och bättra på brännan.

Landen: Andra världskriget borde ha lärt oss en sak. Att det finns inga alternativ till att kämpa emot makter som utövar bestialisk grymhet och förtryck. Att hitta "fredliga lösningar" på sådant är sånt som bara idioter och världsfrånvända politiker gaggar om, hade civil olydnad eller en tjurskallig politiker stoppat Hitlers pansararméer? Vi hade bara en jävla tur att alla andra slogs för oss och räddade vårt skinn. Visst är krig fruktansvärt och många är fullständigt onödiga, men ibland är det också ett oundvikligt sätt att lösa konflikter.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Chris Ash skrev:
Dee:Jag vill inte kriga, jag är ingen krigshetsare. Jag vill dricka öl, lira rock n roll, sätta på brudar och köra roadracing. MEN, om någon anfaller en fredlig demokrati som Sverige och utövar övergrepp mot vårt folk så kommer jag att göra mitt bästa för att döda dem. Bara för att förtydliga vad jag menar när jag svarar på frågan. I övrigt är det bara att inse att vi har olika värderingar. Det är när man ser folk som dig skriva som man förstår hur sex miljoner judar kunde gasas ihjäl utan att tyska folket gjorde någonting åt det, det var ju inte deras problem? De hade ju fullt upp med att ligga på playan och dricka öl och bättra på brännan.

Om vi vore en helt fredlig demokrati så skulle jag inte säga emot dig. Men nu vet vi alla att vi inte är det då vi bidrar till krig världen över med våra vapen från bland annat Bofors. Och det där med judarna var en jäkligt dum jämförelse i mina ögon. Men jag tänker inte tjafsa, det är ju tur för mig att finns folk som du som ställer upp för sverige. Annars skulle jag få sitta i krigsrätten antagligen :(
Summa summarum: Alla är "fria" människor och gör precis vad de vill. Jag är en av de som inte kommer utkämpa krig för sverige om det skulle bli så.

Och jag vet att du inte vill kriga, det vill nog ingen här inne men normala värderingar.

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Dee_cati skrev:
Om vi vore en helt fredlig demokrati så skulle jag inte säga emot dig. Men nu vet vi alla att vi inte är det då vi bidrar till krig världen över med våra vapen från bland annat Bofors. Och det där med judarna var en jäkligt dum jämförelse i mina ögon. Men jag tänker inte tjafsa, det är ju tur för mig att finns folk som du som ställer upp för sverige. Annars skulle jag få sitta i krigsrätten antagligen :(
Summa summarum: Alla är "fria" människor och gör precis vad de vill. Jag är en av de som inte kommer utkämpa krig för sverige om det skulle bli så.

Och jag vet att du inte vill kriga, det vill nog ingen här inne men normala värderingar.

Exakt, Bofors gör ju massa kul som man kan döda med. Sverige tjänar alltså pengar på att det är krig i världen. Sen har vi ju SAAB som lägger ner ett antal miljoner på att bygga stridsflyg med allt vad det innebär.

Helt otroligt att det finns svältande människor i världen och det läggs ner miljarder i att utveckla och tillverka saker som dödar andra :).

Men människans girighet kommer väl också bli dess död!, bara en fråga om när.

nikke

tror ibland inte sina öron :o)
Gick med
5 Dec 2003
Hoj
fd vmax98 160 kusar, nu honda cbr 600f (99a)
Holger skrev:
vart har du fått siffran ifrån? jag har hört allt mellan 200 och 300 miljarder men inte fått det bekräftat av säkra källor.

aftonbladet för ca 3 veckor sedan...det är budgetteringen för 2004. alltså summan som är avsatt för invadring o allt som har med den saken o göra..

sanningen svider, men sedan så kan man såklart försöka vränga på den, men med vanligt folkvett, så inser nog de flesta att det har gått lite för långt...o nej, siffrorna har jag inte fått från något arsle....men jag lever i en verkligehet o jag är inte rädd för att säga det! jag säger det som många tycker o få vågar säga...det har gått för långt....räcker väl o se på efterlyst, numera kallat svartlyst....

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
nikke skrev:
aftonbladet för ca 3 veckor sedan...det är budgetteringen för 2004. alltså summan som är avsatt för invadring o allt som har med den saken o göra..
Hmm... vad hette artikeln? Sökte i aftonbladets arkiv, men hittade inget om invandring de sista veckorna.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
nikke skrev:

sanningen svider, men sedan så kan man såklart försöka vränga på den, men med vanligt folkvett, så inser nog de flesta att det har gått lite för långt...o nej, siffrorna har jag inte fått från något arsle....men jag lever i en verkligehet o jag är inte rädd för att säga det! jag säger det som många tycker o få vågar säga...det har gått för långt....räcker väl o se på efterlyst, numera kallat svartlyst....

Du är ju dödscool ju! För vem skulle sanningen svida? Gör ett expriment, är det invandrare från botkyrka som är överrepresenterade, eller är det invånare i botkyrka?

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Har inte så mkt val... fast jag slipper kriga, antagligen hamnar jag på ett fältsjukhus körandes ambulans..
hmm.. M*A*S*H :va :banana

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...