Det handlar ju om att träna om instinkterna, lite som med motstyrning. Man ser ju ofta folk som styr in i det som dyker upp oväntat, dels för att dom låser blicken på det farliga istället för ytorna runt omkring, och dels för att dom motstyr in i problemet.
Därmed inte sagt att det är lätt, men ett första steg är ju att vara medveten om det.
Jag har aldrig sett det. Kan du ge några exempel från din erfarenhet.
Själv försöker jag styra bort.
När jag tex på väg uppför en backe ser två bussar komma över krönet, den ena håller på att köra om den andra så valde jag styra bort, dvs av vägen och ut bredvid vägen.
När jag ligger och kör och en mötande väljer att köra om en lastbil väljer jag också köra av vägen. (Otroligt nog inte krondike just där utan trafikkontrollplats under snön.)
När jag kommer cyklande på väg till jobbet i mörkret och en mötande bil genar i kurvan väljer jag diket.
När jag sådär 2012 kommer på väg 50 norr Örebro och ska svänga in på väg 68 mot Fagersta tror jag det är en svag böj. Men det är en ~100 graders påfart och jag är på väg rakt in i mötande bil. Beslutar mig för att hellre krascha än fronta, sätter blicken på höger dike och motstyr som jag aldrig förr gjort i trafiken (tack SMC !) med SV650S som lyckligtvis svänger bara jag tänker.
Och när jag är över på höger väghalva rätar jag upp den och fortsätter ~50 meter till väg 68 åt vänster.