Skyddsutrustning, vem bestämmer det?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ungefär som en gammal gubbe jag kände. "Jag har alltid bälte på mig när jag kör bil. Men inte om jag kör i stan där går det inte så fort"
Brydde mig aldrig om att ta den diskussionen
"Det tar väl airbagen."

Hört av taxichaufför. Hon krockade sen och tyckte det var konstigt att hon skadade nacken, som om man bara far framåt och inte uppåt. Storväxt dam, nära till tak...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har redan titanförstärkt rygg så då kan jag ju skita i ryggskyddet. :hihi
Apapap, tänk på brandrisken, det gnistrar bra om titanet glider mot marken! :7peta

:krama

Jag har i princip alltid komplett utrustning med skinnställ, skulle jag av någon anledning köra en kortare sträcka så är det alltid med stövlar/bra kängor, handskar och hjälm, fullt medveten om hur mina höfter skulle se ut efter en marksyning.

Sen cyklar jag ju glatt i 50-60 i vanliga cykelkläder, och har glidit omkull i 40. Skillnaden då är att en cykel väger ca 10-12 kg, en motorcykel väger 200kg till, och är betydligt varmare än vad mina cyklar normalt sett är. Dessutom är det ganska lätt att sparka bort trampcykeln när man går omkull. Men motorcykeln i sig kan krossa det som kommer under, och hjälper till att gnussa sönder det som glider med under hojen. Sen vill man ju helst inte ligga med avgassystemet tryckt mot sin halvnakna hud heller.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
När jag tog körkort för mc så va de ingen lag på hjälm, men man hade de ändå samt skinnställ... Moppe körde man utan hjälm, men på vintern me mössa för då fanns de större risk å köra omkull...??

Jag kör alltid med full skyddsutrustning både i skogen i på vägen...
När man ser folk köra i shorts, linne å foppatofflor så undrar man varför dom har hjälm... Helt annan sak om man typ flyttar motorcykeln körandes 500 meter eller liknande... Menar mest dom som kör så på motorvägen i över 100 knyck. ..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det räcker med 30 knyck för att förstöra händerna. Eller välta med 250 kilo hoj rakt över fotleden… eller när man har otur och kör av vägen i låg fart men hamnar mellan hojen och en sten.

Det är inte farligt att köra hoj, men det är inte riskfritt. Därför bör man vara klok och hantera riskerna så gott det går.

Det är ju kul att köra hoj, så det vill man göra länge.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det räcker med 30 knyck för att förstöra händerna. Eller välta med 250 kilo hoj rakt över fotleden… eller när man har otur och kör av vägen i låg fart men hamnar mellan hojen och en sten.

Det är inte farligt att köra hoj, men det är inte riskfritt. Därför bör man vara klok och hantera riskerna så gott det går.

Det är ju kul att köra hoj, så det vill man göra länge.
Det är ju ganska enkelt att testa själv. Det är bara att ställa sig i strumplästen och lägga en hammare på stortån, sen kan man prova att släppa den från en halvmeter, en meter och 1,5 meter. Då har den som högst knappa 20kmh, och väger ca 1/200-1/250 del av en hoj.

Sen kan man gå ner i garaget och klura på om man verkligen vill välta hojen över sina ben, från stillastående. Fånga styrändan med knäskålen kanske? :kryckor

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju ganska enkelt att testa själv. Det är bara att ställa sig i strumplästen och lägga en hammare på stortån, sen kan man prova att släppa den från en halvmeter, en meter och 1,5 meter. Då har den som högst knappa 20kmh, och väger ca 1/200-1/250 del av en hoj.

Sen kan man gå ner i garaget och klura på om man verkligen vill välta hojen över sina ben, från stillastående. Fånga styrändan med knäskålen kanske? :kryckor
Jag har testat att ramla med hojen på benet ett par gånger, det är inte särskilt smärtsamt i sig.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Kom från en englandsresa för en massa år sen, anlände i Danmark och det var närmare 30 grader varmt. Tog av mig de svettiga handskarna för att få lite svalka men det blev tvärtom, det kändes som att jag brände mig på den varma fartvinden så det var bara att ta på sig de blöta handskarna igen... :)
Håller med men för mig gäller det hela konkarongen. Är helt enkelt inte bekvämt att köra utan mcutstyr när man väl fått ihop ett fungerande set.. Förklarar det för folk som tycker det ser meckigt ut inför avfärd. Sen är det lite av en ritual och jag kanske krånglat till det lite mer än flertalet. Tja, vad ska man annars göra under varmkörningen och ett ringa pris att betala för att ha det gött när man kör.
T-shirt, sjukt obekvämt.
Shorts, samma plus att det blir tovor i benbehåringen, jobbitt.

Sen lyckas jag ändå med bedriften att se ut som om jag kör i något jag hittat i en UFF-container men det beror mer på grundmaterialet. Jag är motsatsen till de som "bär upp kläder", dvs de som ser bra ut oavsett vad tar på sig.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Varje gång jag ser någon som kör fullt kittad men som haft den maximala oturen att glömma handskarna tänker jag:
Men tar man verkligen emot sig med händerna om man går omkull? Det är ju den vekaste och klenaste kroppsdelen. Bort med händerna från asfalten och rulla eller glid/kasa istället.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men tar man verkligen emot sig med händerna om man går omkull? Det är ju den vekaste och klenaste kroppsdelen. Bort med händerna från asfalten och rulla eller glid/kasa istället.
Det är en ganska stark reflex att ta emot sig med händerna istället för ansiktet.
För egen del så har en drös med år i pyjamasträning gjort att jag ramlar annorlunda, och inte tar emot mig med raka armar, utan tenderar att hålal ut armarna som en båge att börja rulla på. Blev överraskad när jag kraschade i sandfållan på Gåsen och gjorde en käck ninjarullning upp på fötterna exempelvis.
Det räcker ju med att ramla av en velociped för att paja handlederna när man tar emot sig.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Några av gångerna jag gått omkull i inte alltför hög fart har jag patinerade handskar när jag slutat glida. Reflexerna att ta emot sig är starka...

När hastigheten varit över bedömt 60 har det blivit som det blivit när asfalten och lekamen träffats.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag har testat att ramla med hojen på benet ett par gånger, det är inte särskilt smärtsamt i sig.
Jag glömde fälla ner sidostödet för några år sen när vi stannade på en tur. Instinktivt slängde jag in benet för att skydda hojen. Inte skönt med en hoj gungandes på foten. Klantigt ja, och foten pajad. Något berätta på "hemmet" inom en snar framtid så man hänger på klyket (söderslang) där ?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Bland de vanligaste skador vid halkolycka är handleder..

Me andra ord tar dom flesta imot sig me händerna..

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Min mamma skrotade fotleden när hon gick till brevlådan så allt kan hända.
Jag har lovat min fru att alltid ha komplett utrustning när jag kör även om det ofta är mc-jeans. Nu skulle jag vilja ha en luftig jacka, men det är svårt med skrapskydd då.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
När jag parkerade om hojen pga städdag tidigare körde jag helt utan skydd, då gick det i 10km/h kanske.
Har klotat en gång (knacka huvud) i körskolan då jag skulle vända på rullgrus. Den gången lyckades jag slänga hojen ifrån mig, rulla över styret och landa på skuldrorna. Skyller det på fotbollsmålisreflexer och inget jag skulle räkna med alls.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gjorde en highsider 2022. Landade på händerna och huvudet. Men med tanke på skadorna som dom uttryckte det på akuten i Mölndal: "Multipla frakturer på båda händerna och höger underarm."
Så valde jag att ta emot mig med händerna. Mest.
Att jag varit i med huvudet också märktes inte förrän efter ca 1 månader när jag försökte för första gången ligga på sida. Innan dess med båda händerna och underarmarna i gips var det rygg.
Då, ligga på sida, gjorde det d-t ont i halsen. Så det var väl diverse senor, muskler osv som också hjälpt till med att ta emot landningen. Men med tiden mindre ont, inget idag.
Var bra tror jag att använda händerna istället för att ta landningen med huvud / hals.

Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har ett gäng handskar i förrådet med trasiga knogskydd, alla från vurpor på banan. Ingen av gångerna hann jag ens släppa styret så det första som tog i backen var knogarna. Många gånger går vurpan så fort att man inte hinner reagera öht. Att ha någon sorts tro på att man har tid på sig att fundera på hur man ska skydda sig kan du glömma, det sker rent instinktivt.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har ett gäng handskar i förrådet med trasiga knogskydd, alla från vurpor på banan. Ingen av gångerna hann jag ens släppa styret så det första som tog i backen var knogarna. Många gånger går vurpan så fort att man inte hinner reagera öht. Att ha någon sorts tro på att man har tid på sig att fundera på hur man ska skydda sig kan du glömma, det sker rent instinktivt.
Det handlar ju om att träna om instinkterna, lite som med motstyrning. Man ser ju ofta folk som styr in i det som dyker upp oväntat, dels för att dom låser blicken på det farliga istället för ytorna runt omkring, och dels för att dom motstyr in i problemet.

Därmed inte sagt att det är lätt, men ett första steg är ju att vara medveten om det.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år