Skummt fel Måste ha hjälp:(

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Nu vill jag verkligen inte kalla mig för expert, men lite vet jag iallafall.

Det finns 3 vanliga fel vid en svårstartad cykel.

1.bränsletillförsel
2.Tändning
3.ventiler

Det är då hojen är varm som den är svårtartad, right? Där går bränsletillförseln bort. Återstår två.
Ventiler: Är dessa ställda någongång? Hur långt har hojen gått?
Tändning: Läckande kondensator ( regulator )/ CDI, det vanligaste.

Man kollar ALLTID upp det vanligaste först, sedan får man gå vidare till de mindre vanliga felen osv, för jag utesluter inget.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680

och sedan en sak till, När jag åkte med ca 2-3 liter i tanken så startade den som den skulle.Jag starde väll den ca 5 gr,med lite bensin i tanken.sedan tankade jag och problemet va där igen, Vet inte om det har något med saken att göra eller om jag hade jäkligt tur då:)
Jag sätter mina slantar på att den surar till när det är "högt vatten". Om det inte har med övertryck att göra så är det sannolikt nån flottörventil. När du kirrat runt med startmotorn utan att den tänt, skruva ur stiften och kolla om någon av dem är mera blöt, eller alla är fuktiga.
 

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Våmhus
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
Tack så jätte mkt för alla tipps jag fått. Låter lite gayit men ni är underbara :tuttar

Ferspeedboy
Det låter exakt som min hoj, Start motorn brukar inte snurra ,har fått för mig att när man drar kopplingen fram och tillbaka så kan den komma igång. knappen tar inte direkt alls ,som på andra hojjar är det bara att peta på den,på min brukar man få ta om tag ,och trycka igen. även brukar jag stänga av lyset. så din hoj betedde sig ungefär som min? alltså startade din tillslut?

JohnVanB: det du säger låter också jäkligt rimligt. den har gått 2850mil

3 cl: låter rimligt det du säger också.

annars så har verkstan bytt nålar mm provsugt så det ska inte vara nå problem.


Ja då blir det att åka in i morgon och visa vad ni har skrivit.

jag åter kommer. tack så jätte mkt /Tomas
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Tack så jätte mkt för alla tipps jag fått. Låter lite gayit men ni är underbara :tuttar

Ferspeedboy
Det låter exakt som min hoj, Start motorn brukar inte snurra ,har fått för mig att när man drar kopplingen fram och tillbaka så kan den komma igång. knappen tar inte direkt alls ,som på andra hojjar är det bara att peta på den,på min brukar man få ta om tag ,och trycka igen. även brukar jag stänga av lyset. så din hoj betedde sig ungefär som min? alltså startade din tillslut?

JohnVanB: det du säger låter också jäkligt rimligt. den har gått 2850mil

3 cl: låter rimligt det du säger också.

annars så har verkstan bytt nålar mm provsugt så det ska inte vara nå problem.


Ja då blir det att åka in i morgon och visa vad ni har skrivit.

jag åter kommer. tack så jätte mkt /Tomas

Jag hade glapp i kopplingskontakten, bara plocka isär o rengöra o vipps har inte haft problem sen jag rengjorde den :)

Antagligen har du glapp kontakt någonstanns, man kan ju börja med kopplingskontakten, bara skruva loss den o mätta upp med en dosa om man får utslag när man trycker in knappen eller drar ut den, e den lite si å så så kan det ha ärjat i den :( bara plocka isär den o smörja upp o mätta igen o efter de håller den många år :)

Men funderar forfarande på om du har gnist problem, att den inte orkar leverera tillräcklig ström till CDI boxsen när du vevar med startmotorn, men den startar när du puttar så startar den lättare, du har inte provat med ett starkare batteri med högre AH ?

Men jag skule ändå mätt upp alla dosor som ger gnista om allt får ström när man vevar med startmotorn.
 

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Våmhus
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
Ferspeedboy

Okej ja det ska jag prova. Den är på verkstan nu men om inte dom får ta tag i problemet så ska jag göra rent kontakterna,jord mm som prioett. Den är seg även när jag rullar.. Jag har provat med att koppla på ett bilbatteri medans den va så seg men det vart ingen skilnad. Som den är nu, när jag körde den till verkstaden så startar den skit fint. men tippar på att problemet är tillbaka i morgon igen.:)

Tackar
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Ferspeedboy

Okej ja det ska jag prova. Den är på verkstan nu men om inte dom får ta tag i problemet så ska jag göra rent kontakterna,jord mm som prioett. Den är seg även när jag rullar.. Jag har provat med att koppla på ett bilbatteri medans den va så seg men det vart ingen skilnad. Som den är nu, när jag körde den till verkstaden så startar den skit fint. men tippar på att problemet är tillbaka i morgon igen.:)

Tackar


Hur gick det med hojen? fått ordning på det ännu.

jag läser runt lite då jag me fått problem med varm start av min cross
kall motor:startar på andra kick med choke
varm motor: 90% rulla hem å sluta köra för dagen :mad: (effter en blodig fot)
har testat byta stift,gap värmetal, luftfilter,m.m, mindre olja i bensinen,mindre gas, mera gas, utan bensin kran på,
jea allt typ
jag vet inte vad jag ska göra längre, det känns som jag tappat suget på
köra helt.
när crossen går funkar allt som det ska, jävla tryck å inga konstigheter.
något jag märker är att den ryker ovanligt mycket, men crossar kanske ska ryka mera än andra fordon:confused:
Hoppas någon kan ge mej lite hjälp att gå vidare , glömde säga att jag testat att skruva ut bland skruven 1 varv utan något resultat, fattar inte varför det går bra kall men inte varm, å ne det räcker inte att vänta 5min utan minst 1timme, läcker inte bensin men luktar bensin effter många försök (ca:10 försök),.
 
Last edited:

Solid snake

Guest
Hur gick det med hojen? fått ordning på det ännu.

jag läser runt lite då jag me fått problem med varm start av min cross
kall motor:startar på andra kick med choke
varm motor: 90% rulla hem å sluta köra för dagen :mad: (effter en blodig fot)
har testat byta stift,gap värmetal, luftfilter,m.m, mindre olja i bensinen,mindre gas, mera gas, utan bensin kran på,
jea allt typ
jag vet inte vad jag ska göra längre, det känns som jag tappat suget på
köra helt.
när crossen går funkar allt som det ska, jävla tryck å inga konstigheter.
något jag märker är att den ryker ovanligt mycket, men crossar kanske ska ryka mera än andra fordon:confused:
Hoppas någon kan ge mej lite hjälp att gå vidare , glömde säga att jag testat att skruva ut bland skruven 1 varv utan något resultat, fattar inte varför det går bra kall men inte varm, å ne det räcker inte att vänta 5min utan minst 1timme, läcker inte bensin men luktar bensin effter många försök (ca:10 försök),.
Sådär betedde sig min cross som jag hade för ett bra tag sen, fick igång den till slut iaf, men den gick väl i 30-40 minuter sen tvärdog den.

Inget komp, jätteskuren kolv och cylinder, riv ner och titta för säkerhets skull...

Edit: låter nästan som en packbox som har gått sönder i motorn på din cross.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Tack så jätte mkt för alla tipps jag fått. Låter lite gayit men ni är underbara :tuttar

Ferspeedboy
Det låter exakt som min hoj, Start motorn brukar inte snurra ,har fått för mig att när man drar kopplingen fram och tillbaka så kan den komma igång. knappen tar inte direkt alls ,som på andra hojjar är det bara att peta på den,på min brukar man få ta om tag ,och trycka igen. även brukar jag stänga av lyset. så din hoj betedde sig ungefär som min? alltså startade din tillslut?

JohnVanB: det du säger låter också jäkligt rimligt. den har gått 2850mil

3 cl: låter rimligt det du säger också.

annars så har verkstan bytt nålar mm provsugt så det ska inte vara nå problem.


Ja då blir det att åka in i morgon och visa vad ni har skrivit.

jag åter kommer. tack så jätte mkt /Tomas

Hade exakt detta på min zx7r när jag körde med slipon utan insats i ljuddämparen, när jag körde med insats eller orginalljuddämpare så försvann det,,,,,,,,, med andra ord för lågt motstånd i ljuddämparen,,, och då blir hojen sur,,,,,,,,,,,,, testa detta innan du river nått
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Hade exakt detta på min zx7r när jag körde med slipon utan insats i ljuddämparen, när jag körde med insats eller orginalljuddämpare så försvann det,,,,,,,,, med andra ord för lågt motstånd i ljuddämparen,,, och då blir hojen sur,,,,,,,,,,,,, testa detta innan du river nått


de som west skriver låter lite troligare än att kolven m.m är på väg att skära, kolven har inte gått mera än 10timmar & crossen går härligt när den är igång. men ljudämparen låter inte så mycket och den verkar vara om packad nyligen. någgra anndra förslag,tips ? menas jag kollar upp ljudämparen
& komp. vad tror ni om reedventilerna? svårstatad då?
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Solid snake; Edit: låter nästan som en packbox som har gått sönder i motorn på din cross.[/QUOTE skrev:
vad är det som gör att du tror att en packning skulle gått sönder,
du menar om den dricker olja & ryker?

isåfall kan jag lägga till att den inte dricker eller läcker olja, förklara gärna om du menar något annat, så jag kan forstätta söka fel
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
de som west skriver låter lite troligare än att kolven m.m är på väg att skära, kolven har inte gått mera än 10timmar & crossen går härligt när den är igång. men ljudämparen låter inte så mycket och den verkar vara om packad nyligen. någgra anndra förslag,tips ? menas jag kollar upp ljudämparen
& komp. vad tror ni om reedventilerna? svårstatad då?

Reedventilerna är jätteviktiga på 2 taktar både för gången och startfasen ,,,,,,, men jag tror inte det finns på 4 taktare, men jag kan ha skitfel om de finns på 4 taktsmotorer. Med lite tur så kan man vända de helt enkelt.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hur gick det med hojen? fått ordning på det ännu.

jag läser runt lite då jag me fått problem med varm start av min cross
kall motor:startar på andra kick med choke
varm motor: 90% rulla hem å sluta köra för dagen :mad: (effter en blodig fot)
har testat byta stift,gap värmetal, luftfilter,m.m, mindre olja i bensinen,mindre gas, mera gas, utan bensin kran på,
jea allt typ
jag vet inte vad jag ska göra längre, det känns som jag tappat suget på
köra helt.
när crossen går funkar allt som det ska, jävla tryck å inga konstigheter.
något jag märker är att den ryker ovanligt mycket, men crossar kanske ska ryka mera än andra fordon:confused:
Hoppas någon kan ge mej lite hjälp att gå vidare , glömde säga att jag testat att skruva ut bland skruven 1 varv utan något resultat, fattar inte varför det går bra kall men inte varm, å ne det räcker inte att vänta 5min utan minst 1timme, läcker inte bensin men luktar bensin effter många försök (ca:10 försök),.


Funderar på om du har fel bestyckad förgasare, oftast e en cross fetare stäld o kan lätt sura ner sig när man ska starta den.

Hade själv stora bekymmer med min cross, ibland gick de inte ens starta med kicken o fick rulla o ibland hjälpte inte ens de, men oftast så startade den när man fick lite varv på motorn.

Min luftskruv har jag 5 varv utskruvad :) men de e ju olika från motor till motor vilket läge den ska stå i de får man prova sig fram tills man tycker den går bra, du kan prova o gå ner 1 steg till varmare stift i test syfte o se om den startar lättare.
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Funderar på om du har fel bestyckad förgasare, oftast e en cross fetare stäld o kan lätt sura ner sig när man ska starta den.

Hade själv stora bekymmer med min cross, ibland gick de inte ens starta med kicken o fick rulla o ibland hjälpte inte ens de, men oftast så startade den när man fick lite varv på motorn.

Min luftskruv har jag 5 varv utskruvad :) men de e ju olika från motor till motor vilket läge den ska stå i de får man prova sig fram tills man tycker den går bra, du kan prova o gå ner 1 steg till varmare stift i test syfte o se om den startar lättare.


West: glömde skriva att det är 2-takt suzuki rm250 jag äger. så det finns reedventiler men frågan är om det är de som felet är eftersom den startar bra med kall motor,


[QUOTE=Ferspeedboy;3375739

det här med mustyckena är ochså inttressant men då tycker man att den inte skulle gå så bra som den gör, om felet låg där
testat värme tal 9,8, ska jag testa 7 ochså kanske?
om jag nu ska pilla mera med bland skruven kan jag testa att skruva ut mycket för se om det hjälper, tillfälligt
 
Last edited:

thomasb

Blixt
Gick med
12 Oct 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
CBR 900 RR, GSXR1000
Sur Kawa

Hej Thomas,
Dina förgasare flödar över, inget snak om saken.
Glömm dina fuderingar på topp packning.
Be verkstaden eller någon du känner och litar på att justera flotör nivån till rätt nivå, så blir det bra ska du se.
Rätt flotör nivå strår i verkstads handboken, om de inte har någon sådan på verkstaden, så ska du gå någon annan stans.
Det kan även vara så att du har skit i din tank, som lägger sig i dina flottör ventiler.
Om det är så finns inget annat att göra en att göra rent hela bränslesystemet, tank, bränsle slangar, förgasare.
Lycka till!
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
West: glömde skriva att det är 2-takt suzuki rm250 jag äger. så det finns reedventiler men frågan är om det är de som felet är eftersom den startar bra med kall motor,


Ferspeedboy;3375739 det här med mustyckena är ochså inttressant men då tycker man att den inte skulle gå så bra som den gör skrev:
Endast 7 stift körde jag oftast men i bland provade jag med 8, med 8 fungera den bra så länge man hade igång den o körde på högre varv, sura ner sig så fort jag körde på lägre men med 7 stiftet botade jag den symtomen, vist den kunde sura ner sig en då men inte lika lätt.

165 huvudmunstycke satt de i min förgasare o nålen i mittersta läget, luftskruven prova jag mellan 3.5-5.5 varv ut.

Honda CR250R va min motor, 37mm keihin flatslide förgasare.

Gör fruktansvärt mycke i vilket läge tändningsplattan står okså just i startögonblicket.

Min gick som ett troll när man väl fick igång den, bra drag på låga varv o max varva den till utan problem men ändå så bråkade den med att sura ner sig på lägre varv o svårstartad.

Mina reeds hollde tätt bra, men jag vet att den kan bli svårstartad om dom inte holler tätt.
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Endast 7 stift körde jag oftast men i bland provade jag med 8, med 8 fungera den bra så länge man hade igång den o körde på högre varv, sura ner sig så fort jag körde på lägre men med 7 stiftet botade jag den symtomen, vist den kunde sura ner sig en då men inte lika lätt.

165 huvudmunstycke satt de i min förgasare o nålen i mittersta läget, luftskruven prova jag mellan 3.5-5.5 varv ut.

Honda CR250R va min motor, 37mm keihin flatslide förgasare.

Gör fruktansvärt mycke i vilket läge tändningsplattan står okså just i startögonblicket.

Min gick som ett troll när man väl fick igång den, bra drag på låga varv o max varva den till utan problem men ändå så bråkade den med att sura ner sig på lägre varv o svårstartad.

Mina reeds hollde tätt bra, men jag vet att den kan bli svårstartad om dom inte holler tätt.[/QUOTE]


ååå fan jag har köpt 7 stift i dag, ska testa så fort det bli morgon :) hoppas på bättre resultat,fast mc verkstaden gnällde på mej att jag inte skulle ha 7stift :confused:
men jag kör mycket låg fart,(enduro)så att det kanske behöver 7
det med tänd plattan vet jag inget om men såg i manual att det fanns makeringar på delarna så man änkelt kunde kolla om det står rätt, läste vidare att den inte skulle stå i annat läge än makerat så man utgår ju i från att allt är rätt
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Vet ej vad ditt fel är men skulle gissa som alla andra, nålventilspackning.

Men jag ville bara varna lite, bensinen kan rinna ner i oljan om den flödar igenom cylindrarna, oljan blir då tunn och motorn kan skära om du är ute och kör.

Jag har en GSX750es där bensinen rann rakt igenom cylindrarna ner i motoroljan, och typ en liter rann ut i grenrören - som sprutade ut när jag startade hojen - på farsans vita ford thunderbird :mad:
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Varför hållar han in gasen när han startar hojen? Om den redan är sur blir inte bättre med mera gas.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top