Skummt fel Måste ha hjälp:(

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Vet ej vad ditt fel är men skulle gissa som alla andra, nålventilspackning.

Men jag ville bara varna lite, bensinen kan rinna ner i oljan om den flödar igenom cylindrarna, oljan blir då tunn och motorn kan skära om du är ute och kör.

Jag har en GSX750es där bensinen rann rakt igenom cylindrarna ner i motoroljan, och typ en liter rann ut i grenrören - som sprutade ut när jag startade hojen - på farsans vita ford thunderbird
Jag tror det blir lite galet tänkt på en 2-taktare....
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Varför hållar han in gasen när han startar hojen? Om den redan är sur blir inte bättre med mera gas.

Ja du man kan undra, den surar ju bara ner sig mera.

På min motor fick jag inte röra gassen för då vägra den starta men utan gass så starta den på ca 0.4 - 1sek, samma ögonblick som jag nudda startknappen smal den igång, förutsatt att de fanns soppa i förknasarna :)

Endast 7 stift körde jag oftast men i bland provade jag med 8, med 8 fungera den bra så länge man hade igång den o körde på högre varv, sura ner sig så fort jag körde på lägre men med 7 stiftet botade jag den symtomen, vist den kunde sura ner sig en då men inte lika lätt.

165 huvudmunstycke satt de i min förgasare o nålen i mittersta läget, luftskruven prova jag mellan 3.5-5.5 varv ut.

Honda CR250R va min motor, 37mm keihin flatslide förgasare.

Gör fruktansvärt mycke i vilket läge tändningsplattan står okså just i startögonblicket.

Min gick som ett troll när man väl fick igång den, bra drag på låga varv o max varva den till utan problem men ändå så bråkade den med att sura ner sig på lägre varv o svårstartad.

Mina reeds hollde tätt bra, men jag vet att den kan bli svårstartad om dom inte holler tätt.


ååå fan jag har köpt 7 stift i dag, ska testa så fort det bli morgon :) hoppas på bättre resultat,fast mc verkstaden gnällde på mej att jag inte skulle ha 7stift :confused:
men jag kör mycket låg fart,(enduro)så att det kanske behöver 7
det med tänd plattan vet jag inget om men såg i manual att det fanns makeringar på delarna så man änkelt kunde kolla om det står rätt, läste vidare att den inte skulle stå i annat läge än makerat så man utgår ju i från att allt är rätt[/QUOTE]

Ja jag förstår dom att dom kan gnälla lite, på en 250 så rekomenderas 8 stift o på en 500a 7 stift, men de e ju från maskin till maskin ju, man får elt enkelt prova sig fram, gör mycke hur man kör okså, till 250 så kan du använda 7 stift om du kör lugnare o stressar den i bland, men 8 stift e mer till hårdkörning, sen kan man kolla på t-stift färgen okså om de e sotigt eller vitt eller kanelbrunt då vet man vilken smörning den får.

Tänkte mest på om nån annan ägare innan dig hade pillat på tändplattan eller du själv har ändrat den, men e den där den ska vara sen den va ny så ska de fungera oftast.
 
Last edited:

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Våmhus
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
Hejsan allihopa:)

Hojen står hemma i garaget. Verkstaden kunde inte fixa den, Så jag och en kommpis kollade igenom hojen för ett par veckor se och upptänkte det vi anade,det flödar igenom alla förgasare. Vi ställde in flotörninvån till jämn nivå, förr kunde det skilja flera mm. Prövade först med en flaska med bränsle i och startade hojen och allt va perfekt helt tort. Glada som vi var så satt vi ihop den helt och körde i snön en sväng:) Och körde den lite mer varm ,och då börjar den flöda igen,man hör hur den typ andas, när man lägger örat mot ""luffarturbons" intag så hör man hur den smaskar och rinner. Då tog vi fort av tanken och luftburken igen och såg hur den hela tiden siprar ur.Det verkar som när den är varm så då börjar det flöda mkt lättare än den var kall. Det är så svårt att förklara. Men en sak va positivt iallafall det sipprar ur lika mkt i alla förg nu mot förr då kunde ju det forsa ur mer i den andra och mindre i den ena,det är ju helt sjukt:) Men det va antagligen för nivån va olika inställda. Så vi tänkte först att kolla så vi har rätt flotörnivå,för nu har vi bara ställt in alla på måfå exakt mot en som vi tyckte såg bra ut. Kan någon vänlig skäl kolla upp i tex haynes handboken eller om det finns nogon annan bra handbok som flotörnivån finns att kicka på. Så ställer vi in dom riktigt så vi kan ute sluta det sen, Men jag tycker att det måste vara det problemet. Men som alla vet så finns det alla mörjliga idiotiska fel:) Men det här är lurt ,flödar lika mkt i alla 4 förgasare. Vi vet att alla förgasare har friska ventiler,säten,oringar. På en förgasre har vi köpt nytt säta och oring samt ventil på. Vi har bytt olja som tur va för den va full i bensin ,kanske 5-10dl. Har beställt en haynes handbok men har hojen i kommpisens garage så den är ivägen.
Tack så mkt för alla hjälp

Ferspeedboy Den startar mkt lättare då, för den är så jäkla sur från börjar så då spelar det igen roll. Då är det öppna spjäll som är det inte riktiga.

Trevlig helg
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
så glöm 2takts smörjan och starta en ny tråd ifall ni vill disskutera det.

hur går det med zx6r?
 

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Våmhus
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
det blev lite för mkt 2takt idenna tråd kanske :) vi får väll se om någon kan hjälpa mig annars kanske man ska starta en ny tråd istället.
Mvh Tomas
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Det är inte så att flottörerna hakar sig av någon anledning?
 

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Våmhus
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
nä det tror jag inte, för alla flödar lika mkt och det hade varit knäppt om alla hakar upp sig sammtidigt , det är lurt
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
hmm...en kamrat till mig drogs med samma problem med flödande förgasare. Dock en HD, men båda förgasarna flödade över efter att han hade kört ett tag. Han knackade med en skruvmejsel på flottörkopparna och det gick till sig. Han bytte till slut flottören inklusive kopparna, sedan blev det bra.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Verkar som dom inte orkar att hålla emot. Lite skumt. Undrar om du har vacumstyrd kran? Är nog lite vajsing på kranen som släpper hela tiden eller kör du på pri läget?Då är den öppen hela tiden. Kolla så dina slangar för detta är hela och membranet i kranen.
Lycka till
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
nä det tror jag inte, för alla flödar lika mkt och det hade varit knäppt om alla hakar upp sig sammtidigt , det är lurt

Men de e ju tur man har kommit fram till att förgasarna flödar forfarande, som jag svarade första inlägget tror jag i den här delen.

Har du provat om ens flotörerna kan hålla tätt ?

Montera av alla flotörskålarna, blås i slangen som de ska rina bensin i o tryck flotören upp tills de inte går blåsa, går de forfarande blåsa lite får du böja kanten som trycker mot flotörnålen lite lite o prova igen tills du får det o bli helt tätt.

Kärvande nålventiler e inte ovanligt, fasten du tycker den går lätt så kan den kärva lite lite o de e de som behövs för att den inte ska kuna stänga igen.

Även att nålventilen stänger tidigare gör ingenting.

Ficksa så den håller tätt först så kan du ställa in rätt nivå senare.

Lösa ett fel i taget.
 

Fresh Blade

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Genarp
Hoj
CBR1000RR -08
Verkar som dom inte orkar att hålla emot. Lite skumt. Undrar om du har vacumstyrd kran? Är nog lite vajsing på kranen som släpper hela tiden eller kör du på pri läget?Då är den öppen hela tiden. Kolla så dina slangar för detta är hela och membranet i kranen.
Lycka till

Har inte läst hela tråden men jag hade problem med min Kawa Gpz750 som hade vakumstyrd kran. Efter att jag hade kört så kunde det börja flöda bensin från luftburken och en gång blev cylindrarna fulla och oljan utspädd. Jag renoverade kranen men det hjälpte inte. När jag plockade isär kranen igen så märkte jag att det var vakum i den trots att det var en stund sedan jag hade kört. Då plockade jag bort vakumslangen och där hittade jag nån sorts backventil i form av en liten plastbricka. När jag höll den mot ljuset så syntes ett litet hål som var igensatt av smuts, rengjorde med en knappnål och sen var jag av med problemet. Tydligen skulle kranen mjukstänga med hjälp av plastbrickan genom att trycket utjämnades långsamt efter att man släppt gasen.
 

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Våmhus
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
Ferspeedboy

Den tätar det vet vi säkert. För det har vi provat det är helt stumt när man blåser i slangen i ett vist läge. Vi har också sänkt nivån någon mm till. Då var dom helt täta medans vi startade den med en flaska med bränsle i. Men då körde vi ju inte mer än 1min.Men sen läckte dom ju så som jag beskrev i förra efter lite längre körning i snön. Boken kommer i morgon där jag hoppas den rätta nivån står. Om inte det är det felet så får jag söka ännu mer hjälp här, Det kan ju inte va nå kärvningar i nålarna heller för det sipprar ur precis lika mkt ur alla föggarna efter vi ställde in nivån lika. Sedan har jag ju bytt nål och säte i en förgasare och den läcker ändå. Nått med tank,vakumstyrdkran kan vi också utesluta. För vi har provat med en vanlig 1.5 l flaska och det ska ju nålarna lätt hålla tätt för. Hoppas ni förstår mig någorlunda:)

Tack Mvh Tomas
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Det var länge sedan jag höllpå med vacumförgaseri men känsliga ä dom.Om nu kranen skall styras med vacum så hjälper det nog inte hur liten flaska du än har. Men då borde det ju inte finnas någon flottör. Den borde flyta så den håller tätt tycker man ju i allafall. Verkar som du får någon form av hävert i förgasaren. Alltså att nivån inte kommer upp så flottörerna stänger innan det rinner igenom. Ja vet inte hur det ser ut på din hoj. Hoppas det löser sig när du får boken.

// Tommy
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Har inte sett om du snurr på hojen,,,,,,,,

Man kan ju fundera på om du ska ha mjukare tändstift,,,,, gubbkörda fordon får man göra så
 

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Våmhus
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
Hej

Nu har boken kommit och det visade sig att flotörnivån har varit 5mm för låg. Låter ju mysko att det ska bli riktigt då när man har mer bensin i flotörerna.Men i den här branchen kan ju allt hända:) Är det någon här som har någon teori om för låg nivå? Vi har inte startat upp den än ,men nu ska iallafall alla va inställda enligt boken.

Tack för alla tips

Ps den har ej vakumstyrd kran

Mvh Tomas
 

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Våmhus
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
den är tyvärr inte startad än,hojen står hos min vän. Jag jobbar kväll,natt så jag är inte hemma. Kommpisen ska starta den i kväll kanske ,jag hör av mig.:)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top