Skummt fel Måste ha hjälp:(

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Jag tycker bensinkranen verkar misstänkt, läcker den så flödar ju förgasarna över när den står ett tag. Kan du inte testa med annan bensinkran eller på annat sätt säkerställa att det inte kommer bensin från tanken till förgasarna när den står och se om det blir samma problem?

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Ventiler ställda ? Problem med CDI/regulatorn?

Madbulle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
SV1000
Montera en universal bensinkran på slangen (billigast) och testa om det blir bättre ! då vet du om orginal läcker :tummenupp
Isåf har du hittat felet annars är de bara att leta vidare :huvet

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
i mitt fall skall jag tillägga att en förgasarsynkning hade varit på sin plats, kan det påverka så att hojen inte vill starta? dvs blir den mer svårstartad? fast startsvårigheterna började egentligen först efter när tanken vart bortplockad och tömd och sen ditmonterad och påfylld med ny soppa.

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
Hmmm .Bensin kranen är ju inte vakumstyrd,verkar det som. Så den borde ju kunna stå på läge on ialfall i 5 min? eller hur fukar det på en hoj som inte har vakumstyrd bränslekran,ska man slå av till off direkt då? Men det låter inte heller bra. För man ska kunna stå i ca 5 min och ta ett snack med någon hoj kommpis och inte behöva slå av.:näsblod :)
JohnVanB: Hur menar du?:),kan det va så?. den har gått ca 2700mil. Och den är servad enligt instruktionsboken. Den går ju hur bra som helst när den väl startat och man har gasat ur all bensin.Har funderat på tännings fel jag med, men det verkar lurt. Nog för den har fått någon tändsmäll när man åker fort och sedan motorbromsar ,men det känns normalt enligt mig.

Ett Dynojet kan väll inte ställa till med något sånd här? Jag är tror inte den är utrustad med något sånd,för när jag köpte den va den strypt,och original bolt on,luftfilter mm. Och den är ju original nu också förutom ett annan ljuddämpare.

och sedan en sak till, När jag åkte med ca 2-3 liter i tanken så startade den som den skulle.Jag starde väll den ca 5 gr,med lite bensin i tanken.sedan tankade jag och problemet va där igen, Vet inte om det har något med saken att göra eller om jag hade jäkligt tur då:)

Tack för alla svar, Är mkt tacksam

Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hmmm .Bensin kranen är ju inte vakumstyrd,verkar det som. Så den borde ju kunna stå på läge on ialfall i 5 min? eller hur fukar det på en hoj som inte har vakumstyrd bränslekran,ska man slå av till off direkt då? Men det låter inte heller bra. För man ska kunna stå i ca 5 min och ta ett snack med någon hoj kommpis och inte behöva slå av.:näsblod :)
JohnVanB: Hur menar du?:),kan det va så?. den har gått ca 2700mil. Och den är servad enligt instruktionsboken. Den går ju hur bra som helst när den väl startat och man har gasat ur all bensin.Har funderat på tännings fel jag med, men det verkar lurt. Nog för den har fått någon tändsmäll när man åker fort och sedan motorbromsar ,men det känns normalt enligt mig.

Ett Dynojet kan väll inte ställa till med något sånd här? Jag är tror inte den är utrustad med något sånd,för när jag köpte den va den strypt,och original bolt on,luftfilter mm. Och den är ju original nu också förutom ett annan ljuddämpare.

och sedan en sak till, När jag åkte med ca 2-3 liter i tanken så startade den som den skulle.Jag starde väll den ca 5 gr,med lite bensin i tanken.sedan tankade jag och problemet va där igen, Vet inte om det har något med saken att göra eller om jag hade jäkligt tur då:)

Tack för alla svar, Är mkt tacksam

Har du haft inne den på värkstan igen o kollat upp förknasarna?

Om du inte har de så får du meka lite själv om du vill ha åning på den.

Kranen kan vara på i flera år utan att du ska få fel på den biten, du ska kuna stänga av hojen med kranen på å låta den stå i 2 månader o starta den på mindre en några sek om allt stämmer i hojen, kommer la ryka lite för att den stått i 2 månader, men inte mer kommer hända, vissa hojar kan stå 10år, som denna jag greja med för några år sen, har provat på en hoj som stog i en lada i 10år, hälde i ny soppa o sen va de bara malal på starten, o vipps hoppa den igång på 1 min, körde 30sek o sen låt den stå några sek o sen 30 sek igen, vist den bolma ju svart rök i 20min efter starten, men för övrigt så vart de inget annat. stoppa i nytt batteri bara för de som satt i va döööööt.

Kranen ska flöda fullt, men visa kranar e vakumstyrda för att de inte ska ligga tryck på nålventilerna när den e avstängd för vissa nålar har lite svårt för o hålla tätt.

Jag skule plockat av tanken,luftburken, o ställt bensin tanken lite högre upp o en bensin slang till förknasarna o satt på kranen o lyft på trotlarna o hållt fullgas o se om de kommer ur bensin ur något håll i förgasaren, gör de de så får man snällt plocka isär den förgasaren som pissar bensin o leta upp felet, när man har löst att de slutar pizza bensin ut förknasarna så kan man fortsätta med o montera luftburken åter o starta upp den ( tanken fortfarande lagom högt upp, låt den stå å mulra några min på tomgång tills allt e varmt o plocka av luftburken o gör samma procedur igen o se om de pizzar soppa, gör de inte de, skruva ihop hojen o ut o kör :tummenupp

Last edited:

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Ferspeedboy

Bra tips, Ja om jag kör den varm, sedan plockar bort tanken,luftburk och sedan har på tanken igen och håller den högt upp så borde man se om det flödar i någon av förgasarna. För det verkar som det rinner rakt igenom den bara, För det lukar jätte mkt bensin när man väl har fått den gått. Den är sur redan innan man ska starta.Men jag provade ju att stänga av till off direkt när jag stannade ,men samma problem ändå,den bensin som redan finns där måste ju på nått vis flöda isåfall. Jag ska säga detta till verkstaden att dom får prova detta., Om inte dom lyckas nu så gör jag det själv. Dom har sagt att jag får betala max 7500kr för allt så det är lika bra att dom får meka till mig :tungan

tack så mkt. trevlig helg

Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Flotörnålar för 1100 kr STYCKET????

Nåt är fel i deras prissättning. Köper de orginal så visst kan det vara skitdyrt typ 200:- st.....

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
nåt jag tänkte på är att om den är svårstartad me startmotorn,men går direkt vid putta igång.

det kan inte ha något att göra me att när startern går runt blir strömmen till gnistan för svag,näru puttar så haru ju ingen starter förbrukning utan stark ström till gnistan.

bara en fundering....

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
nåt jag tänkte på är att om den är svårstartad me startmotorn,men går direkt vid putta igång.

det kan inte ha något att göra me att när startern går runt blir strömmen till gnistan för svag,näru puttar så haru ju ingen starter förbrukning utan stark ström till gnistan.

bara en fundering....

Jupp, varit med om en zx6:a som gjorde exakt så. Två fel, dåliga spolar och dåligt batteri. Behöver ju inte vara spolar och batteri i detta fallet, räcker med en dålig jordkabel som leder sämre när det blir varmt vid jordpunkt exempelvis. Eftersom den startar med rullstart men inte så lätt med elstart luktar det klart som "dålig tändstöm" (effekt i gistan).

Kan ju jämföra om det blir nån skillnad om du tillkopplar starthjälp från ett extra batteri eller bil. Brukar bete sig annorlunda då.

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
ja dom kostade så mkt iallfall enligt dom :)

Sam 1

Det har jag tänkt på men när jag rullar igång den är den också sur som f*n redan när jag börjar, man får rulla med 1an i i ca 3-5 sec. för att den ska gå igång. Sedan när jag skullle dra på starten igår så såg jag hur det ångade bensinångor ut ur ljuddämparen. blev lite funkigt sedan dunstade bort fort.

ska försöka mig på det Ferspeedboy sa. För det borde ju märkas vilken förgasare som pissar, därför man begöver ju bara stå i ca 1-3 min för att den ska bli sur.

Tack tack

Last edited:

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
hejsan

problemen forstätter som vanligt. Jag och verkstan har börjat fundera på om det är el fel iställer för bränsle fel. För som du ser på videon så hör man att den slår ju inte ett enda slag. Vad kan det vara några tipps? tändbox,tändspolar?. Den har ju fungerat, som i fredags så fungerade den hela fredagen och halva lördagen sen börjades det igen. nu kommer den troligtvis vara så ett tag tills den får ett ryck och fungerar en dag till fast om någon vecka. uss man blir så less har varit så helsa sommaren :huvet

http://www.garaget.org/video/0lqrwwbhgrh6 videon

Solid snake

Guest
Antingen så är det problem med gnistan eller så har du ett soppaproblem.

Anta att den får soppa så kan du kolla allt som har med tändningen att göra, mät upp allt.

Förresten så är det inte bra för startmotorn att plåga den sådär.

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Solid snake

okej, ja jag tror den får soppa som den ska. Jo jag vet ,Mina kommpisar har hjälpt mig att rulla igång den typ varje tur:mad:

tack för svaret

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ett långskott kan vara att ventilationen till tanken är täppt. Efter 4-5 minuter har den varma motorn värmt upp bensinen/ångorna och skapat ett övertryck som kanske inte ens bensinkran eller nålventiler orkar hålla emot. När du bara har lite bensin i tanken kan ångorna expandera utan att trycket blir för högt, + att den statiska pelaren är mindre. När du vet att du har problem, öppna tanklocket och kolla om det är tryck i tanken. Ja, jag kanske fantiserar, men du verkar ju greppa efter halmstrån...

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Dr_C
Jag har öppnat tanklocket direkt efter avstängning men är likadan ändå.

men tack för intresset :) jag tar i mot all hjälp

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
hejsan

problemen forstätter som vanligt. Jag och verkstan har börjat fundera på om det är el fel iställer för bränsle fel. För som du ser på videon så hör man att den slår ju inte ett enda slag. Vad kan det vara några tipps? tändbox,tändspolar?. Den har ju fungerat, som i fredags så fungerade den hela fredagen och halva lördagen sen börjades det igen. nu kommer den troligtvis vara så ett tag tills den får ett ryck och fungerar en dag till fast om någon vecka. uss man blir så less har varit så helsa sommaren :huvet

http://www.garaget.org/video/0lqrwwbhgrh6 videon

Antigen e de soppa fel eller tändingsfel, om du inte har gnista så skule jag först kolla över kontakter o spruta dom rena o försöka igen, vill de sig inte skule jag mätta upp alla kontakter, minsta lilla glapp så får den flipp.

Kan vara bra o köpa en Haynes Repair Manuals om man ska mätta upp alla kontakterna i elsystemet, någon stanns ligger de o lurar, typp som en överbelasning som ligger o trycker så den inte startar o vipps så kan den släppa o allt fungerar så länge den e igång eller överbelasningen e borta.

Du kan även prova o vika stödet fram o tilbaxs, lägga ur o i friläge o även dra in koplingen o ur några gånger medan s du håller på, dödan ligger i dessa saker, jag hade fel på kontakten som går från startknap till startrelä, så fick ingen gnista o ibland fungera inte startmotorn, hitta ett kabelbrott då, o sen desss har den fungerar varje gång, startar på under 2sek om den stått i flera veckor.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Nä man tycker inte det. Det måste ju vara ett bränsle fel. Kan en topplocks packning gått? Kan jag ha så otur?

Hade samma problem när jag körde med min Akrapovicslipon och när jag bytte till orginalet så blev det bättre,,, alltså den fick fel bränsleblandning och blev svårstartad.

Kolla färgen på tändstiften,,,, lite mörkbruna om du är rädd om motorn.
Byt tändstift och tändkablar.
Byt nålar och munstycken i förgasarna.
Synka förgasarna.
Ställ flotörnivå.
Har du slipon sätt dit en strypning i den.

Jag ska göra detta på min ZX7R i vinter,,,, du kan ringa mig i vår så får du veta om det blev bra

:) :)

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Hmm. Har en liknande erfarnhet dock från bil men.... Kolla di startmotor eller dreven för den. Även start reläet. Nämligen att den kan kärva vid värme och tar den för mycket ström för att klara tändningen åxå. Men iof så borde den va lätt att putta igång. Kolla elen till tändningen så inte någon kabel eller kontakt stycke är dåligt. Samma där när det blir varmt så kan det leda för dåligt. Kör den varm och kolla vad du har för spännig till spolarna.
Hoppas detta var lite nya infall.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...