Skulle ni ha ingripit?

Skulle ni ingripit i nedanstående händelse?

• Antal röstningar
    0

Rocco

Guest
Jag gick imellan en tjej och en kille på en Finlands färja för ett par år sen. En rätt bisarr historia må jag säga och det får mig att tänka på "Det är inte alltid som det ser ut".

Jag kom promenerandes ensam högst uppe på däck på Silja Serenade. Såg en tjej som hade en sönder sliten blus och grät medans en kille ruska om henne och skrek. Plötsligt sliter hon sig ifrån och börjar springa och kille efter henne. Han hinner ikapp henne och slänger henne ner på marken... Det är då jag tänkte att nu jäv....

Jag går fram till dom och säger typ någon billig hollywood replik " Va f-n gör du?" Killen ställer upp sig som nu var på knäna och höll i henne och nu först ser jag att han är minst 30 cm längre än mig + att han var nog helt klart en kroppsbyggare med tanke på sizen.... "gulp" var det enda jag kunde få fram.

Tjejen skriker att jag ska hjälpa henne och han börjar förklara situationen men inte f-n lyssnar jag på honom. Det ligger ju en tjej och gråter och är rädd. När han står där och förklarar för mig så reser hon på sig och tar satts för att hoppa av Finlands färjan :skrämd Killen hinner åter ikapp henne och lyckas fälla henne igen. Nu lyssnar jag mer på killen :rolleyes:

Samtidigt står det flera äldre pensionärer och bara glor på allt detta och jag säger att hämta vakter. Känns som en evighet innan vakterna kom och under den tiden så försöker hon hoppa 2 gånger till...

Och vakterna har samma förutfattade meningar när dom ser 1 gråtandes och skrikandes tjej på marken och hålls i nu av 2 killar :rolleyes: Efter 15 minuter så lyckas jag förklara situationen med hjälp att ett pensionärs par och dom låser in henne i fyllcellen med övervakning.

Summeringen blir. Jag har ryckt ut tidigare och jag tvekar inte en sekund på att göra det igen men med den tanke att ta reda på hur det igentligen ligger till :rolleyes:

Last edited:

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Victor skrev:
Exakt, och de flesta har ändå spärrar mot att slå tjejer.
Jag tycker dessutom att hon kunde sagt till läraren på skarpen att komma med och se om de var kvar. Gå till en polisstation känns som lite slöseri med tid.

Jag kan då medela att den här läraren och jag inte kommer så bra överens och att det hade inte hjälpt om ja så klippt till henne, hon hade inte fattat ändå, och dessutom ligger polisstationen vägg i vägg med mitt klassrum nästan

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Nu vet ja ju att jag ska ringa 112 nästa gång iallafall.....hoppas att det inte blir någon nästa gång bara.

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Husaberg 570
Senst jag ingerep när en kille blev misshandlad så blev jag slagen med teleskopbatong och dödshotad... Så helt ärligt vet jag inte om jag skulle ha gjort något, känns inte så kul att säga kanske men det blir mitt svar iaf... :(

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Husaberg 570
Chris Ash skrev:
Det vet man inte förrän man är där, det är lätt att sitta här och säga att man skulle spöat dem som spindelmannen eller Steven Seagal hade gjort. Jag har aldrig varit i den situationen så jag vet inte vad jag hade gjort. Kanske är man fegare än vad man tror.

En sak är i alla fall säker, det är paradoxalt nog betydligt mindre risk att man ska ingripa ju fler det är som ser brottet. Det är ett känt fenomen inom psykologin och det var det som gjorde att Anna Lindhs mördare kunde promenera iväg genom folkmassan på NK helt ostört.

Folk är bra mycket fegare än man tror, spelar ingen roll hur många som säger att dom skulle ställa upp om man blev misshandlad.. Har varit med om det massvis av gånger (jag bor i Eskilstuna) jag har 2 (!!!!) kompisar som hjälper en om man skulle bli misshandlad, resten pratar och skyller på annat som att de inte såg..

(det låter som jag är bråkstake men så är INTE fallet)

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Anser att du gjorde rätt ät man själv osäker så är bästa att hämta hjälp.
Som många andra säger man vet aldrig hur man reagerar i en situvation som den...är man fler så kan man alltid se till att en ringer polisen och den/dom andra går fram å frågar vad dom håller på med.
Så alla som anser att hon var feg har fel hon kunna lika gjärna ligga misshandlad själv. Så som jag ser det är man inte själv utbildad inom självförsvar eller jobbar med ett yrke där man vet med sig att man kan hantera liknande situvationer så ska man tänka sig för innan man går fram och frågar vad som händer. (kan säga att inte ens poliser eller väktare går in själva) :tummenupp

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kakan skrev:
(kan säga att inte ens poliser eller väktare går in själva)

Så du menar att en polis i tjänst inte hade kollat närmre på situationen? Jag tror nog de flesta poliser skulle gjort det även när de inte är i tjänst.
Att en väktare inte hade gjort det, det förvånar föga.

Kakan

Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
sorry fel av mej nu medade jag när dom inte var i tjänst...att dom ringer och begär hjälp och stannar självklart kvar på platsen för att kolla så inte något alvarligare händer gör det de så självklar hjälper dom den som behöver hjälp...skrev visst bara hälften av det jag tänkte ber om ursäkt för det...

Edit: är själv väktare och skulle för det första stana och ringa efter hjälp...har hjälpt till bådde i jobbet och privat i olika situvationer så snälla dra inte alla under en och samma kam...finns rötäg i alla yrken.

Markus skrev:
Så du menar att en polis i tjänst inte hade kollat närmre på situationen? Jag tror nog de flesta poliser skulle gjort det även när de inte är i tjänst.
Att en väktare inte hade gjort det, det förvånar föga.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kakan skrev:
sorry fel av mej nu medade jag när dom inte var i tjänst...att dom ringer och begär hjälp och stannar självklart kvar på platsen för att kolla så inte något alvarligare händer gör det de så självklar hjälper dom den som behöver hjälp...skrev visst bara hälften av det jag tänkte ber om ursäkt för det...

Härmed är din ursäkt emottagen, bekräftad, accepterad och arkiverad i ursäktslådan. :pannkyss

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Kom på en annan sak som jag bevittnade en sen kväll i 9:an.

Vi var ute och åkte lite, mina polare hade dragit med mig eftersom dom tyckte att jag bara jobbade annars. Så kom vi ner till Kullaviks Pizzeria där folk tydligen brukar vara på fredags kvällarna...

så blev det sent och vi betalade och gick, nyktra då förståss! men utanför stog det lite löst folk från våran skola. Fulla naturligtvis.

Två killar börjar bråka om någonting, vad vet jag inte men det slutar med att den ena killen slår sönder en glasflasta och hotar att skära upp den andra killen.... Till grejen har att gör att Killen som hotade den andra är tyd både dubbelt så lång och dubbelt så bred som jag....

I Kullavik har vi "nattvandrare" = föräldrar som går omkring ute där vi undgomar brukar vara för att förhindra sådanna här saker. 2 av dessa har stått och tittat på under hela "fighten" utan att göra mer än att säga, "sluta nu pojkar, gå hem med er"

till slut blir jag förbannad över detta, den ena nattvandraren är någons Farsa från våran skola, och han gör inget, den andra är en tjej och ganska liten så det kan jag förstå...

men iallfall jag blev arg och försöker få dom att sluta medans alla andra bara står och tittar på medan den store killen spöar skiten ur den andre, till slut blir jag riktigt arg, lyckas få nattvandrarna att ringa polisen. Polisen kom och efter ca 10 min och under den tiden har jag och min andra tjejpolare hunnit få dom att lungna sig lite......

min polare är 154 lång.....konstigt att sådanna som alltid annars är så tuffa inte gör något när det kommer till kritan, eller hur

prise

Junkie
Gick med
25 May 2004
Hoj
Gult ljudmonster!
Miss_Orchidee skrev:
Jag gick från skolan förra veckan bort till Estet huset för att ha bild, jag gick alldeles ensam, varför vet jag inte, men ialllfall så gick jag förbi ett hus där följande senario utspelades....

En tjej i 17-20 års åldern ligger på gräsmattan och skriker för full hals "NEJ", hon är fast hållen av en kille med stor svart "rasist" jacka, brevid honom står en annan kille och kollar och på andra sidan sitter en tjej på huk och tittar på...

Killen gör inget mer än att hålla fast henne och ruska om henne och hon fortsätter skrika hysteriskt. Hon skriker fortfarande när jag går förbi...

Eftersom jag inte är så stor så bedömde jag risken att jag skulle kunna tackla båda killarna + tjejen som ganska liten, så jag gick uton synhåll och sen sprang jag upp till Estethuset som ligger brevid platsen.

Berättar för läraren (som inte är våran riktiga lärare, för hon var sjuk :4skrika ) och vad gör läraren??? Hon bara säger "citerar" : Nejmen oj Det var ju inte bra Sen gör hon inget mer.....

Jag bestämde mig för att gå till polistationen som ligger knappt 50 meter ifrån lektionssalen, och fick en polare med mig.

Inne på polishuset vägrar dom lyssna och säger bara ta en kö-lapp :huvet
får vänta säkert 6 min innan det är våran tur... och vad gör kärringen, hon går iväg för att kolla om det finns nån inne som är ledig. :huvet

vafan, pappersarbetet kan dom väll göra sen eller??

Skulle ni gjort samma sak eller skulle ni bara skita i det ni just sett om ni varit i mina kläder??

Hade lätt ingripit, men är väl kanske lite annorlunda om man är kille också? Hur det än är så är det faktiskt vetenskapligt bevisat att vi har mer muskelmassa :tungan

RAVESMURF

Var är min bensindunk?
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
En norsk DBS med reflexer och dynamo
var i hela världen ligger kullavik???????? :va

känns som kontentan av hela detta är : några skulle gått fram, några skulle inte gjort det....men vi e i alla fall alla överens om att man bör ringa polizei!

Jag tycker inte man kan anklaga någon för att inte ingripit i ett tillfälle som detta, för alla människor är olika. Tråkigt att höra att stoltens kompisar inte hjälper till när det krisar, har faktiskt råkat ut för just en sån grej själv, och jag fick stryk så det stod härliga till när mina "kompisar" ( som numera inte är mina kompisar ) låg och gömde sig i en container bredvid. Skönt att veta att kompisarna hör mina skrik och ljudet när folk hoppar en på huvet utan att hjälpa till....ingen höjdare kan jag säga...

VÅGA VÄGRA BRÅK OCH ÖVERFALL!!!

Kakan

Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
:3freak inte bra alls när man finns nära och inte hjälper dom kunna ju ringt polisen i alla fall om de nu var så rädda att ingripa själv... :( har själv kolegor (tyvärr) som har gjort så mot mej och andra de är mindre kul att inte kunna lita på sina kolegor eller vänner i en nöd situvaton.

RAVESMURF skrev:
Jag tycker inte man kan anklaga någon för att inte ingripit i ett tillfälle som detta, för alla människor är olika. Tråkigt att höra att stoltens kompisar inte hjälper till när det krisar, har faktiskt råkat ut för just en sån grej själv, och jag fick stryk så det stod härliga till när mina "kompisar" ( som numera inte är mina kompisar ) låg och gömde sig i en container bredvid. Skönt att veta att kompisarna hör mina skrik och ljudet när folk hoppar en på huvet utan att hjälpa till....ingen höjdare kan jag säga...

VÅGA VÄGRA BRÅK OCH ÖVERFALL!!!

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Miss_Orchidee skrev:
Konstigt då att 59 pers har svarat........... :va

lessen folk men han kallade er dumma??

Det konstiga är att ingen i din omgivning reagerade när du sa vad som hände. Lärare, polis, elever mm. Att alla de ignorerade dig är väldigt konstigt tycker jag :rolleyes:

Kallade pollen dum, inte deltagarna. Om jag t ex tycker att ett prov i skolan är dumt, kallar jag alla som gör det dumma då? Eller hur menar du? :va

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Blackninja skrev:
Det konstiga är att ingen i din omgivning reagerade när du sa vad som hände. Lärare, polis, elever mm. Att alla de ignorerade dig är väldigt konstigt tycker jag :rolleyes:

Menar du att jag skulle ljuga om en sån här sak då eller?? om jag inte sa det så var det jag och en POLARE som gick till polisen....

förövrigt så kanske du inte borde skriva/svara här om du tycker att det är en dum poll..............

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Ja, ingripit hade jag absolut gjort. Dock så behöver inte ingripa betyda att börja puckla på killen som många verkar tycka...det kan ju vara något helt annat som pågår än vad det ser ut som...
Jag hade istället gått dit och frågat vad f*n det är frågan om och kollat hur de reagerat, och därefter tagit vidare beslut... :martialar

Fresa

Ska väl ta kortet nu när man sålt hojen
Gick med
3 May 2004
Hoj
Längtar efter 1000 cc
McFille skrev:
Ja, ingripit hade jag absolut gjort. Dock så behöver inte ingripa betyda att börja puckla på killen som många verkar tycka...det kan ju vara något helt annat som pågår än vad det ser ut som...
Jag hade istället gått dit och frågat vad f*n det är frågan om och kollat hur de reagerat, och därefter tagit vidare beslut... :martialar

Håller med jag hade helt klart gått dit men jag e ju kille också, kan vara svårt som tjej.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept